Web Analytics Made Easy - Statcounter

با بی‌توجهی برخی مسوولان، بسیاری از واحدهای تولیدی در بوکان با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شده و ادامه این روند زمستان مشکلات واحدهای صنعتی را به وجود آورده است و حل این مشکل عزم جدی همه جانبه را می‌طلبد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کانی پرس، طی چند سال گذشته و با اوج‌گیری تحریم‌ها، واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک در نقاط مختلف کشور جدای از ثابت نگه داشتن تولید در حوزه‌های مختلف در عرصه اشتغال‌زایی نیز نقش ویژه‌ای داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند طی این سال‌ها مشکلات عدیده‌ای همچون کمبود مواد اولیه تولید به واسطه تحریم‌ها، عدم نقدینگی، کاهش قدرت خرید مردم، عدم پرداخت تسهیلات بلند مدت و در نهایت قوانین دست و پاگیر اداری بسیاری از این واحدها را با چالش‌های جدی رو به رو کرده است.

این چالش‌ها در شهرهای کوچک بیشتر خود را نمایان می‌کند؛ تا جایی که بسیاری از واحدهای تولیدی که باید در راستای کاهش نرخ بیکاری، بهبود اقتصاد و اعتبار و اعتماد به دستاوردهای تولیدات داخلی گام بر می‌داشتند، طی ۲ سال گذشته راکد و یا نیمه فعال شده‌اند.

واحدهای تولیدی در شهر بوکان که در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد، نیز از این قاعده مستثنی نبودند و طی سال های گذشته با چالش‌های بسیاری دست و پنجه نرم کردند و در نهایت بسیاری از آنان در این مدت و به علت نبود سرمایه کافی تعطیل شده‌اند.

هم اکنون بر اساس آمار بیش از۴۰۰ واحد صنعتی و غیر صنعتی در سطح شهرستان بوکان مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۱۲۲ واحد آن در شهرک صنعتی این شهر قرار دارند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای سه هزار نفر اشتغال‌زایی انجام داده و نقش ویژه‌ای در رونق اقتصاد این منطقه ایفا می‌کنند.

به علت مشکلاتی همچون عدم دریافت تسهیلات بانکی، قوانین پرپیچ و غم اداری برای رفع کمبودهای این شهرک و واحدهای تولیدی آن، کمبود مواد خام و در نهایت نبود بازار ثابت عرضه محصولات بسیاری از تولیدکنندگان این شهرک را نیز همچون دیگر شهرک های سطح کشور با چالش های جدی رو به رو کرده تا جای که ۴۲ واحد آن طی چند سال گذشته راکد و تعطیل شده است.

واحدهای فعال این مجموعه نیز هم اکنون درگیر مشکلات عدیده ای هستند که مهمترین آن را می توان عدم همکاری بانک های عامل برای ارائه تسهلات بلند مدت دانست که سبب نارضایتی سرمایه‌گذاران در این شهرک شده است.

بی تردید توجه به بخش صنعت در هر منطقه‌ای به تقویت پایه‌های قدرت سرمایه و افزایش تولید داخلی می‌انجامد و در این راه باید همه ارگانها و نهاد های مرتبط با جدیت و تمام توان پای کار باشند تا جدای از بر طرف کردن مشکلات واحدهای تولیدی، گام مهمی نیز در تحقق شعار سال بر داشته باشند.

کمبود ولتاژ برق؛ مشکل عمده شرکت‌های تولیدی بوکان

یکی از مدیران واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی بوکان با اشاره به مشکلات عدیده این شهرک می‌گوید: ما تولیدی پلاستیک داریم و برای ارتقاء کیفیت تولیدات و بروز کردن دستگاه های خط تولید نیاز به خط جدید برق داریم که متاسفانه چندین سال است نتوانستیم این مشکل را با اداره مربوطه حل کنیم.

وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه می دهد: یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولدی مستقر در شهرک صنعتی بوکان کمبود ولتاژ برق است که امید است مدیران متولی به این مهم ورود کرده و این چالش را بر طرف کنند.

یکی دیگر از مدیران شرکت تولیدی مستقر در شهرک صنعتی بوکان که برای ۸۰ نفر اشتغال زایی کرده است، گفت: بانک های عامل در حوزه تسهیلات اصلا با کارافرینان و واحد های تولیدی همکاری نمی کنند و همین مهم سبب بروز مشکلات بسیاری برای ادامه فعالیت این واحد ها در این شرایط خاص اقتصادی شده است.

وی ادامه داد: برای سر پا ماندن واحد های تولیدی نیاز به دریافت تسهیلات ویژه با سود قابل پرداخت از سوی تولید کننده است که متاسفانه در این حوزه بانک ها قوانین بسیار سخت و دست و پا گیری دارند.

بازپرداخت تسهیلات بانکی به مشکل بزرگ سرمایه‌گذاران تبدیل شده

محمدصالح زندش سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت بوکان در خصوص مشکلات مطرح شده، گفت: به صورت هفتگی مشکلات واحدهای تولیدی سطح شهرستان رصد و گزارش به ارگان‌های متولی ارسال می‌شود.

زندش ادامه داد: متاسفانه شیوه پرداخت تسهیلات بانکی با شرایط کنونی اقتصاد کشور سازگاری ندارد و همین مهم سبب بروز مشکلات عدیده ای برای سرمایه گذاران شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت، واحدهای فراگیر باید ۱۸ درصد سود تسهیلات دریافتی را بازپرداخت کنند و این مهم برای واحدهای تولیدی روستایی ۶ درصد است که همین میزان سود دریافتی از سوی بانک ها بسیاری از سرمایه گذاران را از دریافت تسهیلات منصرف کرده است.

سرپرست صنعت و معدن بوکان عنوان کرد: در سطح شهرستان بوکان سعی کردیم برای کاهش این سود واحد های تولیدی واقع در شهرک صنعتی را واحد روستای معرفی کنیم که متاسفانه با این پیشنهاد ما مخالفت شد.

عدم استقبال سرمایه‌گذاران از تسهیلات بانکی

زندش افزود: ازسال ۱۳۹۷ تا کنون تنها ۱۱ کارخانه از ۱۲۲ واحد فراگیر و ۴۴ واحد از ۲۳۰ واحد روستایی ما موفق به دریافت تسهیلات بانکی شدند که این مهم نشان از عدم استقبال سرمایه گذاران از این تسهیلات در سطح شهرستان بوکان است.

وی ادامه داد: همچنین تنها پنج واحد در سطح شهرستان بوکان موفق به دریافت تسهیلات ازسامانه بهین یاب آن هم با سود ۱۸ درصد شده اند در حالی که در سامانه سود تسهیلات تنها ۱۲ درصد اعلام شده است.

وی تصریح کرد: کمبود زمین برای گسترش شهرک و مشکلات اداری از دیگر مشکلات عدیده شهرک صنعتی بوکان است که امید می رود با حمایت های مدیران ارشد شهرستانی شاهد بر طرف شدن این مشکلات باشیم.

بنابراین گزارش، بی تردید جهش بخش تولید، نیازمند افزایش حمایت و فعالیت از سوی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در سطح شهرستان است که تلاش‌های شرکت های سرمایه گذاری و واحدهای تولیدی و صنعتی در سطح بوکان در این زمینه کاملا مشهود است اما برای ادامه این روند نیاز به همکاری و تعامل همه ارگانهاست تا شاهد رونق واحدهای تولیدی در چرخه اقتصادی استان و کشور باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سطح شهرستان بوکان شهرک صنعتی بوکان مشکلات عدیده ای واحدهای تولیدی دریافت تسهیلات سرمایه گذاران تسهیلات بانکی واحد ها بانک ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۳۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیرعامل شرکت‌شهرک‌های صنعتی لرستان گفت:در منطقه ویژه اقتصادی ازنا،اولین سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد و این موضوعی بود که در سال‌های گذشته شاهد آن نبودیم.
فرزاد محمدی افزود:طرح فروسیلیس منگنز ازنا پیشرفت بسیار خوبی دارد و تا دو یا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی گفت:این سرمایه‌گذار چینی پروژه فروسیلیس منگنز را در ازنا در حال احداث دارد و پیشرفت بسیار خوبی دارد که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
فرزاد محمدی با بیان اینکه توسعه فناوری یکی از زیرپروژه‌های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان است، افزود:برای  رفع موانع تکنولوژی و فنی، واحدهای صنعتی احیا شده که وطیفه و رسالت آن شناسایی نیازهای فناورانه است که فن‌بازار در استان تشکیل شد.
مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی لرستان گفت:هم اکنون نیازهای فناوری چندین واحد صنعتی در استان شناسایی و مرتفع شدند.
وی گفت:در استان چندین واحد صنعتی دانش‌بنیان شده و با حمایت‌های مالی واحدهای تحقیق و توسعه مورد حمایت قرار گرفته شده‌اند.




دیگر خبرها

  • بهسازی معابر شهرک‌های صنعتی اردبیل با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین