Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@22:17:08 GMT

نگرانی نارنجی

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۳۴۳۵۸

نگرانی نارنجی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  سال‌های گذشته در چنین روز‌هایی هیچ نارنجی را روی درختان کوچه و خیابان‌های مازندران نمی‌توانستید ببینید، رهگذران حتی شده نردبانی پیدا کنند آخرین نارنج را هم می‌چیدند تا کنار سفره با دیزی یا کباب میل کنند، اما کرونا که آمد مردم نه دل و دماغی برای چیدن بهار نارنج داشتند و نه علاقه‌ای به چیدن نارنج‌های رسیده کنار خیابان، آن‌ها می‌ترسند نکند میوه‌ها آلوده به ویروس کرونا باشد، اما حالا جهاد کشاورزی می‌گوید اگر نارنج‌ها کنده نشوند سال آینده ویروس کرونا که نه، مگس مدیترانه‌ای بلای جانشان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عبدالرحمان زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کمتر از ۳۰ درصد نارنج‌های معابر و خیابان‌های شهر تاکنون برداشت شده است، گفت:میوه‌های برداشت نشده نارنج می‌توانند کانون آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باشند.
بیشتر بخوانید
نارنج‌هایی با بوی کرونا درخت شگفت انگیز در شمال ایران او افزود: خطر برداشت نشدن میوه نارنج و تجمع آفت مگس مدیترانه‌ای در آن طی نامه‌ای به فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها ارسال شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از مردم، اهالی روستا‌ها، شهرداری‌ها و مدیران ادارات خواست هر چه سریعتر نسبت به برداشت نارنج‌ها در منازل، معابر و ادارات خود اقدام و میوه‌های پوسیده را نیز جمع آوری و دفن کنند، زیرا میوه‌های پوسیده میزبان خوبی برای رشد مگس مدیترانه‌ای است.

عبدالرحمان زاغی گفت: اگر نارنج‌ها بموقع برداشت نشوند آفت مگس مدیترانه‌ای تا پایان زمستان مهمان آن‌ها خواهد بود و به میوه درختان بهاره مانند هلو و شلیل آسیب جدی وارد می‌کند.

او با اشاره به سرمای پیش رو نیز گفت: سرمای پایان هفته سبب یخ زدگی و ماندگاری نارنج روی درختان می‌شود و برای سال آینده میوه دهی را با مشکل مواجه می‌کند.

بر اساس برخی برآورد‌ها بیش از ۶ میلیون اصله درخت نارنج تنها در حاشیه خیابان مازندران وجود دارد.

انتهای پیام / ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهار نارنج مگس مدیترانه ای مگس مدیترانه ای نارنج ها میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۴۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، براساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز، شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ طبق اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در ایستگاه‌های استانداری و نیوساید اهواز به ترتیب با شاخص‌های ۱۳۲ و ۱۱۱ و خرمشهر ۱۱۱ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

وضعیت هوای شهر‌های آبادان، اندیمشک، ایستگاه حفاری و پست برق شماره سه اهواز، بهبهان، حمیدیه، دزفول، شوش، شوشتر، کارون، ماهشهر، مسجدسلیمان و هندیجان به علت نبود آلودگی، قابل قبول اعلام شده است.

همچنین وضعیت هوای رامشیر و شادگان با شاخص زیر ۵۰ در وضعیت سالم و پاک قرار دارند.

افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان در شرایطی که هوا " ناسالم" است، باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و سایر افراد نیز باید این گونه فعالیت‌ها را کاهش دهند.

براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

استان خوزستان ۲۵ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد.

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۴ استان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • اولین تصویر لو رفته از کیت دوم رئال مادرید برای فصل 25-2024 / عکس
  • هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی
  • (ویدئو) چرا آسمان آتن نارنجی شد؟
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • شکوفه‌های بهار نارنج در مازندران
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • نگرانی از گاف‌های بی‌پایان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد