Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک رشته توییت درباره فرآیند غربالگری بیماری‌های ژنتیکی پیش از تولد برای خانواده و تاثیر آن در افزایش سقط جنین های غیر قانونی هشدار داد و نوشت: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تولد سالانه در کشور برآورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در همه بارداری‌ها غربالگری انجام شود، ۵ درصد یعنی ۶۰ هزار نفر با خطر بالا تعیین خواهند شد که برای آزمایش های بیشتر معرفی می شوند.

وی ادامه داد: تست غربالگری اولیه شامل دو نوع تست بیوشیمی است که به آن دابل مارکر گفته می شود و سونوگرافی NT با استفاده از نتایج این تست ها خطر سندرم داون در نوزاد محاسبه می شود. خطر یک روی ۲۵۰ و بالاتر پرخطر قلمداد داده شده است و نیاز به بررسی بیشتر خواهند داشت.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نوشت: از مجموع ۶۰ هزار نفری که سالانه با ریسک بالا ارزیابی می شوند، حدود ۱۰ درصد (۶ هزار نفر) با ریسک یک روی ۱۰ و بالاتر هستند که به دلیل ریسک بالا مستقیم برای انجام آمنیوسنتز معرفی می شوند. ۹۰ درصد دیگر (۵۴ هزار نفر) برای انجام تست غیر تهاجمی NIPT معرفی می شوند.

جهانپور افزود: کمتر از یک درصد کسانی که این تست را انجام می دهند مثبت می شوند که برای تایید تشخیص باید آمنیوسنتز و کاریوتایپ شوند. یعنی ۵۴۰ نفر هم از این طریق برای آمنیوسنتز معرفی می شوند. بنابراین در مجموع سالانه ۶۵۴۰ نفر لازم است آمنیوسنتز انجام دهند. مشکل آمنیوسنتز این است که با درصد اندکی احتمال سقط القایی وجود دارد. این درصد به ادعای متخصصان یک در هزار است.

وی افزود: اگر حتی ۲ برابر این نسبت هم باشد (یک روی ۵۰۰) به این معنی است که سالانه احتمالا ۱۳ مورد سقط ناخواسته در نتیجه انجام آمنیوسنتز رخ می دهد. از این جمع البته حداقل ۲۰ درصد موارد سندرم داون خواهند بود و تقریبا ۱۰ مورد سقط جنین سالم اتفاق می افتد. هر چند حتی یک مورد سقط جنین سالم هم موجب تاسف فراوان است، ولی این تعداد به هیچ وجه با آماری که توسط افراد ناآگاه یا کم اطلاع به هردلیل و انگیزه ای که بیان می شود، قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: اما عدم حمایت از خانواده ها برای انجام غربالگری در چهارچوب دستورالعمل می‌تواند آنها را به سمت موارد زیر سوق دهد: سقط غیر قانونی، انجام هزینه های بی مورد ناشی از نیاز القایی و پرهیز از فرزندآوری به دلیل ترس از هزینه ها یا نگرانی از به تولد فرزند معلول.

جهانپور بیان کرد: (این موارد) قدر مسلم مغایر سیاست‌های توسعه جمعیت، فاقد توجیه از نظر موازین بهداشت عمومی و خلاف جهت ماموریت و وظیفه دولت ها در توسعه عدالت در دسترسی به خدمات سلامت است.

بیشتر بخوانید

پشت پرده توییت جنجالی که حذف شد؛ نگرانی‌ها از حذف غربالگری جنین برای چیست؟ ارجاع حدود ١٢ هزار پرونده سقط درمانی به پزشکی قانونی/ آمار اختلالات ژنتیک جنینی در ایران جزییات حذف طرح غربالگری اجباری در مجلس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غربالگری ژنتیک غربالگری نوزادان معرفی می شوند هزار نفر سقط جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۷۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟

به گزارش همشهری آنلاین، محمد ابراهیم پارسانژاد رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران اظهار داشت: وقتی زوجین برای درمان ناباروری مراجعه می‌کنند، در مرحله اول درمان‌های سطحی مربوط به زوجین برای آنها تجویز می‌شود و در صورت لزوم درمان‌های اولیه به سمت درمان‌های پیشرفته سطح ۳ می‌رود.

وی افزود: بعد از ازدواج درصد بارداری یک زوج در ماه اول ۱۵ درصد، در ۶ ماه اول ۵۰ درصد، در ۸ ماه این میزان به ۸۰ درصد و بعد از یک سال احتمال بارداری برای آنها به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

این فوق تخصص نازایی، با اشاره به اینکه تمامی زوج‌های نابارور می‌توانند در فرایند درمان قرار بگیرند، تاکید کرد: این به معنای این نیست که همه آنها بچه‌دار می‌شوند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از افرادی که اقدام به درمان ناباروی می‌کنند و از روش‌های کمک‌باروری (IVF) استفاده می‌کنند، صاحب بچه می‌شوند.

وی تاکید کرد: تا سال‌ها پیش اگر زوجی مراجعه می‌کردند که به قول معروف مرد دچار مشکل بود و اسپرم نداشت، به او گفته می شد قابل درمان نیست، اما حالا درمان برای همه افراد نابارور انجام می‌شود، اما این به معنای موفقیت در همه این عمل‌ها نیست.

بیست و سومین کنگره انجمن باروری و ناباروری ایران، ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

کد خبر 848283 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم فرزندآوری ناباروری IVF

دیگر خبرها

  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • ببینید | حمله هولناک یک مرد شمشیر سامورایی به مردم در خیابان
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • دستگیری ۲۵ نفر از داوطلبان متقلب کنکور/ سالم ترین کنکور را برگزار کردیم
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟