Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به الزامات تغییر ساختار حاکمیتی وزارت نفت گفت: مصوب کردیم حداکثر پس از ۶ ماه از تصویب این قانون ساختار حاکمیتی وزارت نفت مورد بازنگری قرار گیرد، به‌طوریکه بودجه وزارت نفت از شرکت ملی نفت ایران منفک گردد. - اخبار اقتصادی -

مجتبی توانگر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه، فرایند‌ رسیدن به درآمد فروش نفت مستلزم سرمایه گذاری در مراحل اکتشاف، توسعه میادین نفتی، بهره برداری از آن و در نهایت بازاریابی و فروش نفت است، گفت: این مراحل به ویژه اکتشاف، توسعه و بهره برداری از میادین نفتی مستلزم هزینه های سنگینی است که قاعدتا باید از محل درآمد نفت تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت بخشی از درآمد فروش نفت به تداوم جریان استخراج نفت اختصاص می‌یابد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان از درآمد فروش نفت به شرکت ملی نفت اختصاص می یافت و اکنون با مصوبه کمیسیون تلفیق قرار است چه تغییری در آن ایجاد شود؟ گفت:سالهاست که سهم شرکت ملی نفت از درآمد نفت 14.5 درصد است، این سهم در سالهایی که میزان فروش نفت 80 میلیارد دلار بوده و در سالهایی که میزان فروش نفت 8 میلیارد دلار بوده یکسان بوده است. این در حالی است که نیاز سرمایه گذاری در زیرساخت های نفتی تفاوتی در این 2 سال مورد مثال نداشته است. مسئله مهم دیگر، فقدان توجه به نیاز واقعی صنعت نفت به این سهم و رقم برای توسعه است. رقم 14.5 درصد یک رقم یکسان است در حالی که هر میدان نفتی رقم متفاوتی هزینه استخراج نفت دارد. اکنون کمیسیون تلفیق دولت را مکلف کرده است تا در راستای اصلاح ساختار بودجه رابطه مالی خود و نفت را اصلاح نماید. در این مصوبه شرکت ملی نفت مکلف شده  که برای تعیین سهم خود از فروش نفت، اطلاعات هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای، هزینه‌های بهره‌برداری از میادین در حال تولید، بازپرداختی‌های اصل و فرع بدهی و همچنین هزینه نوسازی را به‌طور دقیق اعلام کند، همچنین سهم این شرکت معاف از مالیات در نظر گرفته شد.

توانگر ادامه داد، به این ترتیب سهم 14.5درصدی شرکت نفت از فروش نفت و میعانات گازی که در بودجه وجود داشت کنار گذاشته شده است و تعیین این سهم با توجه به هزینه‌های ارائه‌شده، انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه، این مصوبه در حقیقت شفاف سازی هزینه های شرکت ملی نفت را دنبال می کند, تأکید کرد، نظام مالی حاکم بر شرکت ملی نفت پشت رقم سهم این شرکت از درآمد پنهان شده است. شرکت ملی نفت صورتهای مالی منتشر شده و در معرض عموم ندارد و حتی گزارش مالی شفافی در خصوص هزینه های خود به ویژه هزینه های جاری ندارد. مصوبه تلفیق از این جهت مهم است که سعی دارد شفافیت را به عرصه شرکت نفت بیاورد.

وی افزود،به همین دلیل مصوب کرده ایم، حداکثر پس از 6 ماه از تصویب این قانون ساختار حاکمیتی وزارت نفت مورد بازنگری قرار گیرد، به‌طوریکه بودجه وزارت نفت از شرکت ملی نفت ایران منفک گردد و کار نظارتی و حاکمیتی خود را با رعایت حاکمیت شرکتی اعمال نماید.

مشکل اینجاست که وزارت نفت از خود تقریبا هیچ بودجه ای ندارد و حقوق همه کارکنان وزارت نفت از جمله وزیر نفت از منابع شرکت ملی نفت پرداخت می شود. بعد توقع داریم وزارت نفت بر شرکت ملی نفت نظارت کند، با این ساختار اصلا چنین چیزی شدنی نیست.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بودجه ایران بودجه ایران کمیسیون تلفیق وزارت نفت شرکت ملی نفت فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۹۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل بیمارستان رضوی مشهد ضمن تکذیب خبر منتشر شده مبنی بر فروخته شدن اسناد بیماران در قالب کاغذهای یک رو سفید و باطله، گفت: اسناد حداقل ۱۰ سال در بیمارستان می‌ماند. تاریخ درج شده در برگه انتشار یافته جدید است و ما حق امحای این اسناد را نداریم. امحای اسناد نیز پس از ۱۰ سال و تحت نظارت صورت می‌گیرد و این اسناد به خمیر تبدیل خواهند شد.

چندی پیش و در فضای مجازی اخباری مبنی بر فروخته شدن اسناد بیماران در قالب کاغذهای یک رو سفید و باطله با عنوان صورت هزینه درمان بیمه دی و بیمارستان رضوی که حاوی اطلاعات بیماران بود انتشار یافت و حواشی‌ای را ایجاد کرده بود. در متنی که به همراه تصویر اطلاعات بیمار منتشر شده بود، آمده بود: «برای پرینت‌های حسابداری کاغذ یک‌رو سفید خریدم، ۹۰۰هزار تومان، ۳۵ کیلو کاغذ باطله. شوکه شدم وقتی دیدم همه کاغذها اطلاعات بیماران یکی از معروف‌ترین بیمارستان‌های مشهده!!! حریم خصوصی مریض چه‌قدر بی‌ارزشه؟ از اطلاعات دقیق بیماری تا شماره ملی و آدرس کاربر، پزشک.»

در همین راستا و باتوجه به حساسیت موضوع، ایسنا با مدیرعامل بیمارستان رضوی گفت‌وگویی انجام داد.

دکتر محسن محور، ضمن تکذیب خبر منتشر شده، اظهار کرد: بخشی از پرونده بیمارانی که بستری می‌شوند، در بیمارستان مانده و بخشی دیگر به بیمه‌ها ارجاع می‌شود. آنچه در بیمارستان می‌ماند، باید حداقل ۱۰ سال در محل بیمارستان بایگانی شود و پس از این مدت امحای این اسناد تحت نظارت سازمان اسناد و کتابخانه‌های کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است بعضی اسناد مثل IVF و اسناد نگهداری جنین سال‌ها در بیمارستان بماند، یادآور شد: ما حق امحای این پرونده‌ها را نیز نداریم.

مدیرعامل بیمارستان رضوی با تاکید بر اینکه آن برگه به هیچ وجه از بیمارستان رضوی خارج نشده است، گفت: بیمارستان رضوی یکی از بیمارستان‌های پرهزینه کشور است؛ هزینه این بیمارستان فقط در اسفندماه ۲۱۰ میلیارد تومان بوده است. بیمارستان رضوی در حال ساخت یک مرکز ناباروری بوده و برای این مرکز چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. همچنین ما در دهه کرامت ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح خواهیم کرد؛ بنابراین بیمارستان رضوی با این هزینه‌کرد بالا آنقدر مشکل ندارد که بخواهد کاغذ را به صورت کیلویی بفروشد.

محور ضمن تکذیب خبر منتشر شده مبنی بر فروخته شدن اسناد بیماران در قالب کاغذهای یک رو سفید و باطله، خاطر نشان کرد: اسناد حداقل ۱۰ سال در بیمارستان می‌ماند. تاریخ این برگه جدید است و ما حق امحای این اسناد را نداریم. امحای اسناد نیز پس از ۱۰ سال و تحت نظارت صورت می‌گیرد و این اسناد به خمیر تبدیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه بیمه دی نیز نمی‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد، تصریح کرد: در این راستا نیز به جهت روشن شدن کامل وضعیت جلسه‌ای با بیمه دی خواهیم داشت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • مشکل تأمین برق ناشی از ناترازی درآمد و هزینه‌های شرکت برق است
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!
  • تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله
  • بودجه ۱۰۰ میلیون یورویی اینتر برای خرید بازیکنان جدید در تابستان