Web Analytics Made Easy - Statcounter

«جاوید صدیق» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید بدانند سیاست قهر و اجبار در بحث ایران کارایی نداشته و آنان باید برای حل مسائل در مسیر گفت وگو و تعامل گام بردارند.

وی گفت: ترامپ شاید جزو معدود روسای جمهور با نگاه مغرضانه و ویژه‌ای باشد که آمریکایی‌ها آن را تجربه کردند، درحالی که رهبران سابق این کشور  رویکرد متفاوت‌تری نسبت به وی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر نوای وقت، از قدیمی‌ترین روزنامه‌های پاکستان تاکید کرد: رهبری جدید آمریکا باید این واقعیت را بپذیرد و درک کند که سیاست‌های تهاجمی یا آنچه که ترامپ و همدستانش به نام فشار حداکثری علیه ایران به آن متوسل شدند، به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

وی به جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا توصیه کرد که دست از فشار بردارد، در غیر این صورت تداوم سیاست‌های دولت پیشین موجب سلب اعتبار آمریکا می‌شود و همزمان جهان نیز در موقعیت خطرناکی قرار می‌گیرد.

این روزنامه‌نگار ارشد پاکستانی گفت: ترامپ از سیاست هرج و مرج در خاورمیانه پیروی کرد و با همین راه و روش ما شاهد درهم شکسته شدن اوضاع سیاسی آمریکا بودیم، جایی که ترامپ با رویکرد قلدرمابانه جامعه و کشور خود را تجزیه کرد.

وی افزود: ترامپ تنها رئیس جمهور تاریخ آمریکاست که دوبار استیضاح شد، همه پل‌های پشت سر خود را خراب کرد، از برجام خارج شد و دیگر اعضای آن را مجبور به تخلف و همسو شدن برای فشار بر ایران کرد. وی همچنین با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس اشغالی راه توسعه طلبی رژیم صهیونیستی و سرکوب مردم فلسطین را هموارتر کرد و به این ترتیب به تحقق طرح‌های شیطانی علیه مسلمانان کمک کرد.

جاوید صدیق اظهار داشت: سیاست‌های ترامپ هیچ تاثیری بر برنامه‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران نداشت بلکه آنان در بحث امنیت ملی قوی‌تر شده و همچنان علی رغم تحریم‌ها به ویژه تحریم مقام‌های عالی رتبه کشور ثابت قدم هستند.

وی افزود: رئیس جمهور جدید آمریکا باید راه تعامل با جهان و چندجانبه گرایی را درپیش بگیرد، همانطور که در سال ۲۰۱۵ و در نتیجه روند چندجانبه گرایی توافق هسته‌ای ایران به نتیجه رسید.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد. براین اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

در همین حال مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذر امسال به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که یکی از بندهای 9 گانه آن دولت جمهوری اسلامی را مکلف می‌کند برای لغو تحریم‌ها «غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفوژهای نسل ۶ و ۸ را در دستور کار قرار دهد».

مجلس دو ماه به دولت فرصت داده بود که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود. 

برچسب‌ها برجام جمهوری اسلامی ایران پاکستان دونالد ترامپ جو بایدن خاورمیانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام جمهوری اسلامی ایران پاکستان برجام جمهوری اسلامی ایران پاکستان دونالد ترامپ جو بایدن خاورمیانه اخبار کنکور جمهوری اسلامی تحریم ها غنی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۱۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ

به گزارش خبرآنلاین اظهارات عصر شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه جو بایدن در حالی مطرح شد که او داشت در مورد دردسرهای حقوقی خودش صحبت می‌کرد و به دادستان‌های این پرونده‌ها می‌تاخت و همچنین در مورد کیفرخواست‌های جدیدی که علیه چندین تن از دستیاران ارشد سابقش در آریزونا مطرح شده، اعتراض می‌کرد.

به نقل از ایسنا براساس فایل صوتی از ضیافتی که به دست ان‌بی‌سی نیوز رسیده، ترامپ گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می‌کنند. و این تنها چیزی است که آنها دارند. و این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می‌شوند.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: «بایدن بدترین رئیس جمهور تاریخ کشور ماست. او به شدت بی‌کفایت و ناتوان است. او مثل چی حقه‌باز است! او کاندیدای تحت نفوذ و کنترل نیروهای خارجی است... او مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر می‌پذیرد. او حقه‌باز است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ایمی اسپیتالنیک» مدیر اجرایی شورای روابط عمومی یهودی یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «انجام چنین مقایسه‌هایی همیشه اشتباه، توهین‌آمیز و نفرت‌انگیز است؛ خصوصا زمانی که آن را در کنار سابقه طولانی این رئیس‌جمهور سابق در عادی‌سازی یهودستیزی در نظر گرفت. به خصوص استفاده از مقایسه‌هایی با نازی‌ها در خدمت یک برنامه متعصبانه و اقتدارگرا، شنیع است.»

کاخ سفید در بیانیه‌ای تند به اظهارات ترامپ پاسخ داد و به رفتار و لفاظی‌های گذشته این نامزد احتمالی جمهوری‌خواه، اشاره داشت، از جمله اظهارات مکرر او مبنی بر اینکه مهاجران غیرقانونی «خون کشور ما را مسموم می‌کنند»؛ زبانی که لفاظی‌های آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی و دیگر برترپنداران سفیدپوست را بازتاب می‌دهد.

اندرو بیتز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «رئیس‌جمهور بایدن به جای تکرار لفاظی‌های وحشتناک فاشیست‌ها، صرف ناهار با نئونازی‌ها، و دامن زدن به تئوری‌های توطئه‌ای که به قیمت جان یک افسر پلیس شجاع تمام شده است، مردم آمریکا را حول ارزش‌های دموکراتیک مشترک و حاکمیت قانون گرد هم می‌آورد؛ رویکردی که باعث شده بزرگ‌ترین کاهش جرایم خشونت‌آمیز در ۵۰ سال گذشته رخ دهد.»

از سوی دیگر حامیان ترامپ تلاش‌ کردند تا صحبت‌های او را لاپوشانی کنند.

داگ بورگم، فرماندار داکوتای شمالی که جزو چندین گزینه محتمل برای معاونت ترامپ است و در همان مهمانی جنجالی در عمارت مارالاگو شرکت داشت، یکشنبه درباره عبارت «گشتاپو» که ترامپ استفاده کرده بود، به‌ شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «این صحبت در کانون سخنان او نبود. اکثریت آمریکایی‌ها احساس می‌کنند محاکمه‌ای که او در حال حاضر در آن حضور دارد، انگیزه‌های سیاسی دارد.»

هنوز نمایندگان ترامپ به سخنان او واکنشی نشان نداده‌اند. اظهارات ترامپ بعدازظهر شنبه در باشگاه مارآلاگو در فلوریدا در جمع صدها عضو کمیته ملی جمهوری‌خواه بیان شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903339

دیگر خبرها

  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • فرصت‌سنجی سناریوهای تعامل آمریکا در آینده جنگ غزه