Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@18:53:23 GMT

درچنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۱۵۱۵

درچنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

به گزارش صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( اول بهمن ) به شرح زیر است:

  درگذشت راسکین، خالق نقاشان جدید
۱۲۱ سال پیش در چنین روزی بیستم ژانویه سال ۱۹۰۰ میلادی "جان راسکین" (John Ruskin) نویسنده، فیلسوف و منتقد معروف انگلیسی در سن هشتاد سالگی درگذشت. راسکین، در هشتم فوریه ۱۸۱۹ م در لندن به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی از کودکی با آثار کهن، مناظر طبیعی و کلیسا‌ها آشنایى یافت و با تشویق پدر، به جانب موسیقی و نقاشی و مطالعه شعر کشیده شد. وی در عین حال به سرودن شعر یا نوشتن قطعه ‏های منثور ترغیب گشت و بدین ترتیب از تعلیم و تربیتی آمیخته با ادراک زیبایى بهره‏‌مند شد. راسکین در ۲۰ سالگی اولین منظومه معروف خود را سرود و چهار سال بعد با مطالعه در هنر و طبیعت، کتاب نقاشان جدید را نگاشت و پس از چندی، آن را در پنج جلد منتشر کرد. راسکین همچنین در کتابِ تا آخرین دم، نظرات فلسفی خود را ارائه داد. وی در این کتاب ثروت را جدا از بشر و ارزش ‏های معنوی نمی ‏داند. وی بر این عقیده بود که جسم بشر، چون ماشین است و روح او، چون موتور این ماشین که قدرتش در همه موازنه ‏های سیاسی و اقتصادی دخالت دارد؛ بنابراین از اقتصاد باید ادراکی روحی و اخلاقی داشت. ثروت واقعی نباید از حد احتیاج خود او بیشتر باشد و روزی به تملّک دیگری درآید، زیرا این خود تجمّل است و معادل جهل است.   تولد فدریکو فلینی، سازنده رم شهر بی دفاع
۱۰۱ سال پیش در چنین روزی، بیستم ژانویه سال ۱۹۲۰ میلادی «فدریکو فلینی» (Federico Fellini)، فیلمساز ایتالیایی متولد شد. او کارگردانی صاحب سبک در عرصه سینما بود. فلینی از سال ۱۹۳۸ میلادی به عنوان فیلمنامه نویس مشغول به کار شد و سپس به کارگردانی پرداخت. او در سال ۱۹۴۵ میلادی، پس از پایان جنگ جهانی دوم، به عنوان دستیار کارگردان با روبرتو روسلینی، دیگر فیلمسار نامدار سینمای ایتالیا در ساخت فیلم معروف «رم شهر بی دفاع» همکاری کرد. فلینی در بهار سال ۱۹۹۳ میلادی، یعنی شش ماه قبل از مرگ، جایزه افتخاری اسکار را به خاطر آثار با ارزش خود در دنیای سینما دریافت کرد. معروفترین آثار فلینی «زندگی شیرین»، «هشت و نیم» و «جولیتای ارواح» نام دارد.   حمله مزدوران شاه به دانشگاه تهران
۵۹ سال پیش، در روز اول بهمن سال ۱۳۴۰ هجری شمسی مزدوران رژیم استبدادی پهلوی در حمله به دانشگاه تهران، تعداد زیادی از دانشجویان را مجروح کردند. دانشجویان این دانشگاه برای دفاع از حقوق صنفی دانش آموزان دست به تظاهرات زده بودند که با یورش وحشیانه مأموران روبرو شدند. ماموران، ده‌ها دانشجو و استاد را مضروب کردند و حتی وسایل آموزشی، آزمایشگاهی و کتاب‌ها را از بین بردند. پس از این حادثه، دولت دانشگاه‌ها را از بیم گسترش اعتراضات، دو ماه و نیم تعطیل کرد. حمله به دانشجویان با واکنش شدید مردم، علما و احزاب مخالف رژیم شاه، مواجه شد.   اعدام حسنعلی منصور، نخست وزیر شاه
۵۶ سال پیش در چنین روزی، اول بهمن سال ۱۳۴۳ هجری شمسی «حسنعلی منصور»، نخست وزیر رژیم شاه، توسط مسلمان مبارزی به نام «محمد بخارایی» اعدام انقلابی شد. حسنعلی منصور از عناصر وابسته به آمریکا بود. او با به تصویب رساندن قانون کاپیتولاسیون، مستشاران آمریکایی را از پیگیری قضایی در ایران مصون کرد. با تصویب این قانون، از دستگاه قضایی ایران درمورد مجازات آن دسته از ماموران و کارگزاران آمریکایی که در ایران مرتکب جرم می‌شدند، سلب اختیار شد. علاوه براین، حسنعلی منصور در تبعید حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به ترکیه نقش موثری داشت. هنوز مدت چندانی از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه نگذشته بود که حسنعلی منصور در مقابل مجلس شورای ملی آن زمان، هدف گلوله محمد بخارایی، یکی از مبارزان مسلمان قرار گرفت و بعد از چند روز به هلاکت رسید.   درگذشت دکتر محمد قریب، بنیانگذار طب نوین اطفال
۴۶ سال پیش در چنین روزی، اول بهمن ۱۳۵۳ هجری شمسی دکتر محمد قریب، بنیانگذار طب نوین اطفال در ایران و از بنیانگذاران بیمارستان مرکز طبی کودکان درگذشت. دکتر محمد قریب در سال ۱۲۸۸ در تهران در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. او در سال ۱۳۰۶ شمسی از اولین گروه دانشجویان ایرانی بود که برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه اعزام شد. قریب در پایان سال اول در شهر رن فرانسه، موفق به دریافت جایزه لابراتوار تشریح دانشکده پزشکی شد. وی در سال ۱۳۱۴ نخستین ایرانی بود که توانست در کنکور انترنی بیمارستان پاریس موفق شود. دکتر قریب به پاس خدمات چشمگیر علمی، به دریافت نشان عالی لژیون دونور از دولت فرانسه نائل آمد. وی پس از اتمام تحصیلات خود در دانشکده پزشکی پاریس به عنوان استاد کرسی بیماری‌های کودکان و ریاست بخش کودکان انتخاب شد، اما در سال ۱۳۱۷ برای همیشه به ایران آمد. در سال ۱۳۴۹ بیمارستان مرکز طبی کودکان را تاسیس کرد. از آثار او می‌توان به کتاب بیماری کودکان و کتاب مسائل و مشکلات طب نام برد. وی در سال ۱۳۵۳ ه. ش درگذشت.   باز شدن در‌های زندان‌های رژیم شاه
۴۲ سال پیش در چنین روزی، اول بهمن سال ۱۳۵۷ هجری شمسی با متزلزل شدن پایه‌های حکومت رژیم پهلوی در ایران در مقابل فشار‌های مردمی و امواج خروشان انقلاب اسلامی، در‌های زندان‌های رژیم شاه گشوده شد و مردم مسلمان ایران، فرزندان خود را که مدت‌ها در زندان‌ها تحت شکنجه رژیم قرار داشتند، از زندان آزاد کردند. بعد از ظهر همین روز تعداد کثیری از همافران و افسران نیروی هوایی دست به راهپیمایی زدند و همبستگی خود را با ملت مسلمان ایران اعلام کردند. همچنین در همین روز، مطبوعات ایران با عنوان بزرگ نوشتند: «امام خمینی تا چند روز دیگر به ایران باز خواهند گشت» این خبر، شور و شعف زایدالوصفی را در مردم ایران به وجود آورد و همه برای استقبالی بی نظیر و تاریخی از رهبر انقلاب، امام خمینی (ره) آماده شدند.         

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سال پیش در چنین روزی حسنعلی منصور امام خمینی هجری شمسی اول بهمن رژیم شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۱۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم‌ها تحولات جهان را برای دانش‌آموزان تبیین کنند

ایسنا/کرمانشاه استاندار کرمانشاه گفت: معلم‌ها باید تحولات جهانی را خوب شناخته و آنها را برای دانش‌آموزان تبیین کنند.

محمدطیب صحرایی، امروز(یازدهم اردیبهشت) در آیین نواختن زنگ سپاس معلم در هنرستان صنایع شیمیایی کرمانشاه، با تبریک روز معلم به فرهنگیان و با بیان اینکه معلم های خوب جلوتر و فراتر از زمان خود هستند، گفت: معلم ها در صورتی موفق خواهند شد که شرط معلم بودن که همان پیشرو بودن است را حفظ کنند. معلم ها باید همواره جلوتر از زمان خود حرکت کنند و در دانش و مهارت پیشرو باشد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به سرعت گرفتن تحولات جهانی در دهه های اخیر، گفت: در دو، سه دهه اخیر تحولات شگفت انگیزی در دنیا رخ داده و امروزه دانش‌آموزان هم همچون دیگر اقشار جامعه با فضای مجازی آشنا بوده و به دلیل دسترسی زیاد به فضای مجازی دانسته‌های آنها زیاد است، لذا معلم ها برای تعلیم و تربیت صحیح دانش آموزان باید مدام در حال تقویت توانمندی‌های خود باشند.

صحرایی با بیان اینکه معلمان امروز باید تحولات جهانی را خوب شناخته و برای دانش آموزان تبیین کنند، تاکید کرد: معلم‌ها در وهله اول خودشان باید به این باور برسند که ترازوی تمدنی در حال جابجا شدن است و هیمنه آمریکا در حال فروریختن است و به زودی تمدن بزرگ ایرانی اسلامی در دنیا خود را نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: امروز دیرباورترین انسان های دنیا هم در حال پذیرش این واقعیت هستند که جابجایی تمدنی در حال رخ دادن است و معلم ها هم نباید از رخدادهای روز جهان عقب باشند.

وی با اشاره به شکسته شدن هیمنه آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم یک تیر هم به سمت پایگاه‌های آمریکا شلیک نشده بود که کسی مسئولیت آن را بپذیرد، در حالیکه در جریان حمله به عین الاسد هیمنه آمریکا شکسته شد و در هفته های اخیر نیز در جریان عملیات «وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی در معرض دید جهانیان فرو ریخت.

صحرایی افزود: این ثمره سردادن شعار«خواستن، توانستن است» مردم ایران اسلامی بود که در عملیات وعده صادق حمله کوبنده ای به مواضع رژیم صهیونیستی داشتیم و نه مخفیانه، بلکه آشکارا توانستیم هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را زیر سوال ببریم.

وی همچنین با اشاره به خیزش این روزهای دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم غزه، گفت: این روزها در حالی خیزش دانشجویان آمریکایی را در حمایت از مردم مظلوم غزه شاهد هستیم که دولت آمریکا تندترین برخوردها را با این افراد دارد و شعار آزادی بیان خود را زیرسوال برده است.

صحرایی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: در اینکه ما هم همچون دیگر مردم دنیا مشکلاتی داریم شکی نیست، اما باید مشکلاتمان را خودمان حل کنیم که شما دانش آموزان بعنوان آینده سازان کشور نقش مهمی در این خصوص دارید.

صحرایی در ادامه با اشاره به تغییر فرآیند پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و تاثیرگذاری معدل در نتیجه آزمون سراسری، گفت: هرچه مرجعیت از کلاسهای کنکوری برداشته و به سمت کلاس درس برگردد، عدالت آموزشی خود را بیشتر نشان می دهد و خودنمایی دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور بیشتر می شود.

وی  گفت: سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل کمکهای خیرین برای تجهیز مدارس استان اختصاص پیدا کرد.

 انتهای پیام
 

دیگر خبرها

  • اندیشمندان دنیا به تغییر ساختار قدرت در جهان اتفاق‌نظر دارند
  • رهبر معظم انقلاب: جوانان باید منطق شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر رژیم صهیونیستی» را بدانند
  • پیرهادی: اتحاد جنبش‌های دانشجویی دنیا علیه ظلم اعجاز مقاومت غزه است
  • پایه‌های رژیم صهیونیستی در حال سست شدن است/روشنفکران دنیا تحمل جنایات اسرائیل را ندارند
  • دانش آموزان نقش مهمی در رفع مشکلات کشور دارند
  • ویدیو/ روزی که فوتسال ایران سوم دنیا شد
  • معلم‌ها تحولات جهان را برای دانش‌آموزان تبیین کنند
  • روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳
  • گفت و شنود/ بلا نسبت!
  • ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس + فیلم