Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@06:27:48 GMT

ما ایرانیان

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۲۴۵۱

ما ایرانیان

روزنامه ایران چهارشنبه یکم بهمن ویژه نامه ای را به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تاسیس این روزنامه منتشر کرده است که در ادامه گزیده ای از آن را می خوانیم: 

اولویت‌های روزنامه ایران در آستانه قرن جدید

سید ضیاء هاشمی مدیرعامل سابق خبرگزاری ایرنا: روزنامه ایران در حالی با تجربه‌ای به‌طول یک ربع قرن، پا به قرن جدید می‌گذارد که فراز و نشیب‌های گوناگونی را پشت سر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه درعین حال که به دولت‌های مختلف با سیاست‌های متفاوت وابستگی و حتی دلبستگی داشته است، با بهره مندی از یک تیم روزنامه‌نگار حرفه‌ای، چارچوبی مشخص و سبکی ویژه و مستمر برای خود برگزیده است. یکی از ویژگی‌ها و وجوه ثابت این روزنامه در دوره‌های مختلف، جنس مخاطبانش در حوزه رسمی یعنی نخبگان سیاسی و دولتمردانی است که با روزنامه دولت مستقر در تعامل و تأثیر و تأثر متقابل قرار دارند. این گروه از مخاطبان در کنار سایر سیاستمداران و سیاستگذاران اجتماعی، با نقش‌آفرینی در حوزه‌های مختلف خرد و کلان کشور، ترسیم مسیر تحولات و تعیین چشم انداز دور و نزدیک کشور را به‌عنوان هدف عالی خود مد نظر قرار می‌دهند. چنین دغدغه‌هایی در شرایطی مدنظر دولتمردان قرار می‌گیرد که تحولات پرشتابی در جامعه ایران در حال وقوع است. تحولاتی که در آستانه ورود به قرن جدید برجسته‌ترهم شده و چه بسا ابعاد استراتژیک‌تر و تاریخ‌سازتری هم پیدا کند. دراولین سال قرن پانزدهم، یک تحول سیاسی مهم در راه است چون یک دولت هشت ساله آماده واگذاری تدبیر امور به دولت بعدی است.

تحولی که در خلال آن دولت مستقر پس‌ از هشت سال، جای خود را به یک تیم دیگر می‌دهد و طبعاً طیف وسیعی از مدیران ارشد و میانی جدید وارد عرصه مدیریت می‌شوند. از سوی دیگر تحولات فناورانه که منشأ رشد پرشتاب فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شده است، با ظهور پدیده کرونا، بیش از گذشته بر تحولات فرهنگ جامعه و سیاست اثر گذاشته و تصویری جدید از حال و آینده به نمایش گذاشته است. در این نقطه عطف تاریخی، به‌گمان من برای روزنامه‌ای که از حیث کمیت تیراژ و کیفیت مخاطبان در جایگاهی ویژه قرار گرفته است، دو راهبرد اساسی زیر مهم و ضروری تلقی می‌شود: ۱. پاسخگویی به سؤالات کلان در شرایط جدید ملی و جهانی: جامعه ایران عموماً و نخبگان رسمی خصوصاً نیاز به گفتمانی دارند که سؤالات و مسائل کلان و سرنوشت ساز جامعه را مورد بحث و بررسی قرار دهد و پاسخ به سؤالات اساسی جامعه بویژه نسل جدید را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی مطمح نظر قرار دهد. در این گفتمان لازم است تحولات نظام جهانی از یک سو و دگرگونی‌های فکری و فرهنگی در داخل کشور از دیگر سو، به‌عنوان عوامل و مؤلفه‌های تأثیرگذار در صورت‌بندی مسائل مورد توجه قرار گیرد تا در یک فرآیند گفت‌وگوی دامنه‌دار، زمینه و فرصتی برای کشف پاسخ مشترک به آنها فراهم شود.

۲. ترویج فرهنگ گفت‌وگوی نخبگان: مباحث دامنه‌دار اجتماعی در کشور تنها در صورتی می‌تواند در جریان‌سازی فکری و فرهنگی و نهایتاً اصلاح و ارتقای سیاستگذاری، اثرگذار و نقش‌آفرین باشد که در بستر گفت‌وگویی سازنده و فراگیر جریان پیدا کند. شکل‌گیری و تقویت فرهنگ گفت‌وگو اگرچه در فرآیندی طولانی صورت می گیرد که از خانواده و مدرسه آغاز و اجزای گوناگون جامعه و رسانه را در بر می‌گیرد، ولی آنچه در روزنامه‌ای مثل «ایران» می‌تواند به جد مورد توجه قرار گرفته و نصب‌العین قرار گیرد، تقویت و تمرین فرهنگ گفت‌وگو و آداب آن، با به رسمیت شناختن تنوع سلایق و تحمل دیدگاه‌های مخالف و متفاوت است. این مهم علاوه بر ارزش ذاتی و تأثیر بسزایی که می‌تواند در میان سرآمدان عرصه مدیریت و سیاستگذاری داشته باشد، الگویی از فرهنگ گفت‌وگوی سازنده همراه با مدارا، همدلی و هم افزایی در مسیر رشد و تعالی در سطح جامعه ارائه می‌کند و با استقبال از سؤالات نو در فضای گفت‌وگو به ترویج این ضرورت در سطح ملی یاری خواهد رساند.‌

«ایران» روزنامه‌ای از جنس مردم

محمدتقی روغنی‌ها مدیرعامل سابق مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران: با پیوند سه نسل روزنامه‌نگاری و درآمیختن تجربه، خلاقیت و نوآوری، روزنامه‌ای متولد شد که از همان آغاز انتشار به جایگاهی شایسته و درخور در جمع نشریات کشور دست یافت. اندیشه انتشار چنین روزنامه‌ای سال ۱۳۷۲ در جمع مدیران سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی شکل گرفت و با جدیت دنبال شد.  متفاوت با بسیاری از تصمیمات، برای انتشار این روزنامه، ماه‌ها بررسی کارشناسی صورت گرفت و شمار زیادی از روزنامه‌نگاران با تجربه، جوانان خوش‌ذوق و با انگیزه و کارشناسان حوزه‌های جامعه‌شناسی و اقتصاد رسانه گرد هم آمدند و علاوه بر جلسات روزانه، در نشست‌هایی که از ساعات اولیه شب آغاز و گاه تا سپیده صبح ادامه می‌یافت جوانب گوناگون انتشار روزنامه‌ای متفاوت و متناسب با نیازها و خواسته‌های مخاطبان را بررسی می‌کردند تا سخنی نو را در قالبی جدید پیش روی مخاطبان قرار دهد.

برای تصمیم‌گیری در مورد هر یک از مباحث مورد بررسی همچون نام و نماد روزنامه، عنوان صفحات، موضوع ستون‌ها، قطع و اندازه روزنامه، شکل‌گیری گروه‌های تحریریه، شیوه‌های درآمدزایی و استقلال مالی و بسیاری از موارد دیگر ماه‌ها بحث و بررسی انجام شد.  از میان ده‌ها نام پیشنهادی، نام زیبای «ایران» برای روزنامه برگزیده شد و با هم‌اندیشی و همدلی روزنامه‌نگارانی که شکل‌گیری جمع آنان در آن دوران دور از انتظار به نظر می‌رسید روزنامه‌ای شکل گرفت که از همان آغاز استقبال کم‌نظیر گروه‌های مختلف اجتماعی را درپی داشت. «ایران» روزنامه‌ای شد از جنس مردم با حرف‌هایی نو و در قالبی جذاب که رمز و راز توفیق و ماندگاری آن مدیریت «فریدون وردی‌نژاد» در طراحی و بهره‌گیری از هم‌اندیشی صاحبان ایده و تجربیات پیشکسوتان روزنامه‌نگاری و خلاقیت و ابتکار خبرنگاران و نویسندگان جوان و پرانگیزه بود.

توفیق روزنامه ایران، ایده توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران و راه‌اندازی روزنامه انگلیسی‌زبان «ایران دیلی»، روزنامه عربی «الوفاق»، روزنامه «ایران ورزشی»، «ایران سپید» ویژه نابینایان و مجلات «ایران جوان» و «ایران آذین» را به‌دنبال داشت و این تولیدات متنوع و ارزشمند، مؤسسه ایران را در جایگاه یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات رسانه‌ای کشور قرار داد. اینک «ایران» در دوران افول رونق روزنامه‌های کاغذی، همچنان از جذابیت یک روزنامه حرفه‌ای برخوردار است. البته با تحولات دو دهه اخیر در حوزه ارتباطات و رسانه، ماندگاری و اثربخشی روزنامه‌ها در گرو حضور فعال و مؤثر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.  با تغییر ذائقه مخاطبان و جذابیت‌های فضای مجازی، دورماندن روزنامه‌ها از فناوری‌های نوین و سستی خبرنگاران در همراه شدن با عرصه‌های نوین اطلاع‌رسانی و فراگیری شیوه‌های نو برای تولید محتوا، بسان آفتی رسانه‌ها را از پویایی و حرکت و تأثیرگذاری بازمی‌دارد.  در سالروز تولد روزنامه ایران با تبریک به همکاران حرفه‌ای و خلاق که از آغاز تاکنون با این مولود مبارک همراه بوده‌اند، موفقیت آرزو می‌کنم.‌

«ایران» باید روزنامه مرجع باشد

محمدمهدی فرقانی استاد علوم ارتباطات: سـالگرد تأسیس روزنامه ایران را تبریک می گویم، این روزنامه در مجموع روزنامه موفقی بوده و علی رغم اینکه ارگان دولت محسوب می‌شود، ولی مورد اقبال مردم بوده است، بخصوص اینکه روزنامه به دلیل نزدیکی با دولت می‌تواند منبع موثقی برای حوزه های رسمی باشد و باید به نحوی عمل کند که مردم به عنوان منبعی قابل اعتماد اخبار دولتی را بتوانند پیگیری و به آن مراجعه کنند، همچنین اخبار رسمی را هم  می توانند از طریق این روزنامه رصد کنند. نکته دیگری که باید اشاره کنم  این است که روزنامه هایی مانند روزنامه «ایران» یک مشکل اساسی دارند،  چون این روزنامه، ارگان دولت است، با تغییر دولت‌ها، سیاست و خط مشی آن نیز تغییر می‌کند و در نتیجه اعضای تحریریه، این روزنامه با تغییر دولت‌ها به لحاظ ناهماهنگی شناختی، دچار مشکل می‌شوند.

بسته به گرایش دولت‌ها، روزنامه «ایران» باید رنگ و بوی آن گرایش را داشته باشد، در نتیجه تحریریه ها می پذیرند که باید با خط مشی مشخص کار کنند و کار دچار اختلال می‌شود و روزنامه‌نگار را به لحاظ روحی و روانی تحت فشار قرار می‌دهد و دچار مشکل می‌کند. در کشورهای پیشرفته اصلی به نام قید وجدانی وجود دارد و چنانچه روزنامه‌ای به هر دلیلی تغییر سیاست و خط مشی داد، اعضای تحریریه با دریافت غرامت ایام بیکاری از آن رسانه جدا شده و به رسانه‌ای می‌روند که با دیدگاه و نگرش آنها موافق باشد؛ در کشور ما مثل بازارهای دیگر، بیکاری و معیشت اجازه نمی‌دهد روزنامه‌نگاران محل کار خود را تغییر دهند، چون ممکن است نتوانند کار همتراز و مناسبی پیدا کنند اما در هر حال من فکر می‌کنم روزنامه «ایران» بیش از هر چیز به این دلیل که ارگان دولت است، باید تبدیل به روزنامه‌ای مرجع برای مردم در حوزه رویدادها و اخبار و تصمیم گیری های دولت باشد و این امر مستلزم این است که رابطه‌ای دوسویه بین دولت و روزنامه وجود داشته باشد تا بازتابنده برنامه‌ها و سیاست‌های دولت برای مردم باشد، البته نباید تبلیغاتی باشد، چون اگر رسانه‌ای تبلیغاتی کار کند، مردم نسبت به آن بی اعتماد و ناباور می‌شوند.

اگر دولت انتظار داشته باشد که روزنامه پایگاه تبلیغاتی باشد، به راحتی مخاطب خود را از دست می دهد، بنابراین باید بیشتر وجه اطلاع‌رسانی و ارتباطی روزنامه مدنظر باشد، چنانچه این گونه باشد، مشکلات هم از هر لحاظ کمتر خواهد شد. با توجه به گسترش فضای مجازی باید اخبار  از فضای مجازی هم به راستی و با سرعت انتقال پیدا کند و به عنوان سیگنال از منابع صحیح اخبار فضای مجازی نیز استفاده شود. شبکه‌های مجازی، دستاوردهای مهمی از نظر باز کردن مرزهای اطلاع‌رسانی داشتند، هرچند که در مقابل فیک نیوزها هم در آن زیاد هستند، اما ملاک و معیار تشخیص اخبار درست برعهده روزنامه قرار دارد و می تواند از این اخبار استفاده کند.‌

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها کرونا دولت روزنامه ایران موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دولت روزنامه ایران کرونا دولت روزنامه ایران موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران اخبار کنکور روزنامه ایران روزنامه ای روزنامه ها فضای مجازی فرهنگ گفت رسانه ای دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۲۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم اختتامیه هشتمین دوره جشنواره ملی طنز و رسانه «یادمان کیومرث صابری فومنی (گل آقا)» عصر امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در شهر فومن زادگاه گل‌آقا برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای رضا رفیع برگزار شد و این طنزپرداز برنامه را با ذکر خاطراتی از روز‌های پایانی حیات مرحوم صابری فومنی آغاز کرد، تعداد زیادی از چهره‌های هنری و مدیران فرهنگی استانی و ملی همچون رسول نجفیان، احمد عربانی، امید مهدی‌نژاد، فرشاد مهدی‌پور، مهدی رمضانی، مهدی عرفاتی، محمدرضا خوشرو اسدالله عباسی و... حضور داشتند.

فرامرز مرجانی فرماندار فومن به عنوان نخستین سخنران پشت تریبون ایستاد و در جایگاه میزبان این رویداد در سخنانی کوتاه به حاضران در جلسه خوش‌آمد گفت و سپس پیام تصویری محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این رویداد به نمایش درآمد.

اسماعیلی در بخش‌هایی از سخنانش با اشاره به ارزش جایگاه طنز در جامعه ما گفت: طنز بیان واقعیت‌های تلخ جامعه به صورتی است که مخاطب را درگیر کند. طنزپرداز با خنده نشاندن روی لب آسیب را مطرح می‌کند. جامعه ما دچار مشکلات اقتصادی است و این جامعه را عبوس نشان می‌دهد و طنز می‌تواند اخم‌ها را از چهره جامعه باز می‌کند.

نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز

وی با اعلام این مسئله که طنز در ایران پس از گل‌آقا جایگاه خود را از دست داده دست، با انتقاد از مدیران رسانه‌ای وزارت ارشاد گفت: از تلاش دوستان معاونت رسانه‌ای در حوزه طنز راضی نیستم. باید از روزنامه‌نگاران این حوزه حمایت کنیم و تلاش کنیم به حوزه طنز به صورت جدی‌تر بپردازیم. این مسئله را به عنوان یک مطالبه مطرح می‌کنم و امیدوارم بتوانم گزارش‌های فصلی در راستای پیشرفت این حوزه در کشور داشته باشیم.

اسماعیلی در انتهای سخنانش گفت: ما در وزارت فرهنگ اماده پشتیبانی کامل از طنزپردازان و نویسندگان این حوزه است و از متخصصان این حوزه درخواست دارم که ما را برای ارتقای وضعیت فعلی یاری کنند.

در ادامه مراسم عباس حسین نژاد دبیر دو دوره اخیر جشنواره «طنزپهل»  پشت تریبون قرار گرفت و با ارائه آماری در مورد این رویداد گفت: امسال تعداد آثار رسیده از سال گذشته بسیار بیشتر بود و امسال ۱۱۲۹ اثر به جشنواره رسید و امروز از ۲۰ نفر این دوستان تقدیر می‌شود. سال گذشته ما برگزیده ای از استان گیلان داشتیم ولی امسال این اتفاق نیافتاد و گیلانی ها از نظر ارسال آثار در کل کشور در رتبه ششم قرار گرفت و تهرانی‌ها بیشترین آثار را ارسال کردند. امسال ۱۲۱ رسانه نیز در این رویداد شرکت کردند و در مجموع ۴۴۸ اثر از رسانه‌های رسمی و ۶۸۱ اثر از رسانه‌های شخصی به ما رسید. 

وی با اشاره به سخنان وزیر ارشاد و درخواست برای توجه بیشتر به طنز گفت: دفتر طنز حوزه هنری توافقاتی با معاونت مطبوعاتی داشت تا آموزش طنز نیز به آموزش‌های حوزه رسانه در کشور اضافه شود و امسال شاهد اجرای این طرح خواهیم بود.

شیرین شدن کام مدیران با طنزهای تلخ

اسدالله عباسی استاندار گیلان دیگر سخنران این مراسم بود و ضمن خوشامدگویی به حضار مراسم گفت: شالیزارهای فومن همه چیز در خود پرورانده است. آنچه که نعمت و زیبایی‌های خداوند بوده به این شهر داده شده و شخصیت هایی مثل صابری فومنی، شیون فومنی (شاعر) و آیت الله بهجت نعمت‌های معنوی این خطه است.

وی با استقبال از نقد عملکرد خود گفت: ما از نقد استقبال می‌کنیم چون نقد سازنده باعث اصلاح امور می‌شود. بعضی از رسانه‌های خبری در استان گیلان فضای خوبی ندارند و نیاز به کمک دارند. ما دوست داریم افراد صاحب قلم در این رسانه‌ها سواد رسانه داشته باشند، چارچوبی تعیین کنند و کار ماندگاری را به یادگار بگذارند، همانطور که مرحوم صابری فومنی انجام داد. وقتی می‌بینیم در عرصه‌های مختلف رسانه‌ها می‌توانند آنچه را که در کف جامعه رخ می‌دهد انعکاس دهند و زبان مردم باشند بسیار مهم است که به آن‌ها توجه نشان دهیم. رسانه‌ها گاهی نیاز نیست صد صفحه مطلب بنویسند و می‌توانند با یک جمله یا یک عکس پیام را به مخاطب برسانند و دریافت کننده پیام هم می‌فهمد که زیر نظر رسانه‌هاست و باید بداند کارش در مواردی اشکال دارد. 

استاندار گیلان ادامه داد: با نقد و طنز تلخ گاه کام مدیران شیرین می‌شود. نکته مهم این است که یک جمله و کلمه بتواند تحولی ایجاد کند، تحولی که می‌تواند در عملکرد یا رویکرد هر مدیری تغییر ایجاد کند. در حقیقت باید فضا به سمتی برود که آحاد جامعه بتوانند از نتایج آن استفاده کنند. ما باید به دنبال قلم متعهد باشیم و این باید در رسانه‌های ما خود را نشان دهد. کسانی که سالیان سال در این حوزه کار کردند باید سوادشان را به نسل جوان و امروزی منتقل کنند. ما باید به فکر افزایش نشاط اجتماعی باشیم. کنشگران اجتماعی باید خوراک مورد نیاز جامعه را بررسی و مشخص کنند و از رسانه‌ها بخواهند در آن مسیر حرکت کنند.

این خبر در حال تکمیل است....

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد
  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد
  • خبر جدید معاون رئیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران