Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، وبگاه خبری - تحلیلی «دیفنس وان» در یادداشتی به قلم «رایان کاستلو» اذعان کرده که سیاست‌های «دونالد ترامپ»، چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا از جمله سیاست «فشار حداکثری» وی در قبال ایران شکست خورده است.

در ابتدای این یادداشت به پیام‌های توئیتری اخیر «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا که ظاهراً برای خداحافظی و تمجید از سیاست‌های دولت ترامپ در چهار سال گذشته انتشار یافته‌اند اشاره شده و این پیام‌ها را در جهت منحرف کردن افکار عمومی دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پمپئو در یکی از پیام‌های اخیر خود در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ نوشته بود: «ما در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم.» وی همچنین در پیام‌های دیگر خود به تمجید از سیاست‌های دولت ترامپ پرداخت و سیاست فشار حداکثری در قبال ایران را کار‌آمد توصیف کرده بود.


نویسنده یادداشت با اشاره به اظهارات پمپئو در این خصوص نوشت، حقایق اجازه نمی‌دهند که وی بر «شرمندگی ناشی از چهار سال شکست» سر‌پوش بگذارد.
در ادامه، نویسنده پیشنهاد داده که درباره اظهارات پمپئو، جهانیان به واقعیت‌ها نظری بیندازند. وی نوشت: تقریباً با هر معیاری، خروج از توافق هسته‌ای برجام به نفع آمریکا نبوده است.

ادعای مقام‌های آمریکایی در خصوص نقض برجام توسط ایران
رایان کاستلو در یادداشت خود به ادعای مقام‌های آمریکایی در این خصوص که ایران برجام را نقض کرده پاسخ داد و نوشت: «از روز اجرای این توافق در ژانویه ۲۰۱۶ تا یک سال بعد از خروج ترامپ از آن یعنی ماه مه ۲۰۱۹، ایران از تعهدات هسته‌ای خود تبعیت کرده است و این موضوع را آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تأیید کرده است. غنی‌سازی اورانیوم به نیرو‌گاه هسته‌ای نطنز محدود شده بود، ذخیره‌سازی اورانیوم نیز محدود به اورانیوم با درصد غنی پایین بود.»
در ادامه آمده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی به برنامه‌های هسته‌ای ایران دسترسی گسترده‌ای داشته و به طور بی‌درنگ پیشرفت آن را رصد می‌کند و هر ساله ذیل پروتکل الحاقی، بازرسی‌های جامعی به منظور تأیید اطلاعات و بررسی مسائل حل نشده انجام می‌دهد.


نویسنده یادداشت در ادامه نوشته ایران در واکنش به نقض توافق برجام توسط دولت ترامپ، تبعیت خود را از محدودیت‌های مختلف ذیل این توافق متوقف کرد. 
وی نوشت رویکرد ترامپ در مورد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، یک شکست عظیم بود، اما آسیب ناشی از آن به همین جا ختم نمی‌شود. مقامات دولت اوباما روشن ساختند که برجام فقط یک توافق هسته‌ای است و هدف آن حل بسیاری از اختلافات باقی مانده میان ایران، آمریکا و بازیگران مختلف منطقه‌ای نیست.
در ادامه نویسنده با اشاره به اینکه مقام‌های دولت اوباما روشن ساخته بودند که برجام صرفاً یک توافق هسته‌ای و مسائل دیگر را پوشش نمی‌دهد، نوشت: «به‌رغم یک روایت نادرست مبنی بر اینکه این توافق منجر به توسعه‌طلبی شد، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران با وجود لغو تحریم‌ها تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند.» 
نویسنده نوشته در حالی که ایران از دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حمایت کرد و به تدریج حمایت خود از حوثی‌ها (انصار‌الله) یمن عمیق کرد با ائتلاف آمریکایی هم همکاری کرد تا داعش را در عراق از بین ببرد.


در این یادداشت همچنین آمده است که ایران با وجود رهایی از تحریم‌های اقتصادی، برای ماجراجویی‌های نظامی در خارج از کشور هزینه صرف نکرد، بلکه بر شهروندان و زیر‌ساخت‌های داخلی خود هزینه کرد. 
نویسنده این یادداشت در پایان به تنش‌هایی که میان آمریکا و ایران در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به وجود آمد از جمله ترور «سردار قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران اشاره کرد و نوشت: آمریکا باید در توانایی خود در دستکاری سیاست سایر کشور‌ها معتدل باشد.‌
نویسنده همچنین از جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواست از رویکرد‌های ترامپ فاصله بگیرد و وضعیت کشور را به حالت عادی گذشته بازگرداند. وی نوشت این امر مستلزم اقدام سریع آمریکا برای تبعیت از برجام و سپس دنبال کردن مذاکرات بعد از آن است.

 

فارس

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: دیفنس وان ترامپ شکست پیام ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۰۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

مشاوران اقتصادی دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه در حال بررسی راه‌هایی هستند تا کشور‌ها را از پدیده دلار زدایی که باعث می‌شود استفاده از دلار را کنار بگذارند، دور شوند.

در حال حاضر، تعدادی از کشور‌ها بطور فعال استفاده از دلار را کنار گذاشته اند.

گفته می‌شود این تلاشی برای مقابله با اقدامات بازار‌های نوظهور کلیدی برای کاهش استفاده از دلار آمریکا است.

این بحث شامل مجازات‌هایی برای کسانی است که به دنبال تعاملات جایگزین در تجارت دوجانبه با ارز‌هایی غیر از دلار آمریکا هستند. این مجازات‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، هزینه‌های دستکاری ارز و تعرفه‌ها باشد.

در ماه مارس، ترامپ در مورد دلار به CNBC گفت: با بایدن، شما دلار را به عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست در بزرگترین جنگی است که ما تا به حال حضور داشته ایم. من از زمانی که کشور‌ها استفاده از دلار را کاهش می‌دهند متنفرم. من به کشور‌ها اجازه نمی‌دهم استفاده دلار را کاهش دهند. زیرا وقتی این معیار را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.

او همچنین در مصاحبه با فاکس بیزنس گفت: «کشور ما دارد به جهنم می‌رود و ما دیگر نقش مهمی در جهان نخواهیم داشت. ما قدرت داریم، اما در حال کاهش است. در واقع پول رایج ما رو به تنزل است. من فقط در مورد ارزش پول‌مان صحبت نمی‌کنم بلکه بحث در مورد استفاده از پول ما (دلار) در سراسر جهان است». 

یادآور می‌شود: استفاده ابرازی آمریکا از دلار باعث شده عزمی جهانی برای پایین کشیدن این ارز به راه بیافتد. آمریکایی‌ها از واحد پولی خود به عنوان «ابزار فشار سیاسی» بر سایر کشور‌ها استفاده می‌کنند که این امر، ناخواسته یک عزم جهانی برای سرنگونی پادشاهی دلار را به راه انداخته است.

در همین راستا، کشور‌های عضو بریکس نیز اعلام کرده‌اند قصد دارند در آینده از ارز‌های داخلی در معاملات خود استفاده کرده و پس از مدتی یک ارز دیجیتال مشترک را جایگزین دلار کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • شکست بزرگ اسرائیل در آزمایش دفاعی ایران
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • عبور ایران از توان بازدارندگی استراتژیک رژیم صهیونیستی‌/ضرورت تنبیه رژیم صهیونیستی برای امنیت جهان لازم بود