Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، یکی از اعضای ائتلاف «دوله القانون» به رهبری «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق روز چهارشنبه گفت که بازگشت رئیس این ائتلاف  به مقام نخست وزیری عراق بسیار محتمل است.

«ابواحمد البصری» در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم با اشاره به افزایش روزافزون محبوبیت نوری المالکی گفت: «طبقات مهمی از جامعه عراق معتقدند که المالکی در مرحله آتی از شانس بیش‌تری برای رسیدن یه نخست وزیری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این مقام ائتلاف دوله القانون دو دلیل برای اثبات ادعای خود بیان کرد و گفت: «دلیل نخست شفافیت نوری المالکی و تجربه وی در کار سیاسی و برعهده گرفتن رهبری دولت است و دلیل دوم برخوداری وی از حمایت محافل اهل تسنن و کُردهای عراق است.»

وی با بیان اینکه پیروزی المالکی در انتخابات آتی بر اساس مطالعات موجود بسیار قابل انتظار است، گفت: «اگر جامعه عراق و گروه‌های سیاسی تمایل به نخست وزیری المالکی داشته باشند، خود او نیز هرگز مخالفت نخواهد داشت.»

المالکی اخیرا هم در گفت‌وگو با شبکه العالم گفته بود که تمایلی برای نخست وزیر شدن مجدد ندارد؛ اما هیچ گاه از پذیرش مسئولیت در راستای خدمت به کشور عراق و مردمش برنمی‌دارد.

دو سال پیش، ۲۲ اردیبهشت ۹۷ (۱۲ می ۲۰۱۸) چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سرنگونی رژیم صدام برگزار شد با این حال، تظاهرات سال گذشته باعث شد «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر سابق که بعد از پروسه پیچیده به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود، استعفا دهد.

یکی از مطالبات معترضان عراقی طی نزدیک به یک سال گذشته، برگزاری انتخابات شفاف پارلمانی بود که برای تحقق این امر، قانون انتخابات در این کشور طی ماه‌های گذشته تغییر یافته است.

منابع عراقی، روز سه‌شنبه گزارش دادند که هیأت وزرای عراق روز دهم ماه اکتبر سال جاری میلادی (۱۸ مهر ماه سال ۱۴۰۰) را به عنوان موعد انتخابات زود هنگام عراق تعیین کرده است.

منبع: الف

کلیدواژه: نوری المالکی نخست وزیری نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۰۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تازه از تفاهمات عراق و ترکیه درباره مقابله با «پ.ک.ک»

ترکیه در انتظار آشکار شدن نتایج توافقات اولیه‌اش با عراق در سفر هیئت بلندپایه امنیتی و سیاسی به ریاست وزیر خارجه ترکیه به بغداد درباره امنیت ۲ کشور است.

به گزارش ایسنا، روز پنج‌شنبه هیئت بلندپایه ترکیه‌ای به ریاست «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه با حضور یاشار گولر، وزیر دفاع و ابراهیم کالن، رئیس سرویس اطلاعات ترکیه وارد بغداد شد.

طبق گزارش میدل ایست نیوز، طرفین با انتشار بیانیه مشترکی تاکید کردند که در این مذاکرات «مواضع مشترک در قبال تحولات منطقه‌ای و چالش‌ها در روابط دوجانبه» و «تدارکات جاری برای سفر رئیس جمهور ترکیه به بغداد بعد از ماه مبارک رمضان که قرار است جهشی بزرگ در سطح روابط ۲ کشور باشد» بررسی شد.

این بیانیه افزود که ۲ طرف توافق کردند که تلاش برای رسیدن به تدوین یادداشت تفاهم ایجاد چارچوبی برای ابعاد گوناگون روابط افزایش یابد و کمیته‌های دائم مشترکی که به صورت تخصصی در عرصه مبارزه با تروریسم، بازرگانی، کشاورزی، انرژی، آب، بهداشت و حمل و نقل فعالیت کنند، تشکیل شود.

در این بیانیه آمده که طرفین بر اهمیت حفظ یکپارچگی سیاسی و حاکمیت ارضی عراق تاکید کردند و حزب کارگران کردستان را تهدید امنیتی برای عراق و ترکیه و حضور آن را خلاف قانون اساسی عراق دانستند و اقدامات لازم برای مقابله با این گروه را بررسی کردند.

این هیئت با هیئتی عراق به ریاست فؤاد حسین، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه و با حضور وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان الحشد الشعبی تشکیل جلسه داد.

به گفته یک منبع سیاسی عراقی، ترکیه امیدوار است «که عراق به اقدامات میدانی برای مقابله با پ.ک.ک. و پایان دادن به خطرات آن برای هر ۲ کشور» دست زند.

این منبع در گفت‌وگو با «العربی الجدید» افزود: «مقامات عراقی قول داده‌اند سازوکارهای جدید اقدام نظامی با هماهنگی دولت اقلیم کردستان عراق را بررسی کنند» زیرا حزب کارگران کردستان به دلیل ایجاد مانع در پروژه‌ها و توافقات بین بغداد و اربیل، از جمله توافق برای عادی سازی اوضاع در سنجار، در شمال عراق، به تهدیدی برای بغداد تبدیل شده است.

این منابع تاکید کردند: چالش‌هایی که ممکن است با هرگونه توافق بین آنکارا و بغداد مواجه شود، حمایت برخی از گروه‌های مسلح از مواضع حزب کارگران کردستان و تثبیت آن در مناطق سنجار و کوه‌های شمال کشور است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه عراق در بغداد نیز به «العربی الجدید» گفت: «آنکارا می‌خواهد با پایان یافتن زمستان در منطقه و آغاز تابستان عملیات نظامی گسترده‌ای را برای ضربه زدن به حزب کارگران در پایگاه‌هایش در شمال عراق انجام دهد.»

وی با اشاره به اینکه ترکیه در پی ایجاد منطقه حائل امنیتی با عراق در مناطقی است که حزب کارگران در آن حضور دارد و در این باره به عراق پیشنهاد داده که در حمله مشارکت کند و به حضور نیروهای پ.ک.ک. پایان دهد و در عوض ترکیه به حاکمیت عراق بر مرزهایش احترام بگذارد و نیازهای ارتش عراق در این عملیات را نیز تأمین کند.

به گفته این مقام که خواست نامش فاش نشود، ترکیه به طرف عراقی اعلام کرده که «به دلیل دفاع از خود در برابر تهدیدات حزب کارگران کردستان به عملیات نظامی در عراق یا بدون آن ادامه می‌دهد».

وی افزود: «صحبت درباره دستیابی به توافق یا درک این موضوع نادرست است، زیرا عراق قول داده است قبل از پاسخ به پیشنهاد ترکیه مشورت کند.»

این مقام همچنین خبر داد که ترکیه کلیه پرونده‌های اقتصادی، تجاری، آبی و حتی همکاری‌های امنیتی در مورد افراد تحت تعقیب بین ۲ کشور را به پرونده حزب کارگران مرتبط کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات توطئه دشمنان برای قطع فیبر نوری در روز انتخابات
  • فیلم/ جزئیات توطئه دشمنان برای قطع فیبر نوری در روز انتخابات
  • افشای نقشه داعش علیه ایران از زبان معاون وزیر /ماجرای اخلال در روند انتخابات با تخریب فیبر نوری چه بود؟
  • وزیر ارتباطات: پروژه فیبر نوری، آینده حوزه ارتباطات در کشور است/ آینده را فدای امروز نکردیم
  • ترامپ و بایدن؛ کدام یک شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟
  • لاپید خطاب به نتانیاهو: می‌دانیم که در جنگ شکست خواهید خورد
  • جزئیات تازه از تفاهمات عراق و ترکیه درباره مقابله با «پ.ک.ک»
  • اکثر جریان‌های سیاسی در عراق خواهان بیرون کردن آمریکایی‌ها هستند
  • ترودو: هر روز به کناره‌گیری از نخست وزیری فکر می کنم
  • مشارکت در انتخابات پاکستان و عراق چقدر بود؟