Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقدام موسوی و کروبی مصداق دیکتاتوری و استبداد و قانون شکنی و حمله به دموکراسی بود؛ اما در آن مقطع، خاتمی و حجاریان و تاجزاده و ... به تشویق و تمجید از این اقدام دیکتاتورمآبانه پرداختند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

**ترامپ نتیجه آرا را پذیرفت، ولی موسوی و کروبی همین را هم نفهمیدند

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «ترامپ در سخنان کوتاهی در فرودگاه برای دولت آینده امریکا آرزوی موفقیت کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اما استیضاح ترامپ و تلاش‌هایش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله از طریق تحریک افکار عمومی برای خشونت و حمله به کنگره، بر تارک دوران چهارساله ریاست‌جمهوری او باقی خواهد ماند».

روزنامه شرق نیز در یادداشتی نوشت: «بخشی از آن ۷۴ میلیون حامی ترامپ با مشاهده عملکرد او در نپذیرفتن نتیجه آرا و سوءاستفاده از ناآگاهان برای حمله به مرکز قانون‌گذاری آمریکا، حساب خود را از او جدا کرده و به مخالفان ترامپ پیوستند».

این روزنامه اصلاح طلب در مطلب دیگری نوشت: «ترامپ در سخنرانی خداحافظی خود وعده داد که دوباره بازمی‌گردد».

ترامپ نهایتا به فاصله کوتاهی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نتایج آرا را پذیرفت و برای دولت آینده آمریکا آرزوی موفقیت کرد.

این در حالی است که موسوی و کروبی در سال ۸۸ پیشنهاد بازشماری کل آرا را نپذیرفته و از پیگیری قانونی اعتراض به نتایج آرا سر باز زدند.

موسوی و کروبی از خرداد ۸۸ تا زمستان ۸۹ همچنان مشغول فتنه انگیزی و تحریک مردم به ایجاد آشوب و اغتشاشات بودند. نزدیکان این دو کاندیدای شکست خورده به مقامات ارشد آمریکایی پیغام دادند که برای کمک به جنبش سبز در ایران، تحریم های فوری و فلج کننده علیه ایران تصویب و اعمال شود.

در ۹ دی ماه ۸۸، مردم ایران با گرایش های سیاسی مختلف- و از جمله کسانی که در انتخابات به موسوی و کروبی رای داده بودند- به خیابان آمدند و فتنه انگیزی موسوی و کروبی و خاتمی را محکوم کردند. با این حال، سران فتنه با دهن کجی به مردم، همچنان آدرس آشوب و اغتشاش خیابانی می دادند.

در هفته های گذشته، «باراک اوباما»  رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: «دونالد ترامپ گفته ممکن است قبل از این که همه آرا شمرده شوند، اعلام پیروزی کند. این چیزی است که یک دیکتاتور ذلیل انجام می‌دهد. اگر به دموکراسی اعتقاد دارید، پس بگذارید همه آرا شمرده شوند».

وقتی ترامپ در هفته های گذشته ادعای تقلب را مطرح کرد و پیش از آنکه شمارش آراء به پایان برسد، خود را پیروز انتخابات نامید، در سوی مقابل از باراک اوبامای دموکرات تا هم حزبی های جمهوری خواه ترامپ و از توئیتر و فیسبوک تا بی بی سی فارسی، این اقدام را محکوم و آن را مصداق دیکتاتوری، حمله به دموکراسی، اقدامی مستبدانه و خطرناک نامیدند.

 این در حالی است که در سال ۸۸ و در شرایطی که مردم هنوز مشغول رأی دادن بودند و انتخابات به اتمام نرسیده بود، میرحسین موسوی با برگزاری کنفرانس خبری! در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «برابر اطلاعاتی که ما از ستادهایمان داریم، در سطح کشور،   برنده قطعی، برنده قطعی با نسبت آراء بسیار زیاد اینجانب هستم»!

وقتی که میرحسین موسوی این ادعا را در کنفرانس مطبوعاتی خود مطرح کرد، هنوز ۲ ساعت به پایان ساعت رای گیری باقی مانده بود و اساسا پس از این دو ساعت (اگر زمان رای گیری تمدید نمی شد) تازه شمارش آراء آغاز شده و طبعا ساعت ها به طول می انجامید.

یک نامزد انتخاباتی در ایران، در شرایطی که هنوز رای گیری به پایان نرسیده و شمارش آراء نیز آغاز نشده بود، اعلام کرد که در انتخابات تقلب شده و خود را برنده قطعی انتخابات نامید! نامزد دیگر منتسب به اصلاح طلبان-کروبی- نیز با تشکیک در انتخابات، خواستار ابطال آن شد.

این اقدام میرحسین و کروبی مصداق دیکتاتوری و استبداد و قانون شکنی و حمله به دموکراسی بود؛ اما در آن مقطع، خاتمی و حجاریان و تاجزاده و ... به تشویق و تمجید از میرحسین و کروبی پرداخته و بر آتش فتنه ۸۸ دمیدند و مردم ایران را ماهها درگیر آشوب و التهاب کرده و خسارت های زیادی به کشور و مردم وارد کردند.

**روزنامه شرق:بازرگان فردی مومن و انقلابی بود!

«محمدحسین بنی‌اسدی»(داماد مهدی بازرگان) و عضو شورای مرکزی نهضت آزادی و وزیر مشاور در امور اجرائی در کابینه دولت موقت در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «بازرگان در اندیشه، انقلابی بود و دنبال ارزش‌های راستین اخلاقی و تحقق یک جامعه پاک و مبتنی ‌بر عدالت و آزادی؛ هیچ‌گاه ندیدم به این نوع تفکرش خدشه‌ای وارد شود، اما در عمل به حرکت تدریجی، محکم و پیش‌بینی‌شدنی و قابل کنترل معتقد بود. این جمله به او نسبت داده شده است که آزادی گرفتنی نیست بلکه یادگرفتنی است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آقای بازرگان را باید فردی انقلابی در اندیشه شناخت اما در عمل برای رسیدن به آرمان‌های فکری و انقلابی مسیری مبتنی‌ بر آگاهی، خرد و حکمت و تدریج را قبول داشت. بازرگان اعتقاد داشت هیچ راهی کوتاه‌تر از راه مستقیم نیست و این دیدگاه در بلندمدت در سیاست پیروز محسوب خواهد شد».

روزنامه شرق تصریح کرد: «برچسب لیبرالی از سوی بعضی گروه‌های سیاسی به‌ویژه حزب توده برای تخریب مهندس بازرگان ساخته و پرداخته شد تا او را طرفدار غرب و مخالف دین معرفی و در راه او کارشکنی و دولت موقت او را ساقط کنند. اگر لیبرالیسم را بی‌دینی و مخالفت با ورود دولت به حوزه اقتصاد بدانیم، بازرگان لیبرال نبود ولی اگر لیبرال را فردی اهل اندیشه، نرمش، تعامل، اخلاق، قانون‌مدار و به دور از خشونت کور بدانیم، او یک مسلمان مؤمن، لیبرال و آزاده بود».

یکی از کارویژه های رسانه های اصلاح طلب، تحریف تاریخ و بزک افراد بدسابقه است. براساس مستندات متعدد، دولت موقت با محوریت اعضای گروهک نهضت آزادی در دوران مسئولیت خود دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

امام خمینی(ره)  ۱۹ بهمن ۱۳۶۶ در پاسخ نامه محتشمی وزیر کشور وقت، نهضت آزادی را منافق و سازمان تروریستی منافقین را فرزندان بازرگان معرفی کردند.

ایشان تصریح کردند: «نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است... به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند، ملت‌های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد و به حسب امور بسیار دیگر،  نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین - این فرزندان عزیز مهندس بازرگان - بیشتر و بالاتر است».

** واکنش تند دولت به مجلس، روشی برای توجیه ناکارآمدی است

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «دولت اخیرا به صورت تهاجمی با واکنش‌ها و مسائل مختلف برخورد می‌کند به‌گونه‌ای که برخی از مسئولان ارشد دولتی با واکنشی تند به استقبال بهارستانی‌ها می‌روند. این نوع رفتار دولتی‌ها ثابت می‌کند که در صدد توجیه ناکارآمدی‌های خود بوده و از سوی دیگر می‌خواهند نحوه تصمیم‌گیری‌های مجلسی‌ها را زیر سوال ببرند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «این‌روزها اقتصاد و معیشت مردم در وضعیت نامناسبی قرار داشته و دیگر تاب‌وتوانی برای مقابله با مشکلات نمانده است، در چنین شرایطی جامعه پذیرای کشمکش‌های سیاسی نخواهد بود».

یکی از وظایف اصلی نمایندگان مجلس، نظارت بر عملکرد دولت است. اما متاسفانه دولتمردان نسبت به رفتار نظارتی مجلس، واکنش مناسبی نشان نمی دهند.

سوال از وزیر در صحن مجلس نیز از جمله وظایف نظارتی نمایندگان مردم است. اما هر بار که یک وزیر برای پاسخگویی به مجلس می رود، برخی دولتمردان در کنار رسانه های اصلاح طلب با جنجال و هیاهو، به تخریب مجلس پرداخته و این اقدام نظارتی نمایندگان مردم را مورد هجمه قرار می دهند.

نماینده مجلس باید وکیل مردم باشد و نه «وکیل الدوله»، یکی از نقاط ضعف جدی مجلس دهم این بود که برخی از نمایندگان، رسما وکیل الدوله بودند و در اجرای وظیفه خود در نظارت بر عملکرد دولت، کوتاهی کردند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید سلیمانی ویژه های مشرق کروبی موسوی امریکا حزب توده ویژه های مشرق مجلس دهم ترامپ سازمان تروریستی منافقین ویژه های مشرق لیبرالیسم سید محمد خاتمی سفارت آمریکا دونالد ترامپ میرحسین موسوی مهدی بازرگان مجلس بی بی سی فارسی باراک اوباما حجاریان مصطفی تاجزاده جو بایدن اخبار داغ روزنامه اصلاح طلب موسوی و کروبی روزنامه شرق رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۵۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اصلاح طلب هم میهن در گزارشی نوشت؛

مجلۀ آمریکایی تایم در گفت‌وگویی اختصاصی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و شاید آیندۀ آمریکا از او دربارۀ برنامه‌های دورۀ دوم در صورت پیروزی پرسیده است. از این مصاحبه چنین برمی‌آید که از آنچه در دورۀ اول انجام نداده نه‌تنها پشیمان نیست که قصد دارد با قاطعیت ادامه دهد و این بار بی‌ملاحظات قبلی و حتی سخن از تلافی هم به میان آورده است.

بازگشت ترامپ به‌عنوان یکی از جدی‌ترین خطرات برای اروپا هم مطرح شده و از این رو تنها ایران در معرض تهدید او قرار ندارد و اگرچه هنوز با قاطعیت نمی‌توان گفت بازگشت او قطعی است اما باید برای بازگشت او سناریوهایی تدارک دید و باور به اینکه همه‌شان مثل هم هستند در دوران بلوغ جمهوری اسلامی پذیرفتنی نیست.

مهمترین خطر بازگشت ترامپ برای ایران برخلاف تصور این نیست که امکان احیای برجام را منتفی می‌سازد چون همین حالا هم بخت احیای برجام بالا نیست. اگر ترامپ بازگردد دو خطر اصلی متوجه ایران خواهد بود و جا دارد به این دو بیاندیشند:

نخست اینکه به احتمال زیاد تکلیف اوکراین را یک‌سره می‌کند و بعید است بگذارد جنگ اوکراین بیش از این ادامه یابد. حال با تسلیح و تجهیز بیشتر یا توافق با روسیه اما این وضع بعید است ادامه یابد. در این حالت ایران نمی‌تواند مانند حالا نفت صادر کند. اگر صادرات نفت خام ایران از ۲۰۰ هزار بشکه در اواخر دولت روحانی به یک میلیون بشکه در روز رسیده (و آمار رشد اقتصادی‌ای که دولت به آن می‌بالد نیز ناشی از همین است) به خاطر این نیست که جو بایدن چشم خود را به روی فروش نفت به چین بسته بلکه ناشی از جنگ اوکراین است که نمی‌توانند هم‌زمان خریداران و مشتریان را از چند نقطه در تنگنا بگذارند و محدودیت‌های بندر درگیر جنگ را جای دیگر باید جبران کنند. پس مهمترین آسیب ایران می‌تواند کاهش فروش نفت باشد آن هم نه به خاطر منتفی شدن برجام که به سبب تعیین تکلیف جنگ اوکراین.

نکته دوم اینکه ایران از سه تحول بازگشت طالبان در افغانستان، جنگ اوکراین و غزه سود برده و در اصطلاح فوتبالی سه بر صفر جلوست و ترامپ اگر بخواهد سر به سر ایران بگذارد این برتری سه بر صفر را باید از بین ببرد. چگونه؟ اول: ناامن کردن مرزهای شرقی و تضعیف بازار هرات. دوم: تغییر وضعیت غزه به‌گونه‌ای که ایران از آن سود نبرد و سوم: همان که در بالا اشاره شد: اوکراین.

به یاد آوریم که در سال ۱۳۵۹ و در همان مجلس اول دو نماینده با دو دیدگاه کاملاً مخالف در غالب امور داخلی در مورد مشترکی هشدار دادند و آن هم این بود که بعد از مرگ شاه ادامه گروگان‌گیری آمریکایی‌های شاغل در سفارت سالبه به انتفاء موضوع است و موجب روی کار آمدن رقیب جیمی کارتر خواهد شد.

دکتر ابراهیم یزدی و شیخ محمد منتظری نمایندگان تهران و نجف‌آباد تأکید داشتند استمرار ریاست‌جمهوری جیمی کارتر به سود ماست نه روی کار آمدن رونالد ریگان ولی تفکری که باور داشت تفاوتی با هم ندارند رفتاری وارونه داشت و کاری کردند که نه‌تنها ازاین برگ به سود ایران و کارتر استفاده و او وام‌دار جمهوری اسلامی در دوره دوم نشود بلکه به عکس درست روزی گروگان‌ها در فرانکفورت تحویل فرستادگان واشنگتن شدند که پیروزی ریگان مسجل شده بود و در پی آن سه دورۀ پیاپی کاخ سفید در اختیار جمهوری‌خواهان بود (دو دوره ریگان و یک دوره بوش پدر).

در حال حاضر ایران نمی‌تواند برای ماندن بایدن کار خاصی انجام دهد مگر آنکه نقش ویژه‌ای در غزه یا اوکراین ایفا کند اما باید برای فردای احتمالی ترامپ سناریو داشت؛ فردایی که ترامپ درصدد جبران آن برتری در سه حوزه برخواهد آمد و اگر نه برتری که انتفاع. از تحول افغانستان نفع امنیتی و اقتصادی (بازار هرات و اضافه شدن به بازار سلیمانیه)، از تحول اوکراین نفع سیاسی و اطمینان از وتوی قطعنامه‌ها در شورای امنیت سازمان ملل و از غزه نفع سیاسی چراکه اکنون به جای پیمان ابراهیم و نزدیک شدن اسرائیل به مرزهای ایران دانشگاه‌های آمریکا و حتی کانادا شاهد اعتراضات سراسری است و تکاپوی تشبیه حماس به داعش به شکست انجامیده و موج حمایت از فلسطینی‌ها همه جا برخاسته است.

مهمترین مراقبت و هوشیاری وزارت خارجه باید حفظ همین سه موقعیت باشد تا ترامپ آنها را منتفی نکند و به هدر ندهد. در اصطلاح فوتبالی مراقب سه گل خودمان باشیم! در غزه البته با فاجعه انسانی روبه‌روییم و در اوکراین در اندازه‌ای کمتر. مراد از سه گل در اینجا برتری در سیاست خارجی و تغییر موازنه قدرت است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902918

دیگر خبرها

  • حسن‌پور: گشت ارشاد مسئولان از اقدامات انقلابی دولت است
  • عملیات وعده صادق عامل ایجاد احساس غرور ملی است
  • حماس: تحت فشار نظامی، هیچ طرحی را برای توقف جنگ غزه نخواهیم پذیرفت
  • عملیات «وعده صادق» جلوه روشنی از عقلانیت انقلابی بود/ ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/ بیش از ۱۰۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند
  • روزنامه اطلاعات: ملت در چه فکریه؟ دولت در چه کاریه؟
  • حذف ترامپ و ستاره ایرانی از قهرمانی جهان
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • شگفتی در اسنوکر قهرمانی جهان؛ حذف وفایی، سالیوان و ترامپ
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • جهان اسنوکر شوکه شد! اسطوره‌ها حذف شدند، فینال بین دو غافلگیرکننده