Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه _ سارا فرجی: سه روز پیش اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران افتتاح شد. نمایشگاهی که به گفته ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین نمایشگاه مجازی دنیا است که در آن کتاب فروخته می‌شود، چرا که در سایر نمایشگاه‌های مجازی دنیا بحث فروش رایت و کپی رایت مطرح است اما آنچه در نمایشگاه ما اتفاق می‌افتد فروش خود کتاب است نه سایر مباحث و به همین دلیل جابجایی و نقل و انتقال آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا قبل از برگزاری نمایشگاه همه خبرها حاکی از برگزاری یک نمایشگاه کتاب مجازی آبرومندانه و موفقیت آمیز می داد. نهادها و سازمان های مختلف خبر از همکاری در برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه می دادند و به نظر می آمد همه چیز مرتب است. بحث عدالت فرهنگی و اینکه امسال همه مردم در هرجایی که باشند به نمایشگاه کتاب دسترسی دارند مطرح بود و مسئولان برگزاری نمایشگاه خبر از اینکه در نمایشگاه کتاب امسال میزان تخلفاتی که در نمایشگاه فیزیکی اتفاق می افتد کمتر می شود می دادند و نوید اینکه مزایای نمایشگاه کتاب مجازی انقدر زیاد است که ممکن است هرساله در کنار نمایشگاه کتاب فیزیکی بخش مجازی هم برپا شود. مطالعات و پژوهش هایی هم که در این مدت انجام شد همه حاکی از این بود که مردم در ایام کرونایی به خواندن کتاب رغبت پیدا کردند و سرانه مطالعه در این ایام افزایش داشته است پس حتماً خیلی ها باید لیست بالا بلندی از کتابهایی که می خواهند بخرند آماده کرده باشند تا هروقت نمایشگاه برگزار شد اقدام به خرید آنها کنند.

سرانجام روز اول بهمن ماه اولین نمایشگاه مجازی کتاب افتتاح شد. خبرها و اطلاع رسانی ها به رسانه های مکتوب، خبرگزاری و رسانه ملی محدود شد و در شهرهیچ خبر و تبلیغی از برگزاری چنین نمایشگاهی نبود و انگار نه انگار که بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در حال برگزاریست. در هیچکدام از معابر، خیابان ها و بلوارهای اصلی شهر تبلیغی مبنی براینکه قرار است نمایشگاه کتاب برگزار شود نبود انگار که تغییر زمان و مدل نمایشگاه باعث شده بود که به کلی وجود چنین نمایشگاهی فراموش شوداین درحالیست که سراسر خیابان های شهر را تبلیغ سریال های خانگی و فروش مواد خوراکی و غیرخوراکی فراگرفته و انگار کسی به فکر تبلیغ برای خوراک فکر مردم در این شهر نیست.

راستش امروز که از خیابان انقلاب و هفت تیر و اینها گذشتم وهیچ نشانی از برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی تهران ندیدم خیلی دلم گرفت و با خودم فکر کردم بهار نمایشگاه کتاب امسال حسابی زمستان شده و همه شهر در خواب زمستانی فرو رفته اند. یاد سال های قبل افتادم، سالهایی که تمام شهر را بنرهای تبلیغاتی که با قلم و کتاب طراحی شده بودند و خبر از برگزاری نمایشگاه کتاب با شعار انتخابی آن سال می دادند فرا می گرفت و مردم در صف های طولانی ون برای رسیدن به مصلی منتظر می ماندند تا لیست کتابهایی که ردیف کرده بودند دانه به دانه تیک بزنند و با دست پر به خانه برگردند. درست است که به خاطر شرایط کرونایی برگزار نمایشگاه کتاب به صورت فیزیکی میسر نیست ولی حداقل کاری که مسئولان برگزاری این نمایشگاه با همکاری شهرداری تهران می توانستند انجام دهند اطلاع رسانی از طریق بنرها وبیلبوردهای شهری فراوانیست که در اختیار دارند. اینروزها بسیاری از دوستان و اطرافیانم که اتفاقاً خیلی هم اهل کتاب هستند وقتی از من شنیدند که نمایشگاه کتاب، امسال هم برگزار می شود -منتها به شکل مجازی- تعجب و اظهار بی اطلاعی کردند. کمترین کاری که مسئولان برگزاری این نمایشگاه کتاب می توانستند انجام دهند اطلاع رسانی و تبلیغ گسترده شهری مبنی براینکه نمایشگاه کتاب امسال هم برگزار می شود و در یکجای این تبلیغ آدرس سایت نمایشگاه را هم می گنجاندند.

آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز افتتاحیه نمایشگاه در خصوص نواقص احتمالی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: وقتی از نواقص احتمالی نمایشگاه مجازی کتاب صحبت می‌کنیم باید بگوییم مگر نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران خالی از عیب و نقص بود؟ شاید نمایشگاه مجازی در جریان اجرا با نواقصی همراه باشد، اما از آنجا که فضای مجازی از قابلیت‌های بالایی برخوردار است، تجربه و اتفاق تازه و برکات فراوان را شاهد خواهیم بود.

بله آقای صالحی درست می فرمایید نمایشگاه کتاب فیزیکی هم نواقصی داشت اما حداقلش این بود که مردم می دانستند که کی و کجا نمایشگاه برگزار می شود و خب امسال که برگزاری این نمایشگاه از همه نظر از جمله زمان، تعداد روزها، مدل برگزاری و… تغییر کرده است حتماً احتیاج به اطلاع رسانی بیشتری بود. شما وقتی از عنصر تبلیغات که در دنیای امروز در جذب مخاطب و کسب سود اقتصادی حرف اول را می زند انقدر غافل شدید چطور توقع دارید که بخشی از خسارت های وارد شده به ناشران و کتابفروشان جبران شود.مردم از کجا بفهمند نمایشگاه کتاب برگزار می شود؟!

آقای وزیر همچنین در سخنرانی شان از اهالی رسانه، خبرنگاران چه در حوزه مکتوب، تصویری و خبرنگاران و فعالان فضای مجازی خواستند که همگی تلاش کنند تا نمایشگاه دیده شود چرا که اهالی نشر و علاقه‌مندان به کتاب ساعت‌های خود را برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت به اصطلاح کوک می‌کردند.

باید بگویم آقای صالحی، ما اهالی رسانه فقط در بخش محدودی می توانیم به دیده شدن نمایشگاه کتاب کنیم، بخش عمده ای از این ماجرا به عهده شما و همکارانتان است که باید فکر و هزینه و از پتانسیل های تبلیغات شهری و به قول خودتان فعالان مجازی مثل اینفلوئنسرها برای دیده شدن نمایشگاه استفاده کنید. مشکلات فنی و اینکه برای چندین ساعت سایت نمایشگاه دچار اختلال شود قابل چشم پوشی و قابل درک است و به قول خودتان می گذاریم به پای مشکلات فنی ولی اینکه نسبت به ساده ترین اصول تبلیغات بی توجهی کردید و هیچ هزینه ای برای این بخش نکردید قابل درک و اغماض نیست. باور کنید یک دست صدا ندارد بروید سراغ دست های با صداتری که بیشترو بهتر به گوش مردم می رسند. با اینحال ما باز به وظیفه خود عمل می کنیم و از همینجا برای بار چندم اعلام می کنیم که نمایشگاه کتاب، امسال هم برگزار می شود منتها به صورت مجازی و شمایی که علاقمند و خواننده کتاب هستید تا روز ششم بهمن ماه فرصت دارید تا هرساعتی از شبانه روز که دلتان خواست به این نمایشگاه به نشانی tehranbookfair.ir سر بزنید.

کد خبر 5127695 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: نمایشگاه مجازی کتاب عباس صالحی تبلیغات نمایشگاه مجازی کتاب ترجمه معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تجدید چاپ تازه های نشر ادبیات جهان نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتاب و کتابخوانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قاسم سلیمانی نمایشگاه مجازی کتاب برگزاری نمایشگاه نمایشگاه کتاب برگزار می شود اطلاع رسانی کتاب تهران امسال هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۱۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکسپو کنسرت‌ها را لغو کرد

کنسرت‌های موسیقی که تاریخ برگزاری آنها با نمایشگاه ایران اکسپو همزمان و محل برگزاری آنها در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و هتل اسپیناس پالاس باشد، لغو شدند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امسال ششمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. برگزاری این رویداد، برخی از کنسرت‌های موسیقی در تهران را به تعطیلی کشانده است.

نمایشگاه ایران اکسپو از 8 تا 12 اردیبهشت برگزار می‌شود و به همین دلیل کنسرت‌هایی که قرار بوده از 6 تا 12 اردیبهشت در دو سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و هتل اسپیناس پالاس برگزار شوند، به زمان دیگری موکول شده‌اند.

شاید مهمترین علت برای این تصمیم‌گیری، ترافیک سنگین در بازه زمانی بازدید از نمایشگاهِ ایران اکسپو است. از آنجایی که سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و محل دائمیِ نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در یک مجموعه قرار دارد، این بار ترافیکی موجب اختلال‌های بسیاری خواهد شد. همچنین هتل اسپیناس پالاس هم در مسیرِ نمایشگاه بین‌المللی قرار دارد و از سوی دیگر شاید این هتل محلِ اقامت مهمانان خارجی باشد؛ از این رو کنسرت‌های سالنِ رویال هال اسپیناس پالاس هم که همزمان با نمایشگاه اکسپو باشند، لغو و به زمان دیگری موکول خواهد شد.

مخاطبان کنسرت‌های پاپ در ایران به خوبی می‌دانند که در زمان برگزاری کنسرت‌های موسیقی، ورودی‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران و خیابان‌های اطرافِ هتل اسپیناس پالاس، به شدت شلوغ و پر از ترافیک می‌شود.


کنسرت گرشا رضایی قرار بود 12 اردیبهشت برگزار شود که این اجرا لغو و به تاریخ دیگری موکول شد.


کنسرت فرزاد فرزین هم که قرار بود 7 اردیبهشت برگزار شود، به دلیل برگزاری اکسپو به تاریخ دیگری موکول شده است.
برگزاری کنندگان این کنسرت، 21 اردیبهشت را به عنوان تاریخ جایگزین اعلام کرده‌اند.


کنسرت معین زندی قرار بود به تاریخ 10 اردیبهشت در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار شود.
بلیت‌فروشی این کنسرت در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است.


نکته جالب اینکه بلیت فروشی کنسرت ناصر زینلی هنوز متوقف نشده است.
تاریخ این اجرا چهارشنبه 12 اردیبهشت و محل برگزاری آن در هتل اسپیناس پالاس اعلام شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اکسپو کنسرت‌ها را لغو کرد
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب