Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری ‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس قانون مجازات اسلامی در صورتی که به اعضای بدن فردی آسیب وارد شود شخص ضارب موظف به پرداخت دیه است. 

هر سال مراجع قضایی میزان دیه را بر اساس تورم و نرخ رسمی کشور مشخص می‌کنند که بر اساس اعلام قوه قضائیه نرخ دیه در سال ۹۹ در ماه‌های عادی ۳۳۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام یعنی محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه ۴۴۰ میلیون تومان خواهد بود که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما سر و صورت از جمله اعضای بدن هستند که در صورت آسیب وارد شدن به آن‌ها باید دیه مخصوص به هر یک از قسمت‌های صورت  با توجه به تشخیص پزشک و مراجع قانونی پرداخت شود.

دامیه به معنای جراحتی  است که اندکی وارد گوشت شود و همراه با جریان کم یا زیاد خون باشد که بر اساس قانون دو صدم دیه کامل است. 

متلاحمه یعنی جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت شود، اما به پوست نازک روی استخوان نرسد که سه‌صدم دیه کامل است. 

سمحاق یعنی جراحتی که به پوست نازک روی استخوان برسد و بر اساس قانون چهار صدم دیه کامل است همچنین موضحه هم به معنای 

جراحتی است که پوست نازک روی استخوان را کنار بزند و استخوان را آشکار کند که در این صورت پنج صدم دیه کامل باید پرداخت شود. 

 هاشمه جنایتی دیگر است که موجب شکستگی استخوان شود. گرچه جراحتی را تولید نکند که میزان آن ده صدم دیه کامل است و در مُنَقَّله یعنی جنایتی که درمان آن جز با جا به‌جا کردن استخوان میسر نباشد باید پانزده صدم دیه کامل پرداخت شود. 

مأمومه هم جنایتی دیگر است. به معنای آنکه جراحتی به کیسه مغز برسد که در این حالت یک سوم دیه کامل باید پرداخت شود در دامغه که به معنای صدمه و جراحتی است که کیسه مغز را پاره می‌کند و علاوه بر دیه، ارش پاره شدن کیسه مغز نیز باید پرداخت شود. 

باید توجه داشت که جراحات گوش، بینی، لب، زبان و داخل دهان، در غیر مواردی که برای آن دیه معین شده است، در حکم جراحات سر و صورت است و ملاک دیه در جراحت‌ها، مقدار نفوذ جراحت است و طول و عرض آن تأثیری در میزان دیه ندارد.

کد خبر 580517 برچسب‌ها قانون مجازات اسلامی دیه نزاع

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قانون مجازات اسلامی دیه نزاع پرداخت شود بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۲۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت صادرات ۶ میلیارد دلاری در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر حسینی محراب عصر امروز چهارشنبه در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان اظهار کرد: در جلسه امروز در خصوص پرداخت حق ۴ درصد بیمه برای مشاغل سخت و زیان‌آور مباحث مختلفی مطرح و با استعلام از وزارت کار این مساله رفع اختلاف شد به این صورت که در این خصوص باید مفاد پیمان بین کارفرما و پیمانکار مبنای عمل قرار گیرد.

وی افزود: دستور کار دیگر در خصوص مفاصل حساب قراردادهای پیمانکاری بود که بنا شده هر قراردادی به شکل مجزا و فارغ از قراردادهای دیگر مدنظر قرار گیرد.

حسینی محراب ادامه داد: موضوع دیگری که در جلسه امروز مطرح شد در خصوص معافیت بیمه‌ای کارگاه‌های چند نفری بود. پرداخت حق بیمه این واحدها به این صورت است که ۱۰ درصد را کارفرما می‌دهد و مابقی آن را دولت پرداخت می‌کند که یک بحثی در این میان قابلیت تفسیر داشت و موجب اختلاف برداشت شد که بنا شده برای تصمیم‌گیری به مرکز منعکس شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: مسائل مربوط به صادرات و پایانه‌های کشاورزی و صادراتی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی توسط تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف نیز مورد بررسی قرار گرفت.

حسینی محراب بیان کرد: سال گذشته در خوزستان حدود ۶ میلیارد دلار صادرات صورت گرفت و جزو استان‌های برتر کشور از جهت صادرات هستیم و برای افزایش این رقم در سال جاری با کمک بخش خصوصی و مسئولان دستگاه‌ها تلاش خواهیم کرد.

کد خبر 6088144

دیگر خبرها

  • مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست
  • قصاص یک زن و ۲ مرد در زندان
  • تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی
  • ثبت صادرات ۶ میلیارد دلاری در خوزستان
  • آماده‌باش کامل شهرداری کرمان در شرایط جوی ناپایدار
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجهی به آسیب‌های اجتماعی
  • ویدیو/ پرداخت کامل بدهی ایران به بانک توسعه اسلامی
  • بهسازی جاده قدیم «نمره‌ یک» به امیدیه از سوی نفت و گاز آغاجاری
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجه به آسیب‌های اجتماعی
  • پرداخت کامل بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی