Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام خدامراد سلیمیان در نشست اصحاب قلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به معرفی اثر خود تحت عنوان «آسیب شناسی تسامح در نقل روایات مهدویت با تاکید بر آثار روایی معاصر» پرداخت و گفت: بدون تردید، اندک دگرگونی در حروف و کلمات فرمایشات پیشوایان معصوم (ع)، فهم مقصود اصلی ایشان را دچار اختلال خواهد کرد و ما را از رسیدن به معنایی درست و پذیرفته، ناکام می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: توجه به پدیده تسامح و سهل‌انگاری در نقل دقیق حدیث، به عنوان یکی از آسیب‌های مهم، از اهمیت شایانی برخوردار است؛ این اهمیت سبب شد تا در نوشتاری بدون آنکه به شخص خاصی گمان و یا نسبت تسامح و سهل‌انگاری داده شود، با بررسی شماری از روایات مهدوی در پاره‌ای از منابع در دست، پدیده سهل‌انگاری در نقل روایات مهدوی بازنمایی شود تا پژوهشگران این گستره با اهتمام هر چه بیشتر به نقل روایات معتبر در این زمینه بپردازند؛ حاصل آن بررسی‌ها به کتاب «آسیب‌شناسی تسامح در نقل روایات مهدویت با تأکید بر آثار روایی معاصر» تبدیل شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در توجیه این اثر که به سفارش میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی ذیل قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی، شکل گرفته، باید گفت که احادیث و آموزه‌های مهدویّت نیز بسان دیگر آموزه‌های اسلامی به‌ویژه به جهت جایگاه بلند و نقش ویژه و مؤثرش، همواره در دوره‌های تاریخ خود، دست‌خوش برخی دگرگونی‌ها شده است؛ به گونه‌ای که هر چه از گاه صدور روایات مهدویت و از زمان زندگی معصومین (ع) دور می‌شویم، بر دامنه این دگرگونی‌ها افزوده شده است.

وی افزود: بی‌تردید نگرانی بر پدید آمدن این تغییرات در نقل روایات و آموزه‌های این باور، امری خردمندانه می‌نماید و بی‌توجهی و رواج ساده‌گیری در نقل حدیث، پی‌آمدها و آسیب‌هایی جدّی در پی خواهد داشت؛ از برجسته‌ترین پیامدهای این سهل‌انگاری می‌توان به چنگ‌زدن مدعیان دروغین به این روایات، نبود انسجام بایسته میان روایات همسو، پدید آمدن ناهماهنگی در برخی آموزه‌های مهدوی و سرانجام، کم‌شدن اعتقاد و اعتماد به روایات مهدوی، می‌توان، اشاره کرد.

حجت‌الاسلام سلیمیان با بیان اینکه نگارش‌های هر عصر نمایاننده نیازمندی‌ها و اندیشه‌ورزی‌های زمانه خویش است، خاطرنشان کرد: بررسی روایات نقل‌شده و نیز منابع روایی، به‌ویژه نگاشته‌شده در دو سه قرن گذشته، برای بازنمایی دگرگونی‌های احتمالی، ضرورتی بنیادین است که در این اثر به اجمال به آن پرداخته شده است و البته این سرآغازی بر آثار بهتر و بیشتر است.

در این اثر، نگارنده مطالب خود را در سه بخش و در ۲۳۲ صفحه سامان داده است.

کد خبر 5127891

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبلیغات نمایشگاه مجازی کتاب ترجمه معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قاسم سلیمانی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تجدید چاپ تازه های نشر ادبیات جهان کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتاب و کتابخوانی روایات مهدویت سهل انگاری بر آثار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۴۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم نجومی امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

امروز ۶ اردیبهشت/‌ثور۱۴۰۳ مصادف با ۱۶ شوال ۱۴۴۵و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ است.  روز پنجشنبه طبق روایات متعلق است به امام حسن عسکری علیه السلام. سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد

مناسبت‌ها و احکام دینی و اسلامی

صدقه صبحگاهی هم نحوست روز را برطرف میکند و نیز شب جمعه خیراتی برای اموات است. ان شاءالله.

زایمان

 زایمان مناسب و نوزاد عاقل و عابد و عامل شود.

مسافرت

 سفر مکروه و همراه صدقه و ایت الکرسی باشد.

احکام نجوم

امروز قمر در برج عقرب و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است:
استعمال دارو.
معجون گذاشتن بر زخم و دمل.
برداشتن خال زگیل و زوائد بدن.
نیشتر زدن به دمل‌های چرکین.
استحمام.
تحقیق و تفحص.
امور زراعی و کشاورزی.
درختکاری.
از شیر گرفتن کودک.
خرید باغ و زمین زراعی.
جراحی چشم.
و کشیدن دندان و از این قبیل امور نیک است.
ولی امور اساسی و زیر بنایی مثل ازدواج خوب نیست.
نگارش ادعیه و حرز و برای نماز حرز و بستن آن خوب نیست.

مباشرت امشب

قمر در عقرب و از مباشرت به قصد فرزند آوری اجتناب گردد.

اصلاح سر و صورت

طبق روایات، اصلاح مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری، باعث حزن و اندوه می‌شود.


حجامت خون دادن فصد زالو انداختن

 فصد زالو انداختن یا حجامت در این روز از ماه قمری، باعث فرج و نشاط می‌شود. 

ناخن گرفتن

 پنجشنبه برای گرفتن ناخن، روز خیلی خوبیست و موجب رفع درد چشم، صحت جسم و شفای درد است.


دوخت و دوز

 پنجشنبه برای بریدن و دوختن لباس نو روز خوبیست و باعث میشود، شخص، عالم و اهل دانش و علم گردد.

وقت استخاره در روز پنج شنبه

در روز پنجشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت ۱۲ ظهر تا عشاء آخر (وقت خوابیدن) 

تعبیر خواب 

خواب و رویایی که شب جمعه دیده شود تعبیرش از ایه‌ی ۱۷ سوره مبارکه "بنی اسرائیل " است؛ و کم اهلکنا من القرون من بعد نوح... 
و از مفهوم و معنای آن استفاده می‌شود که چیزی باعث حزن و اندوه خواب بیننده شود پدیدار گردد و صدقه بدهد تا برطرف شود و شما مطلب خود را بر آن قیاس کنید.

ذکر روز پنج شنبه

 ذکر روز پنجشنبه نیز: لا اله الا الله الملک الحق المبین
 ذکر بعد از نماز صبح ۳۰۸ مرتبه یارزاق موجب رزق فراوان میگردد.

 روز پنجشنبه طبق روایات متعلق است به امام حسن عسکری علیه السلام. سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد

 منبع: تقویم همسران نوشته‌ی حبیب الله تقیان

tags # تقویم نجومی ، تقویم همسران سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • مردم قدردان فراجا و «طرح نور»/ سهل انگاری‌ها جبران شود
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • نخستین حلقه‌ مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر رونمایی شد
  • رونمایی نخستین حلقه مستند روایی معجزه مادری در بوشهر
  • تقویم نجومی امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رونمایی از مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • تأکید استاندار لرستان بر همدلی بین نخبگان و مردم