Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاج‌الدینی گفت: چنانچه قصه‌گویی ترک شود و به این مقوله کم توجهی صورت گیرد، کم کم فرهنگ یک ملت کنار گذاشته می‌شود و جذاب‌ترین و مهمترین سرگرمی جامعه به طور عام رو به افول خواهد رفت و بر همین اساس باید مراقب بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تاج الدینی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه قصه و داستان یکی از ابزار مهم حفظ و انتقال تاریخ، فرهنگ و میراث فرهنگی هر ملتی به نسل‌های آینده است، گفت: از ویژگی‌های قصه و داستان این است که این مقوله مخاطب عام دارد و به جنسیت، سن، زمان و مکان خاصی نیاز ندارد و می توانیم در هر موقعیتی قصه ای هر چند کوتاه بیان کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسنده کرمانی ادامه داد: در هر جمعی به تناسب افراد اعم از کودکان، بانوان، جوانان، سالمندان و …  می توان قصه و داستانی را روایت کرد و این مقوله آموزشی در فرهنگ از مقوله های خاص و ویژه است که باید به آن توجه شود؛ چرا که هر چه داستان ها و قصه های یک جامعه کامل تر، جامع تر و جذاب تر باشند، این مهم حکایت از غنای فرهنگی آن جامعه دارد.

وی با تأکید بر اینکه قصه و داستان ها انتقال دهنده مفاهیم دینی و مذهبی یک ملت هستند، بیان کرد: شاهد این نکته مهم قرآن کریم است که قصص متعددی در این کتاب آسمانی بیان شده؛ قصه هایی که تاریخ، احساس، عشق، غرور ملی، عفت، رشادت که پایه و اساس استحکام یک فرهنگ غنی و مستحکم هستند را بیان کرده است.

تاج  الدینی افزود: به عنوان مثال در قصه حضرت یوسف و زلیخا مفهوم والا و ماورایی عشق ترجمه شده و به همین دلیل احسن القصص در جهان آفرینش معروف شده است و یا داستان حضرت مریم و حضرت عیسی، یکی از جذابترین قصه هایی است که اعجاز نوبت را بیان می کند.

این نویسنده کرمانی ابراز کرد: قصه حضرت موسی و هارون در مقابله با فرعون، مبین ایستادگی در مقابل ظلم و جور است و این داستان نشان می دهد که اگر در مقابل تمام قدرت ملی، نظامی و انسانی دنیا ایستاه باشیم، می توانید با توکل به خدا پیروز میدان باشیم و همچنین داستان حضرت یونس نیز مبین عدالت الهی است.

وی تصریح کرد: نکته مهم در مقوله قصه نویسی و داستان نویسی این است که قبل از آنکه خط اختراع شود، زبان بیان گذشته، فرهنگ، تمدن، آداب، رسوم و موفقیت ها به وسیله بیان قصه و داستان بوده است.

تاج الدینی تأکید کرد: مسئولان فرهنگی و دست اندرکاران مقوله مهم قصه و داستان باید بدانند که هر جا قصه گویی کمرنگ و به آن بی توجهی شده، آداب و رسوم ملت اسلامی ایران مستقیما مورد هدف قرار گرفته و صدمه دیده است.

این نویسنده کرمانی با اشاره به روایات و داستان های مربوط به هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: قصه و داستان ها را همگان به خوبی و با دقت گوش می دهند تا تجربه ای را فرا گیرند؛ اما مهمتر از یاد گرفتن تجارب، همزاد پنداری است که مخاطب خود را در صحنه و در آن شرایط حس می کند؛ گاهی داستانی بیان می شود و مخاطب محو روایت می شود، به گونه ای که خود را در آن شرایط می بینید و ناخودآگاه حرکتی را متناسب به آن قصه از خود بروز می دهد.

وی تصریح کرد: چنانچه قصه گویی ترک و به این مقوله کم توجهی شود، کم کم فرهنگ یک ملت کنار گذاشته می شود و جذاب ترین و مهمترین سرگرمی جامعه به طور عام رو به افول خواهد رفت و بر همین اساس باید مراقب بود.

تاج الدینی در پایان خاطر نشان کرد: دشمنان برای مقابله با گوهر گرانبها فرهنگ و تمدن و به ویژه فرهنگ غنی اسلامی فعالیت می کنند و ما نیز باید بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید وارد این عرصه شویم و جواب آنان را بدهیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: قصه و داستان تاج الدینی داستان ها قصه گویی یک ملت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواخته شدن زنگ سپاس معلم در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم که امروز در دبیرستان فردوسی تبریز برگزار شد با تأکید بر ضرورت تکریم و تجلیل مقام معلم گفت: اقتدار و افتخارات کشور در عرصه‌های مختلف علمی و پزشکی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی محصول تلاش‌های تربیتی معلمان است، باید دست چنین معلمانی را بوسید و در برابر آنان سر تعظیم فرود آورد.
رحمتی با بیان اینکه کشور ما به نقطه بسیار خوب و محل تحولی رسیده است از معلمان خواست با دلسوزی و دغدغه‌ای که دارند فکر و‌اندیشه دانش‌آموزان را برای ساختن ایران بزرگ و پیشرفت و آبادانی همراه با عدالت آماده کنند.
وی خطاب به دانش‌آموزان هم گفت: آینده بهتر کشور را شما خواهید ساخت بنابراین فرصت علم‌آموزی و پرورش را مغتنم بشمارید و در این ایام به مقوله خودسازی و تفکر در کنار علم حساسیت داشته باشید.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: کتاب‌های استاد مطهری هم راهگشا و آینده سازاست و در کنار سایر کتب درسی و غیردرسی مطالعه آثار این استاد را در اولویت قرار دهید که در ساختن نظام فکری شما مؤثر است.
وی همچنین با اشاره به وجود مدارس کانکسی در استان ابراز‌امیدواری کرد با مشارکت خیران و ساخت فضا‌های مناسب آموزشی در استان، تا پایان دولت سیزدهم دیگر شاهد مدارس کانکسی نباشیم.
سعادتی مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز تکریم معلمان را تضمین آینده کشور دانست و استخدام حدود ۷ هزار معلم جدید در استان، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از وقفه‌ای ۱۰ ساله، افزایش یک و نیم برابری فضا‌های ورزشی مدارس استان، استانداردسازی مکان‌های آموزشی و نگاه ویژه به مقوله تربیت را از توفیقات نظام تعلیم و تربیت استان در دو سال اخیر برشمرد.





دیگر خبرها

  • سالفه دریانوردان، دورهمی اهل دریا با داستان‌هایی از قشم تا هند و آفریقا
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در آذربایجان شرقی
  • کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • کشف ۳۰۸ قطعه شی تاریخی چندهزارساله در چالوس
  • حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر ورزشکار در ویژه‌برنامه «ایرانی پهلوان»
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • جلال‌زاده: زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است