Web Analytics Made Easy - Statcounter

بایدن زمانی می‌تواند مدعی رویکرد تعاملی با جهان اسلام باشد که به سیاست‌های آپارتایدی همچون تحریم، حمایت از تروریسم، حمایت از رژیم صهیونیستی، همراهی با جنایات سعودی در یمن، جنایات آمریکا در سوریه، عراق و افغانستان و... پایان دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بایدن رئیس جمهور آمریکا چنانچه پیشتر اعلام شده بود در روز نخست ریاست جمهوری خود دستور اجرایی دونالد ترامپ در محدودیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا را لغو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام گرچه با ادعای رویکرد مثبت به جهان اسلام و نمایش رویکرد متفاوت بایدن یا همان آغاز دوران «تغییر» صورت گرفته اما یک سوال اساسی همچنان مطرح است و آن اینکه آیا این اقدام بایدن حاکی از رویکرد تعاملی با کشورهای اسلامی است و یا یک نمایش تبلیغاتی زودهنگام برای مقابله با بحران مشروعیتی است که به آن گرفتار آمده است؟

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

نگاهی به تحولات کشورهای اسلامی به ویژه در منطقه غرب آسیا نشان می‌دهد که کشورهای اسلامی با مجموعه‌ای از چالش‌ها مواجه هستند که عمدتا نتیجه سیاست‌های خصمانه آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف است:

ـ اختلافات قومی و مذهبی میان کشورهای اسلامی که به نزاع‌های مستقیم و غیر مستقیم میان این کشورها منجر شده است.

ـ حضور نیروهای خارجی در منطقه نظیر اشغال 20 ساله افغانستان و 18 ساله عراق در کنار ده‌ها پایگاه نظامی خارجی که منطقه را فرا گرفته و ناامنی و بی‌ثباتی را ایجاد کرده است.

ـ فعالیت گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش و ده‌ها گروه دیگر که به اذعان خود آمریکایی‌ها ساخته و پرداخته غرب به ویژه آمریکا هستند.

ـ تبعیض علیه کشورهای اسلامی با اجرای تحریم‌های اقتصادی و علمی و حتی اقدام نظامی که نمود عینی آن را می‌توان در سیاست‌های غرب علیه دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مشاهده کرد.

ـ ایجاد و حمایت از رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن اول جهان اسلام که در کنار اشغال فلسطین و کشتار و آواره‌سازی فلسطینیان به بحران‌سازی و تجاوز علیه کشورهای منطقه می‌پردازد.

ـ جنایات مهر‌ه‌های دست‌نشانده غرب در منطقه از دیگر بحران‌های جهان اسلام است که جنایات سعودی علیه ملت یمن، تروریست‌ها و حامیانشان در سوریه و عراق، کشتار مسلمانان کشمیر و میانمار، بازداشت شیخ زکزاکی در نیجریه و... تنها بخشی از این وضعیت بحرانی تحمیلی به جهان اسلام است.

با این تفاسیر؛ اقدام بایدن مبنی بر لغو ممنوعیت سفر اتباع کشورهای اسلامی به آمریکا را نمی‌توان گامی صادقانه در جهت اعتمادسازی با کشورهای اسلامی دانست، چه، پیش از آن باید اقدامات عملی برای رفع دغدغه‌ها و بحران‌های تحمیلی علیه جهان اسلام صورت پذیرد.

نکته مهم اینکه؛ این بحران‌ها نه صرفا از سوی ترامپ که از سوی ساختار حاکم بر آمریکا در طول چند دهه از جمله دوران اوباما ـ بایدن به جهان اسلام تحمیل شده است و بایدن نمی‌تواند آن را تنها به دوران ترامپ نسبت داده و خود را از آن مبرا نشان دهد.

بایدن زمانی می‌تواند مدعی رویکرد تعاملی با جهان اسلام باشد که به سیاست‌های آپارتایدی همچون تحریم اقتصادی و علمی علیه کشورهای اسلامی، حمایت از تروریسم، حمایت از رژیم صهیونیستی، همراهی با جنایات سعودی در یمن، جنایات مستقیم و غیر مستقیم آمریکا در سوریه و عراق، حضور نظامی در افغانستان و عراق، اختلاف افکنی میان کشورهای اسلامی و... پایان داده و بر عدم تکرار این رفتارها ضمانت عملی دهد.

اما سیاست‌های او در دوران اوباما و ترکیب تیم اجرایی و مواضعش چنانچه در حمایت از ترور فرماندهان مقاومت، تحریم‌ علیه ایران و جبهه مقاومت و استمرار اشغال افغانستان و عراق و مداخله نظامی آمریکا در غرب آسیا و اصرار بر حمایت از رژیم صهیونیستی روشن است، حاکی از آن است که اقدام به لغو ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا بیشتر یک نمایش تبلیغاتی است.

عراقچی: هیچ تماسی با دولت بایدن نداشته‌ایم و هیچ قصدی هم برای آن نداریمتلاش‌های تدریجی عربستان برای جلب نظر دولت بایدنگلدمن ساچز: اولین اقدامات بایدن خبر خوبی برای قیمت نفت استابتلای بیش از 150 عضو گارد ملی حاضر در مراسم تحلیف بایدن به کرونا

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حمایت از رژیم صهیونیستی کشورهای اسلامی جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۲۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ ده‌ها دانشجو در دانشگاه ویرجینیا دستگیر شدند

شبکه خبری‌ای بی سی نیوز آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد: پلیس اواخر روز یکشنبه پس اینکه معترضان در چمن مرکزی دانشگاه تکنیک ویرجینیا چادر برپا کردند، اقدام به پاکسازی و بازداشت معترضان کردند.

مقامات دانشگاه به کسانی که تجمع کردند توصیه کردند که وسایل خود را جمع کنند و داوطلبانه متفرق شوند؛ و سپس، پلیس ویرجینیا افرادی را که از این خواسته پیروی نکردند، بازداشت کرد.

این دانشگاه افزود: "حدود ساعت ۱۰:۱۵ شب، پلیس به معترضان نزدیک شد تا از آنها بخواهد ظرف ۵ دقیقه متفرق شوند. کسانی که باقی مانده بودند دستگیر شدند. "

به گفته شبکه‌ای بی سی نیوز، پلیس ده‌ها معترض را بازداشت کرده است.

حمایت از مردم غزه و اعتراض‌ها به سیاست‌های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت همه جانبه از رژیم اسرائیل، این بار از سوی اقشار مختلف دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا آغاز شده است. از زمان شروع اعتراض‌ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاه‌های آمریکا بر اساس گزارش رویترز، حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده اند.

این اعتراض‌ها در پی حمایت‌های همه جانبه دولت بایدن از اسرائیل و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک‌های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد.

لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان پس از ماه‌ها تاخیر و اختلاف ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس مجلس سنای این کشور به تصویب رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد.

استفاده از خشونت و ابزار‌های پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعا‌های آن کشور در باره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می‌سازد.

اینگونه سرکوب‌های خشونت آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتار‌ها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می‌رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

این تجمعات اعتراضی همچنین نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا، از جمله جامعه مسلمانان آن کشور، و نیز نگرانی‌های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین الملل است.

منبع :ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • تداوم سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ ده‌ها دانشجو در دانشگاه ویرجینیا دستگیر شدند
  • حمایت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان و اساتید آمریکا
  • حمایتی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان و اساتید آمریکا
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها