Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@03:31:13 GMT

شهردار اراک در یک قدمی استیضاح

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۲۲۱۸

شهردار اراک در یک قدمی استیضاح

طرح استیضاح شهردار اراک با هشت رای تقدیم هیات رییسه شورای شهر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیرماه سال جاری بود که اکثریت اعضا بر استیضاح محمدکریم شفیعی شهردار اراک اصرار داشتند اما در روز جلسه علنی که قرار بود شهردار استیضاح شود، رویه تغییر کرد و ابتدای جلسه چهار نفر از هشت عضوی که بر استیضاح تاکید داشتند، در نامه‌ای اعلام کردند از استیضاح منصرف شده و خواستار خارج شدن موضوع استیضاح از دستور کار شورا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان زمان گفته شد که این اقدام در پی نامه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان مرکزی خطاب به اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر بوده که در آن نامه ضمن تمجید از عملکرد شورای پنجم و استیضاح شهردار برخلاف صلاح شهر و شهرداری اراک دانسته شد.

با وجود این، انتقادات همچنان به عملکرد شهردار ادامه داشت و پس از آنکه شفیعی در یک برنامه رسانه‌ای سخنانی به زبان آورد که برخی آن را هتک حریم دو نفر عضو زن شورا دانستند، بار دیگر شوراباور نبودن وی که دلیل اصلی انتقادات بود، مطرح شد.

در نهایت امروز خبری منتشر شد که براساس آن، ایرج رضایی، محمدحسین فدایی، حامد آجرلو، علیرضا مرادی، علی جعفر محصولی، طوفان محمدی، فرزانه رحمتی، پیمان رشیدی هشت تن از اعضای شورای شهر اراک در نامه‌ای خواستار رسیدگی به اتفاقات شهرداری و استیضاح شهردار اراک شدند.

اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک سوالاتی از شهردار داشتند که در پاسخ کتبی قانع نشدند و درخواست پاسخ شفاهی داشتند اما شهردار در جلسه پاسخ به سوال حضور پیدا نکرد و در نتیجه اعضای شورا طرح استیضاح شهردار را به هیئت رئیسه ارائه دادند.

رئیس شورا از شهردار جانبداری می‌کند

علی جعفر محصولی عضو شورای شهر اراک در گفت‌وگو با ایمنا در این باره گفت: اعضای شورای شهر سوالات خود از شهردار را به صورت کتبی و شفاهی مطرح کردند، پاسخ شهردار قانع کننده و کامل نبود، و طی این دو هفته نیز برای دفاع از خود، در شورا حضور پیدا نکرد، در نتیجه طرح استیضاح شهردار با هشت رأی به هیأت رئیسه شورای شهر اراک تقدیم شد.

وی افزود: رئیس شورا همکاری لازم را انجام نداد و طرح استیضاح در دستور کار این هفته شورا قرار نگرفت. وقتی ما اعضای شورا قانع نشدیم و طرح سوال کردیم رئیس شورا باید این مساله را که هفته قبل صورت جلسه شده بود به اطلاع فرمانداری می‌رساند در حالی که این کار تا این لحظه انجام نشده است و طرح استیضاح در دستور کار این هفته شورا قرار نگرفته است، ما در حال پیگیری هستیم تا روال قانونی استیضاح انجام شود.

وی در توضیح دلایل استیضاح شهردار اراک افزود: دلایل بسیار وجود دارد از جمله اینکه شهردار اراک شوراباور نیست، دلیل دیگر اینکه اتفاقاتی در شهرداری اراک رخ داده که شهردار منکر آن می‌شو و دیگر مشکلات که در نامه مربوطه مطرح شده است.

محصولی اظهار کرد: شهردار اراک هفته پیش برای پاسخگویی در جلسه شورا حاضر نشد و رئیس شورا می‌توان گفت با حالت جانبدارانه ای گفت "شهردار ساعت پنج در جلسه حاضر خواهد شد" در صورتی که شهردار اصلاً در شهر نبود که بخواهد در جلسه حاضر شود که این مساله نیز تخلف محسوب می‌شود و جای بحث دارد.

وی ادامه داد: شهردار بدون گرفتن مرخصی از رئیس شورا نمی‌تواند از حوزه استحفاظی خود خارج شود، حال ایشان یا با مرخصی از شهر خارج شده یا بدون مرخصی، اگر این خروج از شهر با مرخصی بوده چرا رئیس شورا اعلام کرد که وی ساعت پنج در جلسه حضور پیدا می‌کند؟ چرا وقتی در جلسه طرح سوال شده به شهردار مرخصی و اجازه خروج از شهر داده شده است؟ اگر هم این کار بدون گرفتن مرخصی انجام شده باشد که شهردار متخلف است.

وی با بیان اینکه طرح استیضاح در دستور کار این هفته شورا قرار نگرفته گفت: اعضای شورای شهر در مورد سوالات خود از شهردار قانع نشده و پیگیر این موضوع هستند و در هفته آینده قطعاً طرح استیضاح شهردار باید در دستور کار قرار گیرد.

نبود شفافیت در عملکرد بودجه‌ای شهردار

ایرج رضایی، عضو دیگر شورا نیز درخصوص استیضاح شهردار اظهار کرد: وقتی که استیضاح شهردار اراک شش ماه پیش از دستورکار شورا خارج شد، به او برای جبران موارد مطرح شده فرصت داده شد اما این‌بار سوالات از شهردار جدی‌تر مطرح شده است.

وی نبود شواراباوری و اعتماد نداشتن به برنامه‌های شورا را مهم‌ترین دلیل استیضاح شهردار دانست و گفت: نه تنها موارد قبلی توسط شهردار اراک جبران نشد بلکه موارد جدیدی نیز اضافه شده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر اراک نبود شفافیت در عملکردهای بودجه‌ای شهردار را یکی از دلایل استیضاح او عنوان کرد و افزود: براساس مصوبه شورای شهر و طبق بخشنامه بودجه کمیته تخصیص بودجه باید با حضور دو عضو شورا تشکیل شود اما درحالی که سال رو به اتمام است، شهردار هیچ‌کدام یک از اعضای شورا راحتی یکبار هم به این جلسات دعوت نکرده است.

رضایی ادامه داد: عملکرد درآمد و هزینه‌ای شش ماهه نخست سال شهرداری نیز هنوز به تأیید اعضای شورا نرسیده است

رضایی در پاسخ به سوال مبنی بر احتمال پس گرفتن طرح استیضاح در صورت درخواست مشابه تیرماه از سوی بزرگان اصلاح‌طلب شهر، توضیح داد: در شورا دنبال این نبوده‌ایم که توصیه کسی را قبول کنیم، آن زمان توصیه‌های مختلف به دست شورا رسید و با بررسی این موارد مصلحت شورا، شهر و شهرداری را در این دیدیم که به شهردار فرصت دهیم تا شاید به مسیر شوراباوری بازگردد اما بیش از این بخواهیم صبر کنیم فرصت‌سوزی کرده‌ایم.

وی درخصوص تأثیر مصاحبه شهردار درباره دو عضو زن شورای شهر در ارائه طرح استیضاح، گفت: من چندان به این موضوع توجهی ندارم چون نگاه اعضای شورا به استیضاح شخصی نیست؛ البته همین عامل نیز جای انتقاد دارد چون شهردار حق ندارد به اعضای شورا توهین کند؛ امروز به این عضو توهین می‌شود و فردا به یکی دیگر از نمایندگان مردم اما با این وجود مصاحبه شهردار دلیل استیضاح نیست.

کد خبر 470263

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهردار اراک استیضاح شورای شهر اراک ایرج رضایی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق استیضاح شهردار اراک طرح استیضاح شهردار طرح استیضاح شورای شهر اراک دستور کار اعضای شورای اعضای شورا رئیس شورا مطرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۲۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی

به گزارش خبرآنلاین، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در آغاز سخنرانی شهردار تهران صحن علنی را ترک کردند و حدنصاب جلسه به ۱۳ عضو رسید.

به گزارش ایسنا، در جلسه صبح امروز شورای شهر محسن هرمزی معاون حمل و نقل شورای شهر تهران گزارشی از وضعیت حمل و نقل عمومی و ورود ناوگان جدید ارائه کرد که سوالاتی از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد و اعضای شورا در مورد چرایی عدم رویت قراردادها و نحوه ورود ناوگان سوالاتی را مطرح کردند.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر در واکنش به سوالات و اعتراضات اعضاء در مورد قراردادهای چین و نحوه ورود اتوبوس و واگن مترو، سایر اعضای شورا را به دینداری توصیه کرد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد ۳۰ ماهه اول شهرداران در ادوار گذشته را بررسی کنید، تصریح کرد: عملکرد آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف در ۳۰ ماهه مشخص است، آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار تهران بودند آیا اقداماتی که انجام دادند همه در ۳۰ ماهه اول فعالیت‌شان بوده است؟ قرارداد چین یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای تاریخ شهرداری است؛ اما دائم سرکوب می‌کنید، سوال من از همکاران در شورا این است آیا ابهاماتی که نسبت به قرارداد داشتید پیش از بیان در صحن شورا، به معاونت حمل و نقل گفته اید؟ آدمی معلوم الحال که وضعیت آن مشخص است حرفی را در فضای مجازی منتشر کرده، اگر خودمان را ید واحد با شهرداری ببینم، از شهرداری توضیح می‌خواهیم و اگر اشتباه کرده بودند توضیح بخواهیم. قطعا خود بنده اولین نفر هستم که از شهردار توضیح می‌خواهم اما اگر اشتباهی نبوده، چرا باید خودزنی کنیم؟ باید همه کمک کنیم این قرارداد به سرانجام برسد.

تعدادی از اعضای شورا همچون شربیانی، امانی، اقراریان، سروری و غیره درخواست پاسخگویی به جو ایجاد شده در شورای شهر را داشتند که مهدی چمران رئیس شورای شهر با تأکید بر این‌که باید سخنان و تذکرات پیرامون گزارش باشد و نباید اعضا جواب یکدیگر را بدهند و بر همین اساس اعضای شورای شهر به احترام چمران از بیان نظرات انتقادی خود پیرامون سخنان آخوندی عضو شورای شهر تهران اجتناب کردند.

در ادامه شهردار تهران که در جلسه حضور داشت خواستار پاسخگویی به اعضای شورای شهر شد که تعدادی از اعضای شورا عباسی، اقراریان، امانی، قائمی، تشکری هاشمی، نجفی و شربیانی جلسه را ترک کردند که شهردار تهران در واکنش به این رفتن گفت حرف درست زدید، بشینید و بشنوید که اعضای شورا جلسه را ترک کردند.

مهدی چمران همچنین در خلال پاسخ اعضا به یکدیگر پس از ارائه گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و ایجاد تشنج در صحن شورای شهر تهران گفت: نباید اعضا جواب یکدیگر را بدهند. اگر می‌خواهید جواب یکدیگر را بدهید در اتاق‌هایتان بنشینید، خوش و بش کنید یا دعوا کنید و جواب یکدیگر را بدهید. این دوستان در صحن شورا ننشستند که شاهد پاسخ اعضا به یکدیگر باشند.

وی خطاب به شربیانی که قصد ارائه تذکر داشت، اظهار کرد: شما حق ندارید در مورد دیگران صحبت کنید. باید در مورد موضوعات حمل و نقلی صحبت کنید و در مورد موضوعات دیگر نباید صحبت کنید.

در ادامه شربیانی در وقت ارائه تذکر خود گفت: تقارن بسیار تلخی است که ریاست شورا اعلام کند شما نباید صحبت کنید. اصل شورا تضارب آراء است. اگر به عنوان رئیس می‌فرمایید من صحبت نکنم سکوت می‌کنم و تشکر می‌کنم.

در ادامه بار دیگر چمران خطاب به اعضای شورا گفت: شلوغ نکنید، هر چیزی در جای خود و به موقع خود درست است. اگر قرار باشد هر کسی پاسخ عضو دیگر را بدهد باید تا شب جواب یکدیگر را بدهیم. باید با هم مشورت درست انجام دهید.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تنها در صحن علنی ۱۳ عضو شورا حضور دارند.

233233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900669

دیگر خبرها

  • جنجال عجیب در نشست شورای شهر تهران
  • تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • تلاش ۷ عضو شورای شهر تهران برای از حدنصاب انداختن جلسه شورا
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است
  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری