Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد علی بهمنی قاجار، وکیل دادگستری و پزوهش‌گر تاریخ دربارۀ بحث‌های ایجاد شده بر سر مناظرۀ اخیر خسرو معتضد - تاریخ پژوه و روزنامه نگار- و صادق زیباکلام - استاد علوم سیاسی - دربارۀ رضاشاه یادداشت کوتاهی نوشته است.

عصر ایران یادآور می‌شود که این بحث‌ها بیشتر بر سر این درگرفته که چه اتفاقی افتاده که خسرو معتضد که در رریم پهلوی هیچ سابقۀ مبارزه یا انقلابی‌گری ندارد در مقام منتقد سخن گفته و صادق زیباکلام که در رژیم پهلوی در زمرۀ انقلابیون بوده و به زندان افتاده در جایگاه مدافع البته نه در قبال تمام عملکردها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


  
یادداشت کوتاه دکتر بهمی قاجار از این قرار است:

«بعد از پخش مناظره دو سال پیش آقایان خسرو معتضد و دکتر صادق زیبا کلام ، جوی ایجاد شده که چرا خسرو معتضد که پیش از انقلاب در برخی نوشته های خود با تجلیل از شاه و سلطنت پهلوی یاد کرده است ، هم اکنون به نقد سلسله پهلوی برآمده است ، پس مورخ حکومتی است و مزدور و ....؟! 

در این جا چند نکته لازم به ذکر است : اولا خسرو معتضد چه زمانی مدعی انقلابی گری و چریک بودن و مبارزه با رژیم پهلوی بوده است‌؟
ثانیا در عصر محمد رضاشاه ، مگر کسی می‌توانسته در فضای عمومی و قانونی در عرصه تاریخ معاصر فعالیت کند و از ادبیات رسمی تبعیت نکند‌؟

ثالثا خسرو معتضد چه در زمان پهلوی و چه جمهوری اسلامی هیچ گاه خلاف منافع ملی سخن نگفته است.

رابعا اوهیچ گاه از ادبیات توهین آمیز علیه رضاشاه و محمدرضاشاه استفاده نکرده ، نه رضاشاه را رضا قلدر خوانده و نه شاه سابق ایران را محمدرضا.

گناه وی نقل مستندات تاریخی بوده و از همه این ها هم که بگذریم خسرو معتضد خوب یا بد، چه کاربه «‌من قال» داریم چرا به «ماقال» توجه نداریم ؟ [به جای این که چه می گوید (ماقال) توجه داریم که چه کسی می گوید(من قال)]

خسرو معتضد و صادق زیبا‌کلام ، مناظره‌ای انجام دادند و به نظر من و با نهایت احترام به دکتر زیبا کلام عزیز ، ایشان پاسخ چندانی در برابر استدلال ها و استنادهای معتضد نداشت و فقط شخصیت طرف مناظره را محکوم می‌کرد. رویکردی که پس از مناظره نیز به وسیله دوستان و طرفداران ایشان و نیز موج سواران ادامه دارد.»

----------------------------

بیشتر بخوانید/ ببینید:

مناظره تلویزیونی درباره رضا شاه ؛ دروغ می‌گی، به خدا دروغ می‌گی/ پوپولیستی! بی‌سند حرف می‌زنی (+فیلم)

لینک کوتاه: asriran.com/003DTi

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خسرو معتضد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۴۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروی سفارشی محمدرضاشاه پهلوی هم برقی شد! /عکس

امیرمسعود عابدین: طراحی G کلاس برقی که توسط مرسدس، G580 نامیده شده، تا حد زیادی شبیه به نسخه بنزینی است. احتمالاً بسیاری از مردم انتظار این را داشتند که جی کلاس برقی یک مدل انقلابی از نظر طراحی باشد؛ اما تغییرات انقلابی برای یک خودروی اصیل مثل جی کلاس، بسیار سخت و دشوار است.

به گزارش خبرآنلاین، خودروهای برقی معمولاً به دلیل برخورداری از برد مسافتی بیشتر، از مزایای آیرودینامیکی بسیاری برخوردارند؛ اما نسخه برقی جی کلاس تقریباً تنها خودرویی است که با یک طراحی جعبه‌ای و مکعبی و به دور از اصول آیرودینامیکی خاص، در این سگمنت حضور دارد.

البته این خودرو کاملاً از ترفندهای آیرودینامیکی برای افزایش کارایی به‌دور نیست؛ کاپوت خودرو کمی بلندتر شده و اکنون ورودی‌های هوا روی قوس چرخ‌های عقب وجود دارد. علاوه‌بر این، روکش‌های مختلفی روی ستون‌های A و اسپویلر سقف وجود دارد. با پرداخت هزینه اضافی، می‌توانید پنل مشکی را برای جلوپنجره انتخاب کنید.

فضای داخلی نیز به‌شدت از کلاس G معمولی تبعیت می‌کند، به‌طوری که نمی‌توان سریعاً تفاوتی را بین آنها تشخیص داد. صفحه‌نمایش‌های ۱۲.۳ اینچی و دستگیره سمت سرنشین شاگرد همچنان وجود دارند. مرسدس‌بنز عملکرد «کاپوت شفاف» را برای این خودرو هم ارائه می‌کند که توسط دوربین ۳۶۰ درجه ممکن شده است. این قابلیت به رانندگان، یک دید جدید از طریق کاپوت را می‌دهد.

در فضای داخلی، تزئینات فیبر کربنی و دوخت آبی نیز وجود دارد. تولید صدای مصنوعی و مشابه پیشرانه‌های احتراقی در این مدل هم دیده می‌شود.

مرسدس G580 با فناوری، EQ تغییرات عمده‌ای را در زیر پوسته بسیار آشنای خود پنهان می‌کند. چهار موتور برقی برای تولید ۵۷۹ اسب بخار قدرت و ۱۱۶۴ نیوتون متر گشتاور با یکدیگر همکاری می‌کنند. شتاب صفر تا صد این مدل، ۴.۶ ثانیه اعلام شده که چهار دهم ثانیه کندتر از نسخه بنزینی G63 است.

مرسدس ادعا می‌کند که حداکثر عمق حرکت ۳۳.۵ اینچ بوده که ۵.۹ اینچ بیشتر از G550 و G63 است. G کلاس الکتریکی می‌تواند از شیب‌های جانبی تا ۳۵ درجه بالا برود و ۹.۸ اینچ فاصله از زمین بین محورها را ارائه دهد.

ویژگی "G-Turn" یا همان چرخش دورانی در این مدل وجود دارد. عملکرد G-Steering برای کاهش چشمگیر دایره چرخش در این مدل عرضه شده است.

G580 با فناوری EQ، دارای یک سیستم تعلیق مستقل در جلو و یک محور عقب محکم همراه با محافظ زیر بدنه است که از کربن و سایر مواد مستحکم برای محافظت از باتری عظیم ۱۱۶ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. برد این خودرو پس از هر بار شارژ هنوز اعلام نشده است. طبق اطلاعات ارائه شده، باتری این خودرو می‌تواند تا ۲۰۰ کیلووات شارژ شود. با اتصال DC، حدود ۳۲ دقیقه طول می‌کشد تا از ۱۰ به ۸۰ درصد برسد.

مرسدس قیمت G کلاس الکتریکی را اعلام نکرده است، اما احتمالاً نسبت به مدل‌های بنزینی ارزش بیشتری خواهد داشت.

شایان ذکر است شرکت مرسدس‌بنز به پیشنهاد محمدرضا شاه پهلوی، شاسی‌بلند کلاس جی را برای ارتش شاهنشاهی ایران طراحی کرد؛ اما به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ این محصول هیچ‌گاه به ارتش ایران نرسید و به خودروی اصلی ترابری سبک ناتو تبدیل شد

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

۵۴۳۲۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899063

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق سیلی محکمی بر چهره رژیم صهیونیستی بود
  • اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی اینجاست
  • نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان
  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • خودروی سفارشی محمدرضاشاه پهلوی هم برقی شد! /عکس
  • رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد
  • رازی که «هوش مصنوعی» دربارۀ این نقاشی 500 ساله کشف کرد
  • یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری
  • افشای همکاری مسعود رجوی با ساواک | ویدئو
  • «عملیات وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه