Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنان تند رییس جمهوری درباره مصوبات کمیسیون تلفیق در بودجه 1400 با واکنش شدید تعدادی از نمایندگان مواجه شد تا جایی که نایب رییس دوم مجلس به رییس قوه مجریه هشدار داد که حق اهانت به مجلس شورای اسلامی را ندارد.

به گزارش تابناک، اختلاف دولت با مجلس رشته درازی دارد که ظاهرا تا پایان عمر دوره دولت دوازدهم نمی توان پایانی بر آن متصور شد؛ مهمترین اختلاف این روزهای دو قوه مقننه و مجریه بر سر بررسی لایحه بودجه است، مجلس آن را غیر واقعی و غیر منطبق با واقعیات اقتصادی کشور می‌داند و دولت نظری خلاف آن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بار رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت اول بهمن ماه درباره بودجه سال 1400 با اشاره به دوران نمایندگی‌اش در مجلس گفت: «نمایندگان محترم مجلس بدانند بودجه جای ادبیات سیاسی نیست، بلکه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانونگذاری برنامه سال آینده و حساب و کتاب است. بودجه جای شعار نیست که حالا من شعار بدهم و آن یکی شعار بدهد. من بلدم این شعارها را جواب بدهم ولی اصلا مردم این چیزها را از ما نمی خواهند بلکه مردم بودجه خوب، زندگی بهتر و معیشت بهتر می خواهند.»

او با اشاره به فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت روزانه در بودجه آینده افزود:« ما این دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را گذاشیم چون خواستیم به دنیا اعلام کنیم فشار حداکثری و تحریم شکست خورده است. ماحصل فروش دو میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت در بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بوده و آقایان آمدند آن را یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت کردند اما رقمش ۲۳۰ هزار میلیارد تومان شده است یعنی یک چشم بندی عجیبی انجام شده نفت کم شده اما پولش بیشتر شده است! در تاریخ این چشم بندی سابقه ندارد. هر کسی که ۴ عمل اصلی را بلد باشد می تواند محاسبه کند که چکار کرده اید. ما دلار را در بودجه بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان محاسبه کردیم اما شما دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ حساب کردید. شش هزار تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتابتان جور شود. دم خروس اینجا بیرون می زند.»

استفاده رییس جمهوری از این لحن و ادبیات نسبت به مجلس شورای اسلامی با انتقاد وکلای ملت روبرو شد؛ آن‌ها از طریق تذکر در صحن علنی، یا انتشار مواضع خود در توییتر یا مصاحبه با رسانه‌ها به اظهارات رییس قوه مجریه واکنش نشان دادند و آن‌ را زیر سوال بردند.

در این باره محمدباقر قالیباف رییس مجلس یادآور شد: «مردم هفت سال نتیجه بودجه به اصطلاح کارشناسی این دولت را دیده‌اند که منفعت را دلال‌ها و رانت‌خوارها برده‌اند و گرانی و بیکاری‌، سهم مردم شده است.‏چرا عصبانی شده‌اید از اینکه مجلس می‌خواهد بودجه را به نفع مردم اصلاح کند و عواید نورچشمی‌ها را شفاف به بهبود معیشت مردم اختصاص دهد؟»

موضوعی که مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه به گونه ای دیگر آن را بیان کرد؛ او گفت:« جناب آقای روحانی! ‏ظاهراً مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف ارز رانتی اینقدر ناراحت‌تان کرده که چهار عمل اصلی را هم درست انجام نمی‌دهید! ‏مگر این رانتها به کدام نورچشمی‌ها می‌رسیده که اینچنین برآشفته شدید؟!»

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس نیز با یادآوری این نکته که کسی حق اهانت به نمایندگان و مجلس را ندارد، تاکید کرد:« کسانی که ادعا می‌کنند خیلی بلدند و باسوادند، این وضع را برای مردم بزرگ ایران به وجود آورده‌اند لذا رئیس جمهور حق نداشت در جلسه امروز هیأت دولت به مجلس اهانت کند.»

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات ریسه مجلس نیز گفت:« آقای روحانی نمایندگان مجلس در کلاس اول چهارعمل اصلی را این گونه آموختند که از جیب رانت خواران تفریق کنند و در جیب مردم جمع کنند بر عکس شما و برخی از اعضای دولت که از جیب مردم تفریق کردید و در جیب عده خاص جمع نمودید.»محسن دهنوی دیگر عضو هیات رییسه هم تاکید کرد:«ما به فرموده امام‌مان عمل می‌کنیم و در برابر توهین‌های رئیس جمهور به قوه مقننه، سکوت وحدت‌آمیز در پیش می‌گیریم ‏اما می‌دانیم "هر کسی چهار عمل اصلی را بلد باشد و کلاس دوم دبستان باشد می‌تواند محاسبه کند" که در زمان شما دلار ۶ برابر و مسکن ۷ برابر شده است.»

همچنین عبدالحسین روح الامینی نماینده تهران خطاب به رییس جمهوری گفت: « آقای روحانی مردم چهارعمل اصلیرا از نو یاد گرفتند: ‏ارزش پول ملی کم شد، ‏قیمت ها اضافه شد،،‏همه چیزمان (حتی آب خوردن) ضرب در برجامی شد که صفر بود و منافع عمومی، خصوصی تقسیم شد »

علیرضا عباسی نماینده کرج نیز اظهار کرد:«با ۴ عمل اصلی که رئیس دولت آموخته است بودجه‌ای را به مجلس فرستاده تا با رد شدن در مجلس بهانه برای سرپوش گذاشتن روی ناکارآمدی‌هایشان به دست دولت بیفتد.‏رفتار عاقلانه مجلس، تمام محاسبات دولت را به هم ریخته که این گونه رئیس دولت برآشفته شده است.»

احمد راستینه نماینده کرمانشاه انتقاد خود را در قالب طرح یک سوال ریاضی از رئیس جمهوری پرسید و گفت:« ‏شورای حقوق و دستمزد اجازه داده مجموع مجاز همه دریافتی ها تا سه برابر ۷ برابر حداقل حقوق و دستمزد باشد.‏مجلس به جای ۲۱ برابر با پرداخت حداکثر ۱۵ برابر موافقت کرد.‏ سوال: آقای روحانی با محاسبه عدد این معادله، اثرش بر حقوق های نجومی‬ را بگویید؟»

با توجه به اینکه مجلس از هفته آینده وارد بررسی کلیات لایحه بودجه 1400 می شود، انتظار می رود در فرصت باقیمانده نشست مشترکی بین دولت و مجلس حداقل برای حل اختلاف نظرهای اساسی درباره بودجه تشکیل شود تا به جای کشیده شدن انتقادات به سطح جامعه، مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان احمد جهان بزرگی نمایشگاه مجازی کتاب محمد بزرگی اختلاف کمیسیون تلفیق مهرداد میناوند علی انصاریان احمد جهان بزرگی نمایشگاه مجازی کتاب محمد بزرگی آقای روحانی عمل اصلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۴۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به جدول شماره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها (تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳) »، با تصویب این جدول موافقت کردند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901331

دیگر خبرها

  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • امیدوارم در مجلس آینده همکاری‌ها با دولت بهتر شود
  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • میان دولت و مجلس تنش وجود ندارد
  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق بازنشستگان
  • خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت 1403/ قالیباف: دولت باید متناسب سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»