Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های لیبی و عربی از توافق نمایندگان طرف‌های درگیر در این کشور آفریقایی بر سر توزیع وزارت‌خانه‌ها در بین احزاب و جریان‌های سیاسی لیبی خبر دادند.

طرف های درگیر لیبی امروز شنبه در ادامه سلسه گفت‌وگوها برای تشکیل دولت موقت در این کشور جنگ زده، در شهر «بوزنیقه» واقع در نزدیک «الرباط»، پایتخت مغرب دور هم جمع شدند و درباره نحوه توزیع مناصب و وزارت‌خانه‌های مهم به توافق‌هایی دست یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه العربیه سعودی به نقل از خبرنگار اعزامی خود در مغرب گزارش داد که مشارکت کنندگان در نشست بوزنیقه که با حضور وزیر خارجه مغرب صورت گرفت، بر سر توزیع تقسیم هفت منصب حاکمیتی به صورت اولیه توافق کرده و آن را امضا کردند.

بر اساس این  گزارش، توافق‌های اولیه شامل توزیع مناصب بر اساس منطقه‌های سه‌گانه (سه اقلیم لیبی) و سازوکار نامزد شدن برای تصدی این مناصب است.

وب‌سایت لیبیا ۲۴ که نزدیک به دولت خودخوانده شرق لیبی یا دولت طبرق است و حامی ژنرال خلیفه حفتر است، مدعی شد که مناصب کمیساریای عالی انتخابات، دادستانی کل و دیوان حسابرسی به منطقه غربی رسیده است.

اقلیم‌های سه‌گانه در لیبی

اقلیم‌های سه‌گانه لیبی شامل بَرقه در شرق، طرابلس که پایتخت اصلی این کشور است در غرب و منطقه فَزّان در جنوب می شود.

یکی از نمایندگان گروه‌های شرکت کننده در مذاکرات امروز گفت که این گروه‌ها همچنین سازوکار تعیین مناصب در مؤسسات حاکمیتی شامل تشکیل کمیته‌ای کوچک از مجموعه ۱۳+۱۳ است که شش عضو خواهد داشت.

هفته گذشته فرستاده ویژه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که کمیته مشورتی «مجمع گفت‌وگوی لیبی» به فرمولی برای انتخاب اعضای کابینه دست یافته‌ است (جزئیات بیشتر).

لیبی از زمان سرنگونی حکومت معمر القذافی در سال ۲۰۱۱ فاقد دولت مرکزی است. طرف‌های درگیر در این کشور بعد از چند سال درگیری وارد گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری‌ها و تشکیل دولت موقت شدند. باب آن گفت‌وگوها بعد از آن باز شد که تشدید درگیری پای بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را باز کرد و می‌رفت تا درگیری لیبیایی-لیبیایی به درگیری منطقه‌ای تبدیل شود.

ترکیه، قطر، الجزائر و ایتالیا از دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت سازمان ملل بوده و به رسمیت شناخته شده، حمایت کرد و نتیجه آن طی دو سال گذشته، پیشروی نیروهای تحت امر این دولت به شرق و جنوب لیبی که تحت سیطره ارتش ژنرال خلیفه حفتر بود، شد؛ حفتر از سوی امارات، عربستان سعودی، روسیه و مصر مورد حمایت بود.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: لیبی توافق گفت وگوهای لیبی طرف های درگیر لیبی حفتر طرف های درگیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۵۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو حماس: نتانیاهو به دنبال توافق نیست

یکی از رهبران حماس گفت که این جنبش با جدیت در حال تعامل با آتش بس است و این رژیم اسرائیل است که به دنبال آتش بس نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،‌ حسام بدران، یکی از رهبران حماس در گفتگو با «الجزیره مباشر» تاکید کرد که با قضیه مذاکرات آتش‌بس با جدیت تعامل می‎کنیم و مصمم به دست‌یابی به توافقی هستیم که به پایان رنج و دردهای ملت فلسطین منجر شود.

حسام بدران اظهار داشت که نتانیاهو و دولت تندرو او به عمد مانع رسیدن به توافق آتش‌بس می‌شوند و محاسبات نتانیاهو مرتبط با شخص او و آینده سیاسی‌اش است و او قصد دست‌یابی به توافق را ندارد.

بدران گفت: آنچه در این دور از مذاکرات در قاهره به ما ارائه شد، بهتر از پیشنهادات قبلی است. عضو دفتر سیاسی حماس بیان کرد که ما از طریق واسطه‌ها با دولت آمریکا در ارتباط هستیم نه به طور مستقیم.

عضو جنبش حماس همچنین گفت: «ما خواستار آن شدیم تا ترکیه و روسیه نیز به عنوان ضامن هر گونه توافق با رژیم اشغالگر باشند.»

حماس: پایان هر توافقی باید تضمین‌کننده آتش‌بس دائمی باشدنتانیاهو: در زمان حاضر دستیابی به آتش‌بس بعید به‌نظر می‌رسد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حامدی‌فر: حتماً یک چیزی شنیدم که با رضایی درگیر شدم!
  • درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی
  • ترکیه: اگر از جنگ کنونی غزه درس نگیریم، تکرار خواهد شد
  • دستگیری عاملان درگیری منطقه فلاح تهران
  • همه ارکان دولت درگیر طرح نهضت ملی مسکن/ جهادگران پای کارند
  • تلاش روسیه برای افتتاح کنسولگری در بنغازی
  • بررسی تاثیر حملات حماس، اسرائیل و اتفاقات اخیر منطقه بر بازار‌های مالی
  • نخستین تصاویر تبادل آتش در زاهدان
  • عضو حماس: نتانیاهو به دنبال توافق نیست
  • تشریح طرح تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران