Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@16:17:53 GMT

پس از اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۷۸۷۲

پس از اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران چه گذشت؟

نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۵ بهمن ۱۳۵۸ و یک سال پس از پیروزی انقلاب در حالی برگزار شد که با استعفای دولت موقت مهدی بازرگان اداره امور اجرایی کشور بر عهده شورای انقلاب بود و بنی صدر توانست با کسب ۷۶ درصد آرا، به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران انتخاب شود.

به گزارش ایمنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۸ از مردم می‌خواهند از رئیس جمهور منتخب حمایت کنند و در عین حال مشکلات را هم به وی گوش زد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان می‌فرمایند: «مردم در مقابل رئیس زمامدار خود موظفند که حیثیت او را حفظ کنند، از او اطاعت کنند به دنبال سر او حرکت کنند، او را در میدان‌ها تنها نگذارند. همچنین ملت موظف است رئیس‌جمهور و زمامدار را نصیحت کند و برای او خیرخواهی کند. لازم است راه‌های رشد را به او بنمایانند اگر او با آنها مشورت کرد نظر مشورتی و مصلحت‌آمیز را به او بگویند.»

در ۱۵ بهمن ماه ۱۳۵۸، در مراسم سالگرد انقلاب، حاج احمد خمینی پیام حضرت امام (ره) را به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرائت می‌کند: «ملت ایران که بحمدالله تعالی در عرض یکسال پس از انقلاب، دارای جمهوری اسلامی و قانون اساسی و رئیس جمهور شده‌اند، انشاالله با رشد معنوی و آرامش، مجلس شورای اسلامی را تأسیس خواهند نمود تا خرابی‌های عصر طاغوت، خصوصاً ۵۰ سال اخیر را با همت والای خود جبران نمایند. برنامه‌های مادی و معنوی که با برنامه‌های ابرقدرت‌ها، خصوصاً آمریکا انجام گرفت و ملت‌های مسلمان، خصوصاً ملت ایران را تا آستانه سقوط کشاند.»

۱۵ بهمن ۱۳۵۸، بسیاری از اصحاب امام (ره) برای آئین سوگند نخستین ریاست جمهوری ایران، به بیمارستان غرب تهران رفتند. در متن تنفیذ حضرت امام خمینی (ره) آمده بود: «بر اساس آنکه ملت شریف ایران با اکثریت قاطع، جناب آقای دکتر ابوالحسن بنی‌صدر را به ریاست جمهوری کشور ایران برگزیده‌اند و بر حسب آنکه مشروعیت آن باید به نصب فقیه جامع‌الشرایط باشد، اینجانب به موجب این حکم، رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به این سمت منصوب نمودم؛ لکن تنفیذ و نصب این‌جانب و رأی ملت مسلمان ایران محدود است به عدم تخلف ایشان از احکام مقدسه اسلام و تبعیت از قانون اساسی اسلامی ایران، از تفرقه و اختلاف و کارشکنی بپرهیزند و تا ایشان بر محور عدل اسلامی عمل می‌کنند و جانب‌دار مستمندان و مستضعفان هستند و از اعمال شبه طاغوت اجتناب می‌کنند از همکاری و معاونت دریغ ننمایند.»

امام (ره) چند کلمه صحبت می‌کنند تا بعدها تاریخ شهادت دهد که ایشان مبنی انحراف بنی‌صدر را به خوبی شناخته بودند و برای کنترل آن تلاش می‌کردند. ایشان در این مراسم فرمودند: من یک کلمه به آقای بنی‌صدر ‏‏ تذکر می‌دهم، که آن یک کلمه تذکر برای همه‏‎ است: ‏‏حبّ الدنیا رأس کلّ خطیئة ‏؛ هر مقامی که برای بشر حاصل می‌شود، چه‏‎ مقام‌های معنوی و چه مقام‌های مادی روزی گرفته خواهد شد و آن روز هم‏‎ ‎‏نامعلوم است.‏ ‏‏ توجه داشته باشند همه کسانی که برای بشر خدمت می‌کنند، کسانی که دارای مقامی‏‎ ‎‏هستند، دارای پستی هستند، که مقامْ آنها را مغرور نکند. مقام رفتنی است و انسان در‏‎ ‎‏حضور خدای تبارک و تعالی ماندنی است.‏ ‏من از آقای بنی‌صدر می‌خواهم که مابین قبل از ریاست جمهور و بعد از ریاست‏‎ ‎‏جمهور در اخلاق روحی شأن تفاوتی نباشد. تفاوت بودن دلیل بر ضعف نفس است.‏ ‏ من از همه کسانی که در مقامی هستند، چه مقام‌های کشوری و چه مقام‌های ‎‏لشکری می‌خواهم که به مقامات خودشان مغرور نباشند، و در راه اعتلای اسلام‏‎ ‎‏و اعتلای ملت مسلمان و اعتلای کشور ایران کوشا باشند. و این‌طور نباشد که به واسطه تقدم و تأخر یک نفر یا چند نفر موقتاً اسباب این بشود که کناره‌گیری کنند و‏‬ ‏یا خدای نخواسته، مخالفت و کارشکنی.‏ ‏‏ از خداوند تعالی مسئلت می‌کنم که همه ما را به راه خدا، به راه راست هدایت کند و از‏‎ ‎‏گرایش به شرق و غرب حفظ کند. و از خوف از ابرقدرت‌ها حفظ کند.‏»

بنی‌صدر هم در سخنانی وفاداری خود به قانون اساسی را اعلام می‌کند: «به قرآن مجید سوگند یاد می‌کنم که به قانون اساسی وفادار باشم و همواره برای اعتلای ایران و برای بهبود وضع زندگی مردم کشورم با تمام توان بکوشم.»

تشکیل نشدن مجلس، روند شکل‌گیری دولت را با موانعی رو به رو می‌کند. پس از بحث‌های متعدد، شورای انقلاب برای غلبه بر این موانع، بنی‌صدر را به ریاست شورای انقلاب انتخاب می‌کند؛ مدتی بعد هم روحانیون شورای انقلاب به امام پیشنهاد می‌دهند که بنی‌صدر جانشین امام در فرماندهی کل قوا و فرمانده نیروی مسلح شود.

حضرت آیت الله خامنه در آن زمان دراین‌باره می‌فرمایند: ما در دو جلسه پیاپی و ساعات طولانی، با حضور برادرانی از قبیل دکتر بهشتی، دکتر باهنر، موسوی اردبیلی و حاج احمد خمینی، مسئله را به صورت دقیق بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که چون مسائل نظامی در وضع ما و در لحظه کنونی ما از مسائل سیاسی جدا نیست و یک تصمیم‌گیری صد درصد هماهنگی را لازم دارد، بهتر است که این مسئولیت بر عهده ریاست جمهوری گذاشته شود؛ یعنی همان مقامی که در زمینه‌های سیاسی مسئول اجرا هست، همان در زمینه مسائل نظامی هم مسئول باشد تا هماهنگی میان نیروهای نظامی و سیاسی به صورت کامل تأمین شود. نظر خود را خدمت امام (ره) عرض کردیم و و گفتیم که نظر ما این است که نمایندگی امام (ره) در زمینه نیروهای مسلح بر عهده آقای بنی‌صدر باشد. امام (ره) هم پذیرفتند و خوشبختانه اعلام شد و به نظر ما در شرایط و لحظات کنونی مبارزه این می‌تواند بهترین تصمیم برای اداره نیروهای مسلح باشد.»

به دنبال پخش نشدن مراسم حکم ریاست جمهوری بنی‌صدر از تلویزیون، حرف و حدیث‌های مختلفی به وجود آمد. موسوی خوئینی‌ها، سرپرست وقت شورای سرپرستی رادیو و تلویزیون دراین‌باره گفته بود که «امروز ما متوجه این مسئله شدیم،؛ یعنی شورای انقلاب بعد از اینکه تصمیم می‌گیرد بر این مسئله و با امام (ره) در میان می‌گذارند و امام می‌پذیرند، اساساً به سازمان رادیو و تلویزیون به هیچ طریقی اطلاع نداده بودند که که قرار است چنین مراسمی در آنجا برگزار شود. وقتی امروز از برخی آقایان پرسیدم که چرا به ما اطلاع ندادید، جوابشان این بود که ما تصور کردیم اگر به اطلاع مردم رسانده شود بر اساس اشتیاق و علاقه‌ای که ملت دارند باعث ازدحام جمعیت خواهد شد و ممکن است موجب ناراحتی برای بیماران درون بیمارستان شود.»

پس از انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس در دستور کار نظام قرار گرفت. بنی‌صدر برای تأثیر گذاری بر ترکیب مجلس اول، دفتری با عنوان «دفتر هماهنگی مردم با رئیس جمهوری» ایجاد کرد. وی تأسیس این دفتر را به پیام بعد از انتخابات امام (ره) ارتباط داده و برای سرعت عمل و پیش دستی و سو استفاده از جو داغ انتخابات، چهارشنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۵۸، در روزنامه‌اش تیتر می‌زند؛ «در پاسخ به پیام مهم امام (ره): کنگره بزرگ خلق با مشارکت همه نمایندگان ملت ایران تشکیل می‌گردد.»

عنوان کنگره بزرگ خلق در اذهان عمومی خاطره تلخ فعالیت‌های مجاهدین خلق را زنده می‌کند؛ از این رو بنی‌صدر نام آن را به «کنگره انقلاب اسلامی» تغییر می‌دهد.

حزب تازه تأسیس جمهوری اسلامی پس از پیروزی در مجلس خبرگان قانون اساسی و ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری، آماده رقابت انتخابات مجلس شد. دیگر گروه‌های سیاسی نیز در تکاپوی معرفی نامزدهای خود برای مجلس بودند. در همان ابتدا «جبهه ملی» خواستار تعویق انتخابات شد و «حزب توده» از حضور فعال در انتخابت مجلس خبر داد. «حزب ملت ایران» نیز تمام ستادهای انتخاباتی داریوش فروهر را به ستادهای انتخاباتی مجلس تبدیل می‌کند.

محمدجواد باهنر، عضو شورای انقلاب اعلام می‌کند که همه احزاب و گروه‌های می‌توانند در انتخابات مجلس شورای ملی شرکت کنند. باهنر به برخی شروط کاندیدا شدن اشاره می‌کند و می‌گوید: «مسئله گروه مطرح نیست، بلکه شرایطی است که برای انتخاب شوندگان در نظر گرفته شده و که حداقل سن باید ۲۵ سال باشد و معروف به صداقت و امانت باشد و همچنین وابستگی به رژیم گذشته نداشته باشد.»

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود در تاریخ چهارشنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۵۸، با عنوان «افشاگری و مجلس شورای ملی» در مورد خطر نفوذ افراد سازشکار و تسلیم طلب در پست‌های حساس مملکتی هشدار می‌دهد. این روزنامه خطاب به دانشجویان خط امام (ره) که اسناد لانه جاسوسی را در اختیار دارند می‌نویسد که «خواهران و برادران دانشجو، می‌دانید که فرصت زیادی به انتخابات مجلس شورای ملی باقی نمانده است و آگاه هستید که چهره‌هایی که هم اکنون مطرح هستند، بسیارشان سابقه مبارزاتی روشنی دارند، ولی عده‌ای نیز سوابقشان برای مردم روشن نیست. در این لحظات حساس و سرنوشت ساز شما وظیفه و مسئولیت بسیار سنگینی دارید؛ شما که از اسرار فرصت طلبان و سازش کاران آگاه هستید، اگر غفلت کنید و حقیقت را فدای مصلحت نمائید، گناه بزرگی را برای خود خریده‌اید. آنچه می‌دانید در پیشگاه خلق افشا کنید تا ملت بر اساس معیارهای خود نمایندگان راستین انقلاب اسلامی را به شورای ملی بفرستند.»

آیت الله بهشتی با تاکید بر وحدت ملی، مردم را به شرکت در انتخابات و مجلس و شکل دهی ساختار جمهوری اسلامی دعوت کرد: «امیدواریم ملت انقلابی و قهرمان و مسلمان ما بتواند با سرعتی درخور تحسین و تقدیر و با وحدتی دشمن شکن که مایه خوشحالی دوست و رنج خاطر دشمن خواهد شد، گام‌های آخر را به سوی استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران بردارد و رئیس جمهور و مجلس شورای ملی و دولت منتخب این مجلس با همگامی صمیمانه همه افراد و همه گروه‌ها و همه ملت موفق شوند مراحل آینده انقلاب را با با پیروزی ثمر دهی روزافزون طی کنند.»

کد خبر 470406

منبع: ایمنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی انتخابات مجلس شورای ملی انتخابات انتخابات ریاست جمهوری بنی صدر ابوالحسن بنی صدر حكم تنفيذ مراسم تحلیف رییس جمهور امام خمینی ره آیت الله خامنه ای شهید بهشتی اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای ملی انتخابات مجلس جمهوری اسلامی شورای انقلاب قانون اساسی رئیس جمهور ملت ایران بنی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۷۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟

بنا بر پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، آقایان محمدباقر قالیباف، علی نیکزاد، منوچهر متکی و مجتبی ذوالنور تاکنون ۴ گزینه اصلی برای ریاست مجلس دوازدهم هستند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، 245 نماینده مجلس دوازدهم در دور اول انتخابات در 11 اسفند ماه مشخص شدند و 45 نماینده باقی‌مانده نیز در دور دوم انتخابات در جمعه این هفته (21 اردیبهشت) مشخص خواهند شد تا مجلس دوازدهم کار خود را با 290 نماینده از 7 خرداد ماه به ریاست مسن‌ترین نماینده مجلس، آغاز کند.

گزارش تسنیم از ترکیب نمایندگان مجلس دوازدهم

 

اولین دستور رسمی و علنی مجلس جدید، رئیس و هیئت رئیسه با رای اکثریت نمایندگان خواهد بود.

از پیش از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه چه کسی رئیس قوه مقننه خواهد شد، آغاز شده است و در همین راستا نامزدهای‌ ریاست مجلس جلسات متعددی را با عناوین مختلف  برگزار و با رسانه‌‌ای کردن تعداد حاضرین در جلسه سعی کردند تا احتمال نشستن بر صندلی شماره یک مجلس را برای خود تقویت کنند.

اگرچه حدود 10 نماینده از نمایندگان منتخب برای ریاست مجلس آتی، در حال تلاش و رایزنی‌ هستند اما طبق بررسی‌ها و پیگیری‌های خبرنگاران تسنیم از گروه‌های مختلف سیاسی، 4 نامزد بالقوه برای ریاست آتی مجلس شورای اسلامی مطرح هستند و تلاش برخی دیگر از نمایندگان منتخب برای این مهم، ممکن است حتی به کاندیداتوری هم نکشد.

بنا بر این گزارش، محمدباقر قالیباف با سابقه ریاست مجلس در 4 سال گذشته، علی نیکزاد با سابقه دو دوره‌ای وزارت و نائب رئیسی مجلس، منوچهر متکی با سابقه یک دوره سکانداری وزارت خارجه و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با سابقه نائب رئیسی مجلس یازدهم، 4 گزینه اصلی برای ریاست مجلس دوازدهم هستند که ممکن است در اثر رایزنی‌هایی که اکنون در حال انجام است، در نهایت 2 گزینه برای رای‌گیری در صحن علنی باقی بمانند.

این افراد هم‌اکنون در حال رایزنی‌ با منتخبان مجلس دوازدهم برای جلب نظر آنها هستند و یک منبع آگاه و مطلع نیز به خبرنگار تسنیم گفته است که این 4 گزینه علاوه بر رایزنی‌ با نمایندگان منتخب، همزمان با یکدیگر نیز در حال رایزنی‌ هستند تا شاید بتوانند یکی از گزینه‌ها را به نفع خود از صحنه رقابت کنار بزنند.

همچنین برخی نمایندگان تصور می‌‌کنند که ممکن است سید محمود نبویان نماینده فعلی و منتخب اول تهران، گزینه پیش‌بینی نشده و غافلگیرکننده انتخابات ریاست مجلس باشد اما پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که آقای نبویان در گفت‌وگوهایی که با چند نماینده منتخب مجلس داشته تصریح کرده که تمایلی برای ریاست مجلس ندارد.

البته در این میان، برخی منتخبان مجلس دوازدهم هم هستند که  می‌گویند یک نماینده منتخب دیگر، تمایل وافری برای برای ریاست مجلس دارد اما تاکنون نتوانسته حتی به تعداد انگشتان 2 دست، نظر نمایندگان منتخب را جلب کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس