Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@17:43:38 GMT

ریز و درشت بودجه سالانه تاجیکستان در 10 سال اخیر

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۸۶۴۹

ریز و درشت بودجه سالانه تاجیکستان در 10 سال اخیر

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، وزارت دارایی تاجیکستان سالانه هنگام بررسی و تصویب بودجه دولت از سوی مجلس نمایندگان به جهت گیری اجتماعی سند اصلی مالی این کشور اشاره می‌کند.

پایگاه اطلاعاتی و تحلیلی «خبر آسیا»، محاسبه کرده است که کدام بخش و حوزه‌ها از سال 2010 تا 2020 بیشترین بودجه را دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور متوسط طی این دوره حدود 40 درصد بودجه به حوزه‌های اجتماعی، آموزش، بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی مربوط بوده است. سپس سوخت و انرژی بیشترین دریافت بودجه را داشته است که از سال 2010 تا 2020 میلادی 20 درصد بودجه برای آن هزینه شده است.

به طور کلی بودجه تاجیکستان طی سال‌های 2010-2020 برای مواردی مانند بخش اجتماعی (39 درصد)، سوخت و انرژی (20 درصد)، بخش مدیریت دولتی (7 درصد)، حمل و نقل و ارتباطات (6 درصد)، بخش‌های مخفی (8 درصد)، سایر بخش‌ها (20 درصد) در نظر گرفته شده است. 

هزینه‌های بخش اجتماعی بودجه دولتی تقریبا شروع از سال 2010 میلادی تاکنون تغییر نکرده‌اند.

             نسبت هزینه بخش اجتماعی بودجه تاجیکستان در کل هزینه های بودجه این کشور 

در بین بخش‌های اجتماعی 16.9 درصد از سرمایه گذاری به بخش آموزش و 15.5 درصد بخش بیمه و حفاظت اجتماعی مربوط است.

7.2 درصد از هزینه‌های بودجه بخش اجتماعی با بخش بهداشت مرتبط است.

اولویت دیگر دولت تاجیکستان بخش سوخت و انرژی است که به طور متوسط یک پنجم بودجه کشور را دریافت می‌کند.

اولویت این بخش و بودجه نسبتا بسیار آن به سبب اجرای پروژه ساخت نیروگاه برق آبی راغون است. در دو سال اخیر برای تکمیل این نیروگاه 2.1 میلیارد سامان (184.36 میلیون دلار) تخصیص شده است. علی رغم این که انسیتوهای مالی بین المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، به دولت تاجیکستان توصیه کرده بودند که از تخصیص بودجه هنگفت برای این پروژه خودداری کند، چرا که بر بخش‌های اجتماعی تاثیر منفی می‌گذارد.

هزینه‌های بودجه برای تکمیل این نیروگاه پس از انتخاب شرکت ایتالیایی Salini Impregilo S.p.A در سال 2016 به عنوان پیمان کار اصلی به شدت افزایش یافت اما بعد از راه اندازی دو توربین این نیروگاه هزینه‌ها به تدریج کاهش یافت.

                   هزینه های بودجه دولت تاجیکستان برای مجتمع سوخت و انرژی

                                                      (بر اساس میلیون دلار آمریکا)

شایان ذکر است، داده‌های 9 ماه اول سال 2020، با تبدیل سامانی به دلار و با در نظر گرفتن میانگین نرخ رسمی ارزش بانک ملی تاجیکستان در سال مذکور انجام شده است.

هزینه بخش‌های مخفی شده بودجه، برای نظم و دفاع، به طور متوسط 8 درصد برآورد شده است.

بخش‌های دیگر اقتصاد و سایر هزینه‌ها 20 درصد از کل هزینه‌های بودجه را تشکیل می‌دهند.

این وجوه به منظور پرداخت بدهی‌های خارجی و داخلی، تامین مالی صندوق‌ها و همچنین بخش‌هایی که تحت پوشش سایر موارد هزینه هستند، پیش بینی شده است.

هزینه‌های مربوط به دولت و مدیریت حدود 7 درصد از کل هزینه‌های بودجه را تشکیل می‌دهند. برای بخش حمل و نقل و ارتباطات 6 درصد، بخش هزینه‌های بودجه پیش بینی شده است.

             هزینه بودجه دولتی تاجیکستان در بخش های دیگر بر اساس سال ها

                                    (نسبت هزینه ها به کل هزینه های دولت جمهوری تاجیکستان )

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: بودجه تاجیکستان آموزش پایگاه اطلاعاتی هزینه های بودجه کل هزینه سوخت و انرژی بخش اجتماعی بودجه دولت بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، مجید اخوان ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز شورا در جمع اصحاب رسانه استان قم گفت: بودجه شهرداری قم در سال جاری رشد خوبی داشته است هر چند که این بودجه پاسخگوی نیازهای مجموعه مدیریت شهری در حوزه های مختلف از جمله عمرانی نیست.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم گفت: تلاش شده تا تعرفه ها و دریافت عوارض به صورت معتدل صورت گیرد تا از این بابت فشار زیادی بر شهروندان وارد نشود.

وی بودجه امسال شهرداری قم را ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه جاری شهرداری قم است که مشمول حقوق کارکنان و سازمان های همانند آتش نشانی می شود.

اخوان ادامه داد: هزینه نگهداری شهر قم هزار میلیارد تومان است و روزانه ۳ میلیارد تومان هزینه رفت و روب فضای شهری و فضای سبز قم می شود.

وی گفت: سرانه بودجه عمرانی برای هر شهروند قمی ۱۰ میلیارد تومان است و در مجموع ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه عمرانی پیش بینی شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم در ادامه بیان کرد: دولت قصد ندارد برای دو خط موازی حمل و نقل شهری اعتباری جداگانه اختصاص دهد.

وی افزود: با این اوصاف خط دوم متروی قم حذف می شود و مونوریل جایگزین آن خواهد شد.

اخوان اضافه کرد: مونوریل قم هیچکدام از خیابان های اصلی شهر را پوشش نمی دهد در حالی که پروژه مترو اینگونه نیست.

وی تاکید کرد: در حالی مونوریل توجیه پذیر خواهد بود که از پردیسان به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه یابد اما مسیر فعلی از پارک سوار شمالی تا حرم مطهر بار ترافیکی شهر را برنخواهند داشت.

کد خبر 6087962

دیگر خبرها

  • واکنش عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: تورم ۱۲۶ درصد بالا رفت، حقوق ۱۱۹ درصد
  • بودجه ۱۰۰ میلیون یورویی اینتر برای خرید بازیکنان جدید در تابستان
  • تقویت صنایع نظامی آمریکا به هزینه اوکراین
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • اسلحه واجب‌تر از نان شب؛ رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی
  • رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی در سطج جهانی
  • تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد
  • مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد
  • سرانه ۱۰ میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم
  • تورم اردیبهشت‌ماه به کانال ۲۰ درصد می‌رسد؟