Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شرایط جوی از مهمترین متغیرهای تأثیر گذار در تولید محصولات کشاورزی است که قطعاً با آگاهی یافتن از شرایط جوی و پتانسیل‌های اقلیمی کشاورزی مناطق، می‌توان از منابع با راندمان بالاتری استفاده کرد.

سرما و یخ زدگی از مهم‌ترین عوامل قهری خسارت زا به محصولات کشاورزی است که همه ساله خسارات قابل توجهی را به اقتصاد و چرخه تولید کشور تحمیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهم عامل تنش سرما و یخبندان نسبت به سایر عوامل تهدید کننده در زیر بخش‌های زراعی و باغی از وزن بسیار بالایی برخوردار است و متأسفانه پهنه وسیعی از حاصلخیزترین مناطق تولیدی کشور و قسمت عمده محصولات اقتصادی مهم کشور همه ساله در معرض تهدید تنش سرما و یخ زدگی قرار دارند.

اما در این میان معمولاً مناطق جنوبی کشور از جمله جنوب استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط جوی از بلای سرمازدگی در امان بوده و معمولاً در این فصل از سال با بلایای دیگری از جمله سیل و طوفان دست و پنجه نرم می‌کنند. استان سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و در نواحی جنوب استان مرطوب، مستعد پرورش انواع میوه‌های گرمسیری است که کشت و پرورش این محصولات در نقاط دیگر کشور امکان پذیر نیست.

اما متأسفانه کشاورزان سیستان و بلوچستانی در حالی امسال با خسارت ناشی از سرمازدگی مواجه شده‌اند که سال گذشته تقریباً در همین ایام بر اثر بارش‌های سیل آسا خسارات‌های فراوانی به محصولات و زمین‌های زراعی آنها وارد شد که بخشی از آن همچنان هم باقی مانده و برای رفع آنها هنوز اقدامی عملی انجام نشده است.

خسارت ۷۴۶ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان سال گذشته اعلام کرد بر اساس آخرین برآوردهای کارشناسان، بارش باران در حوزه کشاورزی جنوب استان سیستان و بلوچستان ۷۴۶ میلیارد تومان خسارات برجای گذاشته که بیشترین آن در بخش اراضی کشاورزی بوده که ۲۱۱ میلیارد تومان خسارت را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سیل به ۲۵ هزار و ۶۴۵ هکتار از اراضی زراعی، یک هزار و ۴۶۸ حلقه چاه و چاهک، ۱۶۲ باب استخر، ۶ واحد مرغداری، ۵۴۰ رشته قنات و۶۲۰ کلونی زنبور عسل در سطح استان سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرده است.

اما همانطور که عنوان شد این خسارت‌ها امسال در سایه کمبود بارش و به تبع آن آب کشاورزی متأسفانه با خسارت ناشی از سرمازدگی تکرار شد.

سرما بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت زد

محمد علی نیکبخت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بر اثر سرمازدگی اخیر ۶۰۲ میلیارد و ۲۴۲ میلیون ریال به اراضی زراعی و باغی، واحدهای تولیدی و زیر ساخت‌های بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: سرمای شدید و یخبندان شبانه ۱۰ هزار و ۸۰ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت محصولات سبزی وصیفی و علوفه، ۵ هزار و ۹۶ هکتار باغات موز و میوه‌های گرمسیری، محصولات گلخانه‌ای در ۱۲۹۰ باب گلخانه و یک واحد مرغداری خسارت وارد کرد.

فقط ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی آسیب دیده از سرما در سیستان و بلوچستان تحت پوشش بیمه بوده‌اند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه فقط ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی آسیب دیده تحت پوشش بیمه بوده‌اند، افزود: طبق اعلام سازمان هواشناسی سرمایی که روی داده است در ده‌های اخیر بی سابقه بوده است ضمن اینکه متأسفانه در سال جاری شاهد کاهش بارندگی و کمبود آب نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت سرمازدگی در شهرستان‌های فنوج، نیکشهر، دشتیاری، سیب و سوران، بمپور، ایرانشهر، قصرقند، سراوان، دلگان، کنارک وخاش بوده است، گفت: بیشترین خسارت سرمازدگی در شهرستان دلگان به مبلغ ۲۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال گزارش شده است.

نیکبخت تصریح کرد: همچنین بر اساس اعلام سازمان هواشناسی موج جدید سرما از روز گذشته در برخی نقاط به ویژه نیمه شمالی استان آغاز شده که احتمال بروز مخاطراتی نظیر سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی و خسارت به تأسیسات مرغداری و گلخانه‌ای وجود دارد.

این خسارت‌ها در حالی امسال بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند که این استان هرساله به دلیل اقلیم و آب و هوایی مرطوب و گرم خود به عنوان مهد میوه‌های گرمسیری کشور معرفی می‌شد و بخش عمده‌ای از تولید محصولات گرمسیری و خارج از فصل را به خود اختصاص می‌دهد.

سالانه بیش از ۱۳۰ هزار تن انواع میوه‌های گرمسیری در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود

امان الله طوقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به‌دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب به‌عنوان مهد میوه‌های گرمسیری کشور شناخته می‌شود و سالانه ۱۷۰ هزار تن انواع محصولات گرمسیری در این استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

وی افزود: شهرستان‌های سرباز، قصرقند، نیکشهر، راسک و دشتیاری و قسمتی از کنارک و چابهار به دلیل آب و هوای مساعد و زمین‌های حاصلخیز نخستین مناطقی در ایران هستند که برداشت میوه‌های گرمسیری در آنها آغاز می‌شود.

سیستان و بلوچستان با سطح زیرکشت ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار میوه‌های گرمسیری، سالانه ۱۳۰ هزار تن انواع محصولات گرمسیری تولید و روانه بازارهای مصرف می‌کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان با سطح زیرکشت ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار میوه‌های گرمسیری، سالانه ۱۳۰ هزار تن انواع محصولات گرمسیری نظیر موز، انبه، کنار، چیکو، تمرهندی، نارگیل، گواوا، پاپایا، بی دام، فالسا، جم، سیتاپل، آناناس و… تولید و روانه بازارهای مصرف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان به موز با ۵ هزار هکتار سطح زیرکشت و تولید ۱۰۰ هزار تن اختصاص دارد، گفت: بخش «زرآباد» شهرستان کنارک بزرگترین تولید کننده موز در کشور است.

طوقی تصریح کرد: محصولات گرمسیری استان سیستان و بلوچستان از نظر طعم و کیفیت بسیار مطلوب‌تر از نمونه‌های مشابه خود بوده و ارگانیک بودن محصولات از ویژگی مهم آن است.

لزوم حمایت مسئولان از کشاورزان سیستان و بلوچستانی

محمد هوتی پور یکی از کشاورزان جنوب استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: کشاورزان استان سیستان و بلوچستان هرساله با مشکلات فروانی از جمله خشکسالی، طوفان، گاهی سیل و متأسفانه امسال سرمازدگی مواجه هستند.

وی با اشاره به خسارت‌های سیل سال گذشته به زمین‌های کشاورزی جنوب استان سیستان و بلوچستان افزود: متأسفانه هنوز خسارت‌های سیل سال گذشته ترمیم نشده بود که امسال با سرمازدگی گسترده مواجه شدیم.

این کشاورز بلوچ گفت: قطعاً در این شرایط و با توجه به شروع موج جدید سرما کشاورزان استان سیستان و بلوچستان نیازمند حمایت و توجه مسئولان هستند.

در مجموع نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که یکی از مهمترین جاذبه‌های سیستان و بلوچستان اقلیم منحصر به فرد و آب و هوای خاص و مطلوب آن است به گونه‌ای که در هر فصلی از سال که به این استان سفر کنید می‌توانید هر ۴ فصل را تجربه کنید و به واسطه آن با انواع محصولات کشاورزی روبه رو شوید اما متأسفانه امسال به دلیل سرمای ناگهانی برخی از کشاورزان این استان با مشکل مواجه شده‌اند که قطعاً نیازمند حمایت و همیاری مسئولان است.

کد خبر 5129207

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارات سرمازدگی سیستان و بلوچستان شهرستان دلگان ایرانشهر ویروس کرونا بارش برف خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شیراز بوشهر گرگان کرمانشاه شیوع کرونا دهه فجر قوه قضاییه مشهد سازمان تبلیغات اسلامی شهرکرد سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان جنوب استان سیستان و بلوچستان میوه های گرمسیری محصولات کشاورزی محصولات گرمسیری هکتار از اراضی انواع محصولات هزار تن انواع بخش کشاورزی سطح زیرکشت سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۹۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب گفت: کشت غیراصولی محصول پسته و عدم رعایت موارد مذکور در مناطق مختلف شهرستان طی سالیان گذشته خسارت جبران‌ناپذیری را به بهره‌برداران وارد کرده است.

ابراهیم رودسرابی با اشاره به تنوع کیفی منابع آب و خاک در شهرستان، تک کشتی محصول پسته را تهدیدی برای بهره‌برداران افزود:  شهرستان خوشاب دارای چندین محصول مزیت دار از جمله پسته، انگور، زعفران، گندم و جو، زیره، هندوانه بذری، خربزه و پنبه است که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان به عملکرد مناسبی از محصولات مذکور رسید.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۴ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض برای توسعه باغات انگور در مناطق مستعد شهرستان هزینه شده است، به طوری که تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار باغ انگور با روش‌های نوین در شهرستان احداث شده است و تلاش می‌شود این سطح در سال جاری به دو برابر افزایش یابد.

رودسرابی افزود: کیفیت منابع آب و خاک در مناطق مختلف شهرستان ایجاب می‌نماید که کشاورزان با بهره‌گیری از نظرات مشاوران تخصصی و رعایت اصول فنی نسبت به انتخاب نوع محصول در هر منطقه اقدام نمایند تا به بهره‌وری حداکثری از منابع مذکور دست یابند.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب با اشاره به اینکه قبل از هرگونه کشت محصولات زراعی و باغی، ابتدا باید نسبت به انجام آزمایش‌های آب و خاک آن منطقه اقدام کرد، گفت: کشت غیراصولی محصول پسته و عدم رعایت موارد مذکور در مناطق مختلف شهرستان طی سالیان گذشته خسارت جبران‌ناپذیری را به بهره‌برداران وارد کرده و تغییر این رویه از اهداف و برنامه‌های مهم مدیریت است.

وی در ادامه افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی را از برنامه‌های اصلی جهاد کشاورزی این شهرستان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش سالانه هزینه تولید محصولات کشاورزی، تنها راه برون رفت از این وضعیت افزایش تولید در واحد سطح از طریق استفاده از فناوری و دانش نوین در بخش کشاورزی است.

رودسرابی گفت: ارتقاء دانش فنی و تجربی کشاورزان، افزایش بهره‌وری آب از طریق اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، افزایش ضریب مکانیزاسیون و مدیریت علمی مزارع و باغات از مهمترین برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی در سال جاری خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب همچنین با اشاره به اینکه شهرستان به لحاظ سطح زیر کشت پسته در استان رتبه دوم را بعد از مه ولات دارا است،افزود: شهرستان خوشاب ۱۳ هزار هکتار باغ پسته دارد که سال گذشته ۷۰۰۰ تن پسته خشک از باغات شهرستان برداشت شده است.

وی ارقام غالب پسته کشت شده در خوشاب را شامل فندقی، کله قوچی، اکبری، بادامی سفید، اوحدی و عباسعلی اعلام کرد و گفت: شهرستان خوشاب دارای چندین محصول مزیت‌دار است که همه ساله این محصولات گردش مالی خوبی را برای شهرستان به ارمغان می‌آورند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد ؛ بارش‌ سیل‌آسای باران و تگرگ | طوفان گرد و خاک ۵ استان را در می‌نوردد
  • انسداد ۴۲ راه روستایی و راه فرعی قدیمی اسپکه-بمپور درجنوب سیستان وبلوچستان
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته