Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک متخصص طب مادر و جنین گفت: منتقدان غربالگری جنین به مراکز نگهداری بچه‌های کم‌توان سر بزنند.

سارا میرزاییان، فوق تخصص طب مادر و جنین در نشست بررسی غربالگری جنین و چالش‌های جمعیتی که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مادری که فرزند مبتلا به اختلالات مادرزادی دارد، یک مادر آسیب‌دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه، در جامعه ما بچه‌هایی که مشکل دارند، فرزند جامعه نیستند و بیشتر فرزند  یک خانواده اند که در این جا هم مادران نقش بسیار پررنگی در نگهداری و مراقبت از این کودکان دارند.

غربالگری ملاک اعطای مجوز سقط درمانی نیست

این متخصص طب مادر و جنین  ادامه داد: غربالگری در هیچ جای دنیا اجباری نیست. همچنین تست تشخیصی هم  نیست؛ یعنی اگر تست غربالگری مثبت شد، اینکه جنین مشکل داشته باشد، فقط یک احتمال است. هیچ گاه براساس نتیجه مشکوک غربالگری اولیه تصمیم‌گیری نهایی انجام  نمی‌شود. پزشک بعد از غربالگری برای نتیجه نهایی با بیمار مشاوره نموده و سپس از روش‌های تشخیصی دقیق‌تر و قطعی مثل آمینوسنتز  استفاده کرده و بعد نتیجه را اعلام می‌کند. تصمیم به نگهداری و سقط، بر عهده خود فرد و خانواده اوست و هیچ اجباری در کار نیست؛ به عبارتی سقط کردن هم  اختیاری است و اجباری وجود ندارد و در صورت تمایل به سقط می‌توانند به سازمان پزشکی قانونی کشور مراجعه و با نظر سه کارشناس معتمد پزشکی قانونی و طی مراحل سختگیرانه اداری و قانونی مجوز ختم بارداری را که توسط سازمان پزشکی قانونی صادر می‌شود، دریافت کنند.

میرزاییان عنولن کرد: درصورت ابتلاء جنین به ناهنجاری ساختاری و یا ژنتیکی و عدم رضایت به ختم بارداری، والدین از بیماری آگاه شده و خود را آماده پذیرش نوزاد مبتلا کرده و در هنگام زایمان از مراقبت‌های ویژه شامل تیم حمایتی، تجهیزات، امکانات و کمک‌های احتمالی برحسب نوع بیماری برخوردار می شوند.

آموزش حق همه ‌زنان باردار است

وی با تاکید بر اینکه تمام زنان کشور در راستای عدالت اجتماعی حق دارند در مورد غربالگری آموزش ببیند و از روش‌هایی که از حدود 33 سال پیش در دنیا  به منظور ارتقاء سلامت مادر و جنین و نوزاد و ایجاد اطمینان خاطر و آرامش والدین معرفی شده، اطلاع یابند، گفت حذف آموزش این امر اخلاقی نیست.

این متخصص طب مادر و جنین در رابطه با بیماری‌هایی که با غربالگری شناسایی می‌شوند، بیان کرد: سه تریزومی ۲۱، ۱۸ و ۱۳، اختلالات کروموزومهای جنسی، بیمارهای قلبی ، اختلالات ساختاری مختلف  در غربالگری‌ها  که شامل دو روش آزمایشگاهی و سونوگرافی است، شناسایی می‌شود. در رابطه با سندروم داون قبلا گفته می‌شد فقط خانم‌های بالای ۳۵ سال در معرض خطر بوده  و باید غربالگری شوند اما طبق مطالعات متعدد درخانم‌های  با سن پایین‌تر نیز  تولد کودک مبتلا به سندروم داون مشاهده شد، و بنابراین باید به همه افراد در مورد غربالگری آموزش  دهیم.

 میرزاییان در رابطه با میزان خطا در تست‌های تشخیصی گفت: ممکن است آزمایش‌های انجام شده  مثبت کاذب داشته باشند؛ یعنی نتیجه غربالگری مثبت اعلام شده ولی جنین سالم باشد، اما ما به هیچ مادری بر اساس غربالگری مجوز سقط‌درمانی نمی دهیم، اقدامات تشخیصی قطعی پیشنهاد می شود که اشتباه ندارند.

وی تصریح کرد: حذف کردن غربالگری مانند پاک کردن صورت مسئله است؛ یعنی چون آزمایشگاه‌ها استاندارد نیستند، و یا اینکه بر اساس مطالعه‌ای موارد مثبت کاذب غربالگری‌ها در ایران بالا است، کلا غربالگری‌ها  حذف شود، درست  نیست.  ‌ روش‌های استانداردسازی داریم و وزارت بهداشت می‌تواند چند آزمایشگاه را به عنوان مرجع انتخاب کرده و با نظارت دائم برآنها این مشکل را حل کند؛ یعنی بجای حذف کردن غربالگری به سمت استانداردسازی روش انجام آن برویم  .

بیمه‌ها تامین هزینه‌های غربالگری را به طور کامل عهده‌دار شوند

میرزاییان عنوان کرد: منتقدین می‌گویند با غربالگری هزینه گزاف به خانواده‌ها تحمیل می‌شود که در پاسخ باید گفت با اصلاح ساختار بیمه‌ای می توان این فرآیند را اصلاح کرد تا همه افراد جامعه بتوانند از غربالگری استفاده کنند و با جلوگیری از تولد کودکان ناتوان جسمی و ذهنی شدید موجب کاهش بار مالی هنگفتی شویم که جهت نگهداری  آنها به خانواده و دولت وارد می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سقط جنين جنين غربالگري حذف غربالگری زنان باردار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۴۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید

مدیرکل انتقال خون قم روز دوشنبه گفت: به همت و تلاش مسئولان با مستقر شدن دستگاه Alinity i در سازمان انتقال خون استان قم، آزمایش‌های غربالگری برای بیماری‌های HIV، هپاتیت B، هپاتیت C و سیفلیس به روش کمی لومینسانس و با کمترین زمان انجام می‌شود.

مهدی پهلوانی افزود: نمونه خون‌های اهدایی پس از انجام آزمایش و مشخص شدن نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او گفت: دستگاه Alinity i از شرکت Abbott یک سیستم تشخیص پزشکی پیشرفته است که برای استفاده در آزمایشگاه‌های بالینی طراحی شده است.

مدیرکل انتقال خون قم اضافه کرد: این دستگاه بخشی از خانواده وسیع‌تری از سیستم‌های آزمایشگاهی Alinity است و برای افزایش بهره‌وری، ساده‌سازی فرآیند‌ها و بهبود کیفیت نتایج آزمایش‌های پزشکی طراحی شده است.

به گفته پهلوانی، دستگاه Alinity i به خصوص برای آزمایشات ایمونولوژی (سنجش و تجزیه و تحلیل سیستم ایمنی) به کار می‌رود.

مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به هزینه ۷۰ میلیارد ریالی خرید این دستگاه، گفت: از ویژگی‌های بارز این دستگاه می‌توان به سرعت بالا، دقت عالی و قابلیت ادغام با سایر سیستم‌های آزمایشگاهی اشاره کرد؛ این دستگاه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، قادر به انجام طیف وسیعی از آزمایش‌های ایمونولوژیکی است.

پهلوانی مزایای استفاده از دستگاه Alinity i را، کارایی بالا، دقت عالی، انعطاف‌پذیری، ساده‌سازی فرآیند‌ها و کاهش نیاز به فضای فیزیکی برشمرد.

مهدی متقیان سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل پدافند غیرعامل قم در پایان مراسم، به مناسبت روز ملی خلیج فارس خون خود را اهدا کرد.

دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون، نیز سوم اردیبهشت‌ماه جاری با حضور حسن نادری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قم در اداره کل انتقال خون این استان به بهره‌برداری رسیده بود.

با استفاده از دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون، جدا از گروه‌بندی اصلی خون، تمام گروه‌های فرعی خون نیز به‌صورت هوشمند و تمام الکترونیک تعیین می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • پاسخ مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی به منتقدان/ اتوبوس‌های برقی قادرند چه مسافتی را طی کنند+ فیلم
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • اسم عبدالکریم حسن عوض شد؛ من را کیمو صدا کنید!
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب