Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:32:37 GMT

حمله جبهه پولیساریو به گذرگاه مرزی مغرب

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۸۴۶۱۹

حمله جبهه پولیساریو به گذرگاه مرزی مغرب

به گزارش امروز (یکشنبه) خبرگزاری فرانسه در این بیانیه که از خبرگزاری صحرا وابسته به این جبهه منتشر شد، همچنین آمده است که از زمان پایان استعمار اسپانیا حملات در امتداد دیوار امنیتی جدا کننده جبهه پولیساریو از نیروهای مراکشی در بسیاری از اراضی صحرای غربی مورد مناقشه صورت گرفته و این در حالی است که رباط اهمیت این حمله را نادیده گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاهدان عینی که تعدادی از رانندگان کامیون هستند از اصابت سه الی چهار موشک به گذرگاه کرکرات و نیز از شنیده شدن گلوله باران در نزدیکی پمپ بنزینی در این منطقه خبر دادند.

یک مقام ارشد مراکشی در رباط در تماس با خبرگزاری فرانسه گفت: حملات در نزدیکی منطقه کرکرات آغاز شد، اما به جاده ها نرسید و خللی در عبور و مرور ایجاد نکرد.

وی افزود: این حملات در پی حملاتی است که از سه ماه قبل آغاز شد و برای مدتی با هدف جنگ تبلیغاتی در مورد وجود جنگ و درگیری در صحرای غربی صورت گرفت.

* مبارزه مسلحانه

در ۱۳ نوامبر(۲۲ آبان) مغرب اعلام کرد که برای برقراری مجدد آزادی مدنی و تجاری در منطقه صحرای غربی عملیات نظامی را در منطقه حائل در کرکرات در صحرای غربی هم مرز با موریتانی آغاز کرده است. جبهه پولیساریو از ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) راهی که عمدتا کامیون های حمل کالا از آن به موریتانی و کشورهای جنوب صحرای آفریقا عبور می کنند را بست و اعلام کرد که در صورت ورود هر نظامی یا غیرنظامی مغربی به منطقه کرکرات، توافقنامه آتش بسی که بین دو طرف در سال ۱۹۹۱ به امضاء رسید را نادیده خواهد گرفت.

دولت رباط این هشدار جبهه پولیساریو را نادیده گرفت و ارتش مغرب در منطقه کرکرات کمربند امنیتی ایجاد کرد و از آن زمان به بعد، حملات جبهه پولیساریو به نظامیان مغربی از سرگرفته شد.

سازمان ملل متحد از دو طرف درگیری خواست تا به قانون آتش بس پایبند باشند و روند حل و فصل سیاسی را از سر بگیرند. مذاکرات با حمایت سازمان ملل که الجزایر و موریتانی نیز در آن شرکت می کنند، از بهار ۲۰۱۹ متوقف شده است.

مراکش  ۸۰ درصد از منطقه صحرای غربی را در اختیار دارد و درصدد است تا بر آن حاکمیت یابد در حالی که پولیساریو خواستار سازماندهی همه پرسی در مورد تعیین سرنوشت آن است که در توافق نامه ۱۹۹۱ ذکر شده است.

جبهه پولیساریو روز سه شنبه آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات با سازمان ملل در مورد وضعیت صحرای غربی اعلام کرد، اما اعلام کرد که قصد ندارد جنگ مسلحانه را متوقف کند.

جبهه پولیساریو ادعا می کند که از زمانی که مغرب نیروهای خود را برای اخراج گروهی از فعالان این جبهه در ۱۳ نوامبر به جنوب منطقه فرستاد در دفاع از خود حق دارد.

موقعیت مراکش با به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر تمام مناطق مورد مناقشه از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا تقویت شد.

ایالات متحده، مغرب و رژیم صهیونیستی بیانیه سه جانبه ای را در ۲۲ دسامبر در رباط امضا کردند که عادی سازی روابط دیپلماتیک میان مغرب و رژیم صهیونیستی را با به رسمیت شناختن حاکمیت رباط بر صحرای غربی توسط واشنگتن پیوند داد.

برچسب‌ها درگیری دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا کنترل مرزی رژیم صهیونیستی رباط

منبع: ایرنا

کلیدواژه: درگیری دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا درگیری دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا کنترل مرزی رژیم صهیونیستی رباط اخبار کنکور جبهه پولیساریو صحرای غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۴۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد پاکپور همزمان با اردیبهشت مقاومت، ایام شهادت جمعی از مدافعان حرم مازندرانی در حماسه کربلای خان طومان در لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا حضور یافت و گفت: لشکر ۲۵ کربلا منشأ بسیاری از موفقیت‌ها در دوران دفاع مقدس و دوران بعد از دفاع مقدس در مناطق مختلف عملیاتی بوده است، مانند مناطق شمال غرب کشور که با تروریست‌ها و عناصر ضد انقلاب درگیر بوده‌ایم و بسیاری از پیروزی‌ها را در این منطقه مدیون این لشکر هستیم و در این راه برادران عزیزی هم به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: درخشش لشکر ۲۵ کربلا را در جبهه مقاومت هم شاهد بوده ایم و یکی از آن مناطق مهمی که همیشه برای این لشکر می‌درخشد و آن واقعه و عملیات در ذهن مردم شمال کشور باقی می‌ماند منطقه خان طومان است که در شرف سالگرد شهادت آن بزرگ مردان بنده در اینجا حضور دارم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره‌ی همه شهدا، شهدای امنیت کشور و شهدای لشکر ۲۵ کربلا که جان خودشان را در جهت ایجاد امنیت و جلوگیری از ناامنی در مرزهای کشور فدا کردند، بیان داشت: کمال احترام و قدردانی را نسبت به خانواده معظم شهدای لشکر ۲۵ کربلا مخصوصاً شهدای خان طومان که بعد از مدت‌ها پیکر مطهرشان به آغوش وطن بازگشته بود را به جا می آورم.

مازندران در اردیبهشت خان طومان ۱۶ شهید والامقام مدافع حرم تقدیم کرده است.

کد خبر 6091466

دیگر خبرها

  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن
  • هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا
  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • حکومت‌های منطقه با جبهه مقاومت همراهی کنند
  • تکذیب مسدود شدن گذرگاه های فراه و نیمروز
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه