Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا در مراسم بهره برداری از گرمخانه یادشده محمدعلی طالبی و محمدرضا دشتی اردکنی نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان محلی حضور داشتند.

مساحت گرمخانه مسجد جامع ۵۰۰ متر مربع است که از سوی هیات امنا مسجد  با همکاری اداره کل میرات فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد مرمت و راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اقدامات مرمتی در گرمخانه شامل جمع آوری سیم های فرسوده برق. اجرای لوله کشی و سیم کشی جدید برق، ساماتدهی ، نصب روشنایی و صوت است. 

کانال کشی ،تاسیسات گرمایشی(شوفاژ). موریانه زدایی، سفیدکاری فضای گرمخانه، مرمت و روغن کاری درهای چوبی مسجد، مرمت پشت بام و دست اندازهای آن از دیگر اقدام های مرمتی است. 

مسجد جامع کبیر یزد، جزو منحصر به فردترین بناهای تاریخی ایران و گنجینه ای کم نظیر از معماری اسلامی است.

این اثر ارزشمند تاریخی که حتی برای گردشگران خارجی و غیرمسلمان هم خارق العاده است متشکل از یک ایوان مرتفع، ۲ شبستان، ۲ گرمخانه واقع در ضلع ‌های شرقی و غربی شبستان ‌ها، گنبدخانه، ۲ پایاب و یک صحن بزرگ به شکل مستطیل است.
۶ ورودی برای داخل شدن به مسجد در نظر گرفته شد که هر کدام در قسمت‌ های مختلف آن قرار دارد.
ورودی اصلی در ضلع شرقی مسجد، دارای سردر رفیع، کتبیه های کاشی معرق و ۲ مناره است. این سردر زیبا در زمان شاهرخ تیموری به بنا اضافه و بر آن تزیینات و کاشی معرق با نفوش گره چینی و اسلیمی کار شد که بخش اعظم این آثار به مرور زمان تخریب شد و از سوی هیات حامیان مسجد بازسازی می شود.
ورودی یادشده به یک هشتی (کریاس) با سقف گنبدی گشوده می شود که این فضا را می توان موزه کتبیه ها نامید، چرا که انواع کتبیه های سنگی و کاشی که بر وقفنامه و فرامین حکومتی در دوره های مختلف درج شده، منصوب است.
گرمخانه های مسجد در ضلع شرقی و غربی صحن قرار دارد که گرمخانه شرقی به شبستان شازده معروف است و دارای ۴۸ ستون مستطیل شکل  و پوشیده از کاشی های شش ضلعی و فیروزه ای رنگ است.
در ضلع شرقی و غربی گرمخانه شاه نشین هایی که در انتهای آن پنجره و نورگیرهایی تعبیه شده است،قرار دار. 

شبستان ،همچنین دارای طاق های گنبدی سراسری است که در قسمت مرکزی نورگیرهایی سنگی هشت ضلعی واقع است.
محراب گرمخانه دارای دهانه گشاد با قوس های پنج و هفت کند و نیز نقوش مهری ظریف و زیباست.
گرمخانه ضلع شرقی کاملا جدید و از احداث هیات حامیان مسجد است که ستون دار است و محراب جدید آن با کاشی های خشتی و هفت رنگ تزیین شده است

افتتاح چند طرح گردشگری. بازدید از بافت تاریخی یزد،بازدید از چند اقامتگاه بوم گردی و سفر به اردکان از دیگر برنامه های سفر ۲ روز مونسان به یزد است

یزد پیش از شیوع ویروس کرونا  در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بود.

۲۰۰ هکتار از بافت قدیم شهر یزد تیرماه ۱۳۹۶ در فهرست سازمان  آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.

برچسب‌ها گردشگری یزد علی ‌اصغر مونسان محمدعلی طالبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری یزد علی اصغر مونسان گردشگری یزد علی اصغر مونسان محمدعلی طالبی اخبار کنکور ضلع شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۵۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان، گفت: کرمان میزبان سومین جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است و اختتامیه این جشنواره نیمه دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سعید شاهرخی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: شورای توسعه گردشگری استان کرمان راه‌اندازی شده است و دبیرخانه کرمان 1404 در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان مستقر شده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مکمل جهش تولید را مشارکت مردم می‌دانند، گفت: در این راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با مجموعه‌های خصوصی همکاری خوبی را در پیش گرفته که یکی از این نهادها اتاق بازرگانی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه جشنواره ملی چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح کشور برگزار می‌شود، افزود: کرمان میزبان سومین جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه استاندار کرمان نیز در این زمینه به صورت کتبی اعلام آمادگی کردند و اتاق بازرگانی نیز در انتخاب استان کرمان موثر بوده است، ادامه داد: اختتامیه این جشنواره قرار است در نیمه دوم آبان‌ماه در کرمان برگزار شود.

شاهرخی با اشاره به اینکه جلسات برنامه‌ریزی این جشنواره در تهران و کرمان برگزار خواهد شد، گفت: این امکان وجود دارد که از تمام مفاخر علمی، فرهنگی، هنری و غیره در زمان این جشنواره استفاده شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان امسال میزبان چند رویداد بزرگ فرهنگی هنری است، افزود: همایش بین‌المللی راه ابریشم نیز مهرماه با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهرستان بم برگزار می‌شود، بیان کرد: سمینار باستان شناسان ایران اسفندماه در جیرفت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال در هفته میراث فرهنگی اشیا و آثار تاریخی استان کرمان که در موزه ملی کشور نگهداری می‌شود برای بازدید عمومی مردم به کرمان منتقل می‌شوند، گفت: بالغ بر 4 هزار شی تاریخی از استان کرمان در موزه ملی نگهداری می‌شود.

سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه کرمان آنگونه که باید معرفی نشده و انعکاس مطلوبی از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان کرمان در رسانه‌ها نبوده است، اظهار داشت: متاسفانه هنوز کرمان به‌عنوان مقصد گردشگری در کشور نیست و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد تا کرمان در حلقه گردشگری گردشگران قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه رونق اقتصاد گردشگری استان کرمان مستلزم ورود گردشگران داخلی و خارجی است که لازمه آن معرفی خوب کرمان است، ادامه داد: کرمان 10 اثر تاریخی و طبیعی ثبت جهانی دارد که حتماً باید این آثار به جهانیان معرفی شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه جشنواره چندرسانه‌ای وزارت میراث یک ظرفیت خوب برای معرفی کرمان است و اتاق بازرگانی از آن حمایت می‌کند، افزود: جدای از این جشنواره وزارت میراث فرهنگی حتماً باید به وظیفه قانونی خود برای معرفی استان کرمان که یک خاستگاه تمدنی دارد اقدام کند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان