Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، اخیراً کنسرتی تحت عنوان «جاده ابریشم» در ژاپن برگزار شد. در این کنسرت موسیقی، سازهای شرقی به نمایندگی از کشورهای جاده ابریشم حضور داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به سازهایی ژاپنی، عربی، هندی و ایرانی اشاره کرد.

 


کازونه ایواساکی در کنسرت جاده ابریشم

 

ساز ایرانی در این کنسرت را که با هدف نزدیکی فرهنگ‌ها برگزار شد، جوانی به نام «کازونه ایواساکی» می‌نواخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اینکه سن زیادی ندارد، اما چنان در نواختن سنتور تبحر دارد که علاوه بر دوستداران موسیقی، اساتید را هم به حیرت وا می‌دارد.

 


کازونه ایواساکی در کنسرت جاده ابریشم

 

* یک خانم ایرانی در ژاپن مرا با سنتور آشنا کرد

اما این جوان ژاپنی چگونه نواختن سنتور را فرا گرفته است؟

«کازونه» که به تازگی وارد ۳۲ سالگی شده است، در دانشگاه اوساکا (سومین شهر بزرگ ژاپن) درس خوانده. می‌گوید: در این دانشگاه موسیقی‌شناسی فرهنگی و قومی خواندم و در حالی که ساز اصلی‌ام پیانو بود، مجبور به گذراندن یک واحد درسی سنتور بودم. استاد این درس یک خانم ایرانی بود که بیشتر از ۳۰ سال است در ژاپن زندگی می‌کند. او سنتور نواخت و من جذب صدا و زیبایی این ساز شدم. ضمن اینکه برایم جالب بود این ساز نت نیم‌پرده هم دارد، ‌چیزی که ما در ژاپن نداریم.

با پیشنهاد استاد ایرانی ـ ارمنی «کازونه»، او برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۹۱ به ایران سفر می‌کند. کازونه علاوه بر تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و بهره‌مندی از محضر اساتیدی همچون داریوش طلایی و داریوش پیرنیاکان، تنبک‌نوازی را هم تا حدودی فرا می‌گیرد اما همچنان اولویت اولش سنتور است و آن را به صورت تخصصی نزد پشنگ و اردوان کامکار ادامه می‌دهد و تا حدودی هم با موسیقی کُردی آشنا می‌شود.

* فکر می‌کردم در ایران شتر سوار می‌شوند!

این جوان ژاپنی تا پیش از سفر به ایران، اطلاعات اندکی درباره کشورمان داشته و گمان می‌کرده است ایران شبیه به کشورهای عربی است و مردم شترسواری می‌کنند و تروریست‌ها هم فعال‌اند! اما پس از حضور در ایران و آشناشدن با فرهنگ ایران‌زمین، نظرش به کل تغییر می‌کند.

او می‌گوید که متأسفانه مسائل سیاسی و مشکلات زیست‌محیطی بیش از زیبایی‌های ایران برای جهان منعکس شده است و امیدوار است بتواند چنین تصاویری از ایران را تغییر دهد و فرهنگ شگفت‌انگیز ایران را از طریق موسیقی به جهانیان معرفی کند.

 

دونوازی کازونه ایواساکی

 


* مثل «جومونگ» خوشتیپم!

«کازونه» خاطرات جالبی هم از ایران دارد و طرفدار خورش قیمه‌بادمجان و قورمه‌سبزی است. خودش در این باره می‌گوید: زمانی که در ایران بودم، بعضی از مردم گمان می‌کردند چینی‌ام. برخی هم فکر می‌کردند کره‌ای هستم و مرا «جومونگ» صدا می‌کردند. البته من از اینکه نمی‌دانستند او کره‌ای بوده و من ژاپنی، ناراحت نمی‌شدم، چون من هم مثل جومونگ خوش‌تیپ هستم!

این هنرمند جوان یک برادر کوچکتر از خودش هم دارد که البته موسیقی را دنبال نکرده است.

 

تمرین کازونه ایواساکی برای کنسرت جاده ابریشم

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ساز ایرانی سنتورنوازی پرویز مشکاتیان جومونگ محمد کلهر اردوان کامکار داریوش طلایی داریوش پیرنیاکان جاده ابریشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۷۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادمانی برای مرحوم غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، بیستمین شب موسیقی ارسباران ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

این برنامه با عنوان «طنین بال قو» به مناسبت زادروز زنده‌یاد غلامحسین بنان به یادمان این خواننده فقید موسیقی دستگاهی ایرانی اختصاص دارد.

در این برنامه که با حضور استادان، پیشکسوتان و هنرمندان موسیقی برگزار می‌شود، چندین اجرای موسیقی پیش‌بینی شده است و سخنرانان مراسم درباره ویژگی‌های آواز بنان نکاتی را بیان خواهند کرد.

غلامحسین بنان (زاده ۱۰ اردیبهشت ۱۲۹۰ و درگذشته ۸ اسفند ۱۳۶۴) خواننده موسیقی دستگاهی ایرانی بود. او از سال ۱۳۰۶ تا سال ۱۳۴۷ در زمینه موسیقی فعالیت داشت و عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان موسیقی تهران و بنیان‌گذار انجمن موسیقی ایران بود. بنان را نخستین خواننده ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نُت) دانسته‌اند. جنس صدای وی از نوع باریتون بود. ترانه‌هایی از جمله «بهار دلنشین»، «الهه ناز» و سرود «ای ایران» از آثار شناخته‌شده با صدای بنان هستند.

حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است و برای شرکت در آن می‌توانید به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنید.

کد خبر 6093445 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • خواننده تیتراژ «رستگاری» کنسرت می‌دهد/ انتشار چند تک آهنگ عاشقانه
  • یادمانی برای مرحوم غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • وزارت ارشاد: بوشهر قلب تپنده موسیقی است / کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد