Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی سالهای اخیر بسیاری از والدین برای تامین مایحتاج زندگی خود مجبور هستند که با هم در بیرون از خانه کار کنند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند و کودکان راهی جز مهدهای کودک ندارند اما در این میان پای نظارت روی مهدهای کودک به وجود می آید تا کودکان قربانی هجمه و فکرهای اشتباه نشوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ زندگی مدرن شهری و تغییرات به وجود آمده در سبک زندگی انسانها، نگرش افراد به بسیاری از موارد مثل نحوه تربیت فرزندان را هم تغییر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سالهای اخیر بسیاری از والدین برای تامین مایحتاج زندگی خود مجبور هستند که دوشادوش یکدیگر با هم در بیرون از خانه کار کنند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند.

 

مهدهای کودک نخستین مراکزی هستند که بلافاصله بعد از خانه پدربزرگ و مادربزرگ برای سپردن کودک به آنجا به ذهن والدین خطور می‌کنند و در دسترس آن‌ها قرار دارند و البته به طور معمول هم مورد استقبال کودکان هم قرار می‌گیرند.

 

برخی از پدر و مادرهای شاغل فرزندشان را تا پیش از رفتن به مدرسه به پدر و مادر خود می‌سپارند و اگرچه امنیت فرزند آن‌ها تا حدود زیادی تامین می‌شود اما این رویه هم ایرادات فراوانی به همراه دارد.

 

مدل تربیتی پدر و مادرهای امروزی با شیوه‌های والدین نسل‌های قبلی متفاوت است و حمایت‌های بی حساب و کتابی که پدربزرگ و مادربزرگ از سر محبت و علاقه از نوه خود به آن‌ها ابراز می‌کنند، علاوه بر آنکه کودک را دچار سردرگمی می‌کند، خیلی هم مورد پسند پدر و مادر او واقع نمی‌شود و ترجیح می‌دهند فرزند خردسالشان را با این خیال که بهتر تربیت شود، به مهد کودک بسپارند.

 

مهدهای کودک در گذشته‌ای نه چندان دور کارایی بهتری را در زمینه تربیت کودکان داشتند و بچه‌هایی که چند ساعت از هفته را در آنجا سپری می‌کردند در ظاهر نسبت به دیگر کودکان موفق‌تر بودند.

علاوه بر کارایی تربیتی مهدهای کودک، مقوله آموزش موارد ضروری به کودکان متناسب با سن و سال آن‌ها هم از طریق مربیان مهدکودک دنبال می‌شد و نقش مربیان، نقشی در تکمیل شدن نقش پدر و مادری بود که ساعاتی فرزندشان را به آنجا می‌سپردند.

 

به عبارت ساده‌تر مربیان مهدکودک رفتاری کاملا منطبق و هماهنگ با والدین کودکان داشتند و در تربیت بچه‌هایی که در مهدکودک حاضر می‌شدند، با آن‌ها مثل فرزند خود رفتار می‌کردند و خبری از رفتارهای عجیب و غریب مربیان امروز این مراکز به اصطلاح آموزشی نبود.

 

در حال حاضر اغلب مربیان مهد را دختران جوانان مطابق با مد روز شامل می‌شوند و از نحوه پوشش خود این مربیان گرفته تا نحوه حرف زدن و رفتارشان با کودکانی که در مهدکودک حضور دارند، ایرادات متعددی به ویژه در مقوله تربیتی کودکان به چشم می‌خورد.

 

پخش موزیک‌های غیرمجاز با شعر بی‌محتوا و نامناسب خوانندگان دست چندم ماهواره‌ای برای فراهم کردن فرصتی برای شادی کودکان و رقص و هم‌آوایی مربیان و کودکان با آن‌ها تنها بخش کوچکی از اقدامات ضد فرهنگی است که در حال حاضر در بسیاری از مهدهای کودک کشور و به ویژه شهر تهران صورت می‌گیرد.

 

مهدهای کودک، همچنان به حال خود رها شده‌اند!

رهبر معظم انقلاب در ۱۱ شهریور ماه سال جاری در جلسه مجازی با مسئولان وزارت آموزش و پرورش هشدار دادند که مهدکودک‌های در ایران، «رها» شده‌اند و بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت آنها به هیچ وجه خوب نیست و تکاپوی مسئولان مربوطه تنها در همان روزهای نخست ایراد فرمایشات رهبری خلاصه شد.

 

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری نگاه مسئولان به مهدکودک‌ها باید از نگاه خدماتی به نگاه آموزشی و پرورشی تغییر پیدا کند و این موضوعی است که در حال حاضر متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

 

رفتارهای عجیب و نامتعارفی مثل رقص و آواز خوانی بی محتوای کودکان در حضور فردی به عنوان مربی رقص با ظاهری نامتعارف، که مسئولان برخی از مهدهای کودک از آن‌ها به عنوان شادی آفرینی برای کودکان یاد می‌کنند، تنها رفتارهای زننده‌ای هستند که به هیچ عنوان نه تنها در شادی عمیق کودکان تاثیری ندارند بلکه تربیت صحیح آن‌ها را هم دچار انحراف می‌کنند.

 

برگزاری مراسمات مختلف به بهانه جشن تولد بچه‌های حاضر در مهدکودک و یا برگزاری مراسم جشن‌های ملی و میهنی در شکل و شمایلی نامتعارف مدتهاست در این مراکز به کاری عادی تبدیل شده است و مسئولان آنگونه که باید و در مسئولیتشان تعریف شده است، نظارت نمی‌کنند.

 

زخم آسیبی که کودکان را در فضای دور از تربیت صحیح در مهدهای کودک مورد تهدید قرار داده است، در سالهای نه چندان دور زندگی آن‌ها سر باز می‌کند و آن روز دیگر کار از کار گذشته است.

 

خبرگزاری دانشجو پیشاپیش از شما مخاطبان همیشه همراه فهیم بابت انتشار فیلم‌هایی که در ادامه این گزارش درج می‌شود عذرخواهی می‌کند و فیلم‌ها صرفا جهت مستند شدن مطلب مورد استفاده قرار گرفته است.

 

جالب است بدانید بخش انتخابی فیلم از فیلم کاملی که به صورت خام نزد خبرگزاری دانشجو به امانت محفوظ است، جدا شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

نقش تربیتی مربیان مهدکودک پس از والدین غیرقابل انکار است

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: به فرموده پیامبر اسلام صلی الله، آموزش به کودکان در کودکی همانند حک کردن نقش روی سنگ است و از این فرمایش حضرت محمد (ص) واضح است که کودکان هر آنچه را که با چشم ببینند یاد می‌گیرند و فراموش نمی‌کنند.

 

وی اضافه کرد: نقش تربیتی والدین در دوران کودکی فرزندان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و پس از پدر و مادر نقش مربیان مهدکودک که کودکان بیشترین زمان خود را با آن‌ها سپری می‌کنند، نقشی ویژه و بسیار تاثیر گذار است.

این جامعه شناس تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از والدین در انتخاب مهد کودک فرزند خود و مربیانی که با وی در ارتباط هستند اهمیت چندانی قائل نیستند و تاثیر چشمگیری که بر نحوه تربیت و پرورش فرزند آن‌ها می‌گذارد را دست کم گرفته و از چگونگی رشد تربیتی کودکی که به مهدکودک می‌سپارند غافل هستند.

 

قرائی مقدم به اهمیت پوشش مناسب مربیان مهدکودک اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییراتی که در حال حاضر در سبک زندگی و نحوه پوشش و گفتار افراد نسبت به گذشته ایجاد شده است و از طرفی تماشای برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای در حضور کودکان و نوجوانان که در اغلب خانواده‌ها امری عادی محسوب می‌شود، در تربیت فرزندان دقت چندانی وجود ندارد و این مسئله چنین فرزندانی را با مشکلات متعددی روبرو می‌کند.

 

وی تاکید کرد: اینکه برخی از والدین از فراموشی کودکان نسبت به آنچه که در محیط‌هایی چون مهدهای کودک مشاهده می‌کنند، سخن می‌گویند، موضوع مضحک و عجیبی است که به هیچ عنوان صحت ندارد، بلکه کودکان به دلیل سطح تاثیر پذیری بالایی که دارند تمام رفتارهای افرادی که در محیطی چون مهدهای کودک با آن‌ها در ارتباط هستند را به ذهن می‌سپارند و سعی در شبیه سازی خود به آن‌ها دارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انحراف تربیتی کودکان، از تاثیرات مخرب بکارگیری مربیان ناآگاه!

این جامعه شناس تاکید کرد: حضور کودکان در مهدکودک در وهله نخست به منظور فراگیری آموزش‌های مرتبط و متناسب با سن آن‌ها انجام می‌شود و البته طی سالهای اخیر نوع آموزش‌ها و نحوه رفتار مربیان با تغییرات اساسی روبرو بوده است.

 

قرائی مقدم تصریح کرد: رفتارهای ناهنجار و پوشش نامتعارف مربیان مهدکودک که این روزها در بسیاری از مهدهای کودک به چشم می‌خورد، ضمن آنکه کودکان را از مسیر تربیتی صحیح منحرف می‌کند، ذهن آن‌ها را هم با همه کودکی و کم سن و سالی، با مسائلی این چنینی درگیر می‌سازد.

 

وی یادآور شد: نقش تربیتی مربیان مهدکودک حتی از معلم‌هایی که فرزندان طی دوره تحصیلی خود با آن‌ها روبرو می‌شوند بیشتر اهمیت دارد و غفلت در عدم به کارگیری مربیان دانا و دلسوز تاثیرات مخرب و غیر قابل جبرانی را به جا خواهد گذاشت.

 

در فیلمی که طی روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده است، پای چندین کودک ۴ تا ۶ ساله‌ای که به مهدکودک می‌روند در میان است که با وجود سن کم از عشق و عاشقی و علاقه مند شدن خود به مربیان مهدکودکشان حرف می‌زنند.

 

کودکانی که والدین و مربیان مهدکودک حساسیت این دوره از زندگی را در مورد آن‌ها دست کم گرفته‌اند و خبر ندارند رفتارهای بی حساب و کتابشان، موجب انحراف فکری این طفل معصوم‌ها شده است.

 

توجه به نقش تربیتی و پرورشی مربیان مهدکودک امری ضروری و حیاتی است و در صورت غفلت والدین، در نهایت کودکانی افسرده که کودکی خود را در رفتارهای نامتعارف آدم بزرگهای اطرافشان گم کرده‌اند، باقی می‌مانند و حسرتی که میتوان با کمی دقت جلوی آن را گرفت. 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مهدکودک آموزش و پرورش بهزیستی کودکان خبرگزاری دانشجو مربیان مهدکودک مهدهای کودک حال حاضر نقش تربیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۸۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت

اینترنت و فضای مجازی به همان میزان که مفید و سودمند است، می‌تواند مخرب باشد به‌خصوص برای کودکان و نوجوان که نمی‌توانند محتوای نامناسب و مناسب را از یکدیگر تشخیص دهند و این امر نیازمند کنترل مستقیم از سوی والدین و آموزش‌ از سوی معلمان است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، در عصر تکنولوژی و فناوری استفاده از تبلت و گوشی میان کودکان و نوجوانان رواج پیدا کرد؛ اما استفاده از فناوری چه اندازه کنترل شده است تا کودکان محتوا‌های مربوط به سنین خود را مشاهده کنند؟

اینترنت و فضای مجازی به همان میزان که مفید و سودمند است، می‌تواند مخرب هم باشد به خصوص برای کودکان و نوجوان که نمی‌توانند محتوای نامناسب و مناسب از یکدیگر تمییز و تشخیص دهند و نیازمند کنترل مستقیم از سوی والدین هستند؛ اما این کنترل نمی‌تواند به صورت مستمر صورت بگیرد از طرفی رهاشدن در این فضا خطراتی به همراه دارد.

حفاظت از کودکان اینترنت در کشور‌ها با وضع قوانین سختگیرانه

با پررنگ شدن استفاده از اینترنت در سراسر جهان کشورها به سمت وضع قوانینی رفتند تا فضای مناسب تری جهت استفاده کودکان و نوجوانان فراهم کنند. مثلا یکی از ایالات امریکا کودکان زیر 18 سال را بین ساعت 10:30 شب تا 6:30 صبح از استفاده رسانه‌های اجتماعی منع  کرده و استفاده از رسانه‌های اجتماعی در این ایالت برای کودکان نیاز به تأیید سن دارد. برخی قوانین در دیگر ایالت‌های امریکا نشان می‌دهد که والدین می‌توانند به حساب‌های فرزندشان دسترسی داشته باشند و شرکت‌ها از جمع‌آوری اطلاعات مربوط به کودکان زیر 13 سال بدون رضایت والدین منع شده‌اند.سنگپور

در سنگاپور نیز قوانینی برای مقابله آزار آنلاین کودکان در نظر گرفته شد، طبق این قوانین پلتفرم‌های آنلاین موظف هستند در صورت گزارش محتوای مخرب اقداماتی انجام دهند و سیستم‌هایی مانند فیلتر‌های مختلف برای محافظت از کودکان به کار گیرند.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا استراتژی بهتری در این زمینه در نظر گرفته و این استراتژی مجموعه‌ای از اقدامات پیشنهاد می‌‌کند که نخستین گام آن تولید محتوای آنلاین خلاقانه و آموزشی برای کودکان است که تنظیمات حریم خصوصی با استفاده از کنترل والدین انجام می‌شود. لایحه‌ای نیز برای جلوگیری و مبارزه با سوءاستفاده جنسی از کودکان در فضای آنلاین ارائه شده است.

فرانسه

فرانسه تولیدکنندگان موبایل و رایانه مانند اپل و ... را وادار می‌کند گزینه‌ای برای محدودکردن دسترسی کودکان به اینترنت را برای والدین فراهم کنند. این قانون به طور کاملاً واضح استفاده و جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران زیر سن قانونی را برای مقاصد تجاری مانند بازاریابی مستقیم ممنوع کرده است.

هند

کشور هند دستورالعملی را برای معلمان و والدین درباره ایمنی بازی‌های آنلاین صادر کرده است. طبق این دستورالعمل خرید دراپ‌های بازی بدون تاییدیه والدین مجاز نیست و باید از روش‌های پرداخت با رمز یکبار مصرف استفاده شود. والدین و معلمان باید به کودک آموزش دهند تا حریم خصوصی خود را در فضای آنلاین محافظت کنند.

استرالیا

استرالیا پیش نویس قانونی را ارائه کرده تا شبکه‌های اجتماعی را وادار کند برای کاربران کمتر از 16 سال رضایت والدین را دریافت کنند. به این ترتیب استرالیا نیز به جمع کشور‌هایی می‌پیوندد که مشغول کنترل سنی شبکه‌های اجتماعی هستند و تلاش دارند قدرت شرکت‌های فناوری بزرگ را کنترل کنند.

انگلیس و آمریکا

سال گذشته میلادی انگلیس قانونی شامل 15 استاندارد را اجرا کرد که هدف آن حفظ حریم خصوصی برای کودکان در فضای آنلاین است.در این میان آمریکا نیز در کنار اروپا و آسیا سعی دارد از کودکان محافظت کند. طی این لایحه پلتفرم‌های آنلاین موظف می‌شوند به والدین برای کنترل بهتر فعالیت‌های آنلاین فرزندانشان کمک کنند.همچنین ابزار‌هایی در اختیار والدین کودکان زیر 16 سال قرار می‌گیرد تا از آنها محافظت شود.

چین
چین اقداماتی سختگیرانه علیه شرکت‌های فناوری بزرگ را آغاز کرد که پلتفرم‌های بزرگ باید به طور مرتب میزان حفاظت سایبری از افراد زیر سن قانونی را ارزیابی کنند تا محیطی سالم برای آنها فراهم شود. چین قوانینی برای محدود کردن وقت گذرانی افراد زیر 18 سال در بازی‌های ویدئویی نیز وضع کرد و مدت زمان مجاز برای این گروه سنی را به 3 ساعت در هفته کاهش داد.

ایران و اینترنت کودکان

سال گذشته در کشور ما با راه‌اندازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس 456) برای خانواده‌ها سه روش به‌منظور حفاظت از کودکان در فضای مجازی فراهم کرد که نخست با شماره‌گیری #456*، دوم از طریق سایت و سوم از طریق اپلیکیشن 456 این امکان برای خانواده‌ها فراهم‌شده تا دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت را متناسب با سن و شرایط هر کدام تعریف و مدیریت کنند. زیرا حفاظت از کودکان در محیط اینترنت نیازمند تلاش هماهنگ والدین، تولیدکنندگان، ارائه‌کنندگان خدمات و قانونگذاران است.      

فراهم سازی فضای مجازی ویژه کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ 

در دولت سیزدهم صیانت به منظور ایجاد شرایط مناسب برای استفاده مفید، سالم کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و مراقبت از آنان در برابر آسیب‌های ناشی از آن انجام می‌شود. از جمله اهداف اجرای طرح صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی می‌توان به فراهم سازی فضای مجازی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ اسلامی-ایرانی برای استفاده مناسب از فضای مجازی و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی آن اشاره کرد.

عیسی زارع پور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اینکه حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی حوزه بسیار مهمی است اما آن‌چنان‌که باید و شاید به آن پرداخته نشده است گفته بود که سابقه بحث حفاظت از کودکان در فضای مجازی قریب به دو دهه است که در دنیا دنبال می‌شود و در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود هم فعالیت‌های خوبی در کشور انجام شد البته در ادامه کمتر به این حوزه توجه شده است و اقدامات انجام‌ شده یا کافی نبوده یا متناسب با چارچوب‌های فرهنگی کشورمان نبوده است.

تکالیف در نظر گرفته‌شده در سند صیانت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی یک محیط امن در فضای مجازی برای کودکان فراهم کند تا آن‌ها کمتر در معرض محتواهای نامناسب قرار گیرند. همچنین فراهم سازی محیط امن متناسب با سن و محتوایی که در اختیار کاربر قرار می گیرد، از دیگر تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با همکاری خیلی خوب خانواده ارتباطات کشور و در رأس آن اپراتورهای تلفن همراه این امکان فراهم شده است.

سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سند‌هایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده است

سند صیانت از کودکان در فضای مجازی
سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سند‌هایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده چرا که بر آسیب پذیرترین بخش جامعه که کودکان هستند تاکید داشته و برای کاهش آسیب پذیری در این حوزه موثر است. 

سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، از سال 1398 در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته بود تا به واسطه آن اینترنت کودکان از اینترنت عمومی جامعه مستقل شود و هم تولید محتوای گسترده‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت انجام شود سند صیانت از کودکان در فضای مجازی خردادماه سال 1400 به تصویب رسید. 

این سند مصوب شورای عالی فضای مجازی خالق الگوی ملی برای نظم بخشی حقوقی و مدیریت فضای مجازی در ارتباط با کودکان و نوجوانان ایرانی است؛ و اصل این سند، ایجاد محیط مجازی صیانت شده برای کودکان و نوجوانان است.

کلام آخر 

محافظت از کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت لازم و ضروری است و باید همه نهادهای مربوطه از جمله وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ پای کار باشند اما این نقش پررنگ والدین است که می تواند نتیجه مطلبوب را ارائه دهد و از آن مهم‌تر آموزش به کودکان و نوجوان از سوی خانواده و معلمان نکته پررنگی است که باید به صورت ویژه به آن پرداخت.

منبع: آنا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخشش مربی قزوینی در مسابقه عکس سال
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • الاتحاد در کمین بهترین مربیان اروپا + عکس
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 
  • ۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می کند
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • گواردیولا: هنوز هم عاشق بایرن مونیخ هستم!