تشریح شخصیت و شأن حضرت زهرا (س) در سوره کوثر/ نسل پیامبر(ص) تا قیامت از زهرای مرضیه باقی می ماند
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۸۹۶۲۱
آیت الله مقدم قوچانی گفت: سوره کوثر به صورت کامل به شخصیت و شأن حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخته است و کوثر را مصداق حضرت زهرا (س) عنوان کرده که نسل پیامبر(ص) باید تا قیامت از حضرت زهرا (س) باقی بماند.
خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام (۵ بعثت - ۱۱ قمری)، دختر گرامی پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و حضرت خدیجه، همسر امام علی علیه السلام و مادر امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حضرت فاطمه سلام الله علیها در دین اسلام جایگاه بسیاری رفیعی دارد و به ویژگی های متعددی ممتاز است. آن حضرت معصومه است و یازده نفر از ائمه شیعه از نسل آن حضرت هستند. سوره و آیاتی از قرآن کریم همچون سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت و همسر و فرزندانش نازل گردیده و ایشان به عنوان اهل بیت رسول خدا (ص) خوانده شده اند. مطابق با روایتی از پیامبر اکرم (ص)، دوستی و دشمنی با حضرت فاطمه به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر(ص) است و در روایتی دیگر آن حضرت را سیدة نساء العالمین (بزرگ بانوی زنان جهانیان) نامیده است.
خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با آیت الله « سیدعلی مقدم قوچانی» استاد حوزه علمیه و نویسنده در رابطه با سیره و شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:
شخصیت و سیره حضرت فاطمه (س) از چه جنبه هایی قابل بررسی است؟
سیره حضرت فاطمه زهرا (س) از چند جنبه قابل بررسی است. از بعد عاطفی خدماتی که به پدر بزرگوارشان ارایه کرده اند، ساده زیستی در خانه امیرالمومنین از بعد عبادی و مسایل سیاسی قابل بررسی است.
در بعد سیاسی دو خطبه از حضرت فاطمه زهرا (س) به یادگار داریم. ایشان در خطبه فدکیه دستگاه حکومت را طبق آیات قرآن کریم محکوم کرده اند و در این خطبه فلسفه احکام را مطرح کرده اند. فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِما مَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ، وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ، وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتیجابِ الْاَجْرِ.
وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ، وَ بِرَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السَّخَطِ، وَ صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساءً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ، وَ الْقِصاصَ حِقْناً لِلدِّماءِ، وَ الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْریضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَ تَوْفِیَةَ الْمَکائیلِ وَ الْمَوازینِ تَغْییراً لِلْبَخْسِ.
اَنْتُمْ عِبادَ اللَّهِ نُصُبُ اَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ، وَ حَمَلَةُ دینِهِ وَ وَحْیِهِ، وَ اُمَناءُ اللَّهِ عَلى اَنْفُسِکُمْ، وَ بُلَغاؤُهُ اِلَى الْاُمَمِ، زَعیمُ حَقٍّ لَهُ» صله رحم برای افزایش عمر افراد، جهاد در راه خدا و ولایتمداری و پرداخت زکات از جمله مباحثی است که حضرت فاطمه زهرا (س) در خطبه فدکیه بیان می فرمایند. در خطبه فدکیه حضرت فاطمه می فرمایند خداوند ولایت ما را برای حفظ وحدت اسلامی واجب کرده است. امامت ما را به جهت اینکه در جامعه نظمی برقرار باشد و اختلاف نباشد بر مسلمین واجب کرده است.
چرا ما تاکنون نتوانسته ایم الگوهای دینی و مذهبی را آن طور که شایسته یک جامعه اسلامی است پیاده سازی کنیم؟
اگر از روز اول حق از مدار خود تغییر نمی کرد امروز شاهد بروز اختلافات مذهبی نبودیم. همه اختلافات به این دلیل به وجود آمد که حقی از مسیر اصلی خود خارج شد. حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکیه جمله ای دارند با این مضمون که شتری که در خانه خود خوابانده اید به جای شیر چرک و خون خواهد داد و در مسئله خلافت ندیده ایم تا این اندازه شمشیر کشیده شود و جنگ و درگیری رخ دهد. موضوع اصلی اختلاف بین دین مسئله امامت و خلافت است. شیعیان معتقدند پیامبر برای خود جانشین تعیین کرده اند اما اهل تسنن می گویند جانشینی تعیین نشده است در حالی که در منابع اهل سنت نیز نظیر ینابیع الموده نوشته شیخ سلیمان حنفی قندوزی آمده است که پیامبر اکرم (ص) جانشینان خود تا 12 امام را تعیین کرده اند. در آیه ولایت که در شان حضرت علی (ع) نازل شده است، آمده سه نفر بر شما حق حکومت دارند و والی و صاحب اختیار شما هستند؛ خدا، پیامبر، فرستاده خدا و مومنانی که در حال نماز و رکوع انگشتر هدیه کرده اند؛ بنابراین روایات زیادی از جمله داستان سلیمان راعی مبنی بر انتخاب جانشین از سوی پیامبر (ص) وجود دارد. در صحفه 486 کتاب ینابیع الموده حدیثی از پیامبر نقل شده است که اسامی تمام 12 امام را برای جانشینی خود قید کرده اند.
راعی از دانشمندان یهودی که می خواست مسلمان شود به نزد پیامبر اسلام می آید و سوالاتی از ایشان می پرسد. یکی از این سوال ها در خصوص جانشینی پیامبر است که ایشان جانشینان خود تا امام دوازدهم را نام می برند. همچنین شیخ احمد جامی مضمون روایات و آیات مربوط به روایت را به شعر درآورده است که از آن جمله می توان به شعر من ز مهر حیدرم هر لحظه در دل صفاست از پی حیدر حسن ما را امام و رهنماست. پیامبر گرامی اسلام (ص) همچنین فرموده اند شرط قبولی اعمال، ولایت اهل بیت ائمه معصومین (ع) است.
خداوند در قرآن کریم درخصوص جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) چه آیاتی را مطرح کرده است؟
آیات و روایات زیادی در خصوص شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) وجود دارد. خداوند در قرآن کریم و در آیات متعددی در خصوص شخصیت و سیره حضرت فاطمه زهرا (س) آیاتی را نازل کرده اند. آیه تطهیر که درباره پنج تن آل عبا است و مصداق اکمل آن پیامبر و حضرت فاطمه زهرا (س) است. «إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً؛ بیگمان، خدا اراده کرده است تا آلودگی را از شما اهل بیت پیامبر بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.»
در بخشی از آیه ۶۱ سوره آل عمران نیز آمده است وقتی پیامبر برای مباهله با مسیحیان نجران می رود فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ؛ هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم»
چه دلایلی وجود دارد که سوره کوثر با محوریت حضرت فاطمه زهرا(س) نازل شده است؟
سوره کوثر به صورت کامل به شخصیت و شأن حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخته است و کوثر را مصداق حضرت فاطمه زهرا (س) عنوان کرده که نسل پیامبر باید تا قیامت از حضرت زهرا (س) باقی بماند. سوره کوثر زمانی بر پیامبر نازل شد که کفار، پیامبر اکرم (ص) را ابتر خواندند؛ بنابراین سوره کوثر برای تسلی خاطر پیامبر (ص) نازل شد مبنی بر اینکه ای پیامبر ناراحت نباش در جامعه هیچ نسلی به اندازه نسل پیامبر اسلام (ص) زنده نیستند.
خداوند به کسانی که پیامبر اسلام (ص)را ابتر می خواندند در سوره کوثر چگونه پاسخ داده است؟
خداوند در پاسخ به کسانی که پیامبر اسلام (ص) را ابتر می خواندند، سوره کوثر را نازل کرد و در آیه سوم این سوره، دشمنان پیامبر اکرم (ص) را ابتر خوانده و می فرماید: «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ؛ دشمنت خود بى تبار خواهد بود.» همچنین در آیات سوره کوثر خداوند می فرماید ما به تو چشمه کوثر دادیم پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن؛ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ . به عبارتی خداوند با نزول سوره کوثر به پیامر گرامی اسلام (ص) تسلی خاطر و دلداری می دهد و می گوید از حضرت فاطمه (س) نسل تو تداوم می یابد و کسانی که تو را ابتر خوانده اند، مقطوع النسل خواهند شد.
پایان پیام/47
منبع: شبستان
کلیدواژه: ولادت حضرت فاطمه زهرا س ولایتمداری حضرت فاطمه زهرا خطبه فدکیه پیامبر اسلام پیامبر اکرم نسل پیامبر قرآن کریم سوره کوثر حضرت زهرا نازل شد آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۹۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یکخوابههای تهران قیامت به پا کردند! / رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر چند؟
علاوه بر رشد جستوجوهای اینترنتی مستاجران درباره زیر و بم ماجرا، آمارهای رسمی از جهش ۳۵ درصدی تعداد معاملات مربوط به خریدوفروش آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران ظرف هفت سال اخیر حکایت دارد. قاعدتا در نبود دادههای مربوط به بازار رهن و اجاره، باید همین شرایط را پیرامون اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر یا همان واحدهای نقلی و یکخوابه در تهران متصور باشیم.
به گزارش اقتصاد100، اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهران برای مستاجری که با بودجهای در حد ۲۰۰ میلیون به عنوان پول پیش وارد بازار میشود، میتواند تا ماهی ۱۵، ۱۶ میلیون بابت کرایهخانه ماهانه هزینهتراشی کند اما در شمال و جنوب شهر عدد و رقمهای درخواستی صاحبخانهها فاصله زیادی با مرکز شهر پیدا کرده است.
اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهراناجاره آپارتمان آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهران خرج کمتری نسبت به مناطق یک، دو و سه دارد. جایی که شامل مناطقی مثل شش، هفت، ۱۱ و ۱۲ یعنی محلههای معروفی مثل انقلاب، فردوسی، امیریه، منیریه، بهارستان، یوسفآباد، جمالزاده، سیدخندان و ... میشود.
در این قسمت شهر متوسط قیمت هر متر مسکونی چیزی بین متری ۵۱ تا ۱۱۲ میلیون اعلام شده است. در کل تهران این عدد حدود متری ۸۱ میلیون تخمین زده میشود و وقتی سراغ محلههای گرانقیمت میرویم با متوسط قیمت متری ۱۵۰ میلیون روبرو میشویم.
اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهران با این اوصاف باید چیزی نزدیک متوسط نرخ بازار هزینه داشته باشد و با فرض داشتن پولی در حد و اندازه ۲۰۰ میلیون به عنوان پول پیش، باید آماده پرداخت اجارهای تا ۱۵، ۱۶ میلیون را داشته باشید.
اجاره آپارتمان ۴۰ متری و یکخوابه در یوسفآباد که حدود ۳۰ سال از عمربنا ساختمانش میگذرد، علاوه بر پول پیش ۲۰۰ میلیونی، شامل اجاره ماهانه ۱۶.۵ میلیونی میشود.
کمی آنطرفتر در خیابان جمالزاده، مالک آپارتمان ۵۰ متری و یکخوابه برای واحدی که از پارکینگ محروم است و هفت سال پیش ساخته شده، ۲۰۰ میلیون پول پیش و ماهی ۱۴ میلیون اجاره طلب کرده است.
مالک دیگری هم در میدان فردوسی بهخاطر آپارتمان ۴۴ متری که ۲۰ سال از عمرش میگذرد، ۲۵۰ میلیون پول پیش و ماهی ۱۰ میلیون میخواهد. آن هم برای خانهای که باوجود قرار گرفت در طبقه سوم، آسانسور ندارد و در ساختمان خبری از پارکینگ هم نیست.
تفاوت اجاره آپارتمان در شمال و جنوب تهراناجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در شمال و جنوب تهران با فرض شرایط مساوی، میتواند تفاوت ۱۰ برابری در پرداخت اجارهخانه داشته باشد. واحد ۴۰ متری قدیمیسازی را در مناطق یک و ۱۸ یعنی بهترتیب گرانترین و ارزانترین مناطق تهران درنظر بگیرید. اجاره هر دو واحد در قدم اول به پول پیش ۲۰۰ میلیونی احتیاج دارد.
مالک آپارتمان ۴۰ متری در نیاوران برای خانهای که پارکینگ و انباری ندارد و مستاجر تا طبقه دوم باید از راهپله استفاده کند، علاوه بر پول پیش ۲۰۰ میلیونی، انتظار دریافت ماهی ۳۰ میلیون اجاره دارد.
دقیقا مشابه چنین خانهای در محله یافتآباد وجود دارد که رقم درخواستی صاحبخانهها تا ماهی دو، سه میلیون تقلیل پیدا میکند. مثل واحدی ۴۳ متری که با همین شرایط مشابه در یافتآباد آگهی شده و مالک رقم اجاره ماهانه را ماهی سه میلیون تعیین کرده است. البته شرایط و ارقام پیشنهادی صاحبخانهها از یک فرمول واحد محاسبه نمیشود و در همان منطقه یک تهران میتوانیم با بودجه کمتری سراغ اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر برویم.
رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متررهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران در کمترین حالت ممکن، حولوحوش ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون پول احتیاج دارد. برای پیدا کردن این مدل فایلها قبل از هر چیزی باید سراغ اقتصادیترین نقاط بازار مسکن تهران باشیم.
اجاره آپارتمان ۴۵ متری و یکخوابه در محدوده شادآباد تهران درحالی ۲۵۰ میلیون تعیین شده که اولا ۱۶ سال از زمان ساخت آپارتمان میگذرد و نکته دوم نبود آسانسور و پارکینگ در فهرست امکانات واحد است.
همان حوالی گزینههای مشابه دیگری با تعیین رقمی در حد ۲۵۰، ۲۶۰ و ۳۰۰ میلیون برای رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر وجود دارد و در طرف مقابل گرانترین گزینهها را در محلههایی از جنس فرمانیه، نیاوران و ... پیدا میکنیم. مثل واحدی ۵۰ متری و بازسازیشده در محمودیه که رهن کامل آن ۹۱۰ میلیون تعیین شده است.
کانال عصر ایران در تلگرام