Web Analytics Made Easy - Statcounter

در خلال همه نکاتی که این روزها به نقل از اهالی نشر درباره نخستین تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌خوانیم توجه به مسأله‌ای ضروری است. نکته‌ای که به نظر می‌رسد آن را تحت تأثیر عجله‌مان برای برشمردن کاستی‌های این رویداد فرهنگی نادیده گرفته‌ایم.

یکی از مهم‌ترین فواید برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی را می‌توان جذب اقشار تازه‌ای عنوان کرد؛ طی برگزاری نمایشگاه کتاب به شکلی که طی دهه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم بخش قابل توجهی از کتابدوستان امکان مراجعه به محل برپایی این رویداد بین‌المللی را به دلایل مختلفی نداشتند؛ مسائلی از جمله ترافیک خیابان‌ها، دوری راه و حتی محدود بودن زمان میزبانی غرفه‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شرایطی که شیوع کرونا در صنعت نشرمان سبب شد این افراد فرصتی برای خرید کتاب در خلال برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب پیدا کردند. از سوی دیگر برخی نوجوانان و جوانانی که فضای مجازی نقش مهمی در زندگی روزانه‌شان ایفا می‌کند از سر کنجکاوی هم که شده و تحت تأثیر تبلیغاتی که اتفاقاً در همین شبکه‌های اجتماعی شکل گرفتند به جمع خریداران کتاب از این طریق پرداختند. به عقیده من به همان اندازه‌ای که به دنبال انعکاس و صحبت از کاستی‌های این نمایشگاه هستیم بهتر است کمی به نقش مثبتی که در دسترسی مخاطبان به تازه‌های نشر، آن هم به دور از محدودیت‌های برآمده از مشغله‌های زندگی امروز ایفا کرده هم توجه کنیم. این طیف جدیدی که به جمع خریداران کتاب، طی برگزاری نمایشگاه کتاب پیوسته‌اند اتفاق مهمی است که نباید بی‌تفاوت از کنار آن گذشت. از سوی دیگر برپایی این نمایشگاه نشان داد که می‌توان مرزهای زمان و مکان نادیده گرفت؛ مخاطبان بسیاری در ساعت‌های پایانی شبانه روز و حتی نیمه‌های شب دست به خرید آثار مورد نظر خود می‌زدند. این اتفاقی است که به سبب محدودیت‌های متعدد در شرایط فیزیکی نمایشگاه به هیچ‌وجه ممکن نیست. نمی‌دانم سرنوشت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران طی سال‌های آینده به چه شکل باشد، با این حال بعید به نظر می‌رسد که سال 1400 شرایط برای اینکه بیش از یک میلیون نفر در فضای نمایشگاهی در محدوده مکانی مشخصی جمع شوند مهیا شود. نه فقط ایران، بلکه در ارتباط با دیگر کشورها هم به نظر می‌رسد که تا مدت‌ها ناچار به اعمال پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر این پاندمی باشیم. از همین‌رو سال آینده هم بعید نیست که عمده تمرکز بر برگزاری شکل مجازی نمایشگاه کتاب تهران باشد. هر چند که تجربه به دست آمده در شرایط فعلی را نباید به فراموشی سپرد، می‌توان طی سال‌های آینده و حتی بعد از کنترل کامل بیماری کرونا نیز همچنان شاهد برگزاری این نمایشگاه به عنوان مکملی در کنار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به روال سابق آن باشیم. تجربه نشر ما که از حضور در این نمایشگاه مثبت بوده و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده‌ایم. به گمانم آن دسته از ناشرانی که برنامه‌ریزی بخش عمده‌ای از نقدینگی خود را بر فروش سالانه آثار خود در نمایشگاه کتاب گذاشته بودند فروش مطلوبی در این نمایشگاه داشتند. با این حال برای اینکه کتابفروشان از آسیبی از جهت خرید مستقیم مردم از ناشران نبینند بهتر است که مسئولان تا زمستان تمام نشده طرح تخفیف فصلی تازه‌ای را برگزار کنند؛ حتی در صورت ادامه برپایی نمایشگاه مجازی هم می‌توان با تزریق یارانه بیشتر از طریق طرح‌های تخفیف فصلی، کتابفروشان را هم تقویت کرده و مردم را به سوی آنان کشاند. اما در آخر ذکر این نکته ضروری است که این نخستین تجربه نشرمان در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران است؛ اتفاقی که حتی در سطح جهانی هم نمونه‌ای نداشته است. سؤال من از آن دسته دوستانی که تنها به نکات منفی برگزاری این رویداد توجه دارند این است که تا کاری را انجام نداده‌ایم چطور می‌توانیم ایراد آن را برطرف کنیم. ارزیابی نقاط قوت و ضعف را بگذاریم برای اتمام نمایشگاه و در این اندک فرصت باقی مانده مردم را از آن دور نکنیم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه کتاب کتاب تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۹۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خلج مدیر کمیته اداری و مالی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام این خبر که ثبت‌نام یارانه اعتباری خرید کتاب از بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مختص سازمان‌ها و نهادها از فردا پنجشنبه ششم اردیبهشت آغاز می‌شود، گفت: متقاضیان می‌توانند تا بیست‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با مراجعه به سامانه ketab.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

خلج با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادها می‌توانند ‎ درخواست کتبی خود را برای دریافت یارانه اعتبار خرید کتاب جهت تجهیز کتابخانه‎‌ها، به رییس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کنند، افزود: پس از تأیید درخواست و تعیین میزان مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان‌ها و نهادها اطلاع رسانی می‌شود.

به گفته مدیر کمیته اداری و مالی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سازمان‌ها و نهادها پس از دریافت اعتبار می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را با مراجعه به سامانه ketab.ir به صورت مجازی خریداری کنند.

کد خبر 6087969 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب