Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتفاق است و ممکن است برای هرکسی رخ دهد؛ این شاید دم دستی‌ترین توجیهی است که بسیاری مان در مواجهه با اتفاق‌های روزمره می‌آوریم تا خودمان را دلداری دهیم، اما ماجرا زمانی عجیب می‌شود که بدانیم وزیر برای توجیه یک حادثه دردناک از این استدلال بهره برده!
به گزارش «تابناک»، اواسط هفته گذشته، در رویدادی که نیرو‌های امدادی یک زمان و وزارت آموزش و پرورش زمان دیگری برای وقوع آن اعلام کرده اند، در مدرسه‌ای واقع در منطقه چشمه‌شیرین و کنگرستان در بخش سردشت از توابع شهرستان دزفول (استان خوزستان) حادثه‌ای به وقوع پیوست که شش مجروح برجای گذاشت؛ افرادی که به فاصله چندین روز از آن رویداد، حال چهارتن از ایشان وخیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته روایت فوق دست کم در دو مورد نیازمند توضیحات جدی است؛ نخست در عنوان «مدرسه» که باید در توضیحش به کانکسی اشاره کرد که جایگزین مدرسه شده و زمینه ساز شکل گیری این فاجعه بوده و بعد در آن بخش از ماجرا که «حادثه» خوانده شده که اشاره به اصابت صاعقه به این کانکس و سوختن افراد داخل کانکس یعنی معلمان و دانش آموزان مدرسه دارد!  
با این یادآوری ها، احتمالا جای تامل چندانی باقی نمی‌ماند که استفاده از سازه فلزی (کانکس) در محوطه‌ای که مستعد برخورد صاعقه با سطح زمین است، اقدامی به غایت خطرناک است، به ویژه اگر قرار باشد در این کانکس امری مثل تدریس علم و دانش به انجام برسد و با تردد جمعی بزرگتر از ظرفیت کانکس مواجهیم که شامل دانش آموزان و معلمان است.
نکاتی کلیدی که در نتیجه ندید گرفتنشان، حالا چهار نفر با جراحت‌ها و آسیب‌های وسیع در بخش‌ها مراقبت‌های ویژه بستری هستند و معلوم نیست عاقبتشان چه خواهد بود. افرادی که عجیب نیست اگر بشنویم شمارشان بیشتر یا کمتر از آن چیزی بوده که در گزارش رسمی وزارت آموزش و پرورش مخابره شده، همان گونه که عجیب نیست که می‌بینیم در جزئیات دیگر روایت، با گزارش وزارتی تفاوت‌هایی فاحش به چشم می‌خورد!
مسائلی مانند نوع ارتباط استخدامی معلم‌ها با وزارت آموزش و پرورش، یادشدن از مصدومان نوجوان و جوان این حادثه به جای دانش آموزان مدرسه با عناوینی مانند امدادگرانی که برای کمک خود را به کانکس رسانده بودند (و لابد با بقایای اصابت صاعقه آسیب دیده‌اند؟!) و ابهاماتی که در اطلاعیه‌های وزارتی پاسخ داده نشده اند. مسائلی مانند نوع بیمه افراد آسیب دیده و تعهدات آموزش و پرورش در قبال مجروحان و مصدومان.
اما نظر وزیر آموزش و پرورش در خصوص این رویداد دردناک و تلخ چیست؟ اگر بگوییم شخص وزیر استدلالی مشابه آنچه در ابتدای بحث آوردیم را آورده و یادآوری کرده که «حادثه بوده» و «ممکن است برای هرکسی پیش بیاید»، ممکن است تعجب کنید، اما این عین سخن محسن حاجی میرزایی در هجدهمین نشست گفت وگوی هفته وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران است:
«این یک حادثه بود و ممکن است در هرزمانی و در هرنقطه از کشور چنین حادثه‌ای اتفاق بیفتد. ما اولویت اولمان این است که همه دانش آموزان از امکان آموزش برخوردار باشند حتی اگر در چادر یا کانکس و واحد استیجاری است. در درجه اول باید اطمینان یابیم هیچ دانش آموزی از آموختن محروم نخواهد شد؛ در گام دوم باید برای اصلاح فضای آموزشی اقدام کنیم.»  
اظهار نظری که بر اساس آن، همه چیز اتفاقی یک حادثه بوده است و لابد نباید دنبال مقصر برایش گشت، مگر آنکه رعد و برق را مقصر بدانیم! حادثه‌ای که ظاهرا وزیر کاری به پیشگیری نشدن از وقوعش هم ندارد که اگر داشت، از ضرورت استفاده از برق گیر (یا به تعبیر نادرست، صاعقه گیر) در مدارس کانکسی و قصوری که در این زمینه در آن مدرسه رخ داده هم سخن به میان می‌آورد و وعده شناسایی و مجازات خاطی یا خاطیان را می‌داد!
این حادثه آنقدر خارج از ید قدرت بشر و پیش بینی و پیش گیری بوده که حتی وزیر لازم ندیده درباره آسیب دیدگان آن توضیحی ارائه دهد و مثلا از پیگیری درمان شان و تامین بیمه‌ای معلمان و دانش آموزان آسیب دیده سخن بگوید، همان گونه که صفحات وزیر در شبکه‌های اجتماعی که گاه مثل کاربران عادی درباره موضوعات متفرقه واکنش‌هایی نشان می‌دهد، در این باره سکوت کرده است. ندید گرفتن رویدادی که اگر به زعم وزیر حادثه هم بوده باشد، جای پرداختن داشت!
دردناک‌تر از همه این موارد آنجایی ست که وزیر استدلالی بسیار عجیب را برای استفاده از کانکس ناامن و مجهز نشده به برق گیر مطرح کرده و تاکید نموده که اولویت برایشان، محروم نشدن دانش آموزان از آموختن، ولو در چادر و کانکس است. اولویتی که دست کم کرونا نشان داده آن چنان که گفته می‌شود هم اولویت نیست که اگر بود، جمع کثیری از دانش آموزان به دلیل بی بهره بودن از تبلت و اینترنت از تحصیل جا نمی‌ماندند و مجبور نبودند در کلاس حضوری درس در کانکس ناامن حاضر شوند!
دم خروسی که در همین رویداد هولناک که وزیر تلاش دارد اتفاق و گریزناپذیر جلوه اش دهد هم بیرون زده است؛ در یکی از رویداد‌هایی که اگر قرار باشد به اولویت بندی‌های وزیر اتکا کنیم، همه شان حادثه هستند و می‌بایست ساده از کنارشان عبور کنیم، چه آتش سوزی بخاری نفتی نایمن در مدارس باشد که دست و پای دانش آموزان زیادی را ذوب کرده و استفاده از آن ممنوع شده و چه سقف‌هایی که بر سر دانش آموزان و معلمان آوار شده، اما با اولویت گذاری حاجی میرزایی، جلوگیری از ریزش شان اولویت ندارد!  

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی محمد بزرگی احمد جهان بزرگی صاعقه حاجی میرزایی کانکس مدرسه دزفول تبلت ویروس کرونا مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی محمد بزرگی احمد جهان بزرگی وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۰۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله رسول فلاحتی عصر شنبه در دیدار با معلمانِ منتخب و نمونه استان در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش گیلان ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان و فرهیختگان این عرصه با اشاره به روایتی از کتاب سیر و سلوک منصوب به سید بحرالعلوم اظهار کرد: طبق آموزه‌های این کتاب، امام سجاد (ع) فرمودند «کسی که برای تربیت خودش، حکیمی نداشته باشد که او را ارشاد کند به سوی هلاکت و تباهی خواهد رفت».

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه همه ما مدیون آموزش و خدمات معلمانی هستیم که در کودکی به ما خواندن و نوشتن آموختند، تصریح کرد: شاگردانی که در کلاس درس معلم حاضر می‌شوند تا خواندن و نوشتن و علم بیاموزند در آینده ممکن است بزرگان و دانشمندانی همچون شهید تهرانی‌مقدم شوند؛ شهیدی که موشک‌هایش امروز قادر است موشک‌های نقطه‌زن آمریکا در اقیانوس اطلس را هدف قرار دهد و او خود شد معلمِ جبهه مقاومت.

آیت‌الله فلاحتی ادامه داد: طبق روایت امام سجاد (ع)، ما وظیفه داریم برای خودسازی خود تلاش کنیم و انسان برای رسیدن به کمالات باید در مسیرش یک همراهِ خوب داشته باشد و لذا در هر جا نیازمند به معلم هستیم؛ معلمی که به ما درس و پیام دهد.

امام جمعه رشت بیان کرد: طبق روایتی دیگر از بزرگان، «کسی‌که به استاد رسید نصف راهش را طی کرده است» یعنی پیدا کردن استاد خوب هم هنر است و ما همیشه نیازمند به معلم و استاد هستیم‌.

وی معلمی را شغل انبیا دانست و با بیان اینکه معلم باید برای ارتقا معنوی و علمی خود تلاش کند، افزود: یک معلم تا آخر عمر باید با کتاب، دفتر و قلمش مأنوس باشد؛ دانش‌آموز هم دلداده معلمی خواهد شد که علم و تقوا را در هم آمیخته باشد و لذا دانش‌آموز همواره خود را مدیون چنین معلمی می‌داند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان خطاب به این معلمان زحمتکش گفت: پس از ارتقا خود سعی کنید برای ارتقا علمی و معنوی دیگران، دانش‌آموزان و دانشجویان خود از هیچ تلاشی دریغ نکنید و هر آنچه که آموخته‌اید را انتقال دهید که اگر چنین نکنید حسادت و بخل ورزیده‌اید.

آیت‌الله فلاحتی ادامه داد: اگر امروز نام و آثار بزرگانی همچون ابن‌سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و علامه طباطبایی ماندگار شده است به این دلیل است که آنان تمام اندوخته‌های خود را در قالب تربیت شاگرد یا در قالب گفتار، نوشتار و کتاب انتقال داده و به بشریت عرضه کردند.

امام جمعه رشت با تاکید بر ضرورت همراهی با نیکان و معلمان خوب تصریح کرد: به زیرمجموعه و شاگردان‌تان یاد دهید که با انسان‌ها و معلمان و استادان خوب خود همیشه ارتباط داشته باشند.

کد خبر 6090296

دیگر خبرها

  • ۲۹۸ دانش آموز و ۹۳ معلم ابلاع صلح یاری دریافت کردند
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • رسالت معلمان، هدایت و ارشاد دانش آموزان است
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در کرمان را قبول نداریم
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم
  • لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • رسالت معلم ،‌ارتقاء علمی و معنوی دانش آموزان است
  • رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است