Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@12:01:39 GMT

تک محصولی بودن مشکل اساسی صادرات خراسان شمالی است

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۰۶۲۹

تک محصولی بودن مشکل اساسی صادرات خراسان شمالی است

امین قربانی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای رونق صادرات، باید به کالاها و محصولات قابل صادرات و قابل عرضه تنوع داده شود، در این زمینه ظرفیت های بسیار زیادی در استان وجود دارد اما هنوز با مشکلاتی برای بازاریابی در سطح بین الملل روبه رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: محصولات پتروشیمی در سطح جهان جایگاه خود را یافته و بازار خود را دارد از این رو مشکل در زمینه صادرات کمتر است، اما صادرات سایر محصولات نیاز به تلاش بیشتر در بازاریابی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اظهر داشت: کرونا و تحریم ها، سبب شده تا مشکل اعزام و پذیرش هیات های تجاری در کشور و البته در استان بیشتر شود از این رو بازاریابی محصول صادراتی هم تحت الشعاع قرار گرفته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: در ۹ ماهه امسال ۶۷.۴ درصد از ارزش صادرات استان مربوط به محصولات پتروشیمی بوده است، در این مدت ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار محصول این واحد تولیدی صادر شده است. 

وی گفت: میزان صادرات کالا از استان در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ وزنی ۱۹.۲ و به لحاظ ارزشی ۳۲.۳ درصد کاهش دارد، در ۹ ماهه امسال بیش از ۲۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار  دلار از این استان صادر شده است. 

وی  با بیان اینکه شیوع کرونا در کاهش میزان صادرات، تاثیر داشته است افزود: عمده کالاهای صادراتی از استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره ،آمونیاک، ملامین ونیتروژن)، محصولات فولادی و مواد غذایی (ماکارونی، شیرینی،آبنبات و رب گوجه فرنگی) است.

قربانی خاطرنشان کرد: کالاهای استان بیشتر به کشورهای  افغانستان، آذربایجان، عراق، آلمان، گرجستان، ایتالیا، آلبانی، امارات، ترکیه، روسیه، بلغارستان، مالزی، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان، عمان، ترکمنستان، اوکراین و سوریه صادر شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در باره واردات کالا به استان گفت: در ۹ ماهه امسال ۶.۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از کمرگ  استان ترخیص شده است. 

قربانی اظهار داشت: میزان واردات کالا به استان به لحاظ ارزشی ۷۴.۴ درصد و به لحاظ وزنی ۱۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد دارد.  

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: عمده کالاهای وارداتی به استان از کشورهای چین، مالزی، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان، روسیه، گرجستان، پاکستان، کره، آفریقای جنوبی، آلمان و ترکمنستان بوده است. 

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.   

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

برچسب‌ها بجنورد وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه صادرات واردات خراسان شمالی صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه صادرات بجنورد وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه صادرات واردات خراسان شمالی صادرات غیر نفتی اخبار کنکور خراسان شمالی معدن و تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۰۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ درصد شبکه های توزیع نیروی برق خراسان شمالی ایمن شد

 به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی؛ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی در نشست کارگران این شرکت ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کار و کارگر، با بیان این که توجه به نیازهای کارگران باید مورد اهمیت ویژه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: اسلام نگاه ویژه و معنوی به کارگران دارد و در همین راستا ضرورت دارد همه مدیران و کارکنان در راستای دستورات اسلام به کارگران توجه، و نیازهای آن ها را مورد بررسی قرار دهند.  مهندس "حسن چاهی" با بیان این که بخش اعظم فعالیت های اجرایی در صنعت برق در کشور توسط کارگران و سیمبانان انجام می شود، خاطر نشان کرد: در سال گذشته با همت کارکنان این شرکت بیش از 3 هزار بازدید از شبکه برق استان برای ایمن کردن شبکه های توزیع قرار گرفت تا ضمن 100 درصد ایمن کردن شبکه برق استان، از بروز هر گونه حادثه احتمالی پیشگیری شود.  مهندس "حسن چاهی" با اشاره به اقدام جهادی این شرکت در اصلاح و بازسازی شبکه برق روستایی با بیان این که در 2 سال گذشته شبکه برق بیش از 275 روستا به طور کامل بازسازی شد، خاطر نشان کرد: برای این اقدام نیز بیش از 121 میلیارد تومان هزینه شد تا علاوه بر تامین برق 29 شهرک روستایی و 11 روستای بی برق، 99.9 درصد روستاهای استان از نعمت برق برخوردار شوند.  وی افزود: هم چنین در سال گذشته بیش از دو هزار و 740 میلیارد اعتبار برای توسعه صنعت برق استان جذب شد که چهارصد و 80 میلیارد ریال آن به بخش نهضت ملی مسکن اختصاص یافت.  مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با بیان این که این شرکت در سال گذشته از میان 39 شرکت توزیع برق در ایران، رتبه نخست را کسب کرد، خاطر نشان ساخت: توجه به نیروی سازمانی، به خصوص کارکنان اجرایی که با شبکه‌های برق کار می کنند بسیار اهمیت دارد و همه این کارکنان موظف هستند برای جلوگیری از وقوع از هرگونه حادثه ناگوار استانداردهای ایمنی را رعایت کنند./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی
  • جا به جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل و نقل باری خراسان شمالی تا پایان فروردین
  • جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی
  • فرش قرمز خراسان شمالی برای سرمایه گذاری
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • منابع محدود بانک‌های خراسان شمالی مشکل‌زا‌ شده است
  • ۱۰۰ درصد شبکه های توزیع نیروی برق خراسان شمالی ایمن شد
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی