Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  یک ایرانی در هر جای این کره خاکی هم که باشد در جواب سوال غذای مورد علاقه‌ات چیست؟ حتما خواهد گفت قرمه سبزی! اما دلیل این همه عشق و وفاداری به این غذای اصیل ایرانی چیست؟ این خورش که از چند ماده اصلی ساده مثل گوشت، سبزی، لوبیا قرمز و… تهیه شده یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های ایرانی است و پای اصلی بیشتر ضیافت‌ها و مهمانی‌های ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال قرمه سبزی از آن دسته غذا‌هایی است که درست کردن آن محدود به این مناسبت‎‌ها نمی‌شود و به عنوان یک ناهار به خصوص در روز‌های تعطیل هم بسیار مورد پسند اعضای خانواده قرار می‌گیرید؛ به طوری که از لحظه‌ای که عطر خوش آن فضای خانه را پر می‌کند، همه لحظه شماری می‌کنند تا یک بشقاب از این خورش ناب ایرانی را نوش جان کنند.

با این که تهیه قرمه سبزی با رب گوجه ساده است، ولی هر کسی از پس خوب پختن آن بر نمی‌آید به طوری که ما معمولا کسی که بتواند قرمه سبزی خوب و جا افتاده‌ای بپزد را به عنوان یک آشپز درجه یک می‌شناسیم. این یک حقیقت است که هرکس قرمه سبزی مامان پز را از هر چیزی بیشتر دوست دارد، ولی ما امروز طرز تهیه قرمه سبزی با رب گوجه‌فرنگی را برایتان آماده کرده‌ایم تا بتوانید این خورش خوشمزه را هر وقت که هوس کردید با آسان‌ترین روش خودتان آماده کنید. همچنین نکات بسیار مهمی در ادامه این مطلب قرار داده‌ایم که بلد بودن آن‌ها برای هر آشپزی که عاشق این خورش است لازم است.

بیشتر بخوانید:

آموزش آشپزی؛ از مرغ سوخاری اسپایسی خوشمزه و تاوا کباب مخصوص تبریزی تا آفوگاتو یک دسر خوشمزه ایتالیایی + تصاویر آموزش آشپزی؛ از پاتلیجان کباب ترکیه‌ای و خورش ترش کباب معروف گیلانی تا کیک براونی خیس + تصاویر

مواد لازم برای تهیه قرمه سبزی با رب گوجه فرنگی

سبزی قرمه آماده ۴۰۰ گرم
گوشت مغز ران گوسفند با استخوان یا راسته بدون استخوان ۳۵۰ گرم
لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی دو سوم لیوان
پیاز بزرگ یک عدد
لیمو عمانی پنج عدد
روغن به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
آبغوره یک و نیم پیمانه

طرز تهیه قرمه سبزی با رب گوجه فرنگی

تهیه یک خورشت قرمه‌سبزی مجلسی و جا افتاده شاید کار آنچنان راحتی نباشد، اما آنقدر‌ها هم که فکرش را می‌کنید سخت نیست. این خورش کلاسیک و اصیل ایرانی را هم به روش گیاهی با پنیر کبابی و هم با گوشت قرمز می‌توانید تهیه کنید. برای تهیه یک قرمه‌سبزی خوش‌عطر و طعم ابتدا باید لوبیا قرمز را از یک شب قبل با آب گرم خیس کرده و آب آن را چند بار عوض کنید تا کاملا نرم شده و راحت‌تر بپزد و نفخ آن گرفته شود.

ابتدا یک ماهیتابه بزرگ بردارید و روی حرارت قرار دهید. سبزی قورمه آماده پمینا یا سبزی قرمه تازه‌ای که دارید را با مقداری روغن داخل آن سرخ کنید. هر از گاهی سبزی را هم بزنید تا یکدست سرخ شوند. هنگامی که تغییر رنگ دادند و به رنگ سبز تیره در آمدند، حرارت را خاموش کنید. لوبیا خیس خورده را داخل یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا در حینی که شما بقیه مراحل را انجام می‌دهید نیم‌پز شوند.

یک عدد پیاز را پوست بکنید و ریز خرد کنید. پیاز خرد شده را داخل یک ماهیتابه بریزید و کمی روغن اضافه کنید. ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید تا پیاز‌ها سرخ شوند. دقت کنید که در این مرحله پیاز‌ها نباید کاملا سرخ شوند و باید کمی حالت خامی داشته باشند تا به گرفتن بوی گوشت کمک کنند. هنگامی که پیاز‌ها طلایی شدند گوشت را اضافه کنید. گوشت و پیاز را کمی تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. یک قاشق غذاخوری پر رب گوجه فرنگی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا رب کاملا سرخ شود.

لوبیا‌های نیم‌پز شده را داخل قابلمه بریزید و با گوشت کمی تفت دهید. به اندازه چهار لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید. حرارت را ملایم کنید تا گوشت و لوبیا بپزند. پس از این که گوشت و لوبیا کمی پختند، نوبت آن است که سبزی سرخ شده را اضافه کنید. سبزی و بقیه مواد را در حد مخلوط شدن تفت دهید. با چنگال چند سوراخ روی لیمو عمانی ایجاد کنید و داخل یک کاسه آب گرم بریزید. پس از چند دقیقه لیمو عمانی‌ها را از کاسه خارج کنید و داخل قابلمه بریزید. دوباره دو تا سه لیوان آب جوش داخل خورش بریزید.

سپس حرارت را کم کنید تا خورش قرمه سبزی به آرامی بپزد تا جا بیافتد. پس از گذشت تقریبا دو ساعت خورش قورمه سبزی شما تقریبا جا افتاده است. در این مرحله نوبت اضافه کردن نمک و آبغوره است. پس از اضافه کردن این دو چاشنی بگذارید تا حدود یک ساعت بیشتر خورش بپزد و کاملا جا بیافتد و مزه‌دار شود. در همین حین می‌توانید برنجی را که از چند ساعت قبل خیس کرده‌اید، بپزید و بگذارید دم بکشد تا یک بشقاب برنج دمی خوش عطر در کنار این خورش خوشرنگ و خوشمزه سرو کنید. خورشت قرمه سبزی با رب گوجه فرنگی شما آماده است و می‌توانید آن را در کنار برنج اصیل ایرانی و یک کاسه ماست همزده سون یا سالاد شیرازی نوش جان کنید.

فوت و فن‌های تهیه قورمه سبزی

اولین نکته مهم در طرز تهیه قرمه سبزی با رب، ریز خرد شدن سبزی آن است. هرچه سبزی ریزتر خرد شده باشد، خورش بهتر جا می‌افتد و در نتیجه هم خوشمزه‌تر می‌شود و هم ظاهر بهتری خواهد داشت.

ترکیب سبزی قرمه نکته دیگر حائز اهمیت است و بهتر است تا نسبت گشنیز و جعفری آن بیشتر باشد.

برای تهیه قرمه سبزی پیشنهاد می‌شود تا حتما از سبزی تازه استفاده شود. چرا که هم عطر و طعم بهتری خواهد داشت و هم شامل ویتامین‎‌های بیشتری خواهد بود. اما اگر سبزی تازه در دسترستان نیست می‌توانید از سبزی فریز شده استفاده کنید و آن را از فریزر خارج کنید و همانطور یخ زده و به طور مستقیم داخل ماهیتابه بریزید و شروع به سرخ کردن کنید.

در ضمن سرخ کردن سبزی با روغن نباتی تاثیر به سزایی در خوشمزه‌تر شدن خورش دارد.

برای جلوگیری از ایجاد نفخ پس از خوردن این خورش، حتما لوبیا‌ها را از شب قبل خیس کنید و آب آن را چند بار تعویض کنید.

توجه کنید که پیاز‌ها حتما باید ریز خرد شوند و در صورتی که آن‌ها را رنده کنید خورش قرمه سبزی‌تان شیرین خواهد شد. همچنین اگر پیاز را درشت خرد کنید خورش خوب جا نمی‌افتد.

برای از بین بردن طعم تلخی لیمو عمانی آن را برای ۱۵ دقیقه یا یک ساعت داخل یک کاسه آب گرم قرار دهید.

در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق چای‌خوری زعفران دم کرده داخل خورش بریزید تا عطر و رنگ دلپذیرتری بگیرد.

اگر از آبلیمو در تهیه خورش قرمه سبزی استفاده می‌کنید، بهتر است آن را در مرحله آخر و پس از این که حرارت را خاموش کردید اضافه کنید تا طعم خورش به تلخی نزند.

منبع: کتاب کاله

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی طرز تهیه اصیل ایرانی اضافه کنید قرار دهید تفت دهید داخل یک پیاز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۹۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت ورود کرده و کالاهای مازاد را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کند.

ایران در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به خودکفایی رسیده و در این زمینه می‌تواند درآمدزایی ارزی داشته باشد. ظرفیت کشور در تولید گوشت مرغ سالانه ۳ میلیون تن بوده که این آمار ضمن تأمین داخل می‌تواند بازار صادراتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ورود محصولات کشاورزی بر بازارهای جهانی گفته، وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به بازارهای بین‌المللی مرغ مورد تاکید قرار داده است. بازار دائمی صادرات با پویا ساختن تولید داخل، عاملی قطعی در توسعه زنجیره تولید و تأمین مرغ برای کشورهای همسایه خواهد بود.

علی ابراهیمی وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مرغ داخل را مقطعی و برای تکمیل ذخایر راهبردی عنوان کرد و نقش اصلی تنظیم و تثبیت بازار را گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازار بین‌المللی دانست. به گفته وی، تولید محصول با کیفیت، ایفای به موقع تعهدات و پایداری حضور از عوامل حفظ بازار صادراتی است. در دنیا صادرات مورد حمایت دولت‌ها بوده و به شکل‌گیری اولیه آن یارانه تعلق می‌گیرد. این اتحادیه هم در سایه حمایت در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه می‌تواند حضور خود را در بازار کشورهای همسایه تثبیت کند.

تلاش برای بازار سازی

قیمت هر کیلو گرم مرغ سال گذشته ۷۳ هزار تومان تعیین شد که این عدد بین ۷۸ تا ۹۵ هزار تومان در نوسان بود. در مقطعی با کاهش حجم جوجه‌ریزی قیمت گوشت مرغ به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید که با ورود وزارت جهاد کشاورزی و رساندن جوجه‌ریزی به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه آرامش به بازار گوشت مرغ بازگشت.

در حال حاضر هنوز قیمت جدید تعیین نشده و هر کیلو گرم گوشت مرغ به مبلغ ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال در حال خدمات رسانی به زنجیره مرغداری کشور است.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، صنعت مرغداری ایران وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی با مرغداران هستیم. زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتر، تولید انجام شود.

‌حسین شیرزاد نسبت به جمع‌آوری گوشت مرغ مازاد از سطح بازار عنوان کرده، در حال حاضر شرکت‌ها و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و شرکت پشتیبانی امور دام با تمام ظرفیت متعهد به خرید مرغ است؛ به طوری که در یک ماه گذشته رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن رقم خورده است. در ماه مبارک رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

گفتنی است؛ امسال واردات گوشت مرغ از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شده و تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

حسین شیرزاد تاکید دارد، صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد. قطعاً باید کریدورهای صادراتی فعال شود و صادرات موفق وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم.

در این زمینه ضروری است تعداد کشتارگاه‌ها متناسب سازی شده و مدیریت صادرات مرغ به لحاظ کیفی تقویت شود. ‌

کد خبر 6089725 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • طرز تهیه لوبیا پلوی اصیل شیرازی را اینجا بخوانید
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان
  • ماکودا ؛ پیشنهادی جذاب، لذیذ و خوشمزه
  • طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه