Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@11:01:36 GMT

سیلی به تن بی جان قانون

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۰۰۲۱۵

سیلی به تن بی جان قانون

مصونیت پارلمانی پوششی قانونی است برای مقابله وقایع احتمالی که ممکن است علیه یک شخص مسئول به دلیل اظهارنظرهای وی صورت گیرد و نوعی جلوگیری از اعمال فشار بر نماینده است، اما این مقوله، این باور را برای برخی نمایندگان ایجاد کرده که قانون تنها برای مردم است و به راحتی می‌توانند از هر قانونی گذر کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شامگاه روز شنبه (۴ بهمن) خودرو علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار که تلاش داشت از مسیر خط ویژه تردد کند زمانی که با مخالفت سرباز راهور مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای نماینده به دلیل این مخالفت، به صورت وی سیلی می‌زند؛ اقدامی که واکنش‌های زیادی را اعم از چهره‌های سیاسی و فعالان رسانه‌ای به دنبال داشت؛ البته در این میان برخی افراد نیز به هواخواهی از او برخاستند.

انتشار این فیلم و اظهارات سرباز راهور به سرعت با واکنش منفی بسیاری از کاربران فضای مجازی و مردم نیز مواجه شد. واکنش‌ها به این اتفاق باعث شد که این نماینده مجلس با تکذیب برخورد فیزیکی با سرباز نیروی انتظامی مدعی شود که سرباز به او توهین کرده است، اما بعد با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود، بدون عذرخواهی از سرباز راهور، از مردم ایران عذر خواست.

البته این اتفاق برای اولین بار نیست که در کشور رخ می‌دهد. توهین به مسیولان و کسانی که تنها قانون را اجرا می‌کنند توسط نمایندگان مجلس، در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است.

در آذرماه نیز، محمدحسن کریمی، سرباز بابلی وقتی برای ورود فردی که بازپرس دادگستری بوده به کلانتری، از وی درخواست کارت شناسایی می‌کند، سیلی می‌خورد.

در اتفاقی دیگر در سال ۹۷، نماینده مردم سراوان در مجلس دهم از کارمند گمرک، درخواستی خارج از ضوابط اداری می‌کند که کارمند در برابر خواسته وی مقاومت می‌کند و می‌گوید: «من از شما دستور نمی‌گیرم.» این نماینده مجلس در واکنش، با کلماتی زشت و لحنی توهین‌آمیز با این کارمند برخورد می‌کند که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس، ابوموسی حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی هم در آذرماه سال ۹۹ با انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور در جلسه ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: انتظار این بود که رئیس جمهوری در مجلس حضور پیدا کنند ولی متأسفانه به علت ترس از کرونا این حضور انجام نشد؛ این گونه حرکت‌ها توهین به ۸۵ میلیون جمعیت ایرانی است. آقای رئیس جمهوری مطمئن باش با اینگونه رفتارهایی که از خود بروز می‌دهی با کرونا نمی‌میری چون مرگ در حین خدمت توفیق می‌خواهد.

تمامی این توهین‌ها برخوردها تاکنون بدون هیچ‌گونه برخورد قضائی و قانونی، از یادها رفته، اما سوال این است که چرا برخی نمایندگان چنین اجازه‌ای به خودمی‌دهند که با هر لحنی با هرکسی صحبت کنند و یا در برابر اجرای قانون اینگونه به سطوح آمده و با هرکسی که تنها به قانون عمل می‌کند اینگونه برخورد کنند؟ آیا مصونیت پارلمانی باعث می‌شود نمایندگان از هر قانونی اینگونه گذر کرده و با مأموران قانون به تندی برخورد کنند؟

نمایندگان تنها در اظهار نظرهایشان در مجلس آزاد هستند

حجت السلام سید رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در رابطه با این موضوع به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طبق قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هیچ مصونیتی در برابر قانون ندارند و در صورتی که تخلفی انجام دهند، باید طبق قانون با آنها رفتار شود. نمایندگان تنها در اظهار نظرهایشان در مجلس آزاد هستند.

به گفته وی، متأسفانه مدتی است که در کشور افت اخلاقی رخ داده و در نطق نمایندگان و رفتار برخی مسئولان، شاهد تهمت، توهین و مطالب نادرست هستیم؛ البته نظارت لازم بر رفتار مسئولان و نمایندگان به درستی انجام نمی‌شود و چندی پیش کارشناسی در رسانه ملی به راحتی به رئیس جمهور توهین کرد.

به گفته این عضو جامعه روحانیت مبارز، لازم است عفت کلام و اخلاق اسلامی مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرد و همه مراقب رفتار و گفته‌های خود باشند.

اکرمی معقد است: زمانی که برخی افراد به عنوان نماینده مجلس برخی حرمت‌ها را رعایت نمی‌کنند، این رفتار آنها، آثار و تبعات متعددی بر جامعه دارد و باعث ناامیدی در بین مردم می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: همه رفتارها و اظهار نظرهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ثبت می‌شود و زمانی که آیندگان این مستندات را مشاهده می‌کنند و از اینکه مجلسی که قرار بود مانند دانشگاه باشد با چنین برخوردهایی روبه‌رو شده، متأثر خواهند شد.

مصونیت پارلمانی به معنای مصونیت در برابر قانون نیست

حجت السلام احمد سالک، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز به ایمنا می‌گوید: همه مردم باید تسلیم قانون باشند و در صورتی که رئیس جمهور یا نماینده مجلس تخلفی انجام دهد، باید طبق قانون با وی رفتار شود.

به گفته وی، در مجالس گذشته نیز شکایاتی از برخی نمایندگان مطرح شده بود که برخورد قانونی با آنها صورت گرفت؛ بنابراین مصونیت پارلمانی به این معنا نیست که نمایندگان بتوانند در برابر اجرای قانون مصونیتی داشته باشند.

به گفته این نماینده سابق مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون گذار هستند و نباید از قانون سرپیچی کنند. انتظار می‌رود قانون گذاران، بیشتر نسبت به رعایت مبانی قانونی توجه داشته باشند.

سالک خاطرنشان می‌کند: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ابتدا تمامی ابعاد ماجرا را بررسی کرده و در صورتی که به مسائل قضائی برخورد کند، پرونده را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهد، اما در اکثر مواقع تخلفات با تذکر به نمایندگان حل می‌شود.

کد خبر 470864

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی سیلی نماینده مجلس به سرباز راهور سیلی نماینده مجلس به سرباز سیلی زدن نماینده به سرباز سیلی به سرباز راهور سیلی قانون قانون اساسی عذرخواهی نماینده مجلس مصونیت پارلمانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مجلس شورای اسلامی مصونیت پارلمانی نمایندگان مجلس نماینده مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۰۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت به هیچ وجه به موضوع ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی، درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در مجموع تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود که در تهران ۱۶ کرسی خالی مانده است که کرسی‌های تهران اهمیت زیادی دارد، زیرا نمایندگان تهران گرفتاری‌های نمایندگان شهرستان را ندارند و می‌توانند در مسائل کلان کشور و ملی نقش آفرین باشند و وقت بیشتری برای تهیه طرح‌ها و لوایح بگذارند. آن‌ها می‌توانند در ترکیب هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون‌ها تاثیر زیادی داشته باشند. این نمایندگان و سایر نمایندگان باقی مانده در دو دوم اهمیت و نقش مهمی در مجلس دارند.

وی افزود: امیدوارم همانطور که در دور اول مردم حضور داشتند، در دور دوم هم مشارکت کنند به خصوص که در این دور انتخاب راحت‌تر است و در یک حوزه، مردم از بین دو نفر باید یک نفر را انتخاب کنند. بی تفاوتی سزوار نیست. مردم می‌توانند تحقیق کرده و فرد اصلح را انتخاب کنند. مردم کمک کنند افراد اصلح با پشتوانه رای بالا انتخاب شوند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: نه، دولت به هیچ وجه به این مساله ورود نمی‌کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالیکه در دوره‌های قبل دولت‌ها اینگونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب حود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تعامل سازنده دولت و مجلس، کار‌های اساسی انجام شود. اولویت ما اقتصاد است و به این مساله بها داده شود و لوایح یک فوریتی و دو فوریتی دولت. زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • ببینید | توهین دولت سیزدهم به مردم به روایت نماینده اصولگرای مجلس
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات