Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-27@01:15:14 GMT

لاکچری‌ های تسلا در راه هند

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۰۰۷۳۰

لاکچری‌ های تسلا در راه هند

خودروسازی برقی تسلا برای ورود به بازار پرجمعیت ترین کشور دنیا بعد از چین خیز برداشته اما فقط می تواند قشر پولدار و بازار خاص را هدف قرار دهد.

به گزارش «انرژی امروز» از سایپا نیوز، سال گذشته از 2.4 میلیون دستگاه خودرویی که در کشور هندوستان فروخته شد، فقط 5000 دستگاه خودروی برقی بود. در کشور هندوستان قطعه سازان محلی از عهده تولید باتری خودروهای برقی برنمی آیند، در کشوری به این پهناوری، امکان داشتن شبکه ای از جایگاه های شارژ خودروهای برقی کاری عظیم است که به سرمایه گذاری بسیار هنگفت نیاز دارد، ولی از همه مهمتر، بازار هندوستان،‌ بازاری است که مردم آن به قیمت خیلی حساس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین فروختن خودروهای تسلا در بازار هندوستان هم نیاز به فائق آمدن به برخی از موانع و معضلات دارد.

شاید بتوان این نکته را به سایر موانع اضافه کرد که سامانه های مخصوص خودران که برای بازارهای آمریکا کالیبره شده اند، چگونه می توانند از پس ترافیک حجیم و فوق سنگین جاده های هندوستان برآیند.

بر اساس پیش بینی عمار ماستر Ammar Master‌ از کارشناسان مؤسسه مشاوره ای «ال آم سی اتومتیو»LMC Automotive  می گوید بر اساس انتظار او، در پنج سال اول ورود تسلا به هندوستان شاید سالانه بین 50 تا 100 دستگاه خودروی برقی تسلای مدل3 به فروش برسد. او می گوید: «هندوستان به عنوان یک کشور هنوز به آن سطح از آگاهی محیط زیستی نرسیده است که اولویت اول را برای مسائلی مثل محیط زیست قائل شود. اولین اولویت تعیین کننده برای خرید خودرو در هندوستان، قیمت است. ممکن است افرادی با درآمد بسیار بالا مثل ستارگان سینما یا مدیر عاملان شرکت های بزرگ از آن به عنوان ارزش برند و حفظ پرستیژ استقبال کنند. اما بعد از آن باید دید چه تعداد خریدار وجود دارد؟»

تسلا اوایل ماه سال جدید، در کشور هندوستان یک شرکت محلی را به ثبت رساند که اولین قدم برای ورود به بازار این کشور به حساب می آید. انتظار می رود که فعالیت این شرکت از اواسط سال 2021 آغاز شود.

در فاز اول،‌ تسلا قصد دارد از طریق این شرکت، تعدادی خودروی «مدل3» را با قیمت حدود 65 هزار تا 75 هزار دلار وارد کشور هندوستان کند که تقریباً دو برابر قیمت این خودرو در بازار آمریکا است.

معنی آن این است که تسلا مدل3 باید به رقابت با سگمنت خودروهای برقی پرتجمل [لاکچری] مثل جاگوار-لندرور و مرسدس بنز برقی بپردازد.

اولین خودروی برقی لاکچری در هندوستان مرسدس بنز مدل EQC‌ بود که در ماه اکتبر 2020 با قیمت 136 هزار دلار وارد بازار هندوستان شد و از آن به بعد فقط تا به حال 31 دستگاه از آن به فروش رسیده است. این آمار را شرکت تحقیقاتی خودرویی جِیتو داینمیکس JATO Dynamics منتشر کرده است. خودروساز لاکچری بریتانیایی جگوار-لندرور JLR‌ هم که صاحب اصلی آن تاتامورز هندوستان است برنامه ریزی کرده است که «آی-پیس» I-PACE برقی این برند بریتانیایی را تا قبل از ماه مارس 2021 وارد بازار هندوستان کند. این خودرو در بازار آمریکا 70 هزار دلار به فروش می رسد.

با این که زیرساخت های حمل و نقل از جمله جاده ها در هندوستان در سال های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته، انضباط رفت و آمد –مثل رانندگی بین خطوط- هنوز در سطح بسیار ابتدایی باقی مانده است. تحلیل گران صنعت خودرو می گویند استقرار یا کالیبره کردن خیلی از امکانات و ویژگی های تسلا مثل سامانه حفظ بین خطوط در هندوستان کار بسیار دشواری است مخصوصاً در خیابان های بسیار شلوغ شهرهای بزرگ. همچنین مواردی مثل عبور حیوانات اهلی یا ولگرد، عبور رمه و گله از وسط خیابان، چاله های بسیار زیاد در سطح جاده ها، در مقایسه با آمریکا،‌ جایی که تسلا در آن تنظیم و کالیبرده شده، بسیار متفاوت است.

راوی بهاتیا Ravi Bhatia‌ مدیر مؤسسه مشاوره ای جیتو داینمیکس می گوید: «اکثر امکانات و آپشن های سطح بالای خودروی تسلا در هندوستان بلااستفاده باقی می مانند و کسانی که این خودروها را می خرند، نمی توانند از ذره ذره پولی که پرداخته اند استفاده کنند، با این که پول امکانات ممتاز را پرداخته اند.»

روحان پاتل Rohan Patel از مدیران اجرایی ارشد تسلا در ایالات متحده از کسانی است که فروش تسلا در هندوستان را پیگیری می کند. این غول سازنده خودروهای برقی به دنبال استخدام 15 تا 20 نفر در زمینه فروش و بازاریابی است.

هندوستان یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا را در خود جای داده و از همه کشورها بیشتر به خودروهای پاک با آلایندگی کم نیاز دارد اما برخلاف کشوری مثل چین، دولت فدرالی هندوستان، سیاست گذاری جامعی در زمینه کاهش آلایندگی ها ندارد و از این رو حتی خودروسازان این کشور هم اجباری احساس نمی کنند که در بخش خودروهای برقی سرمایه گذاری کنند.

یکی دیگر از مسائل مهمی که مانع سرمایه گذاری در بخش خودروهای برقی در هندوستان شده است، هزینه سنگین قطعات باتری های خودروهای برقی است که قیمت خودرو را خیلی بالا می برد.

ضمن آن که مالیات و عوارض گمرکی واردات خودرو به هندوستان [به منظور حمایت از صنعت داخلی] بسیار بالا است و حتی ایلان ماسک مدیر عامل تسلا این موضوع را به زبان آورده است.

در مقایسه با هندوستان، کشور چین در سال گذشته 1.25 میلیون دستگاه خودرو با سوخت های جایگزین سوخت های فسیلی از جمله خودروهای برقی به فروش رسانده است. البته در مقایسه با کل خودروهای به فروش رسیده در سال 2020 که به رقم 20 میلیون دستگاه رسیده، باز هم رقم قابل توجهی نشده است.

تسلا در بازار چین، به یک بازیگر مهم در تولید خودروهای برقی تبدیل شده است. یک سوم فروش خودروهای جهانی تسلا در بازار چین اتفاق افتاده است. تسلا در چین کارخانه هم دارد.

دانیل ایوس Daniel Ives از شرکت ودبش Wedbash‌ می گوید تا 7 یا 8 سال دیگر 5 درصد از فروش جهانی تسلا در بازار هندوستان محقق خواهد شد؛‌ البته کلید موفقیت تسلا در هندوستان همکاری با سازندگان محلی است. ایجاد زنجیره تأمین محلی برای ساخت خودروهای برقی حداقل به چند سال وقت نیاز دارد. به نظر می رسد که هندوستان مکانی با پتانسیل بالا است و تسلا نمی خواهد در دوران گذار به خودروهای برقی، خیلی دیر وارد بازی شود.

برچسب هاتسلا موتورز (Tesla Motors) چین هند

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: تسلا موتورز Tesla Motors چین هند آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو بازار هندوستان کشور هندوستان خودروهای برقی تسلا در بازار دستگاه خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۰۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام رانندگان تاکسی برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد

تین نیوز

​سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اعلام آغاز فرآیند نام نویسی دارندگان تاکسی فرسوده جهت جایگزینی با تاکسی برقی گفت: ثبت نام این طرح از امروز، پنجم اردیبهشت ماه آغاز شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، شادی مالکی با اشاره به تعویض تاکسی های فرسوده با تاکسی های برقی، گفت: با توجه به سیاست های دولت و شهرداری تهران جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با تاکسی برقی، همه مالکان تاکسی های فرسوده فعال ذیل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران می توانند نسبت به ثبت نام تاکسی های فرسوده جهت جایگزینی با تاکسی های برقی اقدام کنند.

مالکی افزود: در مرحله نخست 1000 دستگاه تاکسی برقی جک (مدل JAC E50A) به متقاضیان واگذار خواهد شد و پس از تکمیل ظرفیت، بلافاصله نام نویسی از متقاضیان برای 1000 دستگاه خودروی برقی دیگر آغاز می شود.

وی، در این طرح تسهیلات 3 میلیاردریالی از سوی شهرداری تهران و همچنین تسهیلات 6 میلیاردریالی با کارمزد پایین از سوی خودروساز به رانندگان متقاضی اعطا می شود.

مالکی تصریح کرد: شرایط واگذاری خودروهای برقی سایر خودروسازان هم در روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش تسنیم، متقاضیان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان به نشانی taxi.tehran.ir و یا مراجعه حضوری به واحد ثبت نام خودروهای برقی در سازمان تاکسیرانی تهران به نشانی خیابان آزادی، نرسیده به میدان انقلاب اسلامی، نبش خیابان بهزاد ضمن آگاهی از شرایط تسهیلات اعطایی، اطلاعات فنی تاکسی های برقی و سازوکار اجرایی نوسازی، نسبت به ثبت نام در طرح نوسازی تاکسی های فرسوده اقدام کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد​
  • خودروی برقی پریمیوم «اکسید»، لوکس‌تر و پیشرفته‌تر از تسلا
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد
  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی
  • اولین خودروهای وارداتی برقی در روزهای آینده عرضه می شود
  • ثبت نام رانندگان تاکسی برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد
  • رقیب تسلا موبایل هوش مصنوعی عرضه کرد
  • آغاز ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودروهای برقی
  • ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد