Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: افزایش بودجه بدون افزایش تولید ناخالص داخلی به معنای بزرگ‌تر شدن دولت است.

محمد حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رشد قابل‌توجه بودجه سال 1400 کشور نسبت به سال 1399 باتوجه‌به اینکه در متغیرهای کلان کشور رشد قابل‌توجهی اتفاق نیفتاده است، نامأنوس و نامفهوم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 وی با بیان اینکه این وضعیت نشان می‌دهد نسبت بودجه دولت به تولید ناخالص داخلی روند روبه‌رشد دارد، افزود: این مقوله به معنای دولتی‌تر شدن اقتصاد کشور است.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: تقریباً در دنیا توافق شده است که دولت به لحاظ کارآمدی، بخش کارآمد نیست به همین دلیل معمولاً سعی می‌کنند دولت‌ها کوچک‌تر و چابک‌تر شوند اما افزایش بودجه درحالی‌که رقم تولید افزایش نیافته به معنای بزرگ‌تر شدن دولت است.
حسن‌زاده با اشاره به اینکه افزایش بودجه عمرانی کشور توجیه‌پذیرتر است، گفت: در بودجه پیشنهادی سال 1400 هزینه‌های جاری دولت نزدیک 59 درصد افزایش‌یافته است که توجیه اقتصادی ندارد.


دانشیار اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه کل بودجه عمرانی تخصیص‌یافته به استان‌ها 4 نوع است، تصریح کرد: بودجه تملک دارایی استان، بودجه متوازن، بودجه استانی پیوست یک و بودجه ملی این 4 نوع بودجه عمرانی را تشکیل می‌دهند که سهم استان اردبیل در بودجه عمرانی سال جاری حدود 1.93 بود اما در بودجه سال آینده سهم استان اردبیل 1.99 پیش‌بینی‌شده است.


 وی با بیان اینکه سهم طرح‌های ملی استان اردبیل در بودجه پیشنهادی سال 1400 افزایش‌یافته است، تشریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد که ردیف دار شدن طرح‌های استان و ملی شدن طرح‌ها چقدر می‌تواند برای استان برکات داشته باشد.
 عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته چندین طرح استانی در ردیف طرح‌های ملی قرار گرفت، گفت: بودجه پیشنهادی دولت فعلاً فقط پیشنهاد است که به مجلس ارائه شده است و از این به بعد باید نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از قدرت لابی‌گری و رایزنی خود برای افزایش بودجه استان استفاده کنند.


حسن‌زاده با بیان اینکه نمایندگان استان در زمینه بودجه از چند بعد می‌توانند تأثیرگذار باشند، ادامه داد: در بخش اول نمایندگان می‌توانند به دنبال افزایش سهم استان در بودجه عمرانی باشند که در بودجه پیشنهادی دولت سهم استان اردبیل 1.99 است و نمایندگان می‌توانند این رقم را افزایش دهند و دومین تأثیرگذاری نمایندگان هم می‌تواند در تخصیص بودجه اتفاق بیفتد زیرا معمولاً بخشی از مصوبات بودجه‌ای به استان‌ها تخصیص داده نمی‌شود که این تخصیص به قدرت چانه‌زنی نمایندگان بستگی دارد تا تخصیص بودجه استان را به سمت 100 درصد سوق دهند.


وی به نکته دیگری در زمینه بودجه‌ای اشاره کرد و افزود: در بودجه سالانه ردیفی بودجه متفرقه وجود دارد که در اختیار وزارت‌خانه‌ها است که در سطح ملی رقم زیادی نیست اما در سطح استان اردبیل قابل‌توجه است و نمایندگان می‌توانند در تخصیص بیشتر این بودجه برای استان هم نقش‌آفرین باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی لایحه بودجه 1400 تولید ناخالص ملی دانشگاه محقق اردبیلی بودجه پیشنهادی افزایش بودجه استان اردبیل بودجه عمرانی سهم استان تر شدن طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۰۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دهها هزار دانشجو در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین بر ضد کاهش بودجه دانشگاه ها تظاهرات کردند.

علاوه بر بوئنوس آیرس, در شهرهای بزرگ دیگر آرژانتین نیز، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان ۵۷ دانشگاه در تظاهرات ضد دولتی شرکت داشتند.

دولت آرژانتین بودجه دانشگاه ها را با هدف کنترل هزینه های دولت کاهش داده است.

از زمان به قدرت رسیدن خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین در پائیز سال گذشته، بسیاری از طرح های ساختمانی و زیر بنایی عمومی نیز متوقف شده است.

میلی همچنین یارانه های دولتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. بر اثر اجرای این سیاست ها ارزش پول ملی آرژانتین در مدت ۵ ماه ۵۰ درصد کاهش یافته است. این کشور در ماههای گذشته بارها شاهد تظاهرات قشرهای مختلف مردم علیه سیاست های خاویر میلی بوده است.

کد خبر 6087939

دیگر خبرها

  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • تداوم روند افزایشی دمای هوا در اردبیل/هفته‌ای بدون بارش داریم
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • مجلس ، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • بروزرسانی بزرگ واتس‌آپ در راه است
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • بدون دانش ایرانیان اجرای طرح بزرگ «اومااویا» غیرممکن بود