Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرداری مشهد زیر میز پیوست محیط زیستی کمربند جنوبی مشهد زده و حاضر نیست مطالعات این پروژه را تعیین تکلیف کند؛ اما به نظر می‌رسد شهردار مشهد تلاش دارد نتیجه این مطالعات را به نفع احداث کمربند، تغییر دهد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * اواخر خرداد امسال بود که محمدرضا کلایی، شهردار مشهد به دعوت دانشجویان قرارگاه صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد در دانشگاه فردوسی حضور یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در این جلسه دغدغه‌مندان حوزه محیط زیست، برخی از اعضای انجمن‌های مردمی محیط زیست و اساتید دانشگاه هم حضور داشتند. حرف‌های زیادی در این جلسه رد و بدل شد، اما در نهایت کلایی قول داد که تا زمانی که بر صندلی شهرداری مشهد تکیه زده، اجازه ندهد کمربند جنوبی مشهد احداث شود.

کمربند جنوبی، قرار است از بلوار نمایشگاه مشهد آغاز شود، از دامنه ارتفاعات جنوبی عبور کند و در انتها به آبادگران برسد. پروژه در سه قطعه و در مجموع به طول ۱۲ کیلومتر قرار است احداث شود. اما نگاهی به نقشه‌های هوایی مشهد که بیندازیم، متوجه می‌شویم که برای کاهش بار ترافیک بلوار نمایشگاه و مسیر انتهایی بلوار وکیل آباد، چند بزرگراه و کمربندی دیگر هم در مشهد احداث شده است که البته در حال حاضر آنقدر‌ها هم بار ترافیکی ندارد.   آبادگران؛ محور تخریب محیط زیست در واقع رفع ترافیک در غرب مشهد، بلوار پیروزی، بلوار شهید فکوری، بلوار نماز احداث شده اند. اما چرا باید یک محور مستقیم از آبادگران به جاده طرقبه برسد؟ سوالی که شورای ترافیک شهری مشهد، مسئولان شهرداری و اعضای کمیسیون ماده ۵ خراسان رضوی پاسخ روشنی به آن نمی‌دهند.  
کلایی در جلسه‌ای که در دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل شد، عنوان کرد که برای انتقال ترافیک در محور‌های غربی مشهد می‌توان در انتهای بلوار نماز تونل احداث کرد. در این صورت دیگر نیازی به تخریب محیط زیست در ارتفاعات جنوبی مشهد نبود. زیرساخت‌های ایجاد شده را هم به‌عنوان منطقه حفاظت شده محیط زیستی معرفی می‌شد؛ هم آسیب‌های صورت گرفته بر پهنه محیط زیست کاهش می‌یافت و هم هزینه‌های کلان شهرداری مشهد در ارتفاعات جنوبی مشهد هدر نمی‌رفت. اما درست چند روز بعد از این جلسه و وعده‌های مؤکدی که شهردار مشهد در جمع دانشجویان داد، طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد در صحن شورای شهر رأی آورد و کمربند جنوبی در این طرح تثبیت شد. خبری هم تونل انتهای بلوار نماز هم نبود. هرچند کلایی در این جلسه شورا شرکت نکرده بود، اما امضای او پای طرح تفصیلی، نشانه‌ای از بدقولی داشت.   معاونی که از شهردار اختیارات بیشتر دارد باوجود این شرایط مساله مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی همچنان مطرح بود. شهرداری مشهد قرارداد این مطالعات را انجمن ارزیابی محیط زیست ایران منقعد کرده بود. در ابتدا قرار بود که نماینده شهرداری برای تحویل گرفتن این مطالعات، اداره کل طرح‌ها و مطالعات فنی و شهری شهرداری باشد، اما پس از مدتی، معاونت حمل و نقل و ترافیک به عنوان نماینده شهرداری معرفی شد؛ همان جا که خلیل الله کاظمی، مسئولیت دارد.     زمانی که قرار بود طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد در صحن شورا بررسی شود، فشار‌های بیرونی از سوی نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، نهاد‌های مردمی و فعالان دانشجویی و محیط زیستی به شورای شهر زیاد بود، بنابراین کاظمی در این جلسه برای متقاعد کردن نمایندگان، یک به یک با آنان گفتگو هم می‌کرد.   به گفته دبیر انجمن ارزیابی محیط زیست ایران، مطالعات درباره کمربند جنوبی و اثرات آن بر محیط زیست تا چهار فصل آماده شده است. فصل چهارم نتیجه اثرات این پروژه بوده و مشاور مطالعات رأی به اجرا نشدن آن داده است. این مطالعات فصل پنجمی هم دارد که در آن مدیریت و پایش پروژه مطرح می‌شود. یعنی انجمن ارزیابی محیط زیست قرار است پیشنهاد‌هایی هم برای استفاده از آنچه در ارتفاعات جنوبی احداث شده و کاهش تخریب محیط زیست، هم ارائه دهد.   بیشتر بخوانید: انجمن ارزیابی محیط زیستی ایران به اجرای کمربند جنوبی رای نداد / مطالعات در انتظار تعیین تکلیف شهردار مشهد چرا پروژه کمربند جنوبی علاوه بر تخریب محیط زیست، پروژه زیان بار اقتصادی است؟ فشار شورای شهر مشهد بر شهرداری برای احداث کمربند جنوبی / کلایی: پای احداث تونل در انتهای بلوار نماز هستم! تخریب منابع تجدیدناپذیر مشهد براساس پیش‌بینی‌های اشتباه طرح مهرازان / کمربند جنوبی باید برای شهری با جمعیت ۵.۴ میلیون نفر ساخته شود! تناقضات شورای شهر مشهد در پروژه کمربند جنوبی / طرحی که زندگی سه میلیون نفر را به خطر می‌اندازد تخلفات گسترده در ارتفاعات جنوبی مشهد/ وقتی اشرافیت و محرومیت در «آبادگران» خودنمایی می‌کند!     اما پرونده مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی در مرحله فصل چهارم معطل مانده است؛ معاونت حمل و نقل شهرداری با رأی مشاور مخالف است. در واقع کاظمی و مجموعه او تلاش بی وقفه‌ای برای ادامه پروژه کمربند جنوبی مشهد دارند و در همین راستا با نتیجه مطالعات، پیش از آنکه فصل پنجم آن هم تدوین شود، مخالفت کرده است.

انجمن ارزیابی محیط زیست ایران نامه‌ای به کلایی می‌نویسد و از نماینده شهرداری گلایه می‌کند. در بخشی از این نامه آمده است که: «دفتر مطالعات طرح‌های زیربنایی با دستاوزیر قراردادن مسئولیت تحویل گیری مطالعات، بی توجه به دیدگاه‌های تخصصی مشاور، عملا تلاش دارد با اعمال نظرات غیرعلمی و غیرتخصصی در مطالعات ارزیابی محیط زیست مداخله کند».   کلایی: اتفاق جدیدی نیفتاده!  اما واکنش شهرداری مشهد به این مساله چیست؟ خبرنگار ما طی چندین تماس تلفنی و ارسال پیامک به کلایی، شهردار مشهد، کاظمی، معاون شهردار و حسینی سرپرست روابط عمومی شهرداری مشهد، موفق به ایجاد ارتباط با مسئولان شهرداری مشهد نشد. اما کلایی در واکنش به آنچه در نامه انجمن ارزیابی محیط زیست ایران آمده است، اظهار کرده که تاکنون اتفاق جدیدی درخصوص پروژه کمربند جنوبی مشهد و مطالعات آن رخ نداده است!   کلایی در جلسه‌ای که در دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل شد، عنوان کرد که برای انتقال ترافیک در محور‌های غربی مشهد می‌توان در انتهای بلوار نماز تونل احداث کرد. در این صورت دیگر نیازی به تخریب محیط زیست در ارتفاعات جنوبی مشهد نبود.   کلایی همچنین گفته است که هنوز مطالعات محیط زیستی پروزه در حال تحویل گیری است و اگر پیوست محیط زیستی پروژه، ساخت کمربند جنوبی را به صلاح شهر نداند، پروژه را متوقف می‌کند.   او ادعا کرده که از همان روز اول حرفش را شفاف زده است و همچنان روی حرف خود تأکید دارد. اما به نظر می‌رسد حرف‌های شهردار جوان مشهد رفتارش را نقض می‌کند.     تصویر بالا، نقشه هوایی از ارتفاعات جنوبی مشهد است. روی نقشه کلیک کنید تا بزرگ شود و با دقت بیشتری موقعیت پروژه آبادگران و بلوار نماز را ببینید. کمربند جنوبی را که جاده‌ای نصفه و نیمه است، در قسمت چپ نقشه هم می‌توانید ببینید. آبادگران، همان پروژه‌ای است که رهبر انقلاب در سال ۸۶ بیان کردند: «در مشهد -شهر ما- من رفتم دیدم طرف ارتفاعات جنوب شهر که در واقع مرکز تنفس شهر است، دارند افرادی آن بالا خانه می‌سازند، هتل می‌سازند، ساختمان‌های چند طبقه می‌سازند، این‌ها بد است، این‌ها غلط است، جرم بدانید این‌ها را.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ارتفاعات جنوبی مشهد شهرداری مشهد آبادگران محیط زیستی کمربند جنوبی ارتفاعات جنوبی مشهد پروژه کمربند جنوبی تخریب محیط زیست کمربند جنوبی مشهد شهرداری مشهد شهردار مشهد شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۲۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی گفت: این وضعیت لزوم توجه به ایجاد سامانه‌های هشدار اولیه درباره اطلاع رسانی در زمینه بلایا را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا علی صالح‌پور در نشست تخصصی بررسی بارش‌های سیل‌آسای فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور که امروز در پژوهشگاه هواشناسی برگزار شد، اظهارکرد: یکی از مجموعه‌هایی که در زمینه مقابله با بلایای طبیعی فعالیت می‌کند، «اینفورم» است. بر اساس گزارش این موسسه از سه منظر شدت بلایای طبیعی، تغییرات اقلیمی و خطرات بلایای طبیعی می‌توان این موضوع را بررسی کرد. در زمینه شدت بلایا مطالعات اینفورم نشان می‌دهد که شدت بلایا تمرکز قابل توجهی در آفریقا، جنوب و غرب آسیا و شرق اروپا دارد و نرخ شدت بلایا در ایران ۳.۶ است.

وی اضافه کرد: در زمینه اثرات بلایا ناشی از تغییرات اقلیمی اینفورم دو سناریوی بدبینانه و خوشبینانه مطرح می‌کند. در سناریوی بدبینانه بی‌توجهی به تولید گازهای گلخانه‌ای و عدم کنترل گرمایش جهانی لحاظ شده استو در این زمینه ایران از جمله کشورهای با آسیب پذیری بالاست. در سناریوی خوشبینانه ایران می‌تواند در زمینه کاهش خطرات بلایای طبیعی نقش داشته باشد.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته میزان ریسک بلایای طبیعی به طور قابل توجهی در اغلب نقاط دنیا از جمله ایران افزایش یافته است، تصریح کرد: به طور کلی آسیا طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ وضعیت خوبی داشته است و کشورهایی مانند چین و پاکستان در این زمینه جایگاه مناسب دارند. اما ایران همچنان جزو کشورهای با ریسک بالا به شما می‌رود و پروفایل کشورمان در زمینه ریسک در رده ۲۸ قرار دارد.

صالح پور با بیان اینکه گزارش اخیر دفتر کاهش بلایای طبیعی سازمان ملل بر اهمیت موضوع تاب آوری تاکید کرده است، اظهار کرد: در این زمینه سه موضوع از جمله منافع مردم و سیاره زمین مطرح شده است. در زمینه مردم به این نکته می‌توان توجه کرد که متاسفانه طی ۵۰ سال گذشته با افزایش ۵ برابری رخداد بلایای طبیعی مواجه بوده‌ایم. این وضعیت لزوم توجه به ایجاد سامانه‌های هشدار اولیه درباره اطلاع رسانی در زمینه بلایا را نشان می‌دهد.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به وضعیت سیاره زمین گفت: باید بپذیریم که جهان در حال گرم شدن است و برای زندگی با این موضوع کنار بیاییم. در این شرایط لزوم تقویت زیرساخت‌ها و اعمال سیاست‌های لازم احساس می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به چارچوب سندای (Sendai Framework) اظهار کرد: این چارچوب درباره تغییرات ناشی از بلایای طبیعی است و چهار اولویت برای اجرا دارد. ایران نیز عضوی از آن است.

صالح پور اضافه کرد: بر اساس چارچوب سندای باید درک درستی از بلایای طبیعی داشته باشیم. حاکمیت به مدیریت خطر توجه کند علاوه بر آن سرمایه‌گذاری‌های لازم برای کاهش خطرات بلایای طبیعی صورت گیرد. در ایران بودجه سازمان مدیریت بحران ۹۶ درصد افزایش یافته است که رشد قابل توجهی محسوب می‌شود.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به تغییرات اقلیمی گفت در این شرایط لزوم توجه به اعمال سیاست‌هایی در سطوح فرامرزی و ایجاد ساختارهای مشترک با کشورهای همسایه احساس می‌شود. به طور مشخص در حوزه خلیج فارس این پتانسیل وجود دارد علاوه بر آن سازمانی ذیل «راپمی» فعالیت می‌کند که می‌توان از ظرفیت‌های آن نیز بهره برد. محیط زیست خلیج فارس وضعیت وخیمی دارد و با کشورهای حاشیه آن می‌توانیم در در زمینه زیست محیطی همکاری‌هایی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: هرساله در تابستان هورالعظیم دچار آتش سوزی‌هایی می‌شود. در این شرایط نیازمند همکاری‌هایی‌ با عراق هستیم علاوه بر آن در ناحیه زاگرسی با این کشور همسایه هستیم و نیازمند سامانه پاسخ سریع به وقوع آتش سوزی‌ها در این مناطق هستیم .از سوی دیگر شمال شرق کشور با طوفان‌های گرد و غبار مواجه است که برای مدیریت آنها نیز همکاری‌ها با کشورهای همسایه احساس می‌شود.

صالح پور در پایان با اشاره به موافقتنامه پاریس گفت: از سال ۲۰۱۵ موافقتنامه پاریس مطرح بوده است اما ما هنوز به آن نپیوسته‌ایم و نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های قابل توجه آن بهره ببریم و نمی‌دانیم چرا این موضوع تعیین تکلیف نمی‌شود ؟ امیدواریم در مجلس آینده این موضوع تعیین تکلیف شود چرا که تاکنون حدود ۱۰ سال را از دست داده‌ایم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد