Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صداي ايران، غلامحسین اسماعیلی در سی و هشتمین نشست خبری خود با خبرنگاران با قدردانی از زحمات کادر درمان گفت: همچنین از همکاران قضائی خود بابت کار جهادی و خدمت به مردم تشکر می‌کنم. بررسی عملکرد واحدهای قضائی ما در ۱۰ ماهه اول امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته بیانگر آن است که در سال گذشته ۷ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۴۷پ رونده وارده یکتا به دادگستری‌ها داشتیم که این عدد در امسال به ۷ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۶۲۳ فقره افزایش پیدا کره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه این آمار ما ۲.۶ درصد افزایش داشته است، گفت: در سال گذشته ۱۵ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۵۳ مورد رسیدگی داشتیم که امسال به ۱۶ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۱۵۵ فقره افزایش یافته که معادل رشد ۵ درصدی نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: کمتر دستگاهی را می‌توان یافت که آمار عملکردی آن در ایام کرونا بیش از شرایط عادی است. در رابطه با پرونده‌های مانده ۴ میلیون و ۴۱ هزار و ۹۳۵ رونده بوده که امروز به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰پ رنده کاهش یافته است.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه و با اشاره به پیش رو بودن دهه فجر گفت: خدا را شاکریم که این انقلاب گام اول را با موفقیت برداشته است و با بلوغ گام دوم را هم بر خلاف دشمنان بر می‌دارد.
خوشحالیم که بهمن امسال با فلاکت ترامپ قمارباز و دیوانه و رسوایی لیبرال دموکراسی غرب مقارن شده است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: قوه قضائیه تحولی یعنی خدمت بی منت برای مردم، یعنی مشارکت دادن مردم در امور حکمرانی حتی در قوه قضائیه. قوه قضائیه مردم را صاحبان اصلی کشور و انقلاب و نظام می‌داند و تأمین امنیت برای شهروندان را وظیفه خود می‌داند. در شرایط فعلی اقتصادی، رونق اقتصادی نیازمند سلامت و امنیت است. در این ارتباط لازم است اشاره کنم که فضای مجازی همانند فضای حقیقی در هر جامعه و کشوری اولاً تعلق به شهروندان آن جامعه است و ثانیاً در زمره حقوق عامه به حساب می‌آید و ثالثاً جز محدوده قلمروی کشور محسوب می‌شود. رابعاً نیازمند سامان دهی و مدیریت و بومی سازی است.

اسماعیلی ادامه داد: در هر کشور برابر شرایط خود ضوابطی برای استفاده از فضای مجازی تعیین شده است. فضای مجازی باید برخوردار از سلامت باشد و نباید این فضا رها باشد تا به جولانگاه مفسدان و تبهکاران مبدل گردد. قوه قضائیه در دوره تحول هیچ رسانه، خبرگزاری و پیام رسانی را مسدود نکرده است و به دنبال مسدود سازی فضای مجازی و هیچیک از فضای مجازی نمی‌باشد اما با توجه به احضار یکی از مسئولان این حوزه به دادسرا و فضاسازی رسانه‌ای لازم می‌دانم توضیحاتی را ارائه دهم.

وی افزود: این روزها ویروس‌هایی بدتر از کرونا از جمله تبلیغ خودکشی در بین نوجوانان، خرید و فروش سلاح و… دیده می‌شود. اقدام قضائی انجام شده و سخنان مطرح شده در روزهای اخیر همگی بیانگر پالایش این فضا از مصادیق مجرمانه و نه انسداد فضای مجازی است. مواضع رسمی قوه قضائیه همان ست که در سخنان رئیس قوه یا سخنگو اعلام می‌شود. انتظار بر این است که همچون کادر درمان که پالایش‌های بیماری و ویروس را آغاز کردند، مسئولان مربوط به فضای مجازی نسبت به بومی سازی و پالایش این فضا و پاسخگویی نسبت به قصورات خود را داشته باشند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در رابطه با شخص مورد نظر موارد متعددی مطرح است که طبق قوانین رسیدگی خواهد و نتیجه رسیدگی در پایان رسیدگی مشخص می‌شود که آیا ما فرد را مقصر یا مجرم می‌دانیم یا نمی‌دانیم. درخواست ما از سیاسیون این است که هراس افکنی نکنند و مقابله با تخلف را مقابله با مردم جلوه ندهند. مردم ما می‌دانند دوران دوگانه سازی مجعول گذشته است و مردم شاهد عملکرد مردمی قوه قضائیه بودند.

وی در خصوص توقف برگزاری جلسات دادگاه‌های محمد امامی گفت: رسیدگی به این پرونده و سایر پرونده‌های اقتصادی ادامه دارد و هیچ توقفی را شاهد نیستیم. پس از استجازه روند اطلاع رسانی در چارچوب ضوابط و مقررات آئین دادرسی کیفری قرار گرفت و الا مقابله با مفاسد اولویت اصلی و اولیه دستگاه قضا است. این رسیدگی‌ها ادامه دارد و به عنوان نمونه برخی از احکام را اعلام می‌کنم. در پرونده موسوم به طلای شادی رأی محکومیت قطعی صادر شده است. این پرونده بیش از ۳ هزار کلاهبرداری داشت حسین رضا ابراهیمی، به جهت اتهام مشارکت در کلاهبرداری از مردم به ۷ سال حبس و جزای نقدی معادل ۴۸ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال در حق صندوق دولت معادل بالاترین رقم تحصیل شده از افراد محکوم شده است.

در این پرونده محبوبه اصفهانی به اتهام مشارکت در کلاهبرداری به ۷ سال حبس و جزای نقدی محکوم شده است. محمد ابراهیمی به اتهام معاونت در این جرم به ۲ سال و نیم حبس محکوم شده است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در پرونده دیگری چند متهم عادل رحمتیان به جرم اخلال در نظام ارزی به صورت عمده به ۲۰ سال حبس و پرداخت جزای نقدی و رد مال محکوم شده است و امیر سلیمی به همین اتهام به ۱۵ سال حبس و ضبط دلارها، محمد ذوالفقاری به اتهام مشارکت در اخلال به ۱۵ سال حبس و محرومیت از خدمات دولتی، محمد ولی زادگان به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به ۱۵ سال حبس و محرومیت از خدمات دولتی، امیر مرسلوند به ۱۰ سال حبس، امید احمدزاده به ۵ سال حبس، علیرضا فخاری به ۵ سال حبس، علیرضا مرسلوند به ۵ سال حبس محکوم وشرکت تجارت گستر ساحل آریا کیش منحل شده است.

وی افزود: در پرونده قاچاق خودرو که بیش از هزاران خودروی لوکس وارد کرده بودند محکومیت‌های سنگین حبس و اعدام صادر شده است. این حکم قطعی نیست به همین دلیل اعلام جزئیات پس از رسیدگی دیوان عالی اعلام می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در همین روزها در پرونده خصوصی سازی منتهی به صدور رأی شده است و خود فرد محکوم و یکی از شرکت‌های واگذار شده به لحاظ قانون ابطال شده است.

تکمیل مي شود ..
 
 
 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: غلامحسين اسماعيلي دستگاه قضا سخنگوی دستگاه قضا محکوم شده قوه قضائیه سال گذشته سال حبس ۵ سال حبس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۴۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از روش‌های نوین در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی است

اصغر جهانگیر گفت: یکی از روش‌های نوین در پیشگیری از وقوع جرم، بحث اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی است که تلاش‌ها در این زمینه را مثمرثمر می‌کند.

به گزارش ایسنا، جلسه هم اندیشی سخنگویان ادوار دستگاه قضا عصر امروز (۱۰ اردیبهشت) در دفتر سخنگوی جدید قوه قضاییه برگزار شد.

این نشست صمیمانه با حضور اصغر جهانگیر، سخنگوی جدید قوه قضاییه و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، ذبیح‌الله خداییان، مسعود ستایشی، غلامحسین اسماعیلی، غلامحسین الهام و علیرضا جمشیدی در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار شد.

اصغر جهانگیر سخنگوی جدید دستگاه قضا در این نشست گفت: از حسن اعتماد رئیس قوه قضاییه بابت مسئولیت جدیدی که به بنده سپرده شد تشکر می‌کنم. شاید یکی از دلایلی که باعث شد این مسئولیت را قبول کنم این بود که در معاونتی که مسئولیت آن را برعهده دارم، جنس کار اجتماعی است و یکی از روش‌های نوین در پیشگیری از وقوع جرم، بحث اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی است که تلاش‌ها در این زمینه را مثمرثمر می‌کند.

وی افزود: حوزه‌های پیشگیری، اطلاع‌رسانی و سخنگویی به هم نزدیک هستند که می‌تواند به ماموریت‌هایی که در معاونت اجتماعی به ما سپرده شده کمک کند؛ بنابراین پذیرفتم در این قسمت نیز در خدمت مردم و قوه قضاییه باشم.

خداییان: سخنگویی کاری سخت در قوه قضاییه است

ذبیح الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و یکی از سخنگویان سابق دستگاه قضا در این نشست با بیان اینکه هرچند بنده مدت زمان کوتاهی در جایگاه سخنگویی قوه قضاییه خدمت کردم گفت:  این جایگاه مشکلات خاص خود را دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: شاید یکی از نکات مهمی که درباره اکثر سخنگویان قوه قضاییه باید در نظر گرفت این است که اکثر آن‌ها قاضی هستند. ما عادت کردیم اگر بخواهیم نکته‌ای را مطرح کنیم نخست توجه می‌کنیم قانون درباره آن موضوع چه حکمی دارد.

خداییان به برخی از دشورای‌های سخنگویی قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: اغلب سوالاتی که از سخنگویان قوه قضاییه پرسیده می‌شود مربوط به پرونده‌ها، جرایم و مفاسد است. زمانی که سوال درباره این پرونده‌ها مطرح می‌شود ما با چند مشکل مواجه هستیم. در برخی از پرونده‌ها اگر زوایای مختلفشان را مطرح کنیم ممکن است ادامه رسیدگی آن‌ها دچار مشکل شود. ممکن است افرادی باشند که دستگیر نشده باشند و یا مسائلی در پرونده باشد که در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و طبق قانون محرمانه است و نباید مطرح شوند؛ بنابراین ارائه مطالب و پاسخگویی به سوالات به توجه ویژه‌ای نیاز دارد.

ستایشی: خاطرات خوشی از دوران سخنگویی در ذهن دارم

مسعود ستایشی، سخنگوی پیشین قوه قضاییه نیز در این نشست بیان کرد: از ۲۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۳ در جایگاه سخنگویی دستگاه قضا مشغول به فعالیت بودم.

وی با بیان اینکه خاطرات خوبی از دوران سخنگویی در ذهن دارم، افزود: یکی از این خاطرات خوب که برگ زرینی در تاریخ خدمات ارزشمند قوه قضاییه نیز محسوب می‌شود، عفو گسترده‌ای بود که به افرادی که در مقطعی کام مردم را تلخ کردند، تعلق گرفت. این عفوها با نظر رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و مردم طعم شیرین آن را احساس کردند.

اسماعیلی: تلاش کردم در جایگاه سخنگویی ضابطه‌مند عمل کنم

غلامحسین اسماعیلی نیز در این نشست گفت: در دوران سخنگویی ارتباط خوبی با اصحاب رسانه داشتم.

وی با بیان اینکه حوزه سخنگویی چارچوب و ضوابطی دارد، افزود:  سعی کردم در این جایگاه ضابطه‌مند عمل کرده و ضابطه را بر سلیقه ترجیح دهم.

الهام: سخنگویی قوه قضاییه جایگاهی پیچیده، دشوار و حساس است

غلامحسین الهام از سخنگویان سابق حاضر در این نشست بود که در سخنانی کوتاه بیان کرد: تجربه سخنگویی در بخش‌های دیگر را هم داشته‌ام، اما حساس‌ترین، پیچیده‌ترین و دشوارترین حوزه سخنگویی، حوزه سخنگویی قوه قضاییه است.

جمشیدی: جایگاه سخنگویی قوه قضاییه سختی‌های خاص خود را دارد

علیرضا جمشیدی نیز در این نشست حضور داشت و در سخنانی عنوان کرد: جایگاه سخنگویی قوه قضاییه سختی‌های خاص خود را دارد چراکه سخنگویان در این جایگاه از پرونده‌هایی صحبت می‌کنند که هم باید در طرح مطالب دقت ویژه‌ای کنند و هم مردم منتظر پاسخگویی جامع و کامل هستند.

در ادامه  این نشست صمیمانه، سخنگوهای ادوار دستگاه قضا نکاتی را در رابطه با اهمیت این جایگاه مطرح کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یکی از روش‌های نوین در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی است
  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود
  • رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • رسیدگی به ۳ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷