Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به دریافت آثار ۳۰۰ هنرمند در نخستین نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی «راه ابریشم؛ رقص قلم» گفت: هنر خوشنویسی همچنان در جهان زنده، کارآمد و محبوب است و ایران خاستگاه این هنر.

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، حجت‌الله ایوبی در آیین جشن نور با نمایش آثار نمایشگاه رقص قلم در برج آزادی تهران گفت: چه افتخاری بالاتر از خدمت به اهالی فرهنگ و هنر تا آفرینش‌های هنری این سرزمین را با افتخار بر سر دستان بگیریم و به دنیا نشان دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران گفت: علاوه بر اینکه شما را دعوت می‌کنم از آثار هنرمندان کشورهای مختلف در گالری مجازی یونسکو بازدید کنید جشن نور رقص قلم را خواهیم دید.

وی با اشاره به برنامه‌های جشن نور در شهرهای مختلف جهان همچون لیون در فرانسه تصریح کرد: ما بناهای زیادی داریم و می‌توانیم از مردم دعوت کنیم، آثار فرهنگی و هنری را در قالب ویدیومپینگ به تماشا بنشینند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه از اسفند سال ٩٨ برنامه های مختلفی را در دستور کار قرار دادیم، تاکید کرد: مرزهای فضای مجازی و حقیقی از بین رفته و درآمیخته شده است. در اسفندماه سال گذشته فراخوان تیمارگران عشق را برای موسیقی و گرافیک به رسم احترام به کادر درمان منتشر کردیم. همچنین از اساتید برای حضور در برنامه های زنده اینستاگرامی دعوت کردیم و امروز بسیاری از این هنرمندان و بزرگان در فضای مجازی حضور دارند.

ایوبی با بیان اینکه نمایشگاه رقص قلم هم یکی از این اقدامات در این روزگار سخت بود تا آثار هنرمندان ایران و جهان را ببینیم؛ خاطرنشان کرد: دیگران منتظر ما نمی شوند و می خواهند جای و جایگاه ما را بگیرند. 

---

۳۰۰ هنرمند آثار خود را به نخستین نمایشگاه بین المللی خوشنویسی راه ابریشم رقص قلم فرستادند و این اعتماد نشان می دهد اینجا خاستگاه هنر خوشنویسی است. همچنین کنفرانس بین المللی رقص قلم نیز با حضور ۳۰ استاد و ارائه مقالات برگزار شد که این مهم نشان می دهد هنر خوشنویسی زنده، کارآمد و محبوب در دنیاست.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران بیان کرد: در بخش انتخاب آثار ایرانی از انجمن خوشنویسان درخواست کردیم آثار برتر را برای ما فرستادند؛ این آثار البته که قطره ای از دریای مواج هنر این سرزمین بود و امیدواریم درموقعیتی دیگر، همه آثار هنرمندان جوان و دیگر اساتید را ببینیم.

ایوبی با اشاره به اینکه یکشنبه شب (پنجم بهمن) مخاطبانی از چین و ژاپن و کره و آمریکا و استرالیا از گالری مجازی بازدید کردند، گفت: ما با زبان فرهنگ و هنر و شعر و ادب می توانیم جهان را بدون هیچ خونریزی تصاحب کنیم؛ اینجا سرزمین خورشید و نور و درخشش فلسفه و حکمت و دانایی است.

چهار شب جشن نور ؛ رقص قلم بر برج آزادی

جشن نور یا ویدئومپینگ با طراح و کارگردانی امیررضا سالاری برای نمایش آثار حاضر در نخستین نمایشگاه بین المللی خوشنویسی راه ابریشم رقص قلم بر روی برج آزادی تهران از دوشنبه شب (۶ بهمن ) به مدت چهار شب آغاز شد.

در این جشن آثار  نخستین نمایشگاه بین المللی خوشنویسی راه ابریشم رقص قلم در مراسمی با حضور اهالی فرهنگ و هنر و رسانه از طریق ویدیو مپینگ روی برج آزادی به نمایش در آمد. در این جشن نور، آثاری از هنرمندان ۳۰ کشور جهان روی برج آزادی نمایش داده شد و علاقه مندان هر شب از ساعت ۱۸ و ۳۰ تا ۲۰ به مدت چهار شب می توانند به تماشای این آثار بنشینند. همچنین پیش از آغاز جشن نور، نمایشگاه قلم مهر افتتاح شد و همزمان با این آیین، استاد داود لواسانی، همزمان کلامی را از سعدی شیرازی خوشنویسی کرد.

---

نمایش ٨٧ اثر از ٣٠ هنرمند پیشکسوت در نمایشگاه قلم مهر
سیدعباس عظیمی رییس برج آزادی تهران در افتتاحیه  مراسم جشن نور عنوان کرد: مجموعه ای از آثار هنرمندان پیشکسوت را در ۶ روز از ۳۰ هنرمند در مجموعه آزادی با عنوان قلم مهر دایر کردیم.
رییس برج آزادی تهران با قدردانی از اساتید پیشکسوت حاضر در این آیین و همه هنرمندان گفت: حدود ۸۷ اثر را از اساتید جمع آوری شده است و امیدوارم برج آزادی بتواند میزبان آثار هنرمندان فاخر باشد.

---

اولین نمایشگاه و کنفرانس جهانی خوشنویسی کشورهای مسیر جاده ابریشم با عنوان رقص قلم چهارشنبه شب (اول بهمن ۹۹)به میزبانی شهرداری مشهد و با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو ایران و حضور هنرمندان ۳۰ کشور جهان در این کلان‌شهر گشایش یافت. از میان ۹۳۵ اثر خوشنویسی ارسال شده به دبیرخانه جشنواره رقص قلم، ۲۳۴ اثر از ۲۹ کشور شرایط نمایش فیزیکی در نمایشگاه را داشتند که این آثار در محل موزه بزرگ خراسان در شهر مشهد و فرهنگستان هنر و مجتمع بزرگ تجاری ایران مال در شهر تهران برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

افزون بر این، نمایشگاهی به شکل محدودتر عصر جمعه (سوم بهمن) در محل فرهنگستان هنر با حضور علی نیک زاد نایب رییس مجلس، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، استاد غلامحسین امیرخانی رییس شورای عالی انجمن خوش‌نویسان ایران، احمد پاکتچی و احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران همچنین جمعی از اهالی فرهنگ و هنر آغاز به کار کرد که تا ۷ دی ماه میزبان علاقه مندان به آثار هنری است.
علاوه بر این به منظور دسترسی مجازی به آثار قابل نمایش در این نمایشگاه، کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز امکان بازدید آثار را در گالری مجازی به آدرس www.gallery.irunesco.org از تاریخ اول تا ششم بهمن ماه فراهم کرده است. جشنواره هنرهای نوری رقص قلم نیز از دیگر برنامه هایی است که در امتداد رویداد بزرگ بین المللی نمایشگاه و کنفرانس راه ابریشم در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، بندر خمیر، اراک، تهران و همدان برگزار می شود. این نمایشگاه تا سوم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به صورت مجازی و با حضور نمایندگان ۳۰ کشور جهان ادامه دارد که در آن ۲۳۴ اثر از نقاط مختلف جهان به نمایش درخواهد آمد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو کمیسیون ملی یونسکو ایران برج آزادی تهران آثار هنرمندان هنر خوشنویسی فرهنگ و هنر راه ابریشم جشن نور رقص قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۴۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان

به گزارش خبرنگار مهر، موزه ماتناداران در شهر ایروان با نام کامل «ماتنادارانِ مسروپ ماشتوتس» از بنیادهای برجسته ارمنستان به شمار می‌رود که به نام ماشتوتس ابداع‌کننده الفبای زبان ارمنی، نامگذاری شده است.

«ماتناداران» در معنای لغوی به مجموعه‌ای گفته می‌شود که مکانی برای نگهداری اسناد، متون خطی و کتاب‌های دست‌نویس قدیمی یا چاپی است. این مجموعه، علاوه بر حفاظت از این متون، فعالیت‌های علمی دیگری از قبیل جمع‌آوری، ترمیم، طبقه‌بندی، تحقیق و نشر آن‌ها را نیز برعهده دارد.

مدیر ایرانی-ارمنی این موزه فعالیت‌های زیادی در راستای شناخت دو کشور ایران و ارمنستان انجام می‌دهد از جمله برگزاری چندین نمایشگاه و تبادل اطلاعات برای خوانش و مرمت نسخ خطی. یکی از این برنامه‌ها در راستای بزرگداشت نقاش ایرانی ارمنی بود پیش از این هم بارها نمایشگاه‌هایی برگزار کرد که هر کدام با استقبال خوبی مواجه شده است.

امروز نیز قرار است نمایشگاهی با عنوان شعر تندیس‌ها به مناسبت صد و سی سالگی آندره سوروگیان در موزه ماتناداران افتتاح شود. این موزه با همکاری مؤسسه علمی نسخه‌های خطی ماتنداران، موزه کلیسای اچمیادزین و مادر آتور آثار نقاشی «آندره سوروگیان» نقاش و هنرمند ایرانی-ارمنی از شاهنامه فردوسی را به نمایش می‌گذارد.

ایوت تجریان مدیر بخش موزه ماتناداران

آندره سوروگیان معروف به درویش‌خان، نقاش برجسته مینیاتور و یکی از بنیان‌گذاران شیوه مردمی در نقاشی ایرانی معروف به نقاشی قهوه‌خانه‌ای بوده است و در نقاشی ایرانی و سبک نقاشی مینیاتور صاحب سبک بود. این هنرمند ارتباط تنگاتنگی با مردم ارمنی و گذشته تاریخی آنها داشت.

پیش از این نیز همایشی برای این هنرمند ارمنی-ایرانی با همکاری با همکاری سفارت جمهوری ایران در جمهوری ارمنستان، مرکز فرهنگی سفارت جمهوری ایران در جمهوری ارمنستان و بنیاد سوروگیان برگزار شده بود.

در این راستا «ایوت تجریان» مدیر بخش موزه ماتناداران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این نمایشگاه با هدف یادبود این هنرمند ایرانی-ارمنی برپا شده است. پیش از این آمانوئل سوروگیان نوه آنتوان و فرزند آندره، که اکنون ۹۴ ساله ساکن آلمان هست، کلکسیون بزرگی از آثار پدر و عکس‌های پدربزرگش (آنتوان عکاس مشهور دوره ناصرالدین شاه) را اهدا کرده بود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه به مدت ۶ ماه در موزه ماتناداران برپا خواهد بود گفت: ما در این موزه و در موزه اچمیادزین نیز آثاری از سوروگیان داریم که به نمایش می‌گذاریم. در مجموع حدود ۳۰ اثر به نمایش گذاشته می‌شود که وی از داستانهای شاهنامه کشیده است. آثاری که از آندره سوروگیان در موزه ماتناداران نگهداری می‌شود با آثار موجود در موزه کلیسای اچمیادزین تفاوت دارد. آثار آنجا از اسطوره‌های تاریخی ارمنی است، ولی آثار موزه ما بیشتر از خیام و باباطاهر و شاهنامه فردوسی است.

تجریان که موضوع پایانه نامه‌اش «زندگی و آثار آنتوان سوروگین، عکاس ایرانی» بوده است گفت: این موزه به انیستیتوی نسخه شناسی و موزه نسخه‌های دست خطی معروف است و کسی به عکس‌های آرشیوی آن توجه نکرده بود در حالی که نگاتیوهای شیشه‌ای و عکس‌های زیادی از نسل اول عکاسان ارمنی درباره ایران داریم. من سه سال روی آن کار کردم و نتیجه آن برگزاری چند همایش و نمایشگاه شد.

در حال حاضر هم می‌توان نمایشگاه موقتی از تصاویر عکاسان ارمنی که به ایران آمده و عکاسی کرده‌اند را مشاهده کرد. این نمایشگاه به مدت ۶ ماه باید برگزار می‌شد اما هر بار به دلیل استقبالی که از آن شد، تمدید کردیم.

آندره سوروگیان ۹ سال در انزوا به سر برد و غرق در آثار فردوسی شد و ۴۱۶ اثر از شاهنامه فردوسی را نقاشی کرد که با تاریخ فوت این شاعر همخوانی داشت

تجریان به برگزاری نمایشگاه قاجار نیز اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه هم به دلیل استقبال زیاد، بارها تمدید شد. منتها ما نمی‌توانستیم نسخه‌ها را خیلی طولانی به معرض نمایش بگذاریم به همین دلیل در طول سه سال، بارها آثار جا به جا می‌شد.

وی گفت: در این موزه بیش از ۴۵۰ نسخه ایرانی داریم و قسمتی از آن متعلق به دوره قاجار است. برخی از نسخه‌ها ناشناس هستند یا دیباچه ندارند بنابراین با توجه به سبک تهیه کاغذ و خط می‌توانستند قاجاری باشند. از این آثار هم در نمایشگاه استفاده کردیم. ایران برای ارمنیان بسیار مهم است و الهام بخش کارهای هنری آنها می‌شود. مانند آندره سوروگیان که عاشق ایران بود.

وی که پیش از این مدیر بخش هنری موزه بوده است گفت: بعد از اینکه من مدیر موزه مانتاداران شدم، ۹۰ درصد نمایشگاه‌ها و برنامه‌هایمان مرتبط با ایران است حتی نوروز امسال سفره هفت سین در موزه چیدیم. چون معتقد هستم کشورهای همسایه باید همدیگر را بشناسند. زمانی که ارمنستان جزو شوروی بود روابط بین دو کشور ایران و ارمنستان هم کم شد. اما الان زمانی است که باید روابط سیاسی و فرهنگی را احیا کنیم. چون هر کار بزرگی از کارهای فرهنگی نشأت می‌گیرد حتی سیاست.

یکی از نقاشی‌های آندره که به عنوان شاهکار او یاد می‌شود

وی ادامه داد: من در راستای همکاری‌های مشترک یک سفر به همراه همکارانم در موزه به شهرهای قم و تهران داشتیم و از کتابخانه مرعشی، مرکز میراث مکتوب، کتابخانه مرکزی و بنیاد ایرانشناسی دیدن کردیم. در کتابخانه مرعشی و کتابخانه های دیگر تعداد نسخ ارمنی وجود دارد که هیچ وقت روی آن کار نشده است.

تجریان گفت: همچنین همکاری زیادی با سفارت ایران و رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان می‌کنیم. در نظر داریم تا مرمت گران نسخ ایرانی و ارمنی هم با یکدیگر آشنا شوند. چند وقت پیش هم از یکی از مرمتگران مشهور ایرانی دعوت شد تا در دو هفته کارگاه عملی و تئوری برگزار کند. از ایروان هم قرار است چند نفری به ایران بیایند تا فعالیت‌های مشترک انجام شود.

کد خبر 6093804 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • گشایش نمایشگاه مشق همدلی در قم
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • بازگشایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی در شهرکرد
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • اکسپو ۲۰۲۴، «نمایش امنیت» ایران