Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد امین حسینی گفت: کنترل و پیشگیری محور اصلی مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد امین حسینی، رئیس اداره دامپزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌ های ویروسی خطرناک است که معمولا در فصل مهاجرت از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بنابر آخرین آمار ۳۱ کانون در هشت استان کشور همچون مازندران، مرکزی، اردبیل، تهران، خراسان جنوبی، کرمانشاه، آذربایجان غربی و اردبیل گرفتار آنفلوآنزا شدند و باعث افزایش نگرانی‌ها از گسترش این بیماری به استان‌های دیگر کشور شده است.

رئیس اداره دامپزشکی ایرانشهر تصریح کرد: تاکنون ۹۲۵ هزار و ۱۹۶ قطعه از انواع مختلف طیور شامل مرغ مادر، تخمگذار، گوشتی، محلی، شتر مرغ و بوقلمون درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور معدوم شدند که اکثریت تلفات ذکر شده در استان خراسان جنوبی رخ داده است.

وی اضافه کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌تواند به سرعت منتشر شود و پرندگان، حیوانات و انسان‌های بسیاری را بیمار کند.

قابلیت بیماری زایی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در انسان

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی بوده که ویروس آن سه نوع تیپ B، A و C دارد که تیپ نوع اول می‌تواند علاوه بر پرندگان باعث ایجاد مریضی در انسان ‌شود و بـه ایـن دلیـل اسـت کـه این مورد به عنوان بیماری مشترک میان انسـان و حیـوان شـناخته شده و مبارزه با آن در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند تهدیدی بزرگ برای سلامتی انسان‌ها محسوب شود.

وی خاطرنشان کرد: پرندگان وحشی و آبزی مانند پرندگان مهاجر می‌توانند بدون این که خود مبتلا به بیماری شوند ویروس‌های آنفلوآنزای فوق حاد را با خود جا به‌ جا کنند.

این مقام مسئول عنوان کرد: مرغ، خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی و شترمرغ از جمله پرندگان حساس به بیماری آنفلوآنزا هستند.

حسینی گفت: علائم بیماری آنفلوآنزا در پرندگان شامل شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا می‌شود.

به گفته وی، بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان از طریق تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلان مکانیکی، تهیه دان از منابع غیر مطمئن به‌خصوص کانون‌های آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف و عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: به‌ منظور پیشگیری از این بیماری لازم است از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ از طریق نصب توری و ترمیم خرابی‌های آن جلوگیری شود و اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری های صنعتی رعایت شود، محل پرورش مرغ و تجهیزات آن قبل از جوجه‌ریزی ضد عفونی کامل و از ورود حیوانات دیگر به عنوان ناقلان مکانیکی به محل پرورش مرغ ممانعت شود.

این مقام مسئول گفت: همچنین ضرورت دارد که هر نوع کاهش شدید مصرف دان، کاهش شدید تولید یا افزایش تلفات سریعا به نزدیکترین اداره دامپزشکی اعلام شود.

حسینی اضافه کرد: در شرایطی که بیماری فوق حاد پرندگان در برخی استان‌های کشور گزارش شده است، توصیه می‌شود که صاحبان طیور صنعتی و بومی در صورت مشاهده تلفات در طیور، مراتب را به‌ سرعت به نزدیکترین اداره دامپزشکی اعلام کنند.

خرید مرغ زنده ممنوع!

وی تصریح کرد: شهروندان از تهیه گوشت مرغ از مراکز زنده فروشی، مراکز غیر مجاز و عرضه‌ کنندگان دوره گرد خودداری و آن به‌ صورت بسته بندی شده تازه یا منجمد از مراکز مجاز تهیه کنند.

وی عنوان کرد: وقوع همه‌ گیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان غیر قابل پیش‌بینی است و سرعت انتشار این بیماری بسیار بالا بوده به صورتی که پرندگان بیمار درمان نمی‌شوند بلکه می‌میرند یا باید آن‌ها را از بین برد.

حسینی اضافه کرد: این بیماری در صورت شیوع عواقب اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای به همراه دارد چراکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌تواند به‌عنوان بیماری مشترک، سلامت و بهداشت یک جامعه را تهدید کند. 

وی گفت: ویروس آنفلـوانزای پرندگان با نوع دیگری از ویروس مانند آنفلوانزای انسانی ترکیب می شود و نوع کـاملا جدیـدی را به‌ وجود می آورد، بنابراین تا زمانی که واکسـن و داروی مناسـب ایـن نـوع بیماری تهیـه و عرضه شود خطر همه‌گیری وسیع برای حیوانات و انسان‌ها وجود دارد.

به گفته حسینی، بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان زمانی قابل کنترل است که تمـام کسـانی کـه بـا طیور در ارتبـاط هستند ماننـد روسـتاییان، پرورش دهندگان مرغ صـنعتی و سـنتی، فروشـنده‌هـای دوره‌گرد طیور، دامپزشکان و کارکنان کشتارگاه‌ها، مراکز توزیع و عرضه مـرغ، فروشـگاه‌هـا و نمایشـگاه‌هـای پرندگان زینتی و مردم آگاهی خود را افزایش دهند و ضـوابط بهداشتی را رعایت کنند.

حسینی در خصوص فعالیت های اداره دامپزشکی ایرانشهر در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان عنوان کرد: طی هفته گذشته جلسات آموزشی جهت بهره برداران و کارشناسان و بین بخشی دستگاه های اجرایی مرتبط در ستاد و کمیته سلامت تشدید نظارت ها بر روند فعالیت کشتارگاه صنعتی طیور این منطقه و محیط زیست و مرکز بهداشت به منظور رصد و پایش این بیماری در مناطق مهاجر پذیر پرندگان صورت پذیرفته است.

وی از مسئولین و آحاد مردم جامعه تقاضا کرد ضمن جدی گرفتن بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، برای پیشگیری از این بیماری اقدامات و وظایف دستگاه های مرتبط با سرعت و جدیت انجام شود تا شاهد شیوع خطرات جبران ناپذیر آن در سطح شهرستان نباشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فوق حاد پرندگان بیماری آنفلوآنزا اداره دامپزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۵۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد

سعید معین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به گرم شدن هوا، گندمکاران هشدارها را جدی بگیرند و مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند.

به گفته او، با وجود اثر شیوع آفت سن گندم در کاهش عملکرد تولید، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم قبل از تبدیل شدن به پوره انجام دهند.

معین با بیان اینکه سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن رسیده است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه سن مادر به ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارهکتار برسد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: بنابر آمار سطح زیرکشت آبی و دیم گندم در کشور ۶ میلیون هکتار است که مبارزه با سن غلات در سطح  از بهمن ماه سال گذشته آغاز و کماکان ادامه دارد.

معین گفت: گرچه شرایط جوی و بارندگی سم پاشی و محلول پاشی را به تاخیر می اندازد، اما به کشاورزان توصیه می شود که تا 

 از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین به کشاورزان توصیه می شود که تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره مبارزه را انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم