Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بازار اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در روزهای اخیر با کاهش تقاضای خرید - به جز نمادهای تازه منتشر شده - و همچنین کاهش قیمت برگه‌های تسهیلات مسکن روبرو شده است.

از همین رو قیمت هر برگه از نمادهای زیرمجموعه «تسه» در معاملات امروز به کف کانال ۵۰ هزار تومان و در مواردی هم به سقف کانال ۴۰ هزار تومان سقوط کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند کاهش تعداد معاملات مسکن و همچنین توقف رشد قیمت مسکن در دو ماه گذشته، در کاهش قیمت این اوراق مؤثر بوده است. اگرچه وضعیت بازار مسکن در دی ماه با آذر ماه متفاوت بود و شاهد افزایش متوسط قیمت مسکن و همچنین تعداد معاملات بودیم.

چرا قیمت اوراق تسهیلات مسکن کاهش یافت؟

اما یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه افزایش اندک و هزار فقره‌ای تعداد معاملات مسکن در دی ماه نسبت به آذر ماه، نمی‌تواند نمایانگر رونق بازار مسکن باشد، گفت: افزایش متوسط قیمت مسکن در دی ماه نیز به دلیل افزایش قیمت در مناطق لوکس و گران قیمت تهران بوده است که معمولاً برای خرید آنها، مشتریان خاص وجود دارد و از وام مسکن استفاده نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: از همین رو است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن با کاهش مواجه بوده و به نظر نمی‌رسد در هفته‌های پیش رو نیز شاهد افزایش قیمت این برگه‌ها باشیم؛ چون قدرت خرید مسکن خانوارها همچنان پایین است.

به گفته کارشناس اقتصاد مسکن، افزایش عرضه این برگه‌ها از سوی دارندگان آن به دلیل احتمال تداوم کاهشی بودن قیمت این برگه‌ها در ماه‌های پیش رو، از دیگر دلایل کاهش قیمت است.

مناطقی از تهران که وام مسکن شاید مؤثر باشد

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در دی ماه امسال تنها ۶ منطقه تهران شامل مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ متوسط قیمت کمتر از متری ۱۵ میلیون تومان داشته‌اند که تا حدودی تسهیلات مسکن می‌تواند به افزایش قدرت خریداران مسکن در این مناطق کمک کند.

وام مسکن کفاف خرید ۵ متر از یک واحد را می‌دهد!

با این حال متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، در دی ماه امسال، ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان است که با در نظر گرفتن دو نوع تسهیلات ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن برای خریداران فردی و زوجین از محل اوراق تسهیلات به اضافه وام جعاله ۴۰ میلیون تومانی، متقاضیان فردی و زوجین می‌توانند تنها به ترتیب ۵.۱ و ۸.۷ متر مربع از یک واحد مسکونی تهیه کنند.

قیمت هر برگه تسهیلات مسکن در معاملات امروز

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس در پُر معامله‌ترین برگه با نماد تسه ۹۹۱۰ (اوراق مسکن دی ماه امسال) ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان با فروش حدود ۴۹ هزار برگه و کاهش ۲.۱۲ درصدی قیمت نسبت به دیروز به فروش رسید.

نرخ اوراق تسهیلات مسکن برای نماد تسه ۹۹۰۹ (اوراق مسکن آذر امسال) ۵۱ هزار و ۵۱۳ تومان با فروش حدوداً ۷ هزار و ۵۰۰ برگه و کاهش و ۲.۸۴ درصدی قیمت به متقاضیان عرضه شد.

در سایر نمادها نیز دامنه قیمتی بین ۴۹ تا ۵۲ هزار تومان و عمدتاً با فروشی کمتر از ۲ هزار برگه برای بازار امروز اوراق تسهیلات مسکن رقم خورد.

جزئیات قیمت دریافت وام مسکن در طرح‌های جدید بانک تخصصی مسکن

با توجه به طرح جدید بانک تخصصی بخش مسکن مبنی بر اعطای نیمی از تسهیلات مسکن از محل اوراق و نیمی دیگر از محل منابع داخلی خود، از ۲۵ دی تا ۲۲ بهمن، در حال حاضر هر متقاضی دریافت وام مسکن می‌تواند به یکی از دو شیوه زیر و با هزینه کرد متفاوت برای دریافت وام مسکن در مدت زمانی کمتر از یک ماهه، اقدام کند:

وام مسکن زوجین با اوراق:

متقاضیان تهرانی دریافت این تسهیلات، باید ۴۸۰ برگه خریداری کنند که شامل ۴۰۰ برگه برای تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی و ۸۰ برگه برای تسهیلات جعاله مسکن است که با احتساب متوسط هر برگه تسهیلات مسکن با قیمت ۵۱ هزار تومان، ۲۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان هزینه دریافت این وام خواهد شد.

وام مسکن زوجین بدون نیاز به خرید اوراق:

متقاضیان زوجین تهرانی که بخواهند این وام را دریافت کنند، می‌بایست ۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن را خریداری کرده و ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیازی به خرید اوراق ندارد که با احتساب هر برگه ۵۱ هزار تومان، می‌بایست ۱۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان هزینه تهیه اوراق تسهیلات کنند.

این در حالی است که ۱۰۰ میلیون تومانی که بدون خرید اوراق به عنوان تسهیلات پرداخت می‌شود، با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله محاسبه خواهد شد در حالی که وام مسکن از محل اوراق، با نرخ سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله به متقاضیان داده می‌شود.

وام مسکن فردی با اوراق:

متقاضیان تهرانی این تسهیلات ۱۴۰ میلیون تومانی مسکن می‌بایست ۲۸۰ برگه خریداری کرده که شامل ۲۰۰ برگه برای وام ۱۰۰ میلیونی خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومانی جعاله مسکن شده و بر اساس نرخ اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس، هزینه آن ۱۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان خواهد بود.

وام مسکن فردی بدون اوراق:

متقاضیان دریافت این تسهیلات تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان شامل وام ۱۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومانی جعاله مسکن در تهران، می‌توانند ۵۰ میلیون تومان را از محل منابع داخلی بانک تخصصی بخش مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله و ۵۰ میلیون تومان وام خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات با نرخ سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله می‌شود که برای دو فقره آخری، متقاضی باید ۱۸۰ برگه اوراق خریداری کند.

با احتساب هر برگه ۵۱ هزار تومان، متقاضی دریافت تسهیلات فردی خرید مسکن به صورت توأمان با اوراق و بدون اوراق، می‌بایست ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان هزینه دریافت این تسهیلات کند.

پربیننده ترین خانه‌های طرشت چند؟ رکورد سه رقمی تورم مصالح ساختمانی افزایش ۱.۸درصدی قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به ماه قبل/ افزایش ۳۷.۶درصدی تعداد معاملات خانه‌های ۷۰ متری قلب تهران چند؟ قیمت مسکن در نیرو هوایی تهران

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مستاجران اوراق تسهیلات مسکن درصد و بازپرداخت معاملات امروز تسهیلات مسکن تعداد معاملات میلیون تومان قیمت مسکن محل اوراق متوسط قیمت ۱۰۰ میلیون هزار تومان نرخ سود خرید مسکن ۴۰ میلیون دی ماه وام مسکن ۵۱ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۸۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد

 محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان تسهیلات نوسازی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه برای نوسازی بافت های فرسوده تسهیلات در قالب های مختلف در نظر گرفته شده است گفت:  تسهیلاتی در حوزه ودیعه مسکن و بافت های تاریخی و همچنین اسکان موقت در نظر گرفته شده است.

وی  با بیان اینکه برای تسهیلات بانکی در بافت های فرسوده پنج نوع وام قابل دریافت است، بیان کرد: یک نوع تسهیلات مربوط به نوسازی بافت های فرسوده است که همانند تسهیلات نهضت ملی مسکن  تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان است که به نوعی تسهیلات ارزان قیمت است.

آیینی با اشاره به اینکه با تصویب مجلس و تایید آن در شورای نگهبان و با پیگیری های انجام شده در برنامه هفتم تمامی واحدهای بافت های فرسوده از تخفیفات نهضت ملی مسکن برخوردار می شوند افزود: واحدهای بافت های فرسوده از تمامی تخفیفات و حمایت های نهضت ملی مسکن تا سقف پنج طبقه استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه  تسهیلات نوع سوم مربوط به  اسکان موقت است گفت: تسهیلات نوع چهارم مربوط به پرداخت تسهیلات در بافت های تاریخی است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه  تسهیلات اسکان موقت در بافت های تاریخی را شامل می‌شود گفت: در این زمینه مثل نهضت ملی مسکن برخی بانک ها همکاری می‌کنند و برخی همکاری لازم را ندارند.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته روند اعطای تسهیلات نسبت به گذشته  از سوی بانک ها  بهتر شده و امیدواریم  برای بهبود وضعیت و رونق در نوسازی بافت های فرسوده این روند بهبود یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • خانه‌ای به قیمت 15 آپارتمان در تهران! امباپه عمارت مجلل راموس را در مادرید خرید (+عکس)
  • تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع!
  • برای خرید میکروآپارتمان در شهر تهران چقدر باید هزینه کرد؟
  • تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع
  • تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع/ اعلام مسیرهای جایگزین
  • چرا انتشار اوراق رهنی مسکن در ایران گره گشا نبود؟
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند
  • این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند + جدول
  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد