Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - لیست 16 فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر سی و نهم امروز اعلام شد و خبری از فیلم قاتل و وحشی ساخته حمید نعمت الله نیست. فیلم فیلمساز چیره دستی چون نعمت الله که همواره در هر اثر جدید خود یک چالش جدید را برای خود، سینمایش و مخاطبانش به همراه دارد.

براساس شنیده ها و گزارش ها حذف فیلم جدید نعمت الله به دلایل ممیزی است و آن هم مورد عجیب گوش بازیگر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گریم شخصیت لیلا حاتمی در فیلم با موی تراشیده است، البته ظاهرا موی تراشیده مشکل اصلی نیست و به نمایش گوش لیلا حاتمی در اثر تراشیدن مو ایراد گرفته شده است.

بازیگری زن‌ها در سینما با سر تراشیده ماجرای تازه‌ای نیست و پیش‌تر بازیگرهای زیادی این را تجربه کرده‌اند، مثل فریماه فرجامی در فیلم «سرب»، رویا نونهالی در «زندان زنان»، زهرا داوودنژاد در «بچه‌های بد»، شایسته ایرانی در «آینه‌های روبرو»، پانته‌آ بهرام در «شنای پروانه» و رویا تیموریان در «شیفتگی» که برخی هم به نحوی با مشکل مجوز روبرو شدند.

البته برخی دیگر از منتقدان این فیلم می گویند، "قاتل و وحشی" به سوژه بردگی جنسی می پردازد و حاوی صحنه‌های خشونت آمیز است.ایراد هیات نظارت با واکنش های انتقادی در شبکه های اجتماعی روبه رو شده است.


نیما حسنی نسب (منتقد سینما) نوشت:
«این "قاتل و وحشی" با هر معیاری از مهم‌ترین دستاوردهای سینمای ایران در دهه نود است که در سال پایانی یک دهه‌ی پر آشوب و در بدترین شرایط فکری و کیفی سینمای ما ظاهر شده تا روایت سینماییِ دقیقی از جنون و تباهی باشد. زیبایی‌شناسی منحصر به فرد فیلم‌ساز به اوجی مثال‌زدنی و لحن و مودی کم‌یاب در حد و اندازه‌های محدود سینمای ایران رسیده و نگاه متفاوت‌‌ و رادیکال‌اش به مقوله خشونت علیه زنان ورِ دیگر «رگ خواب» است.

[...] نقد و تحلیل فیلم بماند به وقتش؛ عجالتاً امیدوارم همه آنها که نقشی در تولید و نمایش این فیلم دارند، «قاتل و وحشی» را به‌حق از نقاط ‌عطف کارنامه‌ سینمایی یا مدیریتی‌شان بدانند و تلاش کنند دیده شود.»

حبیب رضایی (بازیگر) هم تصریح کرد:
«قاتل ‌و وحشی» به جرأت یکی از منحصربه فردترین تصاویر و روایتهای سینمایی است که می‌توان از یک‌ قاتل کلیشه‌های رایج،یعنی حمید نعمت الله انتظار داشت. میزان رهایی نگاه و روایت کاملا مدرن و درعین حال‌سینمایی،حالا در این«بچه خلف سینما» عجیب به بلوغ رسیده است...

[...] بگذریم که امروز گویا قرار است برای مجوز یا عدم مجوز این فیلم تصمیم گرفته میشد! از اینکه اصلا نفس این فرایند در ساحت هنر چه جایگاهی دارد،باید در فرصتی‌دیگر نوشت و گفت‌اما... از امثال حمیدنعمت‌الله، هرگزهیچ آسیب و عارضه‌ای به مخاطب اصیل سینما نمی‌رسد. سختی‌ها و گرفتاری‌ها همیشه از غیراهالی و ناخلف‌ها،سوغات رسیده... سینما را از سینما دریغ نکنیم ... در این همه وفور محدودیت ، لااقل امید تماشا را به چشمان بسته حواله ندهیم. باقی بماند در مجالی غیر ازمجاز... همین.»

نکته جالب توجه این است اگر مشکل از نمایش گوش شخصیت زن فیلم باشد باید یک نکته ساده را به مدیران نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فجر یادآوری کرد:

درهمین شبها سريال «روزهاي ابدي» ساخته جواد شمقدري ( رئيس سازمان سينمايي دوره محمود احمدي نژاد) از آنتن شبکه يک سيما در حال پخش است، نمايش تصوير برخي از زنان بدون حجاب که از کلاه‌گيس براي آنها استفاده شده جالب توجه است.

در همین چند روز قبل هم این ارزشگذاری‌های دوگانه بسیار مورد نقد و بررسی قرار گرفت چون در سال 1395 کیانوش عياري فیلم کاناپه را ساخت و به دليل اينکه در فضاهاي داخل خانه بازيگران از کلاه گيس استفاده کرده بودند و روسري بر سر نداشتند توقيف شد و تا به امروز هم توقیف است ولی سریال شمقدری هیچ مشکلی ندارد.

با نگاهی ساده به عکس‌ها و تصاویر سریال روزهای ابدی می‌توان دید علاوه بر کلاه گیس گوش‌های بازیگران و گردن آنها هم کاملا پیداست ولی هیچ کسی هم مشکلی با این قضیه ندارد.

صحنه ای از سریال روزهای ابدی

طبيعتا يکي از نگراني‎ هاي مديران سازمان سينمايي حمله احتمالي طيف اصول گرا، کيهان، بخش خبري بيست و سي و ... است، ولي حال مي بينيم عين همين اتفاق و يک مرحله جلوتر هم (حضور زنان در خارج از خانه بدون روسري، چادر و با گوش و گردن باز...) درتلويزيون نشان داده مي‌شود و هيچ کسي هم هيچ اعتراضي نمي‌کند.

در یادداشتی قبل تر هم ذکر شد که اين نوشتار براي آن نيست که بخواهد آن بخش از سريال «روزهاي ابدي» سانسور شود يا بپرسد پس چرا چنين اتفاقي رخ داد؟! اتفاقا سعي در اين است که درخواست کنيم با توجه به چنين رويکردهايي در صداوسيما وزارت ارشاد هم يک بازنگري کرده و این رویه را عوض کند تا مخاطب شاهد آثاري از بهترين فيلمسازان اين مرز و بوم چون عیاری و نعمت الله باشد.

اگر مشکل از گوش باشد! که ذکر شد واقعا قابل حل است ولی اگر غیر از این است باید دید حال مشکل کجاست چشم، زبان، یا مغز؟

بیشتر بخوانید: معرفی 16 فیلم «سودای سیمرغ» جشنواره فجر/«قاتل و وحشی» نیست فیلم‌هایی که در جشنواره‌ فیلم فجر توقیف شدند/ دو فیلم به فهرست توقیفی‌ها اضافه شد 90 دقیقه گفت‌وگو/ با برگزاری بخش مردمی جشنواره فیلم فجر موافقید؟ جشنواره فیلم فجر ۳۹ بخش مردمی دارد/ جهانپور: مخاطبان با رعایت توصیه‌ها در جشنواره شرکت کنند لینک کوتاه: asriran.com/003DeV

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: قاتل و وحشی نعمت الله فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است

امام جمعه شهر یاسوج گفت: شهادت و زخمی شدن بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در فلسطین از دستاورد کشورهای غربی مدعی دموکراسی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، آیت‌الله سید نصیر حسینی، ظهر امروز _جمعه، هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر یاسوج، با اشاره به روز حمل و نقل و ایمنی، اظهار کرد: باید همه مردم قوانین را رعایت کنند و مسئولان نیز توجه داشته باشند که زیرساخت‌ها را فراهم کنند.

وی با اشاره به جولان و خطرساز بودن فعالیت خودروهای شوتی، افزود: این افراد علاوه بر جان خود، جان انسان‌های دیگر را نیز به خطر می‌اندازند.

خطیب نماز جمعه یاسوج با اشاره به اینکه خودروهای فرسوده نیز باید از رده خارج شوند، گفت: جاده‌ها نیز باید علاوه بر داشتن ایمنی لازم، علائم راهنمایی و رانندگی در کنار آنها پیش‌بینی شود.

وی ضمن گرامی‌داشت سالروز شهادت آیت‌الله مطهری و هفته بزرگداشت مقام معلم، تصریح کرد: شهید مطهری شخصیتی جامع در فقه، ادبیات، اصول، کلام، استادی برجسته، متفکر، انسانی شایسته، انقلابی، شاگرد امام و شخصیت برجسته‌ای بود.

آیت‌الله حسینی با اشاره به اینکه شهادت فیض عظیم الهی است، خاطرنشان کرد: فقدان این عالم برای جامعه، دانشگاه و کشور خسارت بار بود.

وی با بیان اینکه معلم جایگاه رفیعی در جامعه دارد، افزود: تعلیم و تربیت جامعه رسالت عظیمی است که بر عهده معلمان قرار دارد.

امام جمعه یاسوج با اشاره به اینکه تطهیر افکار، فکر و تزکیه بر عهده معلمان است، گفت: امروز علم تبدیل به یک جریان نگران کننده شده و در قالب بمب بر سر مردم مظلوم غزه فرود می‌آید.

وی ضمن تاکید بر اینکه علم امروز باید مهد آرامش بشریت باشد، تصریح کرد: متأسفانه استفاده نادرست از علم باعث شده تا علم امروز تبدیل به کشتار و ناامنی بشر شود.

آیت‌الله حسینی با اشاره به اینکه باید در کنار علم تزکیه باشد تا انسان‌ها را به قتلگاه نبرد، خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۳۴۰۰۰ انسان بی‌گناه در غزه شهید، حدود ۸۰۰۰۰ نفر زخمی و چند میلیون انسان دیگر نیز آواره شدند که همه این‌ها دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است.

وی روز کار و کارگر را تبریک گفت و از همه زحمات، تلاش‌ها و رنج‌های کارگران که باعث رونق چرخ اقتصاد و تولید می‌شوند، تقدیر و تشکر کرد و ادامه داد: اگر کار نباشد جامعه تعطیل خواهد شد؛ کارگران امروز شرایط خاصی دارند و باید نسبت به بیمه، رفاه، آسایش و بازنشستگی آنها توجه و حقوق آنها نیز به موقع پرداخت شود.

کد خبر 748089

دیگر خبرها

  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • الحوثی: وحشی‌گریِ آمریکا در حمایت از اسرائیل به حدی است که دانشجویان را سرکوب می‌کند
  • بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
  • الازهر: گورهای جمعی غزه وحشی‌گری رژیم صهیونیستی را نشان داد
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • رژیم صهیونیستی تاکنون از هیچ تجاوز و وحشی‌گری علیه مردم غزه دریغ نکرده است