Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@17:33:23 GMT

نسبتا ۴۰ سالگی!

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۶۳۱۶

نسبتا ۴۰ سالگی!

به‌جز غیبت انبوه کارگردان‌های سرشناس سینمای ایران در این رویداد، به ترکیبی از چند فیلمساز چهره و تعدادی کارگردان کمتر مطرح و چند فیلمساز فیلم اولی و فیلم دومی می‌رسیم که میانگین سنی آنها ۴۳ سال است. به‌جز این‌که این دوره تا اینجا جزو معدود سال‌هایی است که هیچ کارگردانی با سابقه فعالیت در سینمای قبل از انقلاب همچون مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، علیرضا داوودنژاد و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در آن حضور ندارند، بلکه شاید اولین دوره‌ای هم باشد که حتی فیلمسازان شاخص دهه‌های ۶۰ و ۷۰ همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی، کیانوش عیاری و... هم در آن غیبت دارند. از این نظر بیشتر به این می‌ماند که به جای بخش سودای سیمرغ، با یک بخش شبه نگاه نو (بخشی که در دوره‌های قبلی مخصوص فیلمسازان جوان و در واقع فیلم اولی‌ها بود) در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر طرف هستیم.

سهم زنان
نرگس آبیار، آیدا پناهنده و فرنوش صمدی، سه کارگردان خانم بخش اصلی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هستند. گرچه شاید این تعداد نسبت به جمعیت کارگردان‌های آقا، ناچیز به نظر برسد، اما کفه کیفیت این سه فیلمساز سنگین است. نرگس آبیار با پشتوانه ساخت فیلم‌های موفق و تحسین شده‌ای چون شبی که ماه کامل شد، نفس و شیار ۱۴۳ و سابقه درخشش در همین جشنواره فیلم فجر، یکی از مهم‌ترین چهره‌های فیلمسازی در این دوره است و باتوجه به تعاریفی که از تازه‌ترین ساخته‌اش، «ابلق» می‌شود، از حالا یکی از بخت‌های کسب عنوان بهترین فیلم است. آیدا پناهنده هم که پیشتر فیلم‌های موفقی چون ناهید و اسرافیل را کارگردانی کرده، با تازه‌ترین ساخته‌اش «تی تی»، یکی دیگر از کارگردان‌های مهم این دوره جشنواره است و او هم بخت موفقیت و دریافت جایزه دارد. برخی اهالی رسانه هم که نخستین ساخته سینمایی فرنوش صمدی را دیده‌اند، «خط فرضی» را از حالا جزو فیلم‌های قابل‌اعتنای جشنواره امسال می‌دانند.
سهم سینمای مقاومت
تک‌تیرانداز، روزی روزگاری آبادان، مصلحت، منصور و یدو ازجمله آثاری است که سوژه‌هایی مرتبط با انقلاب، دفاع مقدس یا مقاومت دارند. در این میان دو فیلم تک‌تیرانداز و منصور به دو شخصیت واقعی شهید عبدالرسول زرین و شهید منصور ستاری می‌پردازند. روزی روزگاری آبادان هم اولین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ در سینماست و بستری جنگی و دفاع مقدسی دارد. او سال‌ها قبل هم به‌عنوان نویسنده و کارگردان، این اثر را در تئاتر روی صحنه برده بود. یدو هم اثر تازه‌ای از مهدی جعفری، کارگردان فیلم دفاع مقدسی و تحسین‌شده ۲۳ نفر است. جعفری این بار هم سراغ روایتی از جنگ رفته و به مقاومت کودکان و نوجوانان در ماه‌های اول جنگ در آبادان پرداخته است. همچنین باید به تغییر اسم فیلم مصلحت نظام اشاره کرد که آن‌هم حذف کلمه نظام از عنوان فیلم است. این تغییر به هر دلیل که هست، خواسته یا ناخواسته، باعث کاهش ضرب اسم فیلم شده و حالا دیگر کلمه تنهای مصلحت، چندان برای یک فیلم جذاب به نظر نمی‌رسد. همچنین از فیلم مصلحت، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به‌عنوان آثار بحث‌انگیز جشنواره امسال نام‌برده می‌شود. تهیه‌کنندگی فیلم را شفاه، تهیه‌کننده «دیدن این فیلم جرم است» به عهده دارد. هنوز اطلاعاتی درباره فضا و خلاصه قصه فیلم شیشلیک، اثر تازه و کمدی محمدحسین مهدویان در دسترس نیست اما بعید نیست که قصه این فیلم همچون دیگر آثار این کارگردان، ارتباطاتی با عرصه جبهه و جنگ یا مقاومت داشته باشد.
رقابت سیمرغی ۱۶ فیلم
ابلق به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، بی‌همه چیز به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، تک‌تیرانداز به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، تی‌تی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آیدا پناهنده، خط فرضی به کارگردانی فرنوش صمدی و تهیه‌کنندگی علی مصفا، رمانتیسم عماد و طوبا به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی صباغ‌زاده، روزی روزگاری آبادان به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و تهیه‌کنندگی علی اوجی و عبدا... اسکندری، روشن به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدروح‌ا... حجازی، زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری و تهیه‌کنندگی سمیرا برادری و روح‌ا... برادری، ستاره بازی به کارگردانی هاتف علیمردانی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی، شیشلیک به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری، گیج‌گاه به کارگردانی عادل تبریزی و تهیه‌کنندگی میرولی‌ا... مدنی، مامان به کارگردانی آرش انیسی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر، مصلحت به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، منصور به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و یدو به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح. به‌جز آرش انیسی و حسین دارابی که به سال تولدشان دسترسی نداشتیم و از روی چهره‌شان می‌شود به جوانی‌شان پی برد، سن و سال باقی کارگردان‌های این دوره از این قرار است: آبیار (۴۸ سال)، قرایی (۳۷ سال)، غفاری (۵۳ سال)، پناهنده (۴۱‌سال)، صمدی (۳۷ سال)، صباغ‌زاده (۴۰ سال)، آذرنگ (۴۸ سال)، حجازی (۴۱ سال)، امیری (۴۵ سال)، علیمردانی (۴۴ سال)، مهدویان (۳۹ سال)، تبریزی (۳۷ سال)، سرمدی (۴۲ سال) و جعفری (۵۱ سال). نکته بعدی حضور بارز و برجسته فیلمسازان فیلم اولی در این دوره است که جشنواره امسال را بیشتر به سمت نگاه نو سوق می‌دهد و شاید کمتر بتوان روی سودای سیمرغی بودن آن پافشاری کرد. در غیبت کارگردان‌های چهره و قدیمی و دست‌کم کمیت پایین افراد سرشناس، پیشکسوت‌ترین کارگردان‌های این دوره از نظر ساخت فیلم به ترتیب این سینماگران هستند: هاتف علیمردانی (که ۹ فیلم ساخته)، سیدروح‌ا... حجازی (که ۷‌فیلم ساخته)، محمدحسین مهدویان (که ۶‌فیلم ساخته)، نرگس آبیار و علی غفاری (که هر کدام ۵ فیلم ساختند)، آیدا پناهنده (که ۴ فیلم ساخته)، مهدی جعفری و محسن قرایی (که هر کدام ۳ فیلم ساختند) و کاوه صباغ‌زاده (که ۲ فیلم ساخته). باقی فیلمسازان این دوره یعنی فرنوش صمدی، حمیدرضا آذرنگ، ارسلان امیری، عادل تبریزی، آرش انیسی، حسین دارابی و سیاوش سرمدی، فیلم اولی هستند و با نخستین فیلم سینمایی خود در جشنواره فیلم فجر حضور دارند.
مهم‌ترین غایب‌ها
قاتل و وحشی اثر حمید نعمت ا...، مهم‌ترین غایب این دوره جشنواره فیلم فجر است. ظاهرا مشکلات ممیزی و عدم صدور پروانه نمایش، مانع نمایش فیلم برای داوران و درنهایت انتخاب برای رقابت در جشنواره شد. آفتاب نیمه‌شب ساخته شهریار بحرانی درباره شهید حسن طهرانی مقدم، چپ‌راست ساخته حامد محمدی و آهو نخستین ساخته سینمایی هوشنگ گلمکانی، از دیگر فیلم‌هایی هستند که اثری از آنها در فهرست نهایی نیست. پیش از اینها هم اعلام‌شده بود فیلم‌های قهرمان ساخته اصغر فرهادی، لامینور ساخته داریوش مهرجویی، مجبوریم ساخته رضا درمیشیان، شب داخلی دیوار ساخته وحید جلیلوند، در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حاضر نخواهند بود.

فیلم‌های کوتاه و مستند
جلد (احسان معجونی)، شاهد (علی عسگری)، گوشت‌تلخ (فرید حاجی)، ماسک (نوا رضوانی)، ناهید (صمد علیزاده)، وضعیت اورژانسی (مریم اسمی خانی) شش فیلم نامزد شده در بخش فیلم کوتاه داستانی و ایساتیس (علیرضا دهقان)، خانه (افسانه سالاری)، رویاهای خالکوبی‌شده (مهدی گنجی)، کودتای ۵۳ (تقی امیرانی) و هجده هزارپا (مهدی شامحمدی) هم پنج فیلم نامزد شده در بخش فیلم مستند هستند. سعید پوراسماعیلی، امیر توده روستا، محمدعلی فارسی، محمد کارت و سام کلانتری، این آثار را داوری خواهند کرد.
روز گذشته همزمان با معرفی نامزدهای بخش‌های سودای سیمرغ، کوتاه و مستند، از پوستر سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر هم با حضور خانم حاجی آقایی شهرستانی، مادر شهید دکتر منوچهر حاجی آقایی شهرستانی از شهدای مدافع سلامت رونمایی شد. طراحی این پوستر را طاها ذاکر و رضا تقی پور به‌عهده داشتند.   منبع: علی رستگار - فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر کرونا سی و نه نرگس آبیار آیدا پناهنده فرنوش صمدی دوره جشنواره فیلم فجر تهیه کنندگی آیدا پناهنده فرنوش صمدی فیلم ساخته سی و نهمین فیلم اولی صباغ زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ و ساعت دقیق پخش سریال بدل علی مشهدی

برخی از سریال‌های تلویزیونی که قرار بود سال گذشته روی آنتن بروند، طلسم پخششان شکست و بالاخره قرار است در هفته‌های آتی در کنداکتور پخش شبکه‌های تلویزیونی جا بگیرد

قرار بود سریال طنز «بدل» علی مشهدی برای عید پخش شود، اما با پر شدن آنتن نوروز پخش این سریال به بعد از تعطیلات موکول شد.
همچین سریال‌های معمایی و پلیسی، چون «رخنه» و «هشت پا» هم قرار است به زودی روی آنتن بروند.

همچنین فصل دوم «آقای قاضی» هم که قرار بود در جدول پخش زمستان قرار بگیرد، از هفته دوم اردیبهشت ماه از شبکه دوم پخش می‌شود. در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تربا موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت. کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است.

در این فصل «بهزاد خلج» که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا می‌کند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ می‌شود، و با داستان‌هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد

به نظر می‌رسد مدیران سیما، با پایان پخش «هفت سر اژدها»، سریال «بدل» علی مشهدی را برای شبکه سه در نظر گرفته اند. شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق از جمله بازیگرانی‌اند که در سریال تلویزیونی «بدل» بازی می‌کنند. همچنین چند بازیگر جدید هم در این سریال معرفی می‌شوند که از جمله آن می‌توان به فرزانه سهیلی و پریسا مقتدی اشاره کرد. علی مسعودی معروف به علی مشهدی همچون کار‌های دیگر خودش «بدل» را هم به نگارش درآورده و در ۲۶ قسمت آماده پخش خواهد شد.

بعد از مدت‌ها بالاخره سریال «ناریا» جواد افشار هم آماده پخش شده، مجموعه‌ای از معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیما که هم تم پلیسی دارد و هم عاشقانه. فیلمنامه سریال ناریا به نویسندگی حمید رسول‌پور و سمیه تاجیک در ۵۰ قسمت به نگارش درآمده است. «مهیار عیار» یک سریال عاشقانه تاریخی است که زمان پخش آن دقیق مشخص نیست. این سریال داستانش در دوران صفویه می‌گذرد. مهیار عیار به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید در حال تولید برای پخش از شبکه دو است. این سریال در۳۰ قسمت تولید می‌شود. در این مجموعه کامران تفتی، متین ستوده، بهنام تشکر، محمود جعفری، صفا آقاجانی، مهرداد ضیایی، پریا مردانیان، دانیال نوروش، بهراد خرازی، سامرند معروفی، بابک نوری و... ایفای نقش کرده‌اند.

از دیگر سریال‌هایی که زمزمه پخش آن از سال گذشته می‌آمد، «مادر سوجان» بود، سریالی با بازی ثریا قاسمی که روایتگر زندگی در سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۷ است و با محوریت شخصیت مقاوم زن ایرانی و اهمیت نهاد خانواده ساخته می‌شود. قصه بیشتر بر پایه زندگی سوجان، دختری گیلانی است که در همین دوران بخش‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران و گیلان هم روایت می‌شود. معاون امور استان‌های صداوسیما در گفت‌وگویی با تسنیم اعلام کرده که قرار است فیلمبرداری «مادر سوجان» ۶۰ قسمتی ادامه پیدا کند و امسال به پخش برسد.

از غریبه تا هشت پا

تصویربرداری «غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده این روز‌ها با حضور بازیگرانی، چون پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش می‌رود. سروش محمدزاده پیش از این چند سریال ساخته است که آخرین آنها مجموعه «سوران» بود که در حال و هوای تاریخ معاصر ساخته شد و به یکی از قهرمانان کرد کشور می‌پرداخت.

«فراری» که از آثار تولیدشده تازه تلویزیون است، به فصل دوم رسید. داستان این فصل در دهه ۸۰ اتفاق می‌افتد به گفته تهیه‌کننده، در این قسمت‌ها زمان سریال تغییر می‌کند و کاراکتر اصلی داستان دیگر نوجوان ۱۳، ۱۴ ساله نیست و به یک جوان تقریبا ۲۱ ساله‌ای تبدیل شده است. این مجموعه به کارگردانی امیر داسارگر در واقع نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهیدان مدافع حرم و کار اقتباس آزاد، نگاه زیستی و سبک زندگی شهدای مدافع حرم و قصه‌ای اجتماعی است. قهرمان این سریال یک نوجوان است که به گفته تهیه‌کننده سریال برای ایفای این نقش، بازیگری انتخاب شده که نخستین تجربه‌اش است که نام او در سریال هادی است.

سریال «هشت پا» احمد معظمی هم تصویربرداری اش به پایان رسیده و «رویان» داوود بیدل هم از دیگر سریال‌هایی است که در نوبت پخش قرار گرفته است.

علی غفاری این روز‌ها کارگردانی سریال «رخنه» را برعهده دارد، یک درام معمایی با محوریت هوافضاست که سال گذشته کلید خورد. داستان این سریال به اقتدار موشکی ایران برمی‌گردد که بازیگران مختلفی در آن به ایفای نقش می‌پردازند و مهدی شفیعی، تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.

پس تولید و پیش تولید ۱۰ سریال

در این میان سریال‌هایی هم هستند که در مراحل مختلف تولید اعم از مذاکره، نگارش، پیش‌تولید، تولید، پس‌تولید یا آماده پخش پیش می‌روند از جمله «مسیر اصلی» به کارگردانی محمدرضا خردمندان درباره پروفسور بهاروند، دانشمند حوزه سلول‌های بنیادی یا «سرنخ۲»، «روز‌های لاجوردی» با محوریت زندگی شهید لاجوردی، «سرباز کوچک امام» درباره آزاده سرافراز مهدی طحانیان و «تی‌مه‌ره» که به مبارزات عشایر ایرانی با استعمار انگلیس می‌پردازد. 

 

منبع: عرشه آنلاین 

tags # تلویزیون ، سریال سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی هوای استان اردبیل در ۵ روز آینده
  • تداوم روند افزایشی دمای هوا در اردبیل/هفته‌ای بدون بارش داریم
  • دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد
  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود
  • تاریخ و ساعت دقیق پخش سریال بدل علی مشهدی
  • هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود/ از کمدی تا آخرالزمان
  • تصاویر بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان | میزبان بارش نسبتاً سنگین برف بود + ویدئو
  • تقدیر و تشکر از عوامل سریال رستگاری توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی+تصاویر
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • عکس| بازیگر «زیر آسمان شهر»، بعد از ۲۳ سال کنار همسرش