آثار بخش «بینالملل» جشنواره موج کیش اعلام شد
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۶۴۱۰
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا به نقل از روابطعمومی جشنواره فیلم موج کیش، اسامی آثار رقابت در بخش بینالملل این رویداد به دبیری ابراهیم حصاری شامل دو بخش فیلمهای کوتاه داستانی و مستند اعلام شد. ۶ فیلم ایرانی نیز در این بخش داوری خواهند شد. چهارمین جشنواره فیلم موج کیش در حالی چهارمین دوره خود را بینالمللی برگزار میکند که در مجموع ۵ هزار و ۳۲۲ فیلم از ۱۲۰ کشور به دبیرخانه ارسال شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درنهایت از بین آثار ارسالی، بعد از بازبینی ۶۱ فیلم داستانی و مستند برای دو بخش مسابقه «ملی» و «بینالملل» انتخاب شدند. در این بین ۴۱ فیلم در بخش «ملی» پذیرفته شدهاند که اسامی آنها پیش از این اعلام شده است. ۲۰ فیلم منتخب بخش بینالملل جشنواره از کشورهای سوئد، عراق، مراکش، اسپانیا، تانزانیا، اوکراین، آمریکا، فرانسه، لبنان، کلمبیا، غنا، اتریش، سوریه، پرو، هند، مکزیک، یونان و نروژ هستند.
فیلمهای داستانی منتخب رقابت در بخش مسابقه بینالملل
«ال اسپینو» به کارگردانی خورخه آندرس ابریل مارتینز از کلمبیا
«بافته ها» به کارگردانی اسماعیل دایرکی از جمهوری عربی سوریه
«درست مثل آب» به کارگردانی مانوس تریانتافیلاسیس از یونان
«آخرین موج» به کارگردانی مصطفی فرمتی از مراکش
«آخرین سفر» به کارگردانی از خوان مسیگور از اسپانیا
«تی.ای.آر.دی (T.E.R.D)» به کارگردانی حسین جابکجی از لبنان
«نیروانا» به کارگردانی ریچارد فرماندار اووسو از غنا
«جزیره کاپری» به کارگردانی مانس برتاس از سوئد
«راه خانه» به کارگردانس ییران ژو از ایالات متحده
«سفر عرفانی» به کارگردانی الکساندر بالدریچ از اتریش
«اسب سپید بالدار» به کارگردانی مهیار ماندگار از ایران
«دابر» به کارگردانی سعید نجاتی از ایران
«جبرئیل» به کارگردانی یوسف کارگر از ایران
فیلمهای مستند منتخب رقابت در بخش مسابقه بینالملل
«نادیر» به کارگردانی الکساندر آسگ از نروژ
«لا ترافیوکا یک نمایش سه گانه ١.٥ میلییارد دلاری» به کارگردانی آرتورو پولیدو گارسیا از مکزیک
«طاهره» به کارگردانی افضل صوفی از هند
«مادر باران» به کارگردانی آلبرتو فلورس ویلکا از پرو
«داستان هایی از جذام و امید» به کارگردانی آلبرتو پلا مونفورت از اسپانیا
«سفر به درون» به کارگردانی یوهان گریگنو از فرانسه
«کهکشان من» به کارگردانی مشترک ناتاشا تزلیوبا و یولییا اپن از اوکراین
«زنگبار، دریای خود را نجات می دهد» به کارگردانی ریچارد مگومبا از تانزانیا
«پیرمرد و کوهستان» به کارگردانی محمد ریدا گوزنای از مراکش
«او تنها نبود» به کارگردانی حسین اسدی از عراق
«ترال» به کارگردانی حجت عدالت پناه از ایران
«کوز» به کارگردانی رضا اکبریان از ایران
«لنه، ۱۹۲۷ بندر عباس» به کارگردانی بهروز عباسی از ایران
چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم «موج» کیش به دبیری ابراهیم حصاری از تاریخ ۱۶ تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۱ مصادف با ۲۸ بهمن لغایت ۱ اسفند در جزیره کیش برگزار خواهد شد.
برچسبها سینمای ایران ایالات متحده آمریکا جشنواره فیلم کوتاه موج ابراهیم حصاریمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سینمای ایران ایالات متحده آمریکا جشنواره فیلم کوتاه موج سینمای ایران ایالات متحده آمریکا جشنواره فیلم کوتاه موج ابراهیم حصاری اخبار کنکور بین الملل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۶۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
جشنواره بینالملی فیلم «کارلویواری» امسال برنامه مرور آثار «فرانتس کافکا» نویسنده بزرگ اهل چک و تاثیر او بر سینما را برگزار میکند.
به گزارش ایسنا، جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری امسال قرار است مروری بر آثار «فرانتس کافکا» نویسنده سرشناس و تأثیر او بر سینما را در برنامه ویژهای تحت عنوان «آرزوی سرخپوست بودن: کافکا و سینما» ارائه کند و در آن به تاثیر این نویسنده بانفوذ چک بر فیلمسازانی چون «اورسون ولز»، «مارتین اسکورسیزی»، «عثمان سمبن» و «استیون سودربرگ» بپردازد.
ژوئن امسال صدمین سال درگذشت کافکا است که در آسایشگاهی در شهر کیرلینگ اتریش درگذشت. جشنواره فیلم کارلووی واری به افتخار این نویسنده فیلمهایی چون «کافکا» ساخته سودربرگ، «محاکمه» ساخته ولز، «پس از ساعت اداری» به کارگردانی اسکورسیزی و همچنین «مستاجر» از رومن پولانسکی را به نمایش خواهد گذاشت.
به گزارش ددلاین، پنجاه و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کارلوی واری از تاریخ ۲۸ ژوئن تا ۶ جولای (۸ تا ۱۶ تیرماه) در کشور جمهوری چک برگزار میشود.
«فرانتس کافکا» یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان قرن ۲۱ روز سوم جولای سال ۱۸۸۳ در یک خانواده یهودی آلمانیزبان در پراگ، پایتخت جمهوری چک، متولد شد. او بزرگترین فرزند از جمع شش فرزند خانواده بود و زبان اولی که فراگرفت، آلمانی بود اما بعدها توانست زبان چکی را نیز بیاموزد. علاقهاش به زبان فرانسه، او را به آموختن این زبان کشاند.
کافکا پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه، به دانشگاه آلمانی «چارلز فردیناند» در پراگ رفت و در ابتدا به تحصیل شیمی پرداخت؛ اما بعد از دو هفته رشتهاش را به حقوق تغییر داد و در سال ۱۹۰۶ موفق به کسب دکترای حقوق شد.
تا هنگام مرگ، آثار و سبک نگارش کافکا توجه کمی را جلب میکرد. وی پیش از مرگ، از دوست نزدیک و مدیر برنامههای ادبیاش، «ماکس برود» خواست تا تمام دستنوشتههایش را از بین ببرد.
«دورا دیامانت» که «کافکا» به او علاقهمند بود، تا حدودی این درخواست را اجرا کرد؛ اما حدود ۲۰ یادداشت و ۳۵ نامهاش را نگه داشت که البته در سال ۱۹۳۳ به دست گشتاپو افتاد. هرچند هنوز تحقیقات برای یافتن دستنوشتههای «کافکا» در حال انجام است.
تمامی آثار منتشرشده کافکا به جز چند نامهای که او در چک به «میلنا جنسکا» نوشت، همگی در آلمان نوشته شدند. کافکا سبک نگارشی منحصر به فردی داشت و البته این مسأله شاید به خاصیت زبان آلمانی برمیگردد که این امکان را به وی میداد تا از جملات بلند استفاده کند؛ جملاتی که برخی مواقع حتی به یک صفحه میرسید.
دو مساله مهم که دائما ذهن «کافکا» را به خود مشغول میکرد و وی را تحت فشار قرار میداد، رابطه نابسامان او با پدرش و مذهب یهودیت وی بود. ارتباط او با پدرش در بسیاری از آثارش تاثیر گذاشته و امروزه هم از مشخصههای بارز این نویسنده برای روانکاوی ذهن وی به کار میرود. یهودی بودن کافکا هم از دیگر عواملی بود که موجب میشد اکثر داستانهای او حول محور موضوع بیگانگی به نگارش درآیند.
منتقدان بسیاری سعی کردهاند تا آثار «کافکا» را در قالبهای فکری و عقیدتی خاصی قرار دهند، از جمله مدرنیسم و رئالیسم جادویی، و برخی تأثیر مارکسیسم را در آثار او مانند «قصر»، «محاکمه» و یا «در تبعیدگاه» آشکار میدانند. برخی دیگر اگزیستانسیالیسم یا آنارشیسم را سبک مورد استفاده «کافکا» میدانند.
شرححالنویسان معتقدند «کافکا» همیشه فصلهای ابتدایی کتابی را که در حال نوشتنش بود، برای دوستان صمیمیاش میخواند. «میلان کوندرا» بر این باور است که نویسندگان زیادی مانند «گابریل گارسیا مارکز» و «کارلوس فوئنتس» شوخطبعی سوررئالیستی کافکا را در آثارشان استفاده کردهاند. «ژان پل سارتر» و «آلبر کامو» دو نویسنده نامداری بودند که بیش از همه تحت تاثیر سبک ادبی خالق «مسخ» قرار داشتند.
«کافکاییسم» (Kafkaesque) اصطلاحی است برای توصیف موقعیتهای سوررئال، مانند آنچه در رمانهای کافکا رخ میدهد و وارد زبان انگلیسی شده است.
با این حال، خوانندگان آثار این نویسنده برای انتخاب یک اثر از او، باید توجه کافی به تاریخ چاپ کتاب داشته باشند؛ چراکه «کافکا» پیش از آنکه بتواند برخی نوشتههایش را برای چاپ آماده کند، درگذشت. بنابراین، رمانهای «قصر»، «محاکمه» و «آمریکا» همگی توسط مدیر کارهایش «مکس برود»، منتشر شدند.
فشارهای اجتماعی و افسردگیهای کافکا موجب شد تا او به بیماریهای متعددی مانند سل، میگرن و بیخوابی مبتلا شود. وضعیت وخیم او این اجازه را به او نمیداد تا بتواند به اندازه کافی غذا بخورد و از آنجایی که آن زمان درمان داخل وریدی هنوز کشف نشده بود، هیچ راهی برای تغذیه او نبود، تا اینکه سرانجام در سوم ژوئن ۱۹۲۴ در آسایشگاهی در منطقه کرلینگ نزدیک وین درگذشت.
پیکر این نویسنده روز یازدهم ژوئن پس از انتقال به پراگ به خاک سپرده شد.
داستانهای زیادی از کافکا به جا ماندهاند که از جمله آنها میتوان به «توصیف جنگ» (۱۹۰۴)، «مقدمات عروسی در ییلاق» (۱۹۰۷)، «تفکر» (۱۹۱۲)، «در تبعیدگاه» (۱۹۱۴)، «رییس آرامگاه» (۱۹۱۷)، «دیوار بزرگ چین» (۱۹۱۷)، «پیامی از سوی امپراتور» (۱۹۱۹) و «محاکمه» (۱۹۲۵). «قصر» (۱۹۲۶) و «آمریکا» (۱۹۲۷) اشاره کرد.
کانال عصر ایران در تلگرام