Web Analytics Made Easy - Statcounter

ملازهی یکی از مشکلات و چالش‌های موجود در مذاکرات صلح افغانستان دیدگاه طالبان در خصوص «امارت اسلامی» دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو در خصوص سفر هیئت سیاسی طالبان به ایران با محمد ملازهی، کارشناس ارشد مسائل شبه قاره به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محمد ملازهی درباره مذاکرات طالبان با دولت افغانستان گفت: با توجه به تحولاتی که در ساختار قدرت در آمریکا پیش آمد و بایدن رئیس جمهور به عنوان انتخاب شد، شرایط گفتگوی صلح در افغانستان را دچار تغییر کرد، زیرا بایدن معتقد است توافقی آمریکا در زمان ترامپ با طالبان انجام داده است باید مورد بازبینی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از نگرانی طالبان درباره سیاست های تیم جدید کاخ سفید خبر داد و اظهار کرد: نگرانی طالبان از این جهت است که سیاست های بایدن ممکن است موجب شود دولت مرکزی افغانستان در مذاکرات احتمالی آینده افغانستان بیشتر تقویت شود. نگرانی دوم طالبان این است که آمریکایی ها در توافق پیشین پذیرفته بودند که نیروهای نظامی خود را از افغانستان به طور کامل خارج کنند اما به نظر می رسد سیاست بایدن این نخواهد بود.

این کارشناس ارشد مسائل شبه قاره با تصریح بر اینکه از منظر طالبان، ابتکار آمریکایی ها برای گفتگو در حال کشیده شدن به بن بست است، بیان کرد: طالبان به دنبال این هستند که یک ابتکار جدید هستند. وزیر امور خارجه ایران قبلا مطرح کرده بود که کشورهای همسایه باید ابتکاری به خرج دهند تا به روند صلح بین دولت مرکزی و دولت طالبان کمک کنند و به نظر می رسد دلیل سفر طالبان به ایران چراغ سبز به این موضوع است.

ملازهی عنوان کرد: طالبان با دادن این احتمال که طرح آمریکا پس از تغییر دولت به بن بست خواهد خورد، به تهران و کشورهای همسایه رجوع کنند تا طرح جدیدی اجرا شود و مذاکرات صلح در افغانستان به شکست نیانجامد.

وی با یادآوری این موضوع که طالبان بخشی از وضعیتی است که افغانستان در آن گرفتار شده است، عنوان کرد: واقعیت این است که مشکل افغانستان تنها طالبان یا دولت مرکزی نیست، هر چند مسئله اصلی قلمداد می شوند. یکسری رقابت های منطقه ای نیز در موضوع افغانستان دخیل هستند؛ رقابت های هند و پاکستان و مباحث مرتبط با ایران و عربستان نیز به نوعی در روند مذاکرات تاثیرگذار هستند.

این کارشناس ارشد مسائل شبه قاره یکی از مشکلات و چالش های موجود در مذاکرات صلح افغانستان دیدگاه طالبان در خصوص «امارت اسلامی» دانست و گفت: طالبان از موضوع ضرورت وجود امارت اسلامی در افغانستان کوتاه نیامد و در نهایت نیز مذاکرات صلح افغانستان این عبارت گنجانده شد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ملازهی پیرمحمد ملازهی امارت اسلامی مذاکرات صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۶۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود

مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان با اشاره به ترافیک شدید هیئت‌های خارجی در کابل گفت جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «شفیع اعظم» مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان در «ایکس» نوشت: افغانستان اکنون در موقعیتی قرار دارد که هر قدرتمند زمان و تاریخ، تهاجم به آن را امتحان کرده اما در پنجه، شکست و زخم و فرار گرفتار شده است.

وی با اشاره به مخالفان و نظامیان غربی افزود: در حال حاضر، بسیاری از فراریان تلاش می‌کنند تا تهاجم دیگری را به‌وجود آورند، اما جواب رد می‌شنوند.

این مقام ارشد وزارت خارجه حکومت طالبان تصریح کرد: همه درک کرده‌اند که این کشور را کسی جز افغان‌ها نمی‌تواند اداره کند. دنیا به سمت تعامل پیش می‌رود.

جامعه اطلاعاتی آمریکا پیش از این در ارزیابی سالانه خود از تهدیدات علیه این کشور طی گزارشی اذعان کرد قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: طالبان قدرت خود را در افغانستان تقویت کرده است همچنین تعامل بین‌المللی را تقویت کرده و به اجرای احکام دینی اولویت داده است.

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کردرئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس خواستار تعامل با طالبان شدچین، روسیه و پاکستان کشورهای دیگر را به تعامل با طالبان دعوت کردند

«امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان نیز بارها تاکید کرده است نیت خوبی نسبت به همسایگان افغانستان داریم و از کشورهای دیگر نیز خواستار همین انتظار هستیم.

وی تاکید کرده بود حکومت افغانستان با همه همسایگان و کشورهای جهان خواستار تعامل و روابط مثبت است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم