Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت تدبیر و امید عزم خود را جزم کرده تا مردم سیستان و بلوچستان تنها استان بی‌بهره از شبکه گاز طبیعی شهری را از رنج سال‌ها حمل سیلندرهای گاز مایع بزداید از این رو با تسریع لوله‌گذاری ها در این استان پهناور امید آن می رود که تا دو سال آینده پروژه گازسانی در این خطه به پایان برسد.

اقدامات دولت، سیستان و بلوچستان را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داده که یکی از مهمترین این اقدامات گازرسانی به شهرها و شتاب بخشیدن به حرکت توسعه در این استان جنوب شرقی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومترمربع (معادل ۱۱.۵ درصد مساحت کشور) و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور به شمار می‌رود  که عملیات گاز رسانی به این خطه از سال ۸۹ با اجرای خط انتقال از عسلویه به ایرانشهر آغاز شد و با همت دولت تدبیر و امید از ۶ سال پیش پروژه گازرسانی به شهرها کلید خورد.

این طرح، اهداف چندگانه‌ای را دنبال می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به گازرسانی نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و ساخت خطوط فرعی و شبکه‌های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی اشاره کرد.

پس از اجرای طرح انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر و گازرسانی شهری در این شهر عملیات اجرای لوله‌گذاری و انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان انجام و هم‌اینک شهر زاهدان در حال گازرسانی است.

هم‌اینک سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی کشور بیش از ۷۰ درصد و خطوط لوله انتقال و توزیع گاز، همچون رگ‌ها و مویرگ‌های بدن در سراسر کشور پراکنده شده‌اند.

ماهیانه ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای انجام گازرسانی به سیستان و بلوچستان تزریق می‌شود و قرار است با هدف محرومیت‌زدایی از این پس موتور محرک توسعه و آبادانی این استان باشد.

گازرسانی به شرق کشور و سیستان و بلوچستان با اجرای طرح عظیم انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول ۹۰۷ کیلومتر با لوله‌هایی به قطر ۵۶ اینچ در شهریور ۸۹ به بهره‌برداری رسید.

در فروردین سال ۹۳ طرح گازرسانی به ۳۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی شهرستان‌های زاهدان، چابهار، زابل و کنارک و گازرسانی به صنایع موجود این استان با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ تصویب شد.

طرح انتقال گاز به سیستان و بلوچستان یکی از اساسی‌ترین طرح‌های زیرساختی

استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره روند اجرایی و ضرورت انتقال گاز به شهرهای استان اظهارداشت: بسیاری از کارخانه‌ها و ‌پروژه‌های منطقه به گاز نیازمند هستند بنابراین توقف در عملیات اجرایی پروژه انتقال گاز به شهرهای استان، روند توسعه منطقه را به تعویق و به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

احمدعلی موهبتی با بیان اینکه این پروژه‌ جزو پروژه‌های توسعه‌ای کشور است، افزود: این پروژه باید در مسیر خود با ارائه خدماتی از قبیل تسطیح معابر یا حفر و یا خاک‌برداری سطحی برای روستاهای در مسیر خود ایجاد آبادانی کند.

وی اظهارداشت: پیمانکاران پروژه‌های سیستان و بلوچستان باید با بکارگیری جوانان و نیروی کار موجود در مناطق، فرهنگ کار و تلاش را نهادینه کنند.

گاز رسانی به سیستان و بلوچستان تا ۲ سال آینده به پایان خواهد رسید

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح آخرین وضعیت گازرسانی به شهرهای استان اظهارداشت: هم‌اینک ۹۷ درصد شبکه‌گذاری در زاهدان انجام شده و گاز به درب منزل ۸۳ درصد از شهروندان این شهر رسیده اما حدود ۳۶ درصد شهروندان مشترک گاز طبیعی شده‌اند.

رضا پنجابی گفت: هم‌اینک عملیات اجرایی انتقال گاز و شبکه گذاری در زابل در حال انجام است و در سال آینده زابل نیز از نعمت گاز شهری برخوردار خواهدشد.

وی با بیان اینکه در زابل به روش سی ان جی (CNG) بالغ بر ۵۰۰ مشترک گاز زیرپوشش قرار دارند افزود: به همین منظور یک ایستگاه دختر در زابل ایجاد شده و ایستگاه مادر نیز در خراسان جنوبی است و سیلندرهای مخصوص سی ان جی (CNG) از بیرجند بارگیری و در ایستگاه زابل تخلیه و وارد شبکه شهری می‌شوند و ۵۰۰ مشترک از آن بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در ایرانشهر از سال ۸۹ عملیات گازرسانی انجام شده و هم‌اینک ۱۰۰ درصد شبکه‌گذاری و بهره‌برداری شده که حدود ۵۲ درصد از مردم این شهر اقدام به اشتراک‌پذیری کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اینک پیمانکاران در شهرهای بمپور، محمدان و ایرانشهر و روستاهای اطرف این شهرها مشغول فعالیت‌ هستند افزود: افزون بر یکهزار مشترک و ۳۶۰ کیلومتر شبکه گاز در روستاها وجود دارد همچنین ۲ روستای دهمیر و توردان به تازگی به شبکه گاز پیوستند و عملیات اجرایی چهار روستای دیگر به اتمام رسیده و درحال تست شبکه به منظور تزریق گاز به آن‌ها است.

پنجابی با بیان اینکه در بمپور و محمدان ۸۰۰ مشترک از نعمت گاز برخوردارند اظهارداشت: چابهار، سراوان، سرباز و قصرقند نیز در حال عملیات باز طراحی‌اند و در بزمان و دلگان هم عملیات اجرایی در حال انجام است.

وی افزود: روند گازرسانی در سیستان و بلوچستان از سال ۸۹ با رسیدن خط لوله هفتم به ایرانشهر آغاز شده که هم‌اینک در این شهرستان ۲ نیروگاه گازدار بوده و روزانه حدود سه و نیم تا چهار میلیون‌ مترمکعب گاز مصرف می‌کنند.

مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۱۵ هزار مشترک در ایرانشهر نیز از نعمت گار بهره‌مند هستند گفت: یک واحد CNG و یک نیروگاه CHP در این شهرستان مشغول به فعالیت اند.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی برای آینده گازرسانی به سیستان و بلوچستان براساس افقی است که حرکت خطوط انتقال انجام می‌شود تصریح کرد: عملیات اجرایی شبکه‌گذاری در خاش به اتمام رسیده و شبکه آماده تزریق گاز است و از ابتدای سال آینده گازرسانی انجام می‌شود.

پنجابی اظهارداشت: با وجودی که گاز به درب منازل ۸۳ درصد شهروندان زاهدانی رسیده اما تنها ۳۶ درصد شهروندان اقدام به گازکشی یا انشعاب‌پذیری منازل خود کرده‌اند.

وی افزود: استقبال نکردن شهروندان زاهدانی از اشتراک‌پذیری ۲ علت دارد عامل نخست آن شرایط بازار و هزینه‌های اقتصادی است که در راستای مسوولیت اجتماعی با پیگیری‌های انجام شده هریک از متقاضیان اشتراک گاز می‌تواند از تسهیلات کم‌بهره پنج میلیون تومانی استفاده کند که با مساعدت استاندار در تلاش هستیم تا این مبلغ افزایش یابد و دوم اینکه همزمان با وصل اشتراک گاز کارت سوخت مشترکان جدید قطع می‌شود که همین مساله باعث شده تمایل شهروندان به استفاده گاز شهری کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: برای گازدارکردن فضاهای آموزشی نیز مکاتبات زیادی انجام و ۸۰ درصد واحدهای آموزشی در زاهدان مشترک شرکت گاز هستند.

گازرسانی به دورترین و پهناورترین استان کشور گام بسیار مهمی است که نه تنها سیستان و بلوچستان بلکه امکان انتقال گاز به کشورهای همسایه (افغانستان و پاکستان) نیز فراهم شده و عامل بسیار مهمی در ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک و در نتیجه توسعه و پیشرفت این منطقه خواهد بود./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شرکت گاز سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان عملیات اجرایی انتقال گاز عملیات اجرای شبکه گذاری سال آینده شبکه گاز هم اینک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۷۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان

۲۰ هزار مترمربع زمین راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان آزاد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، علیرضا راشکی ‌اظهار داشت: 20 هزار مترمربع از زمین‌های راکد و معطل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سیستان و بلوچستان در دو ماه اخیر فسخ قرارداد و آزاد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان افزود: این مقدار زمین با بررسی پرونده های راکد و به دلیل عدم رعایت مفاد قرارداد فی مابین و عدم انجام تعهدات خود در زمینه ساخت و ساز از تعداد7 فقره قرارداد فسخ و پس از طی مراحل قانونی توسط مراجع قضایی و انتظامی خلع ید و آزاد شد.

وی خاطرنشان کرد: ارزش ریالی زمین های آزاد شده حدود 600 میلیارد ریال بوده و این زمین ها به متقاضیان و سرمایه گذاران واجد شرایط واگذار می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: در سال 1402 نیز با هدف بازپس گیری زمین های راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی استان و واگذاری به سرمایه گذاران و متقاضیان واجد شرایط جدید، تعداد 94 فقره قرارداد پس از طرح در هیات های حل اختلاف،فسخ و خلع ید و به آزادسازی 60 هزار مترمربع زمین منجر شد.

راشکی افزود: به علاوه در سال 1402 تعداد 29 فقره قرارداد در کمیته های پایش طرح های راکد پس از طی مراحل قانونی فسخ و برای بهره مندی و انتفاع از مزایای شهرک های صنعتی جهت آزادسازی به مراجع قضایی ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: حسب تاکیدات دستگاه قضائی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران،به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی،زمین خواری،صیانت از زمین های ملی در اختیار و تعیین تکلیف قراردادهای راکد،شرکت شهرک های صنعتی استان از سال گذشته با تشکیل کمیته های پایش، هیات‌های حل اختلاف و طرح موضوع در مراجع قضایی،تلاش خود را جهت تسریع در روند ساخت و ساز قراردادهای منعقد شده قرار داده و این روند در سال جاری با تمرکز بر شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" کماکان ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۱۱۵۸ کیلومتر شبکه گاز در فارس
  • شبکه آب ۲۸ روستای سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان متصل شد
  • کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خونی در سیستان و بلوچستان
  • افتتاح ۹۰۹ کارگاه اشتغالزایی در سیستان و بلوچستان
  • مهارت‌آموزی در دسترس‌تر از همیشه در سیستان و بلوچستان
  • (ویدئو) نقش سد‌ها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان
  • بهره‌مندی ۱۲۳ شهر و ۲۴۶۹ روستای استان فارس از گاز
  • ورود عمره گزاران دو استان به فرودگاه بین المللی زاهدان
  • فیلم/بارش شدید باران در زابل شمال سیستان و بلوچستان
  • آزادسازی زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان