Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@04:46:13 GMT

ارتباط مستقیم چاقی با سرطان‌ها

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۷۷۸۲

«یکی از دلایل شایع سرطان‌ها چاقی است» یک فوق تخصص خون و سرطان با بیان این جمله گفت: چاقی در ایجاد سرطان روده که از شایعترین سرطان‌ها و یکی از علت‌های مهم مرگ و میر در جهان است نقش تاثیرگذاری دارد. خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: حسین کامران زاده در پاسخ به این پرسش که «چه ارتباطی بین چاقی و ابتلا به سرطان وجود دارد؟»، گفت: عوامل زیادی در بروز سرطان موثرند، اما چاقی یکی از دلایل شایع سرطانهاست که در منابع علمی به آن بسیار اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  فوق تخصص خون و سرطان ادامه داد:یکی از دلایل شایع سرطان‌ها که در منابع علمی به آن بسیار اشاره شده، چاقی است؛ به ویژه چاقی در ایجاد سرطان روده که از شایعترین سرطان‌ها در تمامی جهان و یکی از علت‌های مهم مرگ و میر در جهان است نقش تاثیرگذاری دارد.   وی افزود: ثابت شده اگر فردی مبتلا به سرطان روده بوده و بهبود پیدا کرده باشد با کاهش وزن می‌تواند از برگشت این بیماری جلوگیری کند. چاقی یکی از علل عمده بروز سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پروستات در آقایان است.   کامران زاده با اشاره علل دیگری که باعث ایجاد سرطان می‌شوند، گفت:سیگار در بروز سرطان‌های دهان، حلق و ریه نقش اساسی دارد؛ ضمن اینکه مصرف الکل هم به ویژه همراه با سیگار می‌تواند باعث ایجاد سرطان دهان، مری، معده شود.   وی افزود: ورزش با بهبود وزن فرد به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند و تغذیه مناسب با مصرف بیشتر میوه جات، سبزیجات و کاهش مصرف فست فود‌ها و غذا‌های چرب و سرخ کردنی در جلوگیری از ابتلاء انسان به سرطان کمک می‌کند.   فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به اینکه آمار سرطان در ایران شبیه نقاط دیگر جهان است گفت: شایع‌ترین سرطان در جهان سرطان پوست است؛ به این دلیل اینکه سریع تشخیص داده می‌شوند و سریع هم به درمان جواب می‌دهند؛ اهمیت کلینیکی کمتری دارند، اما سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پروستات از شایعترین سرطان‌ها در بین ایرانیان است.   کامران زاده با تاکید بر اینکه سرطان معده و روده در ایران بسیار شایع است، گفت: مصرف چای داغ در بروز سرطان مری در ایران بسیار موثر است و غذا‌های دودی و غذا‌هایی که سرخ می‌شوند و در معرض مستقیم آتش قرار دارند، بالقوه موثرند؛ اگرچه برخی سرطان‌ها هم ارتباط مستقیم با ژنتیک دارند که نیاز به مطالعه بیشتری در این حوزه حس می‌شود.   فوق تخصص خون و سرطان خود مراقبتی را از عوامل مهم جلوگیری از بروز سرطان دانست و خاطرنشان کرد: ما باید مراقب باشیم که بیمار نشویم، اما توجه به علامت‌های اولیه سرطان‌ها مثل تغییر اجابت مزاج، خونریزی‌های غیر طبیعی در بدن، وجود توده‌ها و بافت‌های غیرطبیعی و تغییر در رنگ پوست بسیار مهم است.   وی متذکر شد:اگر چنین علائمی وجود داشت باید به پزشک مراجعه کرد. از طرف دیگر باید بدانیم بسیاری از سرطان‌ها علاج پذیر بوده و حتی پس از درمان عود نمی‌کنند؛ بنابراین بیماران نباید نگران باشند و همدلی بین پزشک، بیمار و خانواده بیمار می‌تواند در بهبود بیماری بسیار موثر باشد.   کامران زاده تاکید کرد:وقتی شخص روحیه خوبی داشته باشد، حتما درمان هم تاثیر بهتری خواهد داشت و همکاری بیمارانی که روحیه قوی دارند با پزشک بهتر خواهد بود. بیشتر بخوانید: استعمال سیگار عامل ابتلا به سرطان و بیماری‌های خطرناک انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. برچسب ها: سرطان چاقی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سرطان چاقی فوق تخصص خون و سرطان کامران زاده ایجاد سرطان بروز سرطان سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۷۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن

همشهری آنلاین ـ لاله غزالی: کووید ـ ۱۹ و زیرسویه‌های آن حدود ۳ سال جهان را با مخوف‌ترین پاندمی قرن مواجه کرد و جان بسیاری از انسان‌ها را گرفت. اکنون که این بیماری فروکش کرده و آمار ابتلا به آن و تلفاتش کاهش پیدا کرده است، پزشکان و متخصصان در حال پژوهش درباره مسائل مرتبط با آن هستند.

اکنون موضوع مهم درباره کرونا عوارض آن است چراکه محققان براساس مطالعات خود ثابت کرده‌اند این بیماری تبعات و عوارضی دارد که مبتلایان را تا سال‌ها پس از بهبودی هم درگیر خود می‌کند.
عوارض این بیماری برای افراد متفاوت است و فاکتورهایی همچون سابقه بیماری‌ها، ژنتیک، میزان ایمنی بدن و... را دربر می‌گیرد.

کرونا عوارض کوتاه‌مدت و بلندمت دارد و می‌تواند به اندام‌های حیاتی بدن شامل قلب، ریه، مغز، کبد، کلیه و... آسیب بزند و باعث سکته قلبی و مغزی، افزایش احتمال ابتلا به پارکینسون و آلزایمر، نارسایی کلیه، ریزش مو و بثورات پوستی، مشکلات تنفسی، خستگی مزمن و... شود.

آنچه در این میان به آن کمتر پرداخته شده، عوارض روانی کروناست و حتی شاید فرد بهبودیافته نداند بعضی تغییرات خلقی وی به دلیل کرونا باشد. این در حالی است که پژوهشگران در تحقیقات خود به نشانه‌های متقنی از ارتباط بیماری‌های روانی با کرونا دست یافته‌اند و تاکید می‌کنند افراد درگیر باید از این موضوع آگاه باشند و برای درمان اقدام کنند.

در اینفوگرافیک زیر شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن را مشاهده می‌کنید:

گرافیست: داود سرخوش

کد خبر 846950 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کرونا خبر مهم بیماری - ویروس بیماری - بیمارستان بیماری روانی روانشناسی

دیگر خبرها

  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد