Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت‌الاسلام والمسلمین سعید رضا عاملی در جلسه ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی که عصر دیروز به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه برگزار شد، با تبریک ایام‌الله دهه فجر و با اشاره به مصوبه اول جلسه پیرامون هیئت تجدید نظر مصوب شورا در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی (مصوبه ۶۳۰ شورا)، اظهار کرد: حکم عضویت دو نفر نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت تجدید نظر دانشگاه آزاد اسلامی به اتمام رسیده بود که بر اساس مصوبه جلسه، دکتر محمد رضا مخبر دزفولی و دکتر عبداله جاسبی برای سه سال به‌عنوان نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در این هیئت انتخاب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مصوبه دوم جلسه در خصوص مصوبه شورای راهبری استعدادهای درخشان (مصوبه ۵۰۲ شورا) گفت: در ترکیب اعضای این شورا به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اصلاحی صورت گرفت که بر اساس آن رئیس بنیاد ملی نخبگان با توجه به تناسب ماموریت به عضویت این شورا درآمد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه مصوبه بنیادین جلسه ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بود، تصریح کرد: این سازمان عهده‌دار امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوران کودکی با محوریت خانواده شد، البته خانواده در همه مراحل زندگی محور تعلیم و تربیت و تقویت دانش و توانایی‌های دینی و ارزشی و مهارت‌های زندگی فرزندان است.

وی اضافه کرد: با توجه به عصر فوق‌العاده پیچیده و چند متغیره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، آگاهی‌بخشی به خانواده در خصوص حساسیت‌ها و مهارت‌های مهم اجتماعی، تقویت دانش مجازی و سایر توانمندی‌ها که مبتنی بر توجه به زمان و تعلیم و تربیت با تکیه بر علوم اسلامی و علوم تخصصی مرتبط با کودک است، اهمیت پیدا می‌کند و در واقع مبنا ارتباط و تعامل با خانواده ها خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در دوره مهد کودک و پیش‌دبستانی اولاً نیازمند معلمین متخصص امر کودک هستیم و در ثانی تقویت توانائی‌های مهم مرتبط با زیر ساخت‌های اساسی اجتماعی شدن و فرهنگی شدن کودک هستیم.

وی افزود: مواردی مثل پرورش مهارت‌های حسی- حرکتی، پرورش روحیه و رفتار عاطفی، توانائی‌های مرتبط با مهارت‌های ذهنی، پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن، تقویت ذوق هنری و زیبایی‌شناسی، تبیین امور مهم مورد توجه دینی مثل راست‌گویی، صداقت در رفتار، تعهد فردی و اجتماعی و احترام به حقوق دیگران، پرورش هویت ملّی و احساس تعهد به هم‌وطنان، پرورش مهارت‌های زبان فارسی، ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی، آشنایی با محیط زیست، علاقه و انس با طبیعت و مراقبت از آن و همچنین توانائی کار گروهی و جمعی، نظم اجتماعی و احترام به قانون و مقررات مبنای توانمند سازی در این دوره سنی مهم که کودک از بالاترین سطح یادگیری برخوردار است، خواهد بود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: از آغاز چهار سالگی تا دوران دبستان دوره یک‌ساله مهد کودک و دو سال پیش‌دبستانی را پیش رو خواهیم داشت و راهبری، هدایت، نظارت، برنامه‌ریزی و تامین محتوای مناسب بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد و این سازمان ملی با ماموریت خانواده‌محوری مسئولیت نظارت و هدایت را عهده‌دار خواهد بود، محور آموزش‌های این دوره بر عهده بخش غیر دولتی و مردمی است و البته تمامی مدارس باید استانداردها، مقررات و ضوابط و کیفیت مورد نظر آموزش و پرورش را تأمین کنند.

وی افزود: یکپارچگی این مسئولیت در مصوبه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأمین شده بود و مجوز دهی و سایر شئون دوره کودکی از سازمان بهزیستی گرفته شد و به وزارت آموزش و پرورش به‌صورت متمرکز واگذار شد.

دکتر عاملی با اشاره به پیش‌بینی هیئت امناء برای این سازمان در اساسنامه مصوب گفت: در این هیئت امناء بین دو الی ۴ نفر از نمایندگان خانواده‌ها به انتخاب انجمن اولیاء و مربیان و همچنین دو نماینده از رؤسای مهدکودک‌ها عضویت خواهند داشت و اعضای حقوقی و حقیقی از جمله معاونین مرتبط آموزش و پرورش و همچنین نماینده حوزه علمیه قم و کانون پرورش فکری کودکان پیش‌بینی شده است و سازمان بر پایه ظرفیت‌های علمی و تعلیم و تربیت دانشگاه ها و سایر مراکز علمی و حوزوی کشور اداره خواهد شد.

وی افزود: در اساسنامه قانون تضاد منافع نیز پیش‌بینی شده است و کسانی که عهده‌دار راهبری این حوزه هستند نمی‌توانند به خودشان مجوز مهدکودک و پیش‌دبستانی خصوصی دهند و افرادی خارج از حلقه مسئولیت در آموزش و پرورش باید عهده‌دار این مسئولیت باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: پیش‌بینی‌های لازم در اساسنامه، به لحاظ اصول حاکم، وظایف سازمان و اهداف مشخص شده است و تدابیر لازم برای حمایت‌هایی که دولت باید از محل منابع عمومی برای تقویت کیفیت تعلیم و تربیت دوران کودکی در نظر بگیرد شده است که منع از تصدی‌گری دولتی و واگذاری امور به بخش خصوصی مورد تاکید ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر اعضاء محترم شورای عالی بود.

عاملی در خاتمه بعد از بحث و گفتگو و پیشنهاد اصلاحات در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اعضا به اتفاق اساسنامه را مورد تصویب قرار دادند. بر پایه این اساسنامه، راهبری یک دوره سنی جدید بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شد و می‌توان گفت یک مقطع مهم آموزشی که از تخصصی ترین وجه آموزش برخوردار است به وظایف آموزش و پرورش به صورت منسجم اضافه شد.

کد خبر 5132511 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان تعلیم و تربیت کودک شورای عالی انقلاب فرهنگی شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش شورای شهر شهر تهران اعتیاد سازمان تامین اجتماعی ویروس کرونا وضعیت معابر پلیس راهور تهران شهرداری بنیاد شهید و امور ایثارگران محسن هاشمی شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین تعلیم و تربیت آموزش و پرورش سازمان ملی پیش بینی عهده دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۰۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرهای خوش برای معلمان/ باباهای مدرسه ساماندهی می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم احمدی لاشکی با بیان اینکه بزرگداشت مقام معلم فقط به بهانه یک روز و ۱۲ اردیبهشت نیست گفت،: همه موظفیم برای تکریم این مقام همه روزه تلاش کنیم.

وی با عنوان اینکه معلم تا پایان عمر معلم است، ادامه داد: اینکه در هفته معلم به پیشکسوتان عددی داده نمی‌شود قابل تحمل است و باید این مسئله زیربنایی اصلاح شود.

احمدی با بیان اینکه معلم عامل توسعه است و اگر قرار باشد تحولی اتفاق بیفتد منشأ آن از انسان و آموزش و پرورش است، تصریح کرد: اگر جامعه به معلم بها بدهد آینده کشور را ساخته است و برای نظام تعلیم و تربیت چند عنصر از جمله فضای آموزشی، کتاب و بودجه و مهم‌تر از همه معلم نیاز است.

معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رکن اساسی برای اجرای تحول است و معلمی که باور داشته باشد رکن این محور خواهد بود.

احمدی گفت: در برنامه تحولی اقدامات خوبی را شروع کردیم و اتفاقات بزرگی در سه سال گذشته رقم خورده است و تأسیس سازمان ملی تربیت کودک از اقدامات مهم است.

وی با بیان اینکه اکنون مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها در اختیار سازمان دیگری بودند و به گونه‌ای خاص آموزش می‌دادند ادامه داد این در حالی که در هیچ جای دنیا بخشی از آموزش در اختیار وزارتخانه دیگر و بخشی در اختیار آموزش و پرورش نیست.

وی با بیان اینکه ۷ میلیون کودک زیر ۷ سال در کشور وجود دارد گفت: برای این تحول باید رتبه بندی رخ می‌داد و الحمدلله نظام رتبه‌بندی معلمان انجام شد.

احمدی با عنوان اینکه رتبه و درجه در نظام رتبه بندی مهم نیست، گفت: اساسنامه نهضت سوادآموزی در برنامه هفتم تغییر پیدا خواهد کرد افزوده برای معلمان فعال در مدارس غیردولتی نیز مصوبه گرفته شده است و قانون شدید اعلام می‌کند که در مدارس غیر دولتی و باید قانون کار کامل پرداخت شود.

معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش گفت: در قانون بودجه سال جاری رقمی برای نیروهای خدماتی آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، همچنین برای جذب ۲۰۵ هزار نیروی انسانی سهمیه گرفته شده است.

وی ساماندهی باباهای مدرسه و نیروهای خدماتی را از برنامه‌های مهم ذکر کرد.

کد خبر 6097942

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • مراسم تجلیل از ۴۰۰ معلم در عالی‌شهر برگزار شد
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • خبرهای خوش برای معلمان/ باباهای مدرسه ساماندهی می شوند
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد
  • تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید/ تائید طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها
  • آیا قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟