Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن ترویج علم گفت: کشورهایی که اهمیت و ضرورت ترویج علم را درک کرده‌اند، مسیر توسعه را پیموده‌اند. کارهای ترویج علم در کشور به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود و با تک صدایی نمی‌توانیم به جایی برسیم. زمانی فعالیت‌ها ثمربخش می‌شود که مونولوگ‌ها به دیالوگ تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، دکتر اکرم قدیمی در ششمین نشست شورای موزه‌های دانشگاهی که امروز برگزار شد، درباره اهمیت ترویج علم در کاهش شبه علم در دوران شیوع کووید-۱۹ گفت: ترویج علم در بردارنده طیف وسیعی از فعالیت‌ها از جمله پذیرش، درک و مشارکت همگان در علم است که هدف همه‌ این فعالیت‌ها کاهش شکاف بین علم و جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به پیشینه‌ تحکیم رابطه‌ بین علم و جامعه گفت: در قرن بیستم ترویج علم به عنوان یکی از مؤلفه‌ها و عناصر جدانشدنی از علم معرفی شد. ترویج علم در واقع پلی میان ادبیات سخت علمی با گفتمان مردم عادی است. ترویج علم چیزی جز ترجمه علم به زبان ساده نیست.  

رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم بیان کرد: مبارزه با شبه علم و خرافات یکی از اهداف ترویج علم است. شبه علم یک رفتار، ایده یا باوری است که خود را به جای علم جا می‌زند، اما بر شواهد نادرست و غیرعلمی تکیه دارد. در واقع شبه علم از روش‌های غیرعلمی استفاده نمی‌کند و بر پایه تجربیات شخصی و داستان‌های قدیمی است. این پدیده نقطه مقابل علم است که پایه و اساس علمی ندارد.

قدیمی با اشاره به این که شبه علم بیشترین آسیب را به توسعه و ترویج علم می‌زند، گفت: طالع‌بینی، ستاره‌بینی، کف‌بینی انواع پیشگویی‌ها و حتی همیوپاتی از مصادیق شبه علم هستند. بعد از بحران کووید-۱۹، توجه به ترویج علم جلب می‌شود و عمده مردم به دنبال کسب اطلاعات علمی از متخصصان هستند. در این میان، بازار ادعاهای شبه علمی در پزشکی در کشور خودمان و کشورهای دیگر داغ شد. بحث توهمات توطئه و صدها اطلاعات ریز و درشت غیرعلمی نیز همراه با شیوع این بیماری رشد کرد.

رئیس انجمن ترویج علم ادامه داد: شبه علم نشانه‌هایی دارد که در تضاد با علم است. یکی از این نشانه‌ها ابطال‌ناپذیری است که در علم، خلاف این ویژگی وجود دارد. علم از چالش استقبال می‌کند، اما معتقدان به شبه‌علم جزم‌گرا هستند. تکرار ناپذیری و باور به توطئه نیز از ویژگی‌های شبه علم است. تمایز بین علم و شبه علم گاهی سخت است. این جاست که جای ترویج علم خالی است.

وی با اشاره به پیشینه همه‌گیری‌ها در تاریخ گفت: جامعه بشری از ابتدا تا امروز با همه‌گیری‌های بسیاری مواجه شده است و شاید آسیبی که بشر از ابتدا تا کنون از این همه‌گیری‌ها دیده است، از بسیاری از حوادث بیشتر باشد. وبا، آبله، تیفوس و طاعون از مهم‌ترین همه‌گیری‌هایی هستند که بشر با آن‌ها درگیر بوده است.

به گفته‌ قدیمی، باورهای شبه علمی در خصوص کووید-۱۹ نیز همزمان با روزهای ابتدایی شیوع این بیماری شکل گرفت. بسیاری از افراد، سازمان‌ها و حتی دولت‌ها عاملی برای شیوع ویروس شبه علم شدند. انتشار این اطلاعات هنوز متوقف نشده است.

رئیس کرسی یونسکو در ترویح علم خاطرنشان کرد: شستشوی بینی با آب نمک، اسپری الکل بر روی بدن، استریلیزه کردن به وسیله اشعه ماورای بنفش، تشخیص کرونا با استفاده از اسکنرهای حرارتی، مصرف روغن کنجد برای جلوگیری از ابتلا، فوت همه‌ افراد مبتلا به کرونا و استفاده از مکمل‌های ویتامین سی از جمله اطلاعات شبه علمی است که در خصوص کرونا مطرح شده است.

وی با تاکید بر این که «در علم و دانش باید از روش‌هایی استفاده شود که افراد، طرز فکر علمی را بیاموزند»، افزود: موزه‌های دانشگاهی امروزه در دنیا با برنامه‌ها و رویدادهای مختلف به رشد و توسعه جامعه علمی کمک می‌کنند. موزه‌های دانشگاهی در کشور ما می‌توانند به مرکز مهم ترویج علم در دانشگاه‌ها تبدیل شوند و با انتقال درست اطلاعات  و اشاعه تفکر علمی به جامعه نقش ترویجی خود را ایفا کنند.

رئیس انجمن ترویج علم در پایان خاطرنشان کرد: کشورهایی که اهمیت و ضرورت ترویج علم را درک کرده‌اند، مسیر توسعه را پیموده‌اند. کارهای ترویج علم در کشور به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود و با تک صدایی نمی‌توانیم به جایی برسیم. زمانی فعالیت‌ها ثمربخش می‌شود که مونولوگ‌ها به دیالوگ تبدیل شود. امیدوارم موزه‌ها به تشکیل زیست‌بوم ترویج علم کمک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه های دانشگاهی ترویج علم همه باهم علیه کرونا شبه علم ترویج علم همه گیری ها فعالیت ها موزه ها شبه علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۰۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل در مراسم سی و یکمین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری که در سازمان پزوهش های علمی صنعتی ایران برگزار شد با تبریک روز معلم یاد و گرامی داشت یاد شهدا و شهید مطهری و با تبریک به اساتید نمونه کشوری افزود: امکان ندارد کسی به توفیقاتی دست یابد بدون همراهی خانواده خود.

وی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه هر جامعه فرهنگ آن جامعه است افزود: برای همین جامعه دانشگاهی فرهنگ جدید خلق می کند با پیشرفت علوم در عرصه های مختلف علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید خلق می کند. شما اساتید فرهنگساز و امید آفرین هستید. از این باب باید برگزای این‌مراسم با جدیت پیگیری شود.

وزیر علوم افزود: اساتید نمونه سرمایه های نمادین کشور هستند که هرجا باشند آنجا قیمت می یابد. به همین دلیل با احداث دانشگاه زمین اطراف دانشگاه ارزش پیدا می کند.

زلفی گل با بیان اینکه اساتید نمونه به عنوان سرمایه های نمادین‌کشور باید قدر ببینند افزود: بین اساتید نمونه کشوری خوشبختانه بانوان دانشمند نیز داریم که امیدواریم سال های آینده افزایش یابند. تمام اساتید نمونه در رشته های خود سرآمد هستند.

وی ادامه داد: انتخاب استاد نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است در واقع می‌خواهیم شاخص افراد مرجع را به نمایش بگذاریم. اساتید نمونه مرجع علمی کشور هستند. خوشبختانه تعداد اساتید یک و دو درصد کشور درحال افزایش است.

وی ادامه داد: اقتدار حاصل از جسارت کشور که در راس آن رهبر حکیم و فرزانه کشور است یعنی وعده صادق، در سطح بین المللی نشان‌ مرجعیت کشور ما است. مرجعیت علمی اولین اولویت وزارت علوم از پنج اولویت است.

وزیر علوم خطاب به اساتید نمونه کشوری افزود: شما در عرصه شاگرد پروری هم‌ نمونه هستید به همین دلیل مرجعیت علمی برای ما مهم است و در قوانین وزارت علوم سعی شده برای ارتقای مرجعیت علمی برنامه داشته باشیم و از ظرفیت برنامه هفتم خوب استفاده کرده ایم. منتظریم ابلاغ شود و به تصویب هیات وزیران برسانیم.

وزیر علوم گفت : در برنامه هفتم توسعه برنامه های خوبی دیده شده است که می توان به دستورالعمل اعطای پژوهانه جامع، دستورالعمل تعاملات علمی ملی و بین المللی و دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش اشاره کرد که برای این ها اعتبارت پیش بینی شده. در برنامه هفتم آمده که ۱۵ درصد اعتبارات برای پژوهش و ۵ درصد به امور فرهنگی اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: امروز دنیا با این‌نتیجه رسیده و دنبال جنگ ارزان است کشورگشایی مشروع از طریق علم مقدور است. بهترین سربازان کشور گشای ایران دانشگاهیان هستند. جامعه دانشگاهی هم قدرت ایجاد تجهیزات سخت و هوشمند را دارد و هم قدرت نرم را ایجاد می کند. هرگونه هزینه برای علم و فناوری بهترین نوع سرمایه گزاری برای آینده است.

وی با تقاضا از اساتید گفت: تمام تلاش خود را بکنید تا نسل توانمند تر به جامعه تحویل دهید.

کد خبر 6093019 زهرا سیفی

دیگر خبرها

  • زلفی گل: انتخاب استادان نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • در برنامه‌ریزی‌ها استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه
  • روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی باید در جامعه ترویج شود
  • تدریس برترین دانش‌های نظامی در نیروی زمینی ارتش