Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان این که حجم تجارت کشور تا پایان سال جاری به ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید از صادرات ۱ میلیارد دلار پسته طی ۱۰ ماهه امسال خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی میراشرفی با اشاره به اینکه سیر تجارت ایران در شرایط تحریم صعودی است، افزود: حجم تجارت ایران با کشورهای دیگر در 10 ماهه سال‌جاری 122 میلیون و 800 هزار تن به ارزش 58 میلیارد و 700 میلیون دلار بود که از این رقم 94 میلیون و 541 هزار تن به ارزش 28 میلیارد و 63 میلیون دلار سهم صادرات و 28 میلیون و 249 هزار تن به ارزش 30 میلیارد و 639 میلیون دلار سهم واردات بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اظهارداشت: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب با 17,7 و 20 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود اما در مقایسه با ماه قبل از آن یعنی آذر افزایش داشته و پیش بینی می‌شود که این روند در ماه های بهمن و اسفند سال جاری با رشد بیشتری همراه باشد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: واردات کشور نیز طی این بازه زمانی از نظر وزنی دو درصد و از حیث ارزشی 15,5 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: مقاصد صادراتی کشور در 10 ماهه سال جاری به ترتیب چین با 22 میلیون و 800 هزار تن به ارزش هفت میلیارد و 200 میلیون دلار، عراق با 22 میلیون و 300 هزار تن به ارزش شش میلیارد و 300 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 12 میلیون و 800 هزار تن به ارزش سه میلیارد و 700 میلیون دلار، ترکیه با پنج میلیون و 700 هزار تن به ارزش دو میلیارد دلار و افغانستان با پنج میلیون و 800 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 900 میلیون دلار بودند.

میراشرفی اظهارداشت: این پنج کشور در مجموع 69 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 21 میلیارد و 300 میلیون دلاراز ایران کالا وارد کردند که از حیث وزنی 73,5 درصد و از نظر ارزشی 76 درصد صادرات را دربرمی‌گیرد.

وی همچنین درخصوص کشورهای مبدا طرف معامله واردات کالا با ایران به ترتیب از چین با دو میلیون و 900 هزار تن به ارزش هفت میلیارد و 900 میلیون دلار، امارات متحده عربی با چهار میلیون و 100 هزار تن به ارزش هفت میلیارد و 400 میلیون دلار، ترکیه با چهار میلیون تن به ارزش سه میلیارد و 400 میلیون دلار، هند با یک میلیون و 900 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون دلار وآلمان با 966 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون دلار نام برد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: پنج کشور یادشده در مجموع 13 میلیون و 900 هزار تن به ارزش 21 میلیارد و 900 میلیون دلارکالا به ایران صادر کردند که این رقم 49 درصد از وزن و 71,6 درصد از ارزش کل واردات کشور در 10 ماهه سال‌جاری را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه افزود: از مجموع 28 میلیون و 249 هزار تن واردات کالا در طول 10 ماهه سال جاری فقط 16,5 میلیون تن کالای اساسی و بقیه مواد اولیه تولید، کالاهای واسطه ای تولید و ماشین آلات خط تولید بوده است.

میراشرفی با بیان اینکه اقلام عمده صادراتی کشور فرآورده های نفتی و مواد پتروشیمی هستند، اظهارداشت: خوشبختانه طی این بازه زمانی یک میلیارد دلار پسته نیز از کشور صادر شده است.

وی در ادامه پیش بینی کرد که 11 تا 12 میلیارد دلار تاپایان سال جاری به حجم تجارت کشور اضافه و رقم آن از 59 به 70 میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میلیون و 800 هزار تن به ارزش ماهه سال جاری میلیارد دلار میلیون دلار یک میلیارد حجم تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۶۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل گمرکات استان، در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: در این مدت ۱۴۲ هزار تُن کالا از گمرکات خراسان جنوبی به ارزش ۴۳ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

کوهگرد افزود: صادرات قطعی کالا‌های تولیدی صادراتی استان به ارزش ۱۱ میلیون دلار به وزن ۷۱ هزار تن بوده که در مقایسه با پارسال ۱۸ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: کالا‌های تولیدی استان در این مدت به کشور‌های عراق، ارمنستان، پاکستان، قزاقستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.

مدیر کل گمرکات استان افزود: سیمان، روغن سوخت تقطیری، صیفی جات، کاشی و سرامیک، مصنوعات پلاستیکی و نمک خوراکی از جمله کالا‌های صادراتی از گمرک خراسان جنوبی در این مدت بوده است.

کوهگرد به مجموع کالا‌های اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان در این مدت مدت اشاره کرد و گفت: در این مدت ۷۱ هزار تُن کالا به ارزش ۳۲ میلیون دلار کالا‌های تولیدی دیگر استان‌های کشور از طریق گمرکات استان صادر شده است.

کوهگرد گفت: این صادرات به لحاظ ارزشی ۸۸ درصد افزایش داشته است.

وی شیشه، اوره پریل، کاشی و سرامیک، ظروف شیشه‌ای، شمش آهن و سایر کالا‌ها را از اجمله این کالا برشمرد.

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا