Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک| تحولات خاورمیانه: توقف موقت فروش سلاح به عربستان و امارات توسط دولت بایدن، اعلام آمادگی صدر برای میانجیگری بین ایران و عربستان، اعلام آمادگی روسیه برای صادر کردن اورانیوم غنی‌شده مازاد ایران، اولین نشست خبری وزیر خارجه جدید آمریکا با محوریت برجام و بحران یمن و برگزاری رزمایش آمریکا و امارات برای محافظت از مراکز حیاتی، از مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توقف موقت فروش سلاح به عربستان و امارات توسط دولت بایدن

منابع خبری از اقدام آمریکا در توقف موقت فروش سلاح به عربستان و امارات خبر دادند.

شبکه روسیا الیوم به نقل از مقامات آمریکا گزارش داد که دولت بایدن، فروش برخی تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را موقتاً متوقف کرده است.

در همین راستا، خبرنگار امور دفاعی بلومبرگ، چهارشنبه شب در شبکه های اجتماعی از اقدام دولت بایدن در تعلیق قرارداد فروش جنگنده های اف-۳۵ به امارات متحده عربی خبر داد.

اعلام آمادگی صدر برای میانجیگری بین ایران و عربستان

به گزارش بغداد الیوم، مقتدا صدر رهبر جریان صدر از آمادگی خود برای همکاری در جهت باز شدن مسیر گفتگو بین عربستان سعودی و ایران خبر داد.

حیدر الجابری مسئول رسانه ای دفتر مقتدا صدر روز چهارشنبه از آمادگی مقتدا صدر، رهبر جریان صدر برای همکاری در خصوص بازکردن باب مذاکرات میان عربستان و ایران خبر داد.

وی اعلام کرد: تلاش هایی از سوی قطر برای باز کردن باب مذاکرات میان دو همسایه ایران و عربستان در جریان است و مقتدا صدر نیز آمادگی دارد، در این زمینه همکاری کند، چون از دیدگاه مقتدا صدر این امر تاثیرات مثبتی بر عراق و ملت آن دارد.

مقتدا صدر همچنین از کشورهای همسایه عراق خواست تا با احترام به حاکمیت این کشور در امور داخلی‌اش دخالت نکنند، همچنان که عراق در امور داخلی آن‌ها دخالت نمی‌کند. این در حالی است که قبلا قطر از کشورهای حوزه خلیج فارس خواسته بود به مذاکره با ایران روی آورند.

«محمد عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر چندی پیش در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته بود که دوحه آماده است برای انجام گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان سعودی واسطه شود.

اعلام آمادگی روسیه برای صادر کردن اورانیوم غنی‌شده مازاد ایران

حساب کاربری نمایندگی روسیه در وین، روز چهارشنبه در پیامی توییتری به نقل از «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: این موضوع را کنار نمی‌گذاریم که در صورت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، روسیه آمادگی خواهد داشت اورانیوم غنی‌شده مازاد را از ایران صادر کند.

معاون وزیر خارجه روسیه در این باره افزود: هرچند در حال حاضر خیلی زود است، در این خصوص صحبت کنیم.

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که روز سه شنبه میزبان محمدجواد ظریف همتای ایرانی بود، اعلام کرد مسکو و تهران، هر دو علاقه مند به احیای کامل برجام هستند.

وی در این باره گفته بود: نجات برنامه جامع اقدام مشترک که از مباحث مربوط به مساله هسته‌ای ایران است، یکی از مهمترین موضوعاتی است که در دستورکار طرفین قرار دارد. هر دو طرف شامل روسیه و ایران به شدت علاقه مند به بازگشت کامل همه امضاکنندگان برجام به اجرای تعهداتشان ذیل این توافق هستند.

روسیه بارها به طرفین اروپایی برجام هشدار داده است، خواسته‌های نامعقول خود را که با تبعیت از آمریکا مطرح می‌شود، کنار بگذارند.

در واقع اروپا و آمریکا به دنبال آن هستند که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را پیش شرط بازگشت واشنگتن به برجام قرار دهند؛ حال آنکه تهران می‌گوید ما یک بار برای همیشه درباره برجام مذاکره کرده‌ایم و بازگشت آمریکا به این توافق باید بی قید و شرط انجام شود.

اولین نشست خبری وزیر خارجه جدید آمریکا با محوریت برجام و بحران یمن 

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مقابل دوربین رسانه‌ها قرار گرفت.

بلینکن با بیان اینکه اشتیاق زیادی برای فعالیت‌های پیش‌رو به عنوان وزیر خارجه آمریکا دارد، گفت: «تغییرات اقلیمی یک مساله امنیت ملی است که در برنامه استراتژی دفاع ملی بعدی گنجانده خواهد شد».

وی با بیان اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا قصد دارد، شفافیت را در کاخ سفید احیا کند، اظهار داشت: «آزادی رسانه، یکی از بنیان‌های اساسی دموکراسی ماست».

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت جدید قصد دارد در اقدامات دولت پیشین به ریاست «دونالد ترامپ» تجدید نظر کند، توضیح داد: «ما برخی تصمیمات دولت قبلی را بازنگری می‌کنیم و تمرکز بر تحریم‌ها علیه حوثی‌ها (انصارالله یمن) است».

بلینکن ضمن تکرار اتهامات بی‌اساس علیه جنبش انصارالله گفت: «حوثی‌ها به متحد ما یعنی سعودی‌ها حمله کردند. مساله حوثی‌ها و یمن اکنون اولویت ماست».

وی با بیان اینکه حق دولت جدید واشنگتن است که در قراردادهای تسلیحاتی بازنگری کند، افزود: «تا مطمئن شویم چیزی که در نظر گرفته شده، اهداف استراتژیک ما را پیش می‌برد و سیاست خارجی ما را پیشرفت می‌دهد».

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت جدید آمریکا درباره توافق‌های سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: «ما از توافق‌های آبراهام حمایت می‌کنیم و عادی‌سازی روابط اسرائیل با همسایگانش اهمیت دارد و امیدواریم آنها این موضوع را تقویت کنند».

بلینکن درباره موضوع ایران، توافق هسته‌ای و درخواست تهران برای برداشته شدن تحریم‌ها توضیح داد: «بایدن بسیار شفاف بوده، اگر ایران به پایبندی کامل از تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را می‌کند».

وی ادامه داد: «سپس از آن به عنوان بستری برای ایجاد توافق قوی‌تر و طولانی‌تر که دیگر مسائل مشکل‌زا در روابط با ایران را برطرف کند، با کمک متحدان خود استفاده می‌کنیم. اما هنوز فاصله زیادی با آن نقطه داریم.»

وزیر خارجه دولت جدید آمریکا اضافه کرد: «ایران در چندین حوزه در تناقض با برجام است و مدتی زمان طول می‌کشد که اگر تصمیم بگیرند به تابعیت برگردد و ما باید ابتدا راستی‌آزمایی کنیم که در حال تبعیت هستند».

بلینکن تصریح کرد: «اگر ایران تصمیم بگیرد به پایبندی به برجام برگردد، ما نیز تیم قدرتمندی از کارشناسان تشکیل خواهیم داد تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم».

برگزاری رزمایش آمریکا و امارات برای محافظت از مراکز حیاتی

نظامیان آمریکا و امارات متحده عربی یک رزمایش مشترک هفت روزه را با هدف حفظ آمادگی نظامی، انتقال تجربیات و دفاع از مراکز مهم برگزار کردند.

خبرگزاری اماراتی «وام» چهارشنبه در این خصوص گزارش داد، در این رزمایش تفنگداران نیروی دریایی آمریکا و گارد ویژه و یگان‌های نیروی زمینی امارات دراین رزمایش که در «الحمرا» برگزار شد، شرکت کردند. اهداف برگزاری این رزمایش تقویت ظرفیت‌های رزمی، آمادگی برای پشتیبانی از عملیات نظامی، محافظت از اهداف حیاتی، هماهنگی پشتیبانی هوایی و انجام تمرینات تخلیه نیرو در مناطق مسکونی با استفاده از بالگرد اعلام شد.

خبرگزاری آمریکایی «یونایتدپرس اینترنشنال» نیز در گزارشی از این رزمایش نوشت، این رزمایش مشترک یک هفته‌ای با مشارکت نیروهای آمریکا و امارات با شلیک گلوله‌های واقعی برگزار شد. ژنرال «فارل سولیوان» از نظامیان ارشد آمریکا در این زمینه گفت که این فرصت آموزش بین نیروهای گارد امارات و نیروهای ایالات متحده و تعهد به تعاملات دو جانبه را تقویت و تلاش‌های مستمر هر دو کشور برای افزایش قابلیت همکاری و واکنش نشان دادن به بحران را نشان می‌دهد.

به نوشته این منبع خبری، این رزمایش سومین تمرین نظامی مشترک بین آمریکا و امارات در شش ماه گذشته بود.

امارات روابط گرم نظامی با آمریکا دارد و هر ساله میزبان نظامیان این کشور برای برگزاری رزمایش است. چندی قبل نیز رزمایش مشترک کشورهای حاشیه خلیج فارس با نام «امنیت خلیج [فارس] ۲» با هدف مقابله با حوادث اضطراری در امارات برگزار شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی مهدی جهانگیری پوری حسینی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا روسیه چین اروپا برجام عربستان مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی مهدی جهانگیری پوری حسینی اورانیوم غنی شده مازاد ایران و عربستان آمریکا و امارات برگزاری رزمایش اعلام آمادگی جدید آمریکا دولت بایدن وزیر خارجه دولت جدید مقتدا صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۶۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست « آشتی ملی » موافقت کرد

پس از دعوت چین از جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی»، جنبش مقاومت اسلامی حماس موافقت خود را با این دعوت اعلام کرد.   به گزارش ایسنا، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس به شبکه المیادین اعلام کرد که این جنبش با دعوت چین از همه جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی» موافقت کرده است.   پس از آنکه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ۱۸ آوریل گفت که ایالات متحده باید از قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس در نوار غزه حمایت کند، مقامات چینی به طور فزاینده‌ای به تجاوزات مداوم اشغالگران به نوار غزه پرداخته‌اند.   وزیر خارجه چین با تکرار درخواست‌های پکن برای «آتش‌بس فوری»، جنگ اسرائیل علیه غزه را «تراژدی برای بشریت و ننگ تمدن» توصیف کرد.   در ماه مارس گذشته، ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد بر لزوم توقف حمله به غزه و توقف آسیب‌های وارده به غیرنظامیان تاکید کرد.   وی خواستار «لزوم رفع محاصره تحمیلی غزه و برداشتن موانع ورود اقلام بشردوستانه و اطمینان از ورود آنها به مقدار کافی به غزه» شد.   شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز خواستار برگزاری «کنفرانس بین‌المللی صلح برای حل مناقشه» شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • موافقت حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی»
  • حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست « آشتی ملی » موافقت کرد
  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • تاکید اعضای بریکس بر توقف نسل‌کشی در غزه
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود